Mata Pelajaran
|
:
|
Pendidikan Jasmani
|
|||
Tajuk
|
:
|
3. Komponen kecergasan (Kapasiti
Aerobik)
|
|||
Komponen
|
:
|
Pendidikan Jasmani
|
|||
Tarikh
|
:
|
|
|||
Masa
|
:
|
30 minit
|
|||
Standard Pembelajaran
|
:
|
3.2.3 Menimbang berat badan
|
|||
Objektif Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat menimbang berat
badan dengan bimbingan guru
RUJUKAN : B4D1E3
|
|||
EMK
|
:
|
Bertanggungjawab dan keberanian
|
|||
Nilai
|
:
|
Tolenransi
|
|||
Langkah
|
Aktiviti
|
BBB
|
Catatan
|
||
Set
induksi
(3
minit)
|
1. Guru dan murid bersama melakukan aktiviti regangan
badan diiringi muzik “CHICKEN DANCE”
|
CD/Kaset
|
|
||
Langkah
1
(7
minit)
|
1. Murid ditunjukan alatan untuk menimbang berat.
2. Guru meminta seorang murid kehadapan untuk menjadi
model aktiviti menimbang beratbadan.
3. Guru menerangkan langkah sebelum semasa dan selepas
diukur yang perlu di ikuti oleh murid iaitu
a. Menanggalkan kasut.
b. Berdiri tegak.
c. Tidak bergerak semasa dibaca timbangan berat.
|
Alatan
menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
|
Pemerhatian
|
||
Langkah
2
(7
minit )
|
1. Secara berpasangan, murid-murid dibimbing untuk
mengukur tinggi rakan mereka secara bergilir-gilir. Seorang murid yang akan merekodkan ukuran
tinggi dan seorang lagi akan diukur tingginya.
2. Murid yang merekod ukuran tinggi akan diterangkan cara
membaca timbangan berat badan dan merekod timbangan sebelum aktiviti
dijalankan.
|
Alatan
menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
|
|
||
Langkah
3
(10)
|
1. Guru memberi penerangan tentang aktiviti seterusnya
iaitu membaca timbangan berat badan
kawan-kawan. Langkah aktiviti
tersebut ialah :
a. Murid diberikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan
menimbang berat badan dan kumpulan
diukur timbangan berat badan.
b. Kumpulan yang menimbang berat badan akan di bekalkan borang rekod timbangan
berat badan.
c. Dengan kawalan guru, murid akan menjalani aktiviti
merekod timbangan berat badan secara bergilir-gilir.
|
Alatan
menimbang berat badan/fail klip/borang rekod timbangan berat badan/pen@pensil
|
Pemerhatian
|
||
Penutup
(3
minit)
|
Guru mengumpulkan murid dan
membuat rumusan tentang kepentingan menjalankan aktiviti tersebut
|
|
|
||
SENARAI
SEMAK
NAMA
|
:
|
|
KELAS
|
:
|
|
MATA
PELAJARAN
|
:
|
Pendidikan
Jasmani
|
KOMPONEN
|
:
|
Pendidikan
Jasmani
|
TAJUK
|
:
|
3. Komponen kecergasan (Kapasiti Aerobik)
|
TARIKH
|
:
|
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
:
|
3.2.3 Menimbang
berat badan
|
RUJUKAN
|
:
|
B
4 D 1 E 3
|
Arahan : Tandakan (√) pada ruangan
“Menguasai” atau “Belum Menguasai”
berdasarkan pemerhatian tingkah laku
murid.
BIL
|
AKTIVITI
|
M
|
TM
|
CATATAN
|
1.
|
Murid boleh berdiri tegak semasa menimbang berat badan
|
|
|
|
2.
|
Murid membuka kasut sebelum menimbang berat badan
|
|
|
|
PETUNJUK
:
Pencapaian
|
Skala
|
Menguasai ( M )
|
|
Tidak
Menguasai ( TM )
|
|
MARKAH KESELURUHAN :
ULASAN / CATATAN :
|
|
|
|
|
Dinilai oleh : Disemak
oleh : Dipersetujui oleh :
( Guru Penilai ) (
Guru Berjawatan ) (
Ibubapa / Penjaga )
……………………………………… ……………………………………. …………………………………..
Nama Guru : Nama : Nama :
Tarikh : Tarikh : Tarikh :
No comments:
Post a Comment