Jawatan : GPK PENDIDIKAN KHAS
1.
|
BIDANG TUGAS
|
1.1 Bertanggungjawab
merancang, mengurus dan mentadbir, Program
Pendidikan
Khas Integrasi.
1.2 Bertanggungjawab memantau, menyelia dan
menilai dan melapor,
pelaksanaan
Program Pendidikan Khas Integrasi.
1.3 Bertanggungjawab mengurus dan mentadbir
personel pendidikan khas (guru pendidikan khas, PPM, jururunding, juruterapi,
jurupulih dan lain-lain).
1.4 Bertanggungjawab terhadap perlaksanaan
program kurikulum dan
kokurikulum
Program Integrasi Pendidikan Khas.
1.5 Bertanggungjawab mentadbir pengurusan RPI murid pendidikan khas
1.6 Bertanggungjawab terhadap pengurusan
prasarana, fizikal (ubahsuai, naik
taraf dan lain-lain) perolehan (BBM, peralatan khusus dan lain-lain.
1.7 Mempengerusikan semua mesyuarat berkaitan
perlaksanaan Program Pendidikan Integrasi semasa
ketiadaan pengetua atau guru besar.
2.
|
PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN
|
Membantu Pengetua :
2.1
Menentukan
tugasan guru, PPM dalam hal ehwal pentadbiran dan memberi bimbingan
kepada guru dan PPM dalam program
pendidikan khas.
2.2
Menyelaras
data dan maklumat pendidikan khas.
2.3
Merancang takwim program-program Pendidikan Khas.
2.4
Menyelia kerja-kerja guru dan pembantu murid./Menyelia
dan mengurus Anggaran Belanjawan Tahunan Program Pendidikan Khas.
2.5
Menyelaras
semua jenis kutipan yuran yang dipungut dari murid-murid pendidikan khas.
2.6
Mengurus
dan menyemak stok/ inventori peralatan yang dibeli dan digunakan dalam program Pendidikan Khas.
2.7
Mengurus
dan menyelia buku rekod pendaftaran dan rekod
2.8
kedatangan murid.
2.9
Mengurus
kemasukan, penempatan ,pertukaran dan tamat sekolah
murid.
3.
|
KURIKULUM
|
3.1
Menyediakan jadual waktu kelas dan jadual
waktu persendirian dan jadual Guru
ganti.
3.2
Menyelia Rancangan Pelajaran Tahunan dan
harian guru.
3.3
Berperanan
sebagai pengerusi RPI bagi setiap murid pendidikan khas mesyuarat RPI.
3.4
Memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran mengikut jadual waktu.
3.5
Memastikan kelengkapan prasarana P&P
seperti peralatan ICT dan lain-lain BBM untuk kemudahan proses pembelajaran
muridMewujudkan suasana kelas yang
kondusif sesuai dengan kebolehan dan keperluan murid.
3.6
Menyemak buku rekod guru-guru Pendidikan
Khas.
3.7
Menyediakan program tahunan,rutin dan
developmental.pelan strategik dan
mengagihkan tugas kepada guru.
3.8
Membantu Pengetua/Guru Besar merancang dan
menyelaras hal-hal yang berkaitan dengan pemantauan guru-guru pendidikan khas, dan guru pra
sekolah pendidikan khas.
3.9
Menyelaras pengurusan perjalanan kegiatan
atau aktiviti bimbingan dan pemulihan
di program pendidikan khas ,dan pra sekolah pendidikan khas.
3.10
Menyelaras
segala jenis program kurikulum dan kokurikulum yang dianjurkan oleh sekolah,
Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Bahagian Pendidikan Khas dan Kementerian Pelajaran.
3.11
Menerima
kemasukan murid baru dan menjalankan ujian diagnostik, memantau perkembangan
pencapaian murid dalam program inklusif.Menyediakan
jadual khas bagi murid yang memerlukan pengajaran dan pembelajaran pada masa
khusus seperti murid ADHD
4.
|
KOKURIKULUM
|
4.1
Kurikulum/Koakademik
4.1.1
Merancang
Takwim Kokurikulum dan ko akademik bagi
murid-murid Pendidikan Khas ke dalam takwim sekolah.
4.1.2
Mengendalikan aktiviti
kokurikulum dan koakademik
Pendidikan Khas serta mengurus pemilihan peserta untuk mewakili peringkat sekolah, daerah dan
negeri .
4.1.3
Memantau laporan bagi setiap aktiviti kokurikulum dan
untuk tujuan menambahbaikan setiap program yang dijalankan.
4.1.4
Menentukan
langkah-langkah keselamatan sebelum, semasa dan selepas sesuatu
aktiviti kokurikulum dijalankan.
5.
|
PEMBANGUNAN ORGANISASI
|
5.1
Pembangunan Diri Murid
5.1.1
Disiplin
5.1.1.1
Menentukan
penerapan amalan dan nilai-nilai murni.
5.1.1.2
Memastikan
peraturan-peraturan sekolah dikuatkuasakan dan dipatuhi di dalam dan di luar waktu persekolahan.terhadap kes-kes murid
Pendidikan Khas yang melanggar peraturan tatatertib dan
salahlaku.Menyelaras dan menyediakan
rekod dan laporan disiplin murid.
5.1.1.3
Strategi
Tindakan DisiplinSemua kes disiplin yang berlaku (kes ringan, sederhana dan berat) perlu diambil tindakan.
5.2
Bimbingan
Dan Kaunseling membantu Pengetua/Guru Besar :
5.2.1
Menjalinkan
kerjasama dengan Guru Bimbingan dan kaunseling
untuk merancang dan melaksanakan.kursus dan motivasi bagi guru dan murid pendidikan
oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling bagi
memberi khidmatBimbingan kepada murid-murid pendidikan khas yang memerlukan
khidmat dari kaunselor.
5.3 Kesihatan Murid
5.3.1
Mengurus
dan mengendalikan rawatan pelajar yang
memerlukan sesuatu rawatan sewaktu di sekolah.Memastikan program-program
kesihatan murid di jalankan dengan sempurna seperti rawatan pergigian, suntikan
pelali dan lainnya.
5.4 Prasarana
5.4.1
Merancang
dan menentukan bilangan kelas mengikut keperluan semasa
5.4.2
Menentukan
dan memastikan kedudukan kelas sesuai dan selamat untuk murid-murid pendidikan
khas Merancang dan menentukan bilik-bilik khas/stesen/bengkel dan tandas.
5.4.3
Merancang
dan menentukan perabot dan susunatur di dalam kelas pendidikan khas
5.4.4
Merancang,
menentukan dan mengurus pembelian harta modal.
5.4.5
Menguruskan
dan memastikan penerimaan keperluan ICT ( contoh:
note book, LCD projector, desktop, pencetak, pengimbasdan lain-lain) daripada
pengerusi/guru PPSMI
5.5 Membantu Pengetua
5.5.1
Merancang
dan menyelia program keceriaan dan kebersihan kelas.
5.5.2
Menyelaras tatacara pergi dan balik sekolah bagi murid
pendidikan khas.
5.5.3
Mewujudkan
hubungan dua hala di antara sekolah dengan ibubapa serta masyarakat.
5.6 Berbincang bersama Guru Kanan HEM dan Kaunselor tentang
tindakan yang perlu diambil:-
5.6.1
Menentukan
dan memastikan tindakan yang diambil, perlu mengambilkira ciri-ciri yang
terdapat pada murid pendidikan khas tersebut yang mempengaruhi tindakan negetif
yang telah dilakukan.
5.6.2
Menentukan
dan memastikan tindakan yang diambil adalah fleksibel dan berdasarkan
modifikasi tingkahlaku, sebelum tindakan disiplin aliran perdana digunapakai.
6.
|
PENGURUSAN PERKHIDMATAN
|
6.1 Penempatan
6.1.1
Mengurus
dan menerima kemasukan murid pendidikan khas
6.1.2
Menerima
dan memfailkan dokumen yang berkaitan dengan murid pendidikan khas (contoh;
surat pengesahan doktor, surat penempatan daripada PPD atau JPN, salinan kad
pengenakan dan OKU)
6.1.3
Menghantar
senarai nama murid pendidikan khas yang akan ke sekolah menengah ke PPD
6.1.4
Mengurus
kemasukan murid pendidikan khas ke dalam program inklusif dan program transisi
6.1.5
Menyelia
kemasukan pelajar ke sekolah menengah teknik / vokasional/politeknik.
6.2
Stok
dan inventori
6.2.1
Mengurus
dan menyemak stok /iventori peralatan yang dibeli dan digunakan dalam program
pendidikan khas.
6.2.2
Mengurus
dan menyelia buku rekod pendaftaran dan rekod kedatangan murid.
6.2.3
Mengurus
kemasukan, penempatan, pertukaran dan tamat sekolah murid.
6.2.4
Membuat
pengesahan RPI, buku-buku latihan yang telah disemak.
7
|
KEWANGAN
|
7.1
Kewangan
7.1.1
Merancang
Anggaran Belanja Mengurus Bantuan Pelajaran Tahunan Pendidikan Khas setiap
akhir tahun.
7.1.2
Merancang
Anggaran Belanja Mengurus Perjawatan Pendidikan Khas
7.1.3
Menghadiri
mesyuarat kewangan sekolah
7.1.4
Mendapatkan
surat makluman Peruntukan Bantuan Pelajaran Tahunan yang layak bagi program
7.1.5
Menguruskan
pelarasan Bantuan Pelajaran Tahunan Pendidikan Khas
7.1.6
Mengurus
Anggaran Belanja Mengurus Bantuan Pelajaran Tahunan Pendidikan Khas
7.1.7
Mengurus
taksiran keperluan bekalan bahan, sumber, peralatan dan perkakasan khas.
7.1.8
Menyemak
sebut harga dan menandatangani nota minta.
7.1.9
Memastikan
dan menyemak kandungan invois selaras dengan nota minta dan LO.
7.1.10 Memastikan pengurusan subsidairi selaras dengan rekod
iventori dan LO.
7.1.11 Memastikan baki 10%
kewangan PCG Tahunan Pendidikan Khas
8
|
KHIDMAT LATIHAN
|
8.1
Latihan
8.1.1
Merancang
dan melaksanakan kursus latihan/bengkel/seminar dalaman kepada guru-guru
pendidikan khas dan PPM
8.1.2
Memastikan
tajuk kursus latihan/bengkel/seminar yang bersesuaian
8.1.3
Mendapatkan
penceramah yang bertauliah
8.1.4
Berhubung
dengan pengerusi/guru PPSMI untuk urusan penyelengaraan
8.1.5
Membuat
laporan kepada pengerusi/guru PPSMI jika berlaku sebarang masalah atau kerosakan
……………………………………… ………………………………………….
Tandatangan PYD Tandatangan
PPP
Tarikh :………………… Tarikh :………………….
No comments:
Post a Comment