SERONOKNYA
BELAJAR MEMBACA
Supiah bt Mat Yusof
Pn. Nor Laini bt Che Mat
ABSTRAK
Kajian tindakan ini
dijalankan bertujuan untuk membantu
mengatasi masalah kesukaran membaca dalam kalangan murid-murid masalah pembelajaran spesifik (disleksia)
dalam bacaan. Kajian ini turut meninjau
tahap minat dan tumpuan
murid-murid disleksia dalam aktiviti bacaan dengan menggunakan komputer sebagai
alat pembelajaran. Model yang digunakan dalam kajian ini ialah Model Kemmis dan Mc Taggart. Subjek kajian terdiri
daripada empat orang murid lelaki yang berumur Sembilan tahun di Sekolah
Kebangsaan Fakeh Abd. Samad, Kuantan. Data dikumpulkan melalui kaedah pemerhatian
dan temu bual yang menggunakan instrumen senarai semak dan ujian diagnostik. Hasil dapatan ditunjukkan dalam bentuk jadual
dan graf bagi menunjukkan perbandingan. Dapatan kajian menunjukkan ada sedikit
peningkatan semasa MS Power Point digunakan dalam aktiviti bacaan. Begitu juga
dengan perubahan minat terhadap aktiviti bacaan. Oleh itu kajian ini telah mencadangkan
beberapa penambahbaikkan supaya masalah kesukaran membaca bukan menjadi masalah
utama dalam kalangan murid disleksia malah mereka akan lebih berminat untuk
membaca.
PENGENALAN
Penguasaan kemahiran asas adalah
penting dalam peringkat persekolahan sekolah rendah. Termasuk juga dalam kalangan murid-murid pendidikan khas yang
mempunyai potensi dan boleh berdaya saing seperti disleksia. Murid-murid
disleksia sering ditemui mempunyai masalah dalam bacaan. Beberapa kajian
mengatakan mereka menghadapi kesukaran dalam pemerolehan mengenal perkataan,
kemahiran mengeja dan membaca petikan. Kesukaran tersebut akan berterusan
sekiranya mereka tidak mempunyai minat dalam aktiviti bacaan. Masalah yang
dihadapi akan menyekat perkembangan bahasa, kefahaman dan kemahiran membaca
diperingkat seterusnya. Oleh itu guru pendidikan khas adalah pemangkin utama
dalam meningkatkan perkembangan bahasa dan kemahiran membaca sesuai dengan
keperluan murid disleksia. Kebanyakan mereka tidak dapat menguasai kemahiran membaca
akan menghadapi masalah dalam
pembelajaran dan seterusnya merencatkan tahap keintelektualan seseorang
kanak-kanak.
Kesukaran
membaca yang dihadapi oleh murid disleksia sangat tinggi terutama dalam
komponen perkataan dan ayat-ayat dalam petikan. Mereka juga bermasalah
membezakan huruf dan perkataan dari ayat dan dari perenggan. Kesukaran membaca
dalam kalangan murid-murid disleksia ini telah menyebabkan mereka gagal
memperolehi maklumat dan menghadkan kebolehan belajar mereka dalam kelas
inklusif. Kekurangan yang tersembunyi ini menyebabkan mereka mengalami
kesukaran menamakan sesuatu, kesukaran mengingat susunan sukukata sehingga
kurang upaya menyebut perkataan yang panjang. Kesimpulananya kemahiran membaca
merupakan komponen yang perlu dikuasai oleh murid-murid masalah pembelajaran
disleksia kerana dikatakan tahap keupayaan mereka hampir sama dengan murid
biasa.
FOKUS KAJIAN
Kebanyakan murid-murid disleksia yang menghadapi masalah
dalam bacaan akan menghadapi masalah dalam tulisan. Kajian ini telah
mengenalpasti masalah utama yang dihadapi oleh mereka. Melalui pemerhatian dan
ujian diagnostik yang dijalankan, saya dapati mereka akan menghadapi masalah
yang ketara apabila membaca petikan. Ayat-ayat
yang kompleks merupakan satu kesukaran untuk dibaca dengan lancar. Kelemahan
dalam pengamatan menyebabkan mereka kurang berminat dalam aktiviti bacaan. Berbagai kesalahan kerap
dilakukan semasa membaca seperti tidak
menghiraukan tanda baca, menggugurkan perkataan, menggantikan perkataan,
menambah perkataan pada bacaannya, melangkau baris dan kesukaran membaca
perkataan diftong dan digraf.
Menurut Modul Khusus Masalah Pembelajaran
Spesifik (2007), beberapa kesalahan yang seing dilakukan oleh murid disleksia
adalah seperti kesukaran belajar berbahasa, ketidaksinambungan dengan kebolehan
intelektual, tidak lancar ketika membaca sesuatu bahan bercetak, tidak dapat
menulis dengan lancar dan tepat, mata cepat penat, dan daya tumpuan yang
rendah.
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian ini dijalankan bertujuan
untuk:
1. Membantu
mengatasi masalah kesukaran membaca
dalam kalangan murid disleksia.
2. Meningkatkan penguasaan kemahiran
membaca dalam kalangan murid disleksia.
3. Meningkatkan minat murid disleksia dalam kemahiran
membaca melalui pembelajaran berbantukan komputer.
SOALAN KAJIAN:
1. Sejauhmanakah kesukaran membaca yang dialami oleh murid
disleksia dapat diatasi?
2. Bagaimanakah kemahiran membaca
murid-murid disleksia dapat ditingkatkan?
3. Bagaimanakah minat murid-murid disleksia dalam membaca dapat ditingkatkan
melalui pembelajaran berbantukan
komputer?
KEPENTINGAN KAJIAN:
1. Meningkatkan
keupayaan membaca murid-murid disleksia.
2. Meningkatkan
minat murid-murid disleksia dalam aktiviti membaca.
3. Memperbaiki
amalan dan membantu guru lain dalam menyelesaikan masalah
kesukaran membaca dalam kalangan murid-murid
disleksia.
SOROTAN LITERATUR
Kajian yang saya laksanakan ini bertujuan untuk
membantu mengatasi masalah kesukaran membaca
dan meningkatkan minat murid dalam bacaan. Saya telah mengaplikasikan teori
Behaviorisme dalam melaksankan intervensi bagi menangani masalah tersebut.
Menurut Levinson(1994)dalam Rosdi bin Aziz (2011), murid disleksia kebanyakannya tidak dapat mengimbangi daya
mengingati huruf dan gabungan perkataan
kerana mereka mudah lupa. Semasa membaca
mereka tidak dapat mengimbas huruf, perkataan atau ayat dan menyebabkan mereka
sering meninggalkan atau melangkau setiap perkataan yang dibaca. Oleh
yang demikian mereka tidak dapat memahami bahan bacaan yang sedang dibaca
kerana tiada tumpuan dan lemah pemahaman pada bacaan.
Holmes(1999) dalam Shamsudin bin Ali (2011), mengatakan pengajaran
berbantukan komputer melibatkan interaksi pengajaran secara terus antara
komputer dengan murid. Antara strategi yang sesuai dijalankan menggunakan
kaedah berbantu komputer adalah seperti
latih tubi, simulasi, dan pengajaran multimedia. Kurt Y. Michael
(1990) dalam Mohd Radzi bin Isa (2011), telah mencirikan beberapa kebaikan –
kebaikan yang menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Berdasarkan
kajian-kajian diatas, pembelajaran berbantukan komputer dapat mernarik minat
murid dan memberikan tumpuan lebih lama dalam aktiviti bacaan.
PERANCANGAN
DAN PELAKSANAAN TINDAKAN
Model Kemmis dan McTaggart(1988),
mempunyai empat peringkat dalam melaksanakan kajian tindakan. Huraian dan
perbincangan adalah berdasarkan peringkat model yang telah saya aplikasikan
dalam kajian. Peringkat-peringkat tersebut ialah merefleksi, merancang,
tindakan dan memerhati.
1. Merancang
Sebelum melaksanakan tindakan,
saya telah merancang membuat refleksi pengajaran lepas. Masalah dikenalpasti
dengan membuat pemerhatian awal terhadap sesi pengajaran saya dan rakan guru
lain. Saya telah menggunakan instrumen senarai semak dalam mengumpul seberapa
banyak maklumat mengenai kesukaran membaca dan minat murid terhadap aktiviti
bacaan. Dari keseluruhan kelas saya telah mendapati 4 orang murid disleksia
mempunyai masalah kesukaran yang tinggi.
2.Bertindak
Pada
peringkat ini, saya telah merancang tindakan bagi membantu saya mencapai objektif kajian. Perancangan ini adalah bagi tujuan
untuk mencapai objektif kajian yang
dilaksanakan. Saya telah memilih menggunakan MS Power Point bagi meningkatkan
kemahiran bacaan dan ransangan bagi menarik minat murid disleksia terhadap
bacaan. Saya telah menjalankan ujian pra dengan menggunakan instrument ujian diagnostik
bagi mengenal pasti kesukaran murid disleksia dalam bacaan. Ujian diagnostik
ini dirujuk kepada kepada Jordan Oral Screening Test (JOST) yang boleh digunakan sebagai panduan
ujian diagnostik untuk menilai tahap
bacaan. JOST mengandungi 12 tahap bacaan daripada yang mudah hingga yang
abstrak, Vijaya (2008). Hasil ujian pra telah menunjukkan sampel kajian saya
mengalami masalah kesukaran membaca yang sangat tinggi. Berikut adalah prosedur
tindakan yang saya jalankan:
Langkah 1 : Pemerhatian awal dan
senarai semak
Langkah 2 : Ujian Pra / ujian
diagnostik
Langkah 3 : Pengajaran dan
pembelajaran
Latih
tubi membaca petikan 1
Latih
tubi membaca petikan 2
Latih
tubi membaca petikan 3
Langkah 4 : Ujian Pos / ujian
diagnostik
Langkah 5 : Mengumpul dan
menganalisis data
Langkah 6 : Rumusan dan refleksi
3. Memerhati
Dalam melaksanakan tindakan, saya
telah merancang beberapa siri aktiviti
lisan iaitu bacaan kuat dengan menggunakan MS Power Point. Beberapa petikan
teks dimuatkan dalam slaid dengan ayat-ayat yang mudah. Petikan 1 yang saya
warnakan perkataan mengikut pecahan suku kata. Petikan 2 pula adalah aktiviti
bacaan peringkat kedua. Petikan 3 pula saya menggunakan grafik bagi memudahkan
bacaan. Aktiviti bacaan ini dijalankan beberapa sesi iaitu sebelum rehat dan
selepas rehat serta di dalam kelas dan bilik akses. Tindakan sedemikian bagi
merangsang minat murid dalam aktiviti bacaan. Senarai semak digunakan semasa
saya membuat pemerhatian ke atas sesi pengajaran yang berjalan. Dapatan dinilai dengan analisa perbandingan dalam ujian pra dan ujian pos
bagi melihat peningkatan yang berlaku. Saya juga menembual mereka bagi mengetahui
minat mereka dalam aktiviti bacaan sebelum dan selepas intervensi dijalankan.Saya
telah mengumpul dapatan untuk dianalisis selepas ujian pos. Berikut adalah prosedur tindakan yang telah saya
jalankan:
4. Mereflek
Selepas beberapa siri aktiviti
dijalankan, saya mula mengumpul data
melalui pemerhatian dan temubual serta ujian pos dalam menilai keberkesanan
tindakan yang saya jalankan. Hasil ujian pos telah menunjukkan kesukaran
membaca dapat diatasi dan peningkatan
murid dalam aktiviti bacaan dan melihat pengaruh komputer boleh menarik minat
mereka dalam pembelajaran. Dapatan yang diperolehi digunakan untuk membuat
rumusan dan penambahbaikan.
DAPATAN DAN
REFLEKSI
Data-data dalam kajian ini yang
dikumpul melalui senarai semak, pemerhatian dan temubual. Dapatan data ini
membantu saya melihat sedikit perubahan peningkatan dalam aktiviti membaca
sebelum dan selepas intervensi dijalankan.
Analisis menunjukkan masalah
kesukaran murid disleksia dalam bacaan dan perbandingan sebelum dan selepas
aktiviti bacaan dijalankan. Ianya ditunjukkan dalam bentuk jadual dan graf.
Jadual 1: Perbandingan sebelum
dan selepas aktiviti bacaan dijalankan
Bil.
|
Sebelum aktiviti dijalankan
|
Semasa aktiviti dijalankan
|
Murid A
|
6 ayat
|
8 ayat
|
Murid B
|
5 ayat
|
8 ayat
|
Murid C
|
5 ayat
|
7 ayat
|
Murid D
|
4 ayat
|
6 ayat
|
Merujuk kepada instrumen senarai semak yang telah digunakan saya mendapati ada berlaku peningkatan dalam
penguasaan kemahiran membaca. Antaranya ialah murid A dari 6 ayat telah dapat
membaca kepada 8 ayat, murid B dari 5 ayat kepada 8 ayat juga, murid C dari 5
ayat kepada 7 ayat dan murid D dari 4 ayat kepada 6 ayat. Dapatan ini telah
membuktikan bahawa objektif kajian mengenai mengatasi masalah kesukaran membaca
dan meningkatkan penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan murid disleksia
telah tercapai.
Temubual dijalankan untuk mengenalpasti
minat dan kemampuan bacaan murid dalam pembelajaran. Ianya dijalankan secara
separa berstruktur dan murid bebas memberikan pendapat. Sepanjang sesi temubual
ini saya telah menggunakan senara semak bagi mencatat dapatan mengenai minat dalam kemahiran membaca. Dari dapatan
tersebut maka dapat rumuskan dalam bentuk jadual dan graf bagi menunjukkan
perbandingan temu bual sebelum dan selepas aktiviti bacaan
dijalankan.
Jadual 2: Dapatan perbandingan minat murid pada sebelum
dan selepas aktiviti bacaan dijalankan.
Bil
|
Murid
|
% sebelum
|
% selepas
|
1.
|
Murid A
|
10
|
15
|
2.
|
Murid B
|
6
|
12
|
3.
|
Murid C
|
8
|
10
|
4.
|
Murid D
|
5
|
8
|
Berdasarkan pada dapatan yang diperolehi
ini, saya melihat ada perubahan minat murid terhadap aktiviti bacaan.
Penggunaan komputer sebagai satu rangsangan untuk mengekalkan tumpuan. Perbincangan
ini adalah berdasarkan dapatan kajian yang telah dijalankan dan membincangkan
masalah kesukaran membaca dalam kalangan murid disleksia. Perbincangan juga
memperlihatkan aktiviti bacaan dengan
menggunakan MS power point yang
dijalankan dalam proses pembelajaran dapat membantu meningkatkan minat murid
dalam aktiviti membaca. Objektif untuk
meningkatkan minat murid dalam aktiviti bacaan telah tercapai.
Kesukaran
membaca ini akan memberi kesan terhadap kemahiran menulis kerana mereka tidak dapat menzahirkan
pemikiran mereka secara bertulis. Menurut Levinson(1994) dalam Rosdi bin Aziz (2011), murid disleksia kebanyakannya tidak dapat mengimbangi daya
mengingati huruf dan gabungan perkataan
kerana mereka mudah lupa. Semasa membaca mereka tidak dapat mengimbas huruf,
perkataan atau ayat dan menyebabkan mereka sering meninggalkan atau melangkau
setiap perkataan yang dibaca. Keseronokan belajar akan memupuk minat serta menanamkan sikap yang
positif terhadap pembelajaran. Sikap yang positif terhadap pembelajaran akan
membawa kepada peningkatan pencapaian murid. Ini adalah selari dengan pendapat
Rusmini Ku Ahmad (2003), yang menyatakan pengenalan kepada perisian
komputer telah membawa sikap yang
positif dalam kalangan murid. Pembelajaran
berbantukan komputer menimbulkan sifat ingin tahu dan murid mampu membina pengetahuan sendiri
secara semulajadi.
KESIMPULAN
Keseronokan belajar akan memupuk
minat serta menanamkan sikap yang positif terhadap aktiviti bacaan. Menurut Rusmini(2003), yang menyatakan
pengenalan kepada perisian komputer
telah membawa sikap yang positif dalam kalangan murid. Pembelajaran berbantukan komputer menimbulkan sifat ingin
tahu dan murid mampu membina pengetahuan
sendiri secara semulajadi. Hasil dapatan kajian mendapati murid –murid
pendidikan khas bersedia dengan pelbagai aktiviti pembelajaran yang boleh
meningkatkan minat dan tumpuan mereka. Adalah
diharapkan kesukaran yang dihadapi oleh murid disleksia akan dapat diatasi
dengan keberkesanan pembelajaran berbantukan komputer. Sekaligus mereka boleh
berdaya saing dalam bidang akademik. Usul
dan cadangan pemurnian kaedah ini dapat membantu murid-murid disleksia
meningkatkan kemahiran membaca dalam aktiviti membaca. Sekiranya tempoh masa
kajian ini dilanjutkan saya percaya masalah ini dapat diatasi dengan sebaiknya.
Akhir sekali kajian ini diharapkan melahirkan insan istimewa yang
berketrampilan dan berdaya saing mengikut tahap keupayaan dan kebolehaan mereka
selari dengan Falsafah Pendidikan Khas dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
SENARAI RUJUKAN
Abdul Rahim , Noor Aini & Kamaliah.(2005).
“Aplikasi Pengajaran dan Pembelajaran
Komputer
untuk Pelajar Berkeperluan Khas”. Prosiding ICT Education.Putra Jaya:
Universiti
Multimedia.
Chua , Koh. (1992). Pendidikan Khas
dan Pemulihan: Bacaan Asas. KualaLumpur: Dewan
Bahasa
dan Pustaka.
Tam. (2007). Kajian Tindakan : Kaedah dan praktikal. Institut Perguruan Raja
Melewar. Negeri
Sembilan.
Effandi Zakaria. (2004). Mengurus Kanak-kanak yang Susah Belajar.
Pahang,: PTS Professional
Publishing
Sdn. Bhd.
Kementerian Pendidikan Malaysia.(2007).Modul khusus pendedahan bermasalah
pembelajaran spesifik.Jabatan Pendidikan
Khas: Kuala Lumpur.
Mercer, C.D. (1997). Students with learning disabilities.
U.S.A: Merrille Prentice
Hall.Miles,
T.R 1983.Dylexsia: The Pattern Of
Difficullties Blackwell:Oxford
Mohd Razi. (2011). Keberkesanan pengajaran sains menggunakan perisian
komputer dalam
kalangan murid tahun 4. Tesis tidak diterbitkan.
Projek Sarjana Pendidikan .OUM
Nik Aida.(2006). Kajian Tindakan Dalam Pendidikan: Sikap guru program disleksia terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan
pembelajaran: Fakulti Pendidikan.Universiti
Kebangsaan Malaysia: Bangi.
Rusmini.(2003). Intergrasi
teknologi maklumat dan komunikasi dalam
pengajaran
dan pembelajaran. Jurnal Pengurusan dan
Kepimpinan Pendidikan. Institut Aminudin Baki. Jilid 13,Bil.01.82-91
Vijayaletchumy.(2008). Disleksia dalam konteks pembalajaran bahasa di Malaysia.Tesis tidak
diterbirkan. Universiti Putra Malaysia.
Zainal Kassab,Suhaila Abdullah.(
2010). Pendidikan Disleksia.
Penerbitan Multimedia.
Selangor.
Perkongsian ilmu yg sgt membantu.terima kasih
ReplyDeleteAsmkm, perkongsian ilmu yg sgt membantu saya yg mempunyai ank saudara disleksia.terima kasih
ReplyDelete