PENDENGARAN
Pendidikan Murid-murid Bermasalah
Pendengaran di Malaysia telah dimulakan dalam tahun 1954, dengan tertubuhnya
sebuah sekolah berasrama di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Sekolah
Kanak–Kanak Pekak Persekutuan, Pulau Pinang. Sekolah ini telah dipelopori oleh
Lady Templer, Dr.Reild, Cik Joyce Hickes dan beberapa orang lain yang berminat
dalam kerja–kerja kebajikan. Beberapa orang guru daripada sekolah ini telah
dihantarkan ke luar negara untuk mendapatkan latihan di bidang khas Pendidikan Kanak-Kanak Pekak. Sekolah
ini telah bermula dengan hanya bergantung kepada derma daripada orang ramai.
Apabila sekolah ini telah berkembang dengan pesatnya maka usaha-usaha untuk
membaikinya telah dilipat gandakan dan dengan ini telah diletakkan dibawah
Pentadbiran Kementerian Pelajaran.
Murid–murid sekolah
ini datang dari seluruh pelusuk Malaysia untuk menerima pendidikan sekolah
rendah dan menengah dan sekarang ini mempunyai 368 orang murid lelaki dan
perempuan. Pelajaran mereka adalah seperti murid-murid biasa dengan adanya
penekanan kepada pelajaran Vokasional untuk memberi kemahiran seperti
menggunting rambut, pertukangan kayu, masak-memasak dan sebagainya . Oleh
kerana murid-murid bermasalah pendengaran bertambah ramai maka sekolah di Pulau
Pinang tidak dapat lagi menampung semua murid-murid yang terdapat di Malaysia.
Maka suatu pelajaran yang digelar “Rancangan Percantuman” untuk murid-murid
bermasalah pendengaran telah dimulakan.
5.2.2
RANCANGAN PENDIDIKAN PERCANTUMAN
Untuk menyediakan Murid-murid Bermasalah Pendengaran
dalam suasana biasa dan supaya dapat di terima sebagai seorang ahli masyarakat,
maka murid-murid bermasalah pendengaran ini perlulah bercampur gaul dengan
murid-murid biasa. Dengan cara ini juga mereka yang lengkap sifat akan lebih
bertanggungjawab terhadap murid-murid bermasalah pendengaran dan dapat
mengurangkan perbezaan diantara mereka yang sempurna dengan yang bermasalah
khas.
Percantuman
dalam konteks pendidikan khas mempunyai dua pengertian. Pertama untuk memberi
peluang pendidikan di peringkat rendah. Murid-murid bermasalah pendengaran
dapat belajar bersama-sama dengan mereka yang biasa dalam sesebuah bilik
darjah. Kedua percantuman ini dilakukan dengan mengadakan Kelas Khas yang
khusus untuk kanak-kanak bermasalah pendengaran di sekolah biasa.
Pada
tahun 1962, dua buah kelas percantuman telah ditubuhkan di sebuah sekolah biasa
iaitu di Sekolah Rendah Inggeris, Jalan Kuantan, Kuala Lumpur yang mengandungi
41 orang murid-murid. Murid-muridnya telah mengikuti matapelajaran di sekolah
rendah, kecuali matapelajran Agama Islam, kerana tiada guru yang terlatih dalam
bidang ini. Murid-murid bermasalah pendengran di sekolah tersebut telah
menduduki peperiksaan Darjah Tiga dan peperiksaan Penilaian Darjah Lima.
Sesudah tamat pelajaran di sekolah rendah,mereka yang berkeupayaan telah di
berikan peluang melanjutkan pelajaran ke sekolah Kanak-kanak Pekak Persekutuan
di Pulau Pinang. Dengan ini timbul masalah kekurangan tempat untuk mereka yang
tidak dapat ditempatkan di Sekolah Kanak-Kanak Pekak Persekutuan untuk
melanjutkan pelajaran mereka .
Oleh
itu langkah telah di ambil oleh pihak Kementerian Pelajaran untuk membuka
Kelas-Kelas Percantuman di sekolah–sekolah menengah biasa dan dalam tahun 1976
Kelas Percantuman Menengah yang pertama telah dibuka di Kajang,Selangor. Dengan
bermulanya Kelas Percantuman di Kajang ini, maka di setiap negeri yang lain di
Malaysia telah digalakkan membuka Kelas-Kelas Percantuman. Kelas Percantuman
bagi murid-murid bermasalah pendengaran telah dimulakan di Sekolah Menengah
Aminudin Baki, Johor Bahru dan di Sekolah Menengah Dato, Sri Amar Di Raja,
Muar Johor.
Mereka
yang bersekolah di sekolah menengah telah menerima kursus-kursus seperti
murid-murid biasa dengan penekanan kepada matapelajaran Vokasional. Dengan ini
mereka mengambil peperiksaan SRP/LCE dan bagi mereka yang berjaya terus
melanjutkan pelajaran mereka ke Tingkatan Empat dan Lima dan mengambil
peperiksaan SPM / MCE. Di antara yang berjaya melanjutkan pelajaran ke
peringkat tertinggi adalah Cik Eleanor Culas penuntut dari Sekolah Kanak-Kanak
Pekak di Pulau Pinang yang telah melanjutkan pelajaran di Universiti Gallaudet
Washington D.C. dalam tahun 1976. Beliau berkelulusan dalam bidang Psikologi
dan Sosial Sains. Dengan kejayaan ini adalah diharap agar dapat menjadi
perangsang dan dorongan kepada murid-murid bermasalah pendengaran yang lain.
KEMUDAHAN-KEMUDAHAN
ALAT-ALAT
Pihak
Kementerian Pelajaran telah melengkapkan kelas-kelas khas bermasalah
pendengaran dengan alat-alat pendengaran perseorangan, audiometer, alat latihan
pertuturan, (sptech trainer) dan alat rakaman. Tetapi sebagai sebuah
sekolah yang maju dan moden alat-alat yang ‘sophiscated’ amat diperlukan bagi
membantu proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid bermasalah pendengaran.
Pada tahun 1976 sebuah sekolah di Johor iaitu Sekolah Temenggung Abdul Rahman
merupakan sekolah pertama yang mempunyai alat pendengaran kumpulan ‘Amplain
2000’ yang berharga RM11000 atas dayausaha guru besar sekolah tersebut yang
disumbangkan oleh Kementerian Kajikan masyarakat. Ini memberi peluang keemasan
kepada murid-murid bermasalah pendengaran mengikuti pelajaran dengan lebih
berkesan.
Selain
daripada alat tersebut pihak Sekolah Temenggung Abdul Rahman juga telah membeli
sebuah projector slaid dan projector over head. Dalam pelajaran masa depan
sekolah ini bercadang untuk membeli alat Vision 3 yang lebih moden untuk
melatih murid–murid dalam bidang pertuturan. Atas daya usaha Tuan Guru Besar
sekolah tersebut yang sentiasa berhubung dengan pihak Kebajikan Masyarakat,
sekolah ini telah menerima sumbangan alat bantuan pendengaran perseorangan
sebanyak 20 unit dari Pejabat Kebajikan Masyarakat.
PERHUBUNGAN DALAM BIDANG
SOSIAL
Murid-murid bermasalah pendengaran sama seperti
murid-murid berkeperluan khas yang lain mengambil bahagian dalam kegiatan luar
bilik darjah seperti sukan tahunan, hari kebangsaan, hari kesihatan sedunia
,dan sukan untuk orang–orang cacat di negeri Johor .
Selain daripada kegiatan luar, murid-murid bermasalah
pendengaran juga mengambil bahagian dalam bidang seni lukis dan hobi kreatif.
Soo Meng Teng, Mauritus, Mohd Sofi, dan Ching Chong Sek pernah mendapat
hadiah-hadiah di peringkat daerah dan negeri dalam ekspo pendidikan. Cheng
Choon Kwee dan Yong Koh pernah mendapat tempat ketiga di peringkat kebangsaan
dalam pertandingan melukis poster keselamatn jalan raya kebangsaan . Kejayaan
yang terbesar dalam pertandingan seni lukis telah dicapai oleh Nor Azah dan
Liong Wei Seng yang mendapat hadiah pertama dan ketiga dalam peraduan seni
lukis antarabangsa di Jepun .
MURID-MURID BERMASALAH PENDENGARAN
1954
* Pembukaan kelas khas di Jalan
Northam Di Pulau Pinang di bawah kendalian pertubuhan sukarela.
* Pembukaan sekolah kanak-kanak bermasalah pendengaran
persekutuan rendah dan menengah Tanjung Bungah.
1963
* Pembukaan kelas-kelas
pendidikan khas rancangan percantuman bermasalah pendengaran oleh kementerian
pendidikan di sekolah rendah dan menengah.
* Latihan perguruan pendidikan khas bermasalah
pendengaran di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras Kuala Lumpur.
1978
* Pengenalan komunikasi seluruh
(total communication) oleh Kementerian
Pendidikan / Amerika Peace Corps
* Pengubalan sistem bahasa melayu kod tangan BMKT.
* Penubuhan jawatan kuasa kebangsaan komunikasi seluruh
oleh kementerian pendidikan.
1979
* Kursus dalam bidang
perkhidmatan bagi guru-guru cacat pendengaran dalam bidang komunikasi seluruh.
1984
* Penubuhan jawatan kuasa kerja
penyelarasan komunikasi seluruh untuk perkembangan sistem kod pendidikan Islam.
* Penubuhan
jawatan kuasa kerja kecil kod dasar agama Islam
* Penubuhan jawatan kuasa kerja kecil kod dasar KBSR
tahap Bahasa Malaysia kod tangan.
* Penubuhan jawatan kuasa kerja kecil penggubalan kod
tangan pendidikan vokosional dan teknikal.
1987
* Sekolah–sekolah pendidikan khas diwujudkan
dengan pentadbiran berasingan di bawah tanggungjawab pusat.
* Penubuhan sekolah menengah pendidikan khas vokasional
Shah Alam, Selangor.
No comments:
Post a Comment