SENARAI
SEMAK BAHASA MELAYU
PENDIDIKAN
KHAS BERMASALAH PEMBELAJARAN.
BIL.
|
KEMAHIRAN
|
MENGUASAI
( / )
|
TIDAK MENGUASAI
( X )
|
CATATAN
|
1
|
MENDENGAR
1.1 Mengenal deria
pendengaran
1.2 Memberi perhatian kepada
bunyi yang di dengar
1.3 Mengenal pasti bunyi-bunyi
yang didengar
1.4 Mengenal pasti arah bunyi
1.5 Mendengar dan memberi gerak
balas kepada permintaan ,
arahan , cerita , dan
puisi
1.6. Mendengar, mengingat dan menyataka semula maklumat
,arahan,cerita
1.7. Mendengar dan mengesan urutan perbualan perbualan ,
cerita dan puisi
|
|
|
|
2
|
BERTUTUR
2.1. Mengenal alat pertuturan
2.2. Melafazkan pengucapan bertatasusila
2.3. Mengajuk bunyi perkataan dan ayat yang didengar
2.4. Bersoal jawab untuk mendapat maklumat
2.5. Menyatakan permintaan mengikut sesuatu situasi
2.6. Menceritakan semula sesuatu perkara dengan perkataan
Sendiri
2.7. Mengambil bahagian dalam aktiviti pertuturan mengikut
situasi
2.8. Melafaz puisi mudah dengan sebutan,intonasi dan irama
dengan sesuai
|
|
|
|
3.
|
PRA BACAAN
3.1. Mengenal persamaan dan perbezaan objek segi
rasa,warna,bentuk,saiz
3.2. Mengkelas benda mengikut jenis dan kumpulan
3.3. Mengenal dan mengecam bentuk dan bunyi huruf pada
symbol yang dilihat
|
|
|
|
4.
|
MEMBACA
4.1. Membina dan membaca sukukata
4.2. Membina dan membaca perkataan dan
rangkaikata
4.3. Menambah perbendaharaan kata
4.4. Membaca dan memahami ayat dalam konteks
4.5 Membaca dan memahami bahan
yang dibaca
4.6 Membaca mengikut arah cara
yang betul
4.7 Bercerita tentang bahan
yang dibaca
4.8 Membuat kesimpulan/rumusan
|
|
|
|
5
|
PRA TULISAN
5.1. Menggerakkan tangan tanpa alat tulis
5.2. Menggerakkan tangan dengan menggunakan alat tulis
5.3 Menulis dalam kedudukan yang bersesuaian
5.4. Melakukan kordinasi mata dan tangan
|
|
|
|
6
|
TULISAN
6.1. Mengenal, menekap, meniru bentuk
huruf,suku kata dan
Perkataan
6.2. Menulis dan menyalin huruf sukukata, perkataan secara
terkawal
6.3. Menyalin dan menulis ayat mudah
6.4
Melengkapkan
perkataan, rangkai kata dan ayat
6.5
Menyusun
dan menulis semula perkataan supaya menjadi perkataan yang betul
6.6
Menyusun
dan menulis semula rangkai kata supaya menjadi rangkai kata yang betul
6.7
Menyusun
dan menulis semula ayat supaya menjadi
ayat yang betul
6.8
Memanjangkan
ayat dengan menambah rangkaikata yang sesuai
6.9
Membina
ayat
6.10 Menulis
karangan
|
|
|
|
7
|
KOMUNIKASI
7.1 Bercerita tentang diri dan
persekitaran
7.2. Menggunakan bahasa perhubungan dengan betul, bertata susila dan
bersesuaian dengan konteks
7.4. Mengaplikasikan kemahiran berbahasa menerusi penggunaan teknologi
maklumat (ICT)
|
|
|
|
TANDATANGAN
GURU
No comments:
Post a Comment