TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS
Antara Implikasi terhadap
pembelajaran dan pengajaran adalah:
1. Pastikan maklumbalas
diberi dengan kerap, dengan secepat mungkin, dan berbentuk spesifik.
2. Pelbagaikan pengukuhan
positif yang digunakan agar dapat mengekalkan keberkesanannya. Jika boleh,
gunakan kedua-duanya dan bukan hanya menggunakan pengukuhan primer atau
sekunder sahaja.
3. Gunakan pengukuhan
berjadual bagi mengekalkan berlakunya pembelajaran.
4. Peka terhadap konsep
penghapusan bagi mengurangkan berlakunya tingkah laku yang tidak diingini.
5. Gunakan pengukuhan
sebagai satu cara untuk mendorong murid-murid yang kurang bermotivasi untuk
belajar dan sebagainya.
6. Mementingkan
pembelajaran kemahiran dan sikap.
7. Mementingkan peneguhan.
Manakala dari segi
pengajaran terancang pula, terdapat beberapa syor tentang bagaimana teori
pembelajaran behavioris dapat diaplikasi dalam bilik darjah. Antaranya adalah:
1. Pupukkan penguasaan
satu-satu kemahiran dengan menggunakan kerangka soalan (ransangan) – jawapan
(gerakbalas) mengikut prinsip pedagogi, iaitu secara beransur-ansur dan
peringkat demi peringkat.
2. Minta murid-murid
mengikuti setiap kerangka yang disediakan. Maklum balas hendaklah diberi serta
merta.
3. Susun aras kesukaran
soalan-soalan bagi memastikan murid-murid anda berupaya memberi jawapan yang
betul. Dengan itu, sudah tentu mereka akan menerima pengukuhan positif.
4. Pastikan pencapaian yang
baik dan cemerlang dipadankan dengan pengukuhan sekunder seperti pujian lisan,
hadiah, gred yang baik dan sebagainya .
T TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF
1. Guru memberi peluang
kepada murid untuk meneroka dan membekalkan mereka dengan maklumat yang
penting.
2. Guru berperanan sebagai
fasilitator dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3. Guru perlu sedar bahawa
terdapat murid-murid yang mungkin berada pada mod pembelajaran yang berbeza
sama ada enaktif, ikonik atau simbolik. Oleh itu, guru boleh mengadakan satu
perbincangan berasaskan apa yang telah mereka pelajari daripada eksperimen yang
telah dilakukan.
4. Murid seharusnya
dibekalkan dengan bahan pembelajaran, aktiviti dan alatan yang berpadanan dan
selaras dengan tahap kebolehan kognitif mereka.
5. Perkembangan makna dan kefahaman.
6. Pentingkan pengamatan, pemberian makna dan
pembelajaran penerimaan
ü TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTISME
1. Kurikulum yang
disediakan di sekolah pada setiap tahap persekolahan, iaitu bermula daripada
prasekolah, rendah hingga menengah hendaklah berasaskan pengetahuan lalu
pembelajar yang berkenaan. Oleh itu, penekanan hendaklah diberikan kepada
kaedah menyelesaikan masalah secara hands-on.
2. Guru hendaklah merancang
dan melaksankan strategi pengajaran seperti soalan- soalan terbuka dan dialog
yang meluas agar berpadanan dengan respon pelajar serta menggalakkan mereka menganalisis
maklumat yang diperoleh.
3. Murid-murid akan dinilai
dan mereka hendaklah berusaha dalam menentukan kemajuan masing-masing.
ü TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL
1. Memberi peluang kepada
murid untuk memerhati dan mencontohi pelbagai tingkah laku yang diingini. Oleh
itu,guru hendaklah menunjukkan tingkah laku yang positif.
2. Guru menyediakan
persekitaran sosial yang kondusif agar modeling boleh berlaku. Intensif,
pengukuhan dan sokongan moral seharusnya diberi bagi menggalakkan berlakunya
tingkah laku yang baik dalam kalangan murid-murid kita.
3. Perkembangan manusia
4. Penyesuaian seimbang.
ü TEORI PEMBELAJARAN HUMANISME
1. Guru perlu sedar bahawa
setiap murid mempunyai keperluan asas yang perlu dipenuhi terlebih dahulu.
2. Guru perlu peruntukkan sedikit
masa pada awal sesi pengajaran untuk mengenalpasti apakah kekurangan dari segi
keperluan asas yang perlu diberi perhatian.
3. Perhatian perlu diberi
terhadap pemilihan tugasan pembelajaran yang dapat meransangkan minat dan
naluri ingin tahu dalam kalangan murid-murid kita.
No comments:
Post a Comment