Terapi Floortime
Konsep
· Floortime bertujuan untuk membawa kanak-kanak autisme melalui 6 tahap penting yang menekankan perkembangan emosional.
· 6 tahap tersebut ialah :
1) pngawalan kendiri
menimbulkan minat terhadap dunia skeliling
2) hubungan orang dewasa dengan kanak-kanak lebih rapat
keinginan berinteraksi dengan orang lain.
3) meningkatkn kemahiran komunikasi 2 hala
kanak-kanak itu sedar bahawa tindakannya membawa reaksi kepada orang lain
kanak-kanak itu sedar bahawa tindakannya membawa reaksi kepada orang lain
4) mempertingkatkan pengendalian komunikasi kompleks
5) idea emosional : iaitu kebolehan melahirkan perasaan
6) pemikiran emosional : iaitu kebolehan berfikir tanpa beremosi.
Pengenalan
· Teknik spesifik yang mengikut minat emosional semulajadi kanak-kanak.
· Pada masa yang sama mencabar kanak-kanak kepada tahap sosial, emosional dan intelektual yang lebih baik.
· Interaksi yang menarik mungkin berlaku di ‘lantai’, tetapi boleh diselitkan dengan perbualan dan juga interaksi.
· Diperkenalkan oleh Dr. Stanley Greenspan.
· Sesuai untuk kanak-kanak autisme.
· Berdasarkan kepercayaan bahawa kanak-kanak autisme boleh dibawa ke tahap yang lebih tinggi dengan bantuan orang dewasa.
· Dipanggil
floortime kerana orang yang lebih dewasa/pakar akan turun ke ‘ ‘lantai’
dan berinteraksi dengan kanak-kanak bermasalah ini.
Sejarah Terapi Floor Time
· Dibangunkan kira-kira 30 tahun lalu oleh Stanley Greenspan.
· Berdasarkan perkembangan kognitif dan dan psikologi kanak-kanak.
· Bermula dengan mengkaji perkembangan bayi sehingga berusia 6 tahun.
· Digunakan untuk merawat autism dan keperluan kepada komponen deria dan motor.
· Pada tahun 1990, memulakan latihan dalam penilaian terhadap rawatan menggunakan Model DIR (Developmental Individual Difference Relationship Model)
· Pada tahun 1996, Grennspan dan rakan-rakan menubuhkan Interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders.
· Beliau juga menghasilkan diagnostik secara manual, penilaian, bahan pengukuran, video rakaman dan model latihan.
· Pada tahun 1999, program pensijilan Institut DIR ditubuhkan.
· Pada tahun 2003, Yayasan Floor time ditubuhkan untuk melibatkan ibu bapa, anak-anak dan guru mengenai aktiviti Floor time ini.
Langkah–langkah di Dalam Terapi Floortime
Pemerhatian
1. Perhatikan dan fikirkan cara untuk mendekati kanak-kanak
2. Pemerhatian: Riak muka, nada suara, bahasa badan dan perkataan
Mendekati (memulakan komunikasi
1. Gunakan bahasa tubuh badan dan perkataan yang sesuai apabila
2. Kembangkan dan bina minat kanak-kanak terhadap sesuatu perkara
Mengikuti kehendak kanak-kanak
1. Menyokong dan membantu kanak-kanak
2. Membenarkan mereka memilih permainan
3. Akan meningkatkan keyakinan diri dan menjadi tegas
Meneruskan dan mengembangkan permainan
1. Membantu kanak-kanak meluahkan pendapat dan menentukan permainan
2. Bertanyakan soalan yang dapat menggalakkan kanak-kanak berfikir secara kreatif
Kanak-kanak menamatkan komunikasi
Kanak-kanak menamatkan perbualan apabila mereka membalas dan menunjukkan bahasa tubuh mereka
Kepentingan dan Contoh Aktiviti
• Hilangkan Ketakutan dan Kebodohan
• Kanak-kanak autistik tidak semestinya mahu melakukan semua perkara.
• Turuti kemahuan mereka dan kita menjadi pengikut
• Menangkap Ombak
• Bagi kanak-kanak kurang respons, bawa;ah beliau ke pantai dan berdiri di hadapan pukulan ombak kecil.
• Minta mereka mengejar dan melarikan diri daripada ombak di gigi air.
• Percikan
• Bermain percikan air dalam kolam
• Memrcikkan air, menendang air, membaling bola, dan menggunakan pelbagai peralatan permainan lagi.
• Menjelajah Kotak Pasir
• Menyembunyikan pelbagai objek dalam kotak pasir.
• Meminta kanak-kanak mencari sama ada tanpa alatan atau dengan alatan tangan.
• Melihat Gajah
• Bawa kanak-kanak ke zoo, akuarium, muzium bersejarah dan lain-lain tempat menarik.
• Minta mereka melakukan apa yang telah mereka perhatikan.
No comments:
Post a Comment