PENTINGNYA PERGERAKAN
KREATIF KEPADA MURID BERKEPERLUAN KHAS
ISU ;
KESEDARAN GURU TENTANG PENTINGNYA
PERGERAKAN KREATIF KEPADA MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS DI SEKOLAH RENDAH
1.0 PENGENALAN
KESEDARAN GURU TENTANG PENTINGNYA
PERGERAKAN KREATIF KEPADA MURID-MURID BERKEPERLUAN KHAS DI SEKOLAH RENDAH
1.0 PENGENALAN
Kanak-kanak sejak dilahirkan suka bergerak bebas. Ingin melahirkan perasaan dan
idea serta ingin tahu tentang sesuatu demi mempelajari dan memahami konsep, isu
dan masalah persekitaran mereka. Mereka gemar mencipta dan tidak keberatan
untuk memberi penghargaan atau berasa bangga terhadap hasil ciptaan sendiri atau
kelompok sebaya. Kanak-kanak mempunyai naluri terhadap rentak dan irama,
pergerakan yang berirama dan kemampuan kreativiti yang semulajadi. Kanak-kanak
dikenali sebagai individu yang suka bermain. Naluri suka bermain ini boleh
disalurkan kepada bentuk pengalaman yang kreatif yang dapat membina situasi dan
persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan fizikal, mental dan sosial yang
sihat. Oleh itu aktiviti pergerakan kreatif hendaklah disusun berdasarkan
ciri-ciri suka bermain, kreatif, ritma dan kebebasan mencurahkan perasaan dan
idea untuk memberikan keseronokan dan kepuasan. Mengikut pendapat Dauer dan
Prangrazi (1983),kanak-kanak mempunyai keinginan-keinginan untuk bergerak, berlakon dan sentiasa
aktif yang tidak boleh dipuaskan. Mereka lari untuk mendapatkan kepuasan
berlari semata-mata. Aktiviti bagi mereka adalah intisari penghidupan.
a. Keinginan untuk bergerak.
b. Keinginan untuk berjaya dan diperkenankan.
c. Keinginan untuk diterima oleh kelompok sebaya dan hidup bermasyarakat.
d. Keinginan untuk bersaing.
e. Keinginan untuk memperoleh kecergasan fizikal dan daya penarik.
f. Keinginan untuk mengembara.
g. Keinginan untuk memperoleh kepuasan kreativiti.
h. Keinginan untuk memperoleh kepuasan kreativiti.
i. Keinginan untuk mengetahui.
Keinginan-keinginan pada peringkat awal ini harus ditumpukan kepada pergerakan-pergerakan kreatif yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu seperti pertumbuhan fisiologi dan motor, perkembangan psikologi dan mental serta rohani dan sosial. Keinginan-keinginan ini juga tidak terkecuali kepada murid berkeperluan khas.
2.0 DEFINISI
Pendidikan Pergerakan Moden, Pendidikan Pergerakan, Pergerakan Pendidikan
Berirama, Drama Kreatif dan Pergerakan Kreatif adalah di antara istilah-istilah
yang kerap digunakan dan kadangkala penggunaannya silih berganti antara satu
sama lain. Namun maksudnya menjurus ke arah yang hampir sama iaitu penggunaan
pergerakan tubuh badan, irama dan daya kreatif sebagai media oleh kanak-kanak
untuk melahirkan daya ekspresi.
Gladys Andrew Fleming menggunakan istilah ‘Pergerakan Kreatif’ untuk pendidikan
geraktari kanak-kanak. Beliau mentakrifkan istilah ini sebagai penghubung
antara fikiran dan perasaan yang dipancarkan melalui perantaraan anggota tubuh
badan. Ini membayangkan cara seseorang individu menggunakan pergerakan dalam
menyelesaikan tiga komponen utama dalam geraktari : untuk tujuan-tujuan
ekspresi, komunikasi atau kepuasan peribadi (Fleming, 1976).
Mengikut pendapat Margaret H’Doubler; geraktari kreatif ialah sejenis tarian
berunsur pendidikan yang membantu proses pembesaran seseorang individu. Proses
ini kemudian membentuk pemikiran mental dan merencana aktiviti yang merangsang
daya berfikir, pertumbuhan fizikal dan spiritual. Ini akan membolehkan
seseorang individu itu menghayati serta menghadapi tuntutan-tuntutan hidup
dengan berkesan (H’Doubler, 1925). Bentuk geraktari seperti yang digariskan
oleh definisi di atas merujuk kepada daya ekspresi mental dan jasmani yang
dilakukan secara jujur dan spontan. Apa yang dipersembahkan oleh penari-penari
itu bukanlah bertujuan untuk menarik perhatian atau mencetuskan sensasi tetapi
untuk mencurahkan perasaan dalaman yang terbuku. Ini juga merupakan ekspresi
emosi kendiri yang disalurkan melalui aktiviti pergerakan berirama.
Berdasarkan difinisi dan takrifan yang diberikan, pergerakan kreatif mempunyai
beberapa ciri seperti berikut:
I. penggunaan elemen-elemen pergerakan seperti anggota tubuh, ruang,dan daya
usaha, bentuk, masa, tenaga dan hubungan di antara elemen-elemen tersebut
sebagai asas perancangan kandungan kurikulum (Joyce, 1973; Dimondstein, 1983;
Stinson, 1982).
II. Tumpuan kepada pergerakan untuk kanak-kanak sebagai aktiviti yang bersifat
semulajadi dan tidak formal, dan pada masa yang sama pengalaman-pengalaman
dalam kegiatan pergerakan itu membantu kanak-kanak mengesan potensi-potensi
mereka untuk melahirkan perasaan serta menjadikannya sebagai alat perhubungan
(Combest,1975; Dimondstein, 1983).
III. Tumpuan kepada pengalaman geraktari sebagai aktiviti yang menyeronokkan,
sihat dan mudah dicapai. Ia membantu kanak-kanak menjalin paduan antara mental,
fizikal dan persekitaran serta membantu mereka untuk melahirkan segala perasaan
dalaman yang terpendam melalui perantaraan pergerakan. Ia melambangkan aktiviti
yang menyentuh jiwa kanak-kanak (Brearly, 1970; Fleming, 1976).
IV. Tumpuan kepada matlamat yang sama, iaitu perkembangan personaliti
kanak-kanak secara menyeluruh. Terdapat satu aspek penting berhubung dengan
faktor ini. Perkembangan personaliti individu memberi kesan terhadap nilai diri
yang merangkumi aspek-aspek fizikal, mental dan rohani. Faktor ini menjadi
penggalak kepada pengembangan personaliti dengan meyakinkan ketiga-tiga aspek
tersebut untuk memberi berbagai kemungkinan seperti merangsang daya imaginasi
dan mencabar intelek. (H’Doubler, 1972; Huskey, 1979; Joyce, 1984; Synder,
1975; Ayob, 1986).
V. Tumpuan kepada keupayaan individu untuk menyelesaikan sesuatu tugas yang
diberi mengikut caranya yang tersendiri dan pada masa yang sama, cuba
mengekalkan hubungan baik dengan kumpulan rakan sebaya (Stinson, 1982;
Dimondstein, 1983).
VI. Tumpuan kepada aktiviti motor yang bersifat halus dan kasar, latihan
koordinasi, menghargai masa dan imbangan, pengetahuan tentang bahagian-bahagian
tubuh, pengetahuan tentang mekanisma pergerakan, kesedaran yang mendalam
terhadap hubungan perceptual dan peluang-peluang untuk meningkatkan kekuatan
fizikal, daya ketahanan serta fleksibiliti (Arrow, 1981; Synder, 1975).
1.0 KEPENTINGAN PERGERAKAN KREATIF
Jesse William (1964), pelopor pendidikan pergerakan kreatif yang banyak memberi
sumbangan serta mempengaruhi arah perkembangan program pendidikan jasmani di
sekitar tahun-tahun 1930-an hingga 1960-an berpendapat:
Pendidikan Jasmani sewajarnya bertujuan untuk menyediakan kepemimpinan yang
cekap serta menjadi alat kepada individu atau kelompok untuk bertindak dalam
pelbagai situasi secara konstruktif dari segi fizikal, mental dan sosial.
Objektif yang disarankan oleh William itu pada hakikatnya mencabar para
pendidik pendidikan jasmani untuk mempertingkatkan kemahiran mereka agar dapat
mendidik dengan lebih berkesan untuk mencorakkan kehidupan kanak-kanak sejajar
dengan matlamat yang disarankan. Bagaimanapun nilai-nilai positif yang bakal
diperolehi daripada pergerakan kreatif bergantung kepada penyertaan seseorang
individu dalam bidang tersebut.
Menurut Way (1967), pendidikan Jasmani kreatif ialah pendidikan seluruh
individu melalui pengalaman. Seperti dengan pengalaman-pengalaman kreatif yang
lain, pergerakan ini merangsang pemikiran yang beragama, imaginasi dan cara
menyelesaikan masalah. Ia juga mengukuhkan emosi, sifat humor, berlakon dengan
yakin dan pemahaman terhadap sesama insan yang berasaskan nilai-nilai kemanusiaan
yang luhur (Davis, Helfert dan Shapiro 1973; Way 1967) serta pemikiran yang
kritis dan bebas (Carelli, 1982). Aktiviti ini juga bukan sahaja menyeronokkan
tetapi juga untuk mencurah keluar jiwa dalaman yang terdiri daripada perasaan
dan mood (Russell,1975)
Melalui pendidikan Jasmani kreatif murid-murid berkeperluan khas juga akan
memperolehi banyak manfaat jika ia dilaksanakan dengan teratur dan sistematik
oleh guru-guru. Untuk mengajar pendidikan jasmani kreatif, guru tidak
memerlukan ilmu yang luas cukup sekadar minat dan rasa tanggungjawab terhadap
murid-murid yang didik. Di antara kebaikan yang yang diperolehi dengan aktiviti
pergerakan kreatif ialah murid akan dapat:
5.1 Meningkatkan Kecergasan:
Murid-murid berkeperluan khas sering dilihat tidak berdaya dan mudah letih
terutamanya murid sindrom dowan. Otot kanak-kanak ini lemah dan mereka
kelihatan tidak bertenaga. Melalui pergerakan kreatif mereka akan seronok
bermain dan secara tidak langsung akan membina kecergasan pada diri kanak-kanak
ini. Guru-guru hendaklah bijaksana mengatur aktiviti ini kerana senaman yang
sistematik serta pemakanan yang seimbang adalah penting untuk menjamin
kehidupan yang sihat dan tahan lasak. Kecergasan fizikal terdapat empat
komponen penting iaitu:
ü Kecergasan kekuatan dan ketahanan otot
ü Kecergasan kelenturan dan
ü Kecergasab bverat badan.
Dalam tahun 1956 sebuah persidangan American Association for Health, physical Education and Recreational Fitness telah bersetuju dengan takrif berhubung kecergasan iaitu:
Kecergasan ialah suatu keadaan yang menunjukkan sejauh mana seseorang itu mampu
untuk berfungsi. Kecergasan merupakan soal individu. Namun ia memberi implikasi
terhadap terhadap keupayaan seseorang individu untuk hidup dengan cara yang
paling efektif dengan potensi yang ada padanya. Keupayaan untuk berfungsi
bergantung kepada aspek-aspek fizikal, mental, emosi, social dan spiritual yang
menjadi komponen-komponen dalam konsep kecergasan yang mana kesemuanya saling
berhubung dan berkait antara satu sama lain. (Schurr, 1975).
Latihan jasmani yang sering dilakukan boleh mempertingkatkan kekuatan seseorang dan elemen kekuatan ini merupakan factor penting dalam mempelajari kemahiran-kemahiran motor (Rarick & Dobbins, 1975 : Pangrazi 1982). Aktiviti yang rancak juga menyebabkan bebanan tekanan ke atas tulang-tulang dan ini akan menyebabkan ukuran garis pusat tulang-tulang berkenaan menjadi bertambah besar serta memperbaiki strukturnya. Osteoporosis atau demineralization (kekurangan garam galian) adalah berpunca daripada kelembaman. Keadaan demikian akan menyebabkan tulang-tulang menjadi rapuh. Gejala ini dapat diatasi melalui pergerakan kreatif kerana ia boleh membalikkan proses ini di samping membina semula kekuatan tulang-tulang.
5.2 Alat Teraputik
Pergerakan kreatif sangat berkesan untuk mendidik kanak-kanak bermasalah
fizikal dan mental. Ini boleh dilakukan dengan menyediakan program latihan yang
bersesuaian yang boleh mendorong mereka menjadi cergas dan efektif dari segi
fizikal.
Penggunaan pergerakan yang berkaitan dengan psikomotor, kognitif, efektif dan
estetika merupakan nilai-nilai yang sangat penting untuk murid-murid
berkeperluan khas. Nancy Brooks Schmitz (1980), dalam tulisannya antara lain
telah menyentuh peri mustahaknya pergerakan kreatif untuk kanak-kanak ini.
Beliau bersetuju bahawa pergerakan kreatif mempunyai nilai aktiviti yang dapat
memperkayakan pengalaman kanak-kanak. Ia patut digalakkan dan dimajukan oleh
semua pihak. Guru pendidikan khas perlu mendalaminya untuk kebaikan murid-murid
berkperluan khas.
Dalam buku Nancy Brook Schmitz yang berjudul Developing Creative Mmovement
Experiences for the Handicapped, beliau menulis :
Pendidikan pergerakan kreatif dapat memberikan peluang-peluang kepada
kanak-kanak untuk merealisasikan potensi ereka dengan membangkitkan
perkembangan imejkendiri yang positif, dengan menggerakkan keinginan dalaman
yang semulajadi untuk bergerak, dengan meningkatkan keupayaan kanak-kanak untuk
berfikir secara kreatif melalui penyelesaian masalah, dengan memupuk interaksi
sosial yang positif, dengan membekalkan pengalaman-pengalaman yang boleh
membantu kanak-kanak meneroka dan mengembangkan kebolehan-kebolehan fizikal dan
kinestetik mereka, dan menyuburkan pengalaman-pengalaman estetika.
Setiap kanak-kanak mempunyai keistimewaan, bakat keperluan-keperluan yang unik
dan tersendiri. Kanak-kanak berkeperluan khas juga tidak berbeza dari segi ini.
Mereka juga perlukan kasih sayang, mahukan diri mereka diterima oleh orang
ramai, menikmati rasa keriangan dan keseronokan bergerak dan melakukan
aktiviti-aktiviti untuk memperintkatkan keupayaan, menumpukan perhatian
terhadap sesuatu koordinasi dan kecergasan. Mereka juga ingin berkongsi
pengalaman dengan rakan sebaya, ingin merasai cabaran dan kejayaan, ingin
mencipta dan mengongsikan hasil-hasil ciptaan mereka dan ingin berhubung.
Matlamat-matlamat dan garis-garis panduan kurikulum mengenai pendidikan khas
ada menyatakan dengan jelas bahawa ia (pendidikan khas) :
Guru-guru berkeperluan khas hendaklah sedar bahawa pergerakan kreatif mampu
dijadikan alat yang ampuh untuk mendidik murid-muridnya dengan cara yang
efektif. Umpamanya aktiviti geraktri mampu meredakan ketegangan atau tekanan
emosi dan menyemai rasa riang dalam kehidupan seseorang individu, dan ia boleh
dijadikan sebagai senaman yang lasak untuk menggalakkan mereka menjadi aktif
dan cergas.
Pergerakan kreatif memainkan peranan yang berguna dalam pertumbuhan individu
melalui interaksi fizikal, mental dan ekspresi dengan geraktari teraputik yang
pada dasarnya dibina atas dasar kepercayaan bahawa ekspresi pergerakan
mencerminkan unsur dinamik dalam psikik atau batin (Leventhal, 1980).
Pergerakan kreatif mampu mencapai matlamat psikoterapeutik dengan meredakan symptom,
integrasi emosi dan fizikal dan perkembangan peribadi kanak-kanak, dan
memperkukuhkan pemahaman mereka. Mengikut pendapat Nellie Mc Caslin (1980),
berhubung dengan ini, terdapat satu persetujuan umum terhadap pergerakan
kreatif dan pergerakan ritual serta ekspresi sebagai wadah yang paling mujarab
untuk merawat kecelaan yang dihidapi oleh kanak-kanak. Aktiviti jasmani
memberikan kanak-kanak rasa kesedaran terhadap tubuh badan mereka, dan
perlakuan pergerakan-pergerakan seperti melompat tali (skipping), lompat
seperti kuda, meregang dan menggerakkan tangan-tangan adalah di antara senaman
yang sungguh menarik, terutamanya kepada mereka yang lemah daya koordinasinya.
5.3 Sosialisasi
Aktiviti pergerakan merupakan usaha kerjasama, menjalin rasa saling mempercayai dan memikul tanggungjawab menghadapi cabaran-cabaran, maka ia sewajarnya menjadi satu seni ‘pergaulan’ (socialization) – suatu perlakuan sosial yang mengembelingkan individu dalam dinamik berkumpulan. Murid-murid berkeperluan khas sangat sesuai melakukan aktiviti ini kerana mereka begitu sukar untuk bergaul , menerima arahan dan kurang motivasi. Melalui aktiviti ini murid berpeluang:
ü Menyertai kegiatan dengan rasa riang dan secara sihat
ü Bersosialisasi
ü Menyemai minat-minat baru
ü Meningkatkan keupayaan bergaul dengan orang lain
ü Membentuk gaya diri, personaliti dan kematangan dan
ü Mencari saluran untuk pernyataan kendiri.
Namun guru memainkan peranan penting untuk membimbing dan menunjukkan contoh-contoh mengenai penerimaan sosial berdasarkan sanjungan terhadap hasil kerja yang memuaskan dan jalinan ikatan yang termetri hasil daripada bentuk kegiatan bermain dan mencipta yang dilakukan secara beramai-ramai. Tidak dapat dinafikan bahawa ia memberi peluang luas kepada kanak-kanak untuk saling mempercayai, bekerjasama dan bersosial. Clara Furst dan Mildred Rockefeller (1981), … kebanyakan kemahiran interaksi social yang penting yang dibentuk itu boleh diaplikasikan di luar bidang …. Mereka belajar cara memimpin dan juga cara-cara menurut.
Joyce Boorman (1971) menyatakan tentang pengalaman-pengalaman sosial yang bermanfaat ini dari segi’memimpin’ dan ‘mengikut’, seperti berikut:
Adalah penting bagi kanak-kanak untuk mempelajari bagaimana hendak menjadikan
diri mereka diterima dari segi sosial, jika tidak cara hidup mereka akan menjadikan
hidup mereka bertambah sulit. Kerap kali kanak-kanak akan menghadapi
masalah-masalah berkawan; suatu hari nanti akan menjadi ketua dan dengan itu
akan timbul kemungkinan dirinya disisih oleh rakan-rakan utamanya. Dalam
menghadapi dilema ini seseorang kanak-kanak itu terpaksa membuat
penyesuaian-penyesuaian yang mungkin menuntutnya melupakan buat sementara waktu
kepimpinan kelompoknya dan sebaliknya menjadi sebagai pengikut. Seorang
pengikut hendaklah digalakkan membina keyakinan motivasi dan minat agar dirinya
menjadi berwibawa dan diterima oleh orang ramai dan ini membolehkannya memegang
teraju kepemimpinan buat sementara waktu. Pergerakan tidak boleh menyelesaikan
masalah-masalah yang dihadapi oleh kanak-kanak dalam kehidupan sehari-hari,
namun ia amat berguna dalam membantu kanak-kanak meneroka dan memahami
kedua-dua kualiti iaitu ‘memimpin’ dan ‘mengikut’.
Fokus konsepsi sosialisasi dalam program pergerakan kreatif dengan
menghubungkannya dengan ciri-ciri dan maksud-maksud kerjasama, persaingan, ketertiban,
kebertanggungjawaban, saling mempercayai dan menghormati persahabatan dan
kepimpinan yang unggul untuk kedua-duanya iaitu diri sendiri dan orang lain.
Murid-murid khas boleh dibentuk ke arah ini walupun memerlukan masa yang agak
lama. Guru hendaklah bersabar dan tekun melatih mereka untuk mendengar dan
mengikut arahan.
Murid-murid berkeperluan khas terutamanya yang hiperaktif tidak dapat mengawal
peerasaan dan ketegangan yang dihadapi. Melalui pergerakan kreatif ketegangan
tersebut dapat diredakan. Ini disebabkan kanak-kanak ini gemar bergerak.
Kebijaksanaan guru menggunakan pergerakan kreatif untuk mengalihkan hiperaktif
kanak-kanak dengan aktiviti yang berfaedah. Ini disebabkan pergerakan kreatif
mempunyai unsure-unsur dorongan bermain yang semulajadi. Hartley, Frank dan
Goldensen (1964), menyatakan :
Dengan membiarkan kanak-kanak bermain secara bebas dalam sesuatu persekitaran
yang sesuai dan selamat; kita membolehkannya untuk menghadapi dan menyelesaikan
masalah-masalahnya yang paling membebankannya dengan cara yang memuaskan dan
sihat.
Marion North juga mengatakan bahawa pergerakan kreatif adalah kaedah katarik
yang mampu melegakan tekanan-tekanan katanya:
Disiplin seni pergerakan adalah amat membebankan oleh kerana bukanlah tujuan
utamanya untuk melepaskan ‘tekanan perasaan’ semata-mata. Walaupun benar
‘tekanan perasaan’ dapat diredakan namun itu bukanlah tujuan akhir; sebaliknya
perasaan atau emosi itu disalurkan kepada jenis aktiviti yang bertujuan dan
berdisiplin disiplin terbit daripada aktiviti itu sendiri, usaha untuk
menggarap maksud yang lebih jitu daripada irama , bentuk serta hubungan antara
gerakan tubuh – gerakan yang merangkumi gerakan sebenar dan pada ketika membuat
persediaan dalaman untuk bergerak dengan gerakan yang disudahi secara terkawal
selepas selesainya sesuatu pergerakan. (North, 1973).
Di dalam kelas berkeperluan khas, murid yang slow learner juga kebanyakannya
terdiri dari pelajaryang nakal dan tidak boleh duduk diam. Aktiviti pergerakan
kreatif juga boleh dimanfaatkan untuk mereka. Murid-murid ini menjadi nakal
kerana mereka tidak tahu hala tuju. Guru berperanan membentuk mereka. Katarsis
– konsep tujuan ‘meredakan ketegangan’ adalah dinyatakan dalam contoh berikut:
Dikelilingi dan dihampiri oleh seribu orang musuh, kanak-kanak menentang mereka
habis-habisan demi servival mereka. Dengan menggunakan dan menjadikan
tangan-tangan mereka sebagai pedang-pedang khayalan, mereka memusingkan
tangan-tangan mereka menghala ke semua arah dalam pergerakan yang memaparkan
rasa kemarahan mereka terhadap musuh-musuh bayangan. (Ayob, 1985: 48)
Kebanyakan aktiviti yang melibatkan pergerakan yang berjaya melibatkan lakonan
peranan, improvisasi, sosio-drama tidak formal yang menggunakan tema-tema yang
dinamik dan penggunaan tingkah laku egosentrik yang ganjil. Dalam
aktiviti-aktiviti kreatif tersebut, kanak-kanak mempunyai kesempatan untuk
melahir dan menangani emosi mereka dengan cara yang kreatif. Adalah menjadi
kebiasaan melihat kanak-kanak khas gembira dan riang semasa bermain.
Winters(1975) menyediakan satu senarai berhubung dengan perasaan-perasaan dan
idea-idea yang dicurahkan oleh kanak-kanak melalui pergerakan iaitu:
ü Melahir perasaan terhadap apa yang menarik perhatian mereka.
ü Melahirkan perasaan mereka sejajar dengan tahap fizikal, psikologi, emosi dan sosial rakan sebaya.
ü Lebih bersedia untuk melahirkan perasaan mereka secara non-verbal berbanding dengan golongan dewasa.
ü Melahirkan perasaan mereka melalui pergerakan secara lebih spontan daripada golongan dewasa.
ü Mempunyai masa yang terhad untuk mempelajari gerak-geri isyarat dan simbol-simbol pergerakan yang bersifat univerrsal, dan oleh itu mereka melahirkan perasaan mereka dengan cara yang lebih spontan, bebas daripada sebarang tekanan.
ü Tidak memiliki perbendaharaan kata yang berbentuk verbal yang mencukupi untuk membolehkan mereka melahirkan perasaan mereka secara verbal (Winter, 1975)
Aktiviti-aktiviti pergerakan kreatif penting untuk mewujudkan persekitaran yang dapat membantu kanak-kanak khas memahami perasaan dan idea-idea dan melahirkannya melalui pergerakan.
5.5 Kemahiran Bertutur
Pada kebiasaanya pergerakan kreatif diiringi dengan nyanyian dan permainan
alat-alat muzik agar ia lebih menarik dan dan menambahkan minat murid
terutamanya murid khas. Dengan adanya aktiviti menyanyi ini akan dapat
meningkatkan kemahiran murid bertutur dan kemahiran fonologi. Ramai di kalangan
murid khas yang gagal menyebut perkataan dengan betul. Mereka menyebut hanya
dihujung perkataan sahaja.
Menyanyi jika digabungkan dengan berbagai aktiviti akan lebih menarik minat
murid dan mereka berasa seronok dan gembira. Murid-murid khas akan menganggap
menyanyi lebih kepada bermain dan berehat. Melalui nyanyian mereka akan
terhibur dan menenangkan fikiran. Untuk mengukuhkan lisan murid, ia sangat
membantu guru mencapai matlamat tersebut. Ini kerana menyanyi memerlukan
sebutan bunyi-bunyi yang jelas dan betul mengikut rentak dan irama serta
disampaikan mengikut tekanan, intonasi dan nada tertentu. Secara tidak langsung
ia membantu murid memperbaiki lisan.
Kreativiti merupakan elemen yang dinamik yang tersirat di dalam jiwa
kanak-kanak. Pergerakan menjadi printis bagi membolehkan kanak-kanak untuk
memulakan proses kreativiti mereka dan dalam ruang batas pendidikan yang
tertentu mereka didorong untuk mencurahkan tenaga kreatif mereka. kanak-kanak
adalah individu yang unik. Murid-murid khas tidak terkecuali mereka juga adalah
insan yang unik dan kreatif. Potensi kreativiti mereka berbeza antara satu sama
lain sama seperti perkembangan fizikal dan kecenderungan terhadap pembelajaran.
Oleh kerana kreativiti merupakan proses yang boleh digunakan untuk
menyelesaikan masalah mengikut pendekatan baru yang menggunakan pengetahuan dan
pemahaman yang bersifat unik dan individualisti, ia dapat memberi penghidupan
yang lebih jitu dan bermakna kepada kanak-kanak.
Murid-murid berkeperluan khas boleh meneroka dan mengembangkan daya kreativiti
mereka melalui improvisasi. Melalui kaedah ini kanak-kanak akan bertindak dan
melakonkan idea-idea pergerakan secara serentak, spontan dan tanpa perancangan
awalan. Kreativiti melambangkan bakat semulajadi kanak-kanak dan ia kerap kali
tidak dapat dikembangkan di dalam bilik darjah yang bersifat mengongkong.
Menggunakan pendekatan kreativiti adalah pendekatan pengajaran yang bersifat
semulajadi dan menyeronokkan. Dan ini amat digemari oleh pelajar-pelajar
berkeperluan khas. Ini sesuai dengan kata-kata Fleming :
Tenaga kreatif yang merupakan elemen yang dinamik dalam setiap diri
kanak-kanak, berkembang bersama penemuan dan penerokaan. Hasilnya ialah
ekspresi yang kreatif,kanak-kanak yang giat bekerja, iaitu mereka yang sedang
mengalami proses kreativiti ini, terpancar di wajah-wajah mereka rasa keriangan
yang tercetus daripada getaran penggunaan tenaga,(fizikal dan mental). Kepuasan
yang sepenuhnya, dan dihormatidi kalangan mereka. Seseorang dapat merasakan
bagaimana kanak-kanak itu ‘berfikir’ serta turut bersama mereka merasakan
kegembiraan yang terbit daripada curahan perasaan mereka (Fleming, 1976)
Dalam diri setiap kanak-kanak termasuk murid khas terdapat kebebasan untuk
berfikir yang memerlukan saluran untuk mengeluarkan perasaan mereka berhubung
dengan pengalaman-pengalaman seharian: ekspresi yang spontan. Ini dapat
dilakukan melalui pergerakan jasmani kreatif.
Aktiviti pergerakan kreatif jika dijalankan dengan sempurna akan memberi kesan yang mendalam kepoada mnurid-murid berkeperluan khas. Untuk melaksanakan aktiviti ini, guru-guru tidak memerlukan latihan dan kepakaran yang tinggi. Apa yang diperlukan ialah semangat yang cekal, keberanian dan sikap positif serta inisiatif dalam pengajaran kreatif. Peranan guru ialah membimbing murid-murid meneroka, mencuba dan menemui cara bergerak yang dapat dijadikan sebagai perantaraan untuk pernyataan kendiri. Selepas itu guru-guru menerima gerakbalas berdasarkan pergerakan murid sebagai perkembangan semulajadi mereka.
Guru-guru perlu membuang segala perasangka buruk terhadap murid-murid pendidikan khas yang sering di label sebagai nakal, tidak mendengar kata, tidak berdaya dan sebagainya. Sebaliknya guru hendaklah berusaha dan mencuba kerana setiap murid ada kelebihannya. Murid pendidikan khas tidak berdaya untuk mencungkil bakat mereka sendiri. Guru dan masyarakat disekelilingnya patut membantu mereka menjadi insan yang sempurna. Semua manusia mempunyai hak asasi individu begitu juga dengan kanak-kanak ini. Fleming (1976) telah mengubah satu “Akta Hak Asasi” untuk kanak-kanak yang berbunyi:
Biarkan saya membesar mengikut keupayaan saya
Dan cuba memahami mengapa saya ingin membesar seperti saya;
Tidak seperti yang dikehendaki oleh emak
Atau tidak seperti yang diharapkan oleh bapa
Atau guru saya memikirkan apakah sepatutnya saya menjadi.
Tolong cuba memahami dan menolong saya membesar seperti saya!
(Fleming, 1976).
Bagaimanakah kita menolong murid-murid membesar dan menjadi seperti mereka?
Guru-guru mempunyai tanggungjawab yang sangat besar untuk menolong murid-murid
membesar dan berkembang sebagai individu. Guru-guru juga bertanggungjawab
memberi peluang kepada murid-murid untuk mencipta dan melahirkan perasaan dan
fikiran. Melaksanakan program pergerakan kreatif bukanlah satu tanggungjawab
yang mudah, terutama jika kelas dipenuhi dengan kanak-kanak yang sangat aktif
dan pelbagai masalah dengan tempoh masa perhatian yang singkat. Kanak-kanak
yang mempunyai daya tenaga yang berlebihan sering mencabar keupayaan guru.
Namun jika guru mempunyai kesedaran yang tinggi tentang pentingnya pergerakan
kreatif kepada murid-murid berkeperluan khas ini, mereka akan mengajar
bersungguh-sungguh di sekolah agar dapat membentuk sahsiah murid berkeperluan
khas sesuai dengan Falsafah Pendidikan Negara untuk melahirkan insan yang
sempurna dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.