Murid berkeperluan khas adalah mereka yang istimewa dan perlukan
pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berbeza daripada murid biasa. Pada
tahun 1977 satu peruntukan di bawah perlembagaan Amerika Syarikat
(Public
Law 94 – 142) diluluskan bagi mengiktiraf hak kanak-kanak Amerika yang
mengalami masalah pembelajaran. Ia khusus bagi mendapatkan pemeriksaan serta
kaedah yang bersesuaian bagi menangani masalah mereka. Dalam tahun 1981 England
dan Scotland meluluskan Akta Pendidikan yang menyatakan bahawa semua
kanak-kanak yang mengalami apa jua jenis masalah pembelajaran wajar mendapat
pemeriksaan dan bantuan yang sesuai dengan keperluan khas mereka.
Di Malaysia, pendidikan murid berkeperluan khas diletakkan di bawah
Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia. Secara umumnya
disleksia merujuk kepada masalah persepsi dalam otak yang menyebabkan kesukaran
membaca dan menulis bahasa. Murid disleksia sering tidak dapat membaca walaupun
mereka mempunyai IQ yang tinggi atau sama dengan murid normal.
Perkataan “disleksia” (dyslexia) adalah hasil gabuangan dua perkataan
Greek iaitu “Dys” yang bermaksud kesukaran dan “Lexis” bermaksud perkataan atau
dengan kata lain, kesukaran menggunakan perkataan. Istilah ‘buta huruf’ juga
digunakan untuk kategori ini. Seorang Profesor Berlin pada tahun 1887,
merangkap seorang pakar perubatan dan ‘ophalomotologist’ telah memperkenalkan
perkataan ‘Disleksia’ (Hammond dan Hugges, 1996:3)“Disleksia ialah satu
‘Disorder’ dalam kanak-kanak yang telah terima Pendidikan Biasa, tidak
memperolehi kemahiran bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf intelek”
(World Federation
Of
Neurology, 1968).
Kebiasaannya penghidap disleksia ini dapat di kesan pada peringkat awal
persekolahan. Ini kerana pada peringkat ini mereka baru mula di dedahkan dengan
pembelajaran. Kanak-kanak disleksia mempunyai masalah dalam pembelajaran
seperti lambat membaca dan sukar menulis dengan baik. Mereka sering keliru di
antara huruf-huruf dan sering mengurang atau menambah sesuatu perkataan ketika
membaca. Sukar untuk memberikan perhatian terhadap pembelajaran. Oleh sebab itu
kanak-kanak disleksia sukar menghabiskan kerja yang diberi kepada mereka.
Mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain. Kanak-kanak yang lahir
tidak cukup bulan,mengalami kecederaan di kepala,anak kembar dan ibu yang sudah
berumur semasa melahirkan mempunyai risiko yang tinggi menghidap disleksia.
Masalah disleksia ini juga boleh berlarutan sehingga dewasa.
Disleksia sebenarnya berpunca daripada perbezaan otak memproses bahasa
penulisan dengan bahasa pertuturan. Dipercayai sistem neurologi yang tidak
berfungsi dengan betul menyebabkan gangguan pada struktur otak. Presiden
Persatuan Disleksia Malaysia, Sariah Amirin, berkata disleksia adalah
disebabkan perbezaan otak memproses tulisan dan pertuturan.
Setelah
membuat pemerhatian selama lima hari di kelas Pendidikan Khas Masalah
Pembelajaran Di Sekolah Kebangsaan Tanjong Mas, Kota Bharu. Saya tertarik
dengan seorang kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran. Memiliki perwatakan yang
agak menarik dan agak susah untuk didampingi. Ali (bukan nama sebenar) merupakan kanak-kanak yang berusia berusia 10
tahun dan disahkan oleh pegawai perubatan sebagai Bermasalah Pembelajaran
Saintifik atau lebih dikenali sebagai disleksia. Jika dilihatkan dari segi
fizikal, kita tidak akan menyangka dia mempunyai masalah disleksia kerana tidak
ada tanda-tanda fizikal yang zahir kita dapat lihat tentang kekurangan
tersebut.
Menurut
maklumat sulit murid. Selain mengalami masalah disleksia, Ali juga mengalami
masalah terencat akal yang minima. Ali seorang kanak-kanak yang boleh mengurus
diri sendiri dan dapat dididik kerana tahap kecerdasannya berada pada tahap
yang sederhana. Pakar perubatan telah mencadangkan supaya Ali ditempatkan di
sekolah khas terencat akal. Pada tahun 2008 Ali telah mendapat tawaran
penempatan persekolahan murid berkeperluan khas di Sekolah kebangsaan Tanjong
Mas bagi kategori Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran. Sebelum ditempatkan di
sekolah ini. Ali telah pun mendapat pendidikan di Sekolah Kebangsaan Ismail
Petra (2), Kota Bharu sehingga tahun 3 sebelum dikesan menghadapi masalah dari
segi pembelajaran.
.“Tiada statistik mengenai disleksia di Malaysia namun dianggarkan
antara empat hingga lapan peratus kanak-kanak pada usia persekolahan berhadapan
dengan disleksia manakala kanak-kanak lelaki lebih cenderung berhadapan dengan
masalah itu berbanding kanak-kanak perempuan.” Presiden Persatuan Disleksia
Malaysia.
Hasil pemerhatian saya terhadap Ali, dia seorang yang pendiam dan agak
pasif berbanding kanak-kanak yang lain. Semasa berada dalam kelas dia tidak
bercampur dengan orang lain dan membuat hal sendiri. Dia mempunyai masalah
bersosial dengan rakan-rakan mungkin kerana untuk memulakan sesuatu perbualan
atau pun komunikasi agak sukar baginya kerana perlu mengatur ayat dan untuk
melahirkan sesuatu perkataan. Ketika diajukan soalan kepadanya, jawapan yang
diberi tidak memuaskan. Kadang-kadang perkataan yang dituturkan tidak berapa
jelas dan hanya dapat menyebut suku kata akhir sahaja. Ini akan membuat
penerima keliru dengan perkataan tersebut. Walaupun pada zahirnya komunikasi
telah berlaku tetapi hakikatnya tidak kerana apa yang diterima tidak menepati
tuntutan soalan tersebut.
Saya juga mendapati, apabila dia ingin menyebut sesuatu perkataan dia
teragak-teragak dan kerap mengulang-ulang menyebut perkataan itu. Di sini,
hasilnya dapatan saya menunjukkan Ali mempunyai kecelaruan bahasa iaitu
masalah gagap semasa berkomunikasi. Bagi kanak-kanak ini mereka cenderung untuk
menulis huruf tersebut secara terbalik. Masalah utama yang dihadapi kanak-kanak
disleksia kebanyakanya adalah dalam proses pembelajaran. Permasalahan ini boleh
dikelaskan kepada mengeja, membaca, menulis, mendengar serta menaakul.
Kelemahan mengeja akan menyebabkan kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan
yang diperolehi adalah terhad. Disamping itu juga, saya mendapati Ali mengalami
kesukaran untuk membezakan perkataan yang mempunyai bunyi yang hampir sama
seperti ‘pasu’ dan ‘paku’.
Dia juga tidak dapat membezakan warna. Saya dapat melihat situasi ini
apabila guru memberikan satu gambar seorang polis dan menyuruhnya mewarna
gambar tersebut dengan warna biru. Lalu, dia mengambil pensel warna hijau.
Apabila ditanya warna pensel warna itu dia memberitahu guru tersebut itu adalah
warna biru. Jelaslah di sini, kanak-kanak ini juga mempunyai masalah dari segi
membezakan warna.
Semasa proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, saya melihat Ali
tidak dapat memberi tumpuan terhadap guru tersebut. Sebelum sesuatu aktiviti dijalankan,
guru terlebih dahulu menerangkan apa yang perlu dibuat. Selepas itu murid akan
membuat aktiviti tersebut secara individu contohnya mewarna dan memadankan
gambar yang sama. Apabila melakukan aktiviti memadankan gambar tersebut dia
tidak dapat lakukan kerana perkara yang diajar oleh guru terbabit sudah pun
hilang dalam benak ingatannya. Selain itu, saya juga perhatikan Ali tidak boleh
menerima arahan yang terlalu kompleks ini kerana ini akan membuatkan dia berasa
keliru dan membuatkan dia hilang punca apa yang harus dilakukan.
Ali juga mempunyai daya ingatan yang rendah dan tidak dapat menumpukan
perhatian yang sepenuhnya terhadap sesuatu perkara. Bagi subjek yang melibatkan
proses penaakulan pula seperti matematik dia mempunyai masalah untuk menyusun
nombor-nombor. Semasa mengira pula, dia akan menggunakan jari-jarinya,
kadang-kadang hasil kiraannya akan terlebih dan terkurang dan dia akan
megulang-ngulang pengiraannya. Jika guru itu menggunakan nombor yang lebih
besar dia akan meninggalkan kerana baginya susah untuk dikira dan dia terbiasa
dengan nombor-nombor yang kecil.
Semoga murid-murid disleksia
yang sedang kita didik sekarang adalah bakal menjadi tokoh-tokoh terkenal
negara dan dunia di satu masa nanti.
Kekuatan dan Kelemahan
Ali mempunyai masalah fonologi iaitu kesukaran membezakan perkataan yang
mempunyai bunyi yang hampir sama. Kesukaran ini bukanlah disebabkan oleh
masalah pendengaran, sebaliknya berkaitan dengan pemprosesan maklumat di dalam
otak (Farrer, 1996). Fonologi merujuk kepada hubungan sistematik antara huruf
dengan bunyi.
Selain itu juga, Ali mempunyai kelemahan dari segi mengeja dan kesukaran
untuk membina suku kata. Untuk tempoh jangka masa yang panjang kelemahan dalam
proses mengeja akan memberi kesan terhadap kelemahan membaca. Timbulnya masalah
ini adalah berpunca daripada masalah-masalah awalan seperti terdapatnya
kekeliruan dalam mengenal pasti huruf-huruf seperti d-b, s-h dan sebagainya.
Tahap penguasaannya dalam 3M amat rendah dan memerlukan bimbingan yang
sewajarnya daripada pihak guru mahupun ibu bapa.
Kesukaran ini menghadkan kebolehan kanak-kanak untuk mendapatkan
maklumat daripada rujukan-rujukan yang berkaitan. Secara langsung ianya akan
membuat kanak-kanak ini merasa rendah diri dan tidak berkeyakinan. Kanak-kanak
disleksia bukan kanak-kanak lembam atau bodoh, mereka cuma kurang kemampuan
dari segi pembelajaran. Namun, itu tidak bermakna mereka akan gagal dalam
hidup. Mereka masih boleh belajar dan diajar dengan formula dan strategi yang
mampu mengubah hidup mereka.
Dia juga mempunyai kelemahan dari segi penyusunan bersiri seperti dalam
kiraan nombor dan juga perkataan. Contohnya, kesalahan menulis namanya sendiri
iaitu mengeja namanya dengan mendahulukan huruf yang sepatutnya dikemudiankan
begitu juga dengan bilangan nombor. Selain itu, dia juga mempunyai kelemahan
mengingat sesuatu perkataan. Contohnya, nama ibunya. Dia akan memberitahu nama
ibunya adalah mak. Apabila diajukan soalan juga, dia akan kaku dan membisu
tanpa mempedulikan pertanyaan itu. Biasanya kanak-kanak disleksia boleh mengeja
dengan betul tetapi kedudukan perkataan itu tunggang terbalik atau tertinggal
huruf vokal. Misalnya perkataan tiap-tiap ditulis sebagai tipa-tipa. Apabila
guru menyebut 13, kanak-kanak disleksia akan menulis 31. Jika guru meminta
mereka mengeja perkataan diam mereka menulis d i y a m, kalau disebut di - am,
barulah ditulis
Dia mempunyai daya ingatan yang rendah ataupun ingatan jangka pendek.
Dia tidak dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap sesuatu perkara.
Dia menghadapi masalah memproses maklumat yang baru masuk dan pada masa yang
sama mengambil maklumat dari stor di mana maklumat yang digunakan disimpan. Dia
juga tidak boleh menerima arahan yang panjang kerana arahan yang kompleks itu
akan membuatnya hilang punca kerana lupa apa yang arahan nyatakan dan apa yang
perlu dibuat.
Kanak-kanak disleksia bukan kanak-kanak lembam atau bodoh, mereka
cuma kurang kemampuan dari segi pembelajaran. Namun, itu tidak bermakna mereka
akan gagal dalam hidup. Mereka masih boleh belajar dan diajar dengan formula
tertentu dan itu bukanlah masalah jika mereka diberi peluang untuk belajar. Ada
kanak-kanak disleksia yang berjaya hingga ke peringkat universiti dan berjaya
dalam hidup seperti Leonardo da Vinci, Albert Einstein dan ramai lagi.
Kelemahannya juga dari segi bersosial dan kurang bergaul dengan rakan
sekelasnya menjadikannya seorang yang pendiam dan agak pasif. Secara langsung
akan menyebabkannya mempunyai masalah berkomunikasi dengan baik dan bahasanya
tidak dapat dikembangkan. Komunikasi melibatkan mana-mana tingkah laku
perlakuan sama ada disengaja atau tidak disengaja dan mempunyai maksud terhadap
seseorang mengenai emosi atau fisiologi seseorang (Dunst, Lowe &
Bartholomew 1990).
Dia juga cenderung untuk menulis terbalik dan keliru dengan huruf yang
nampak sama seperti huruf ‘b’ dan ‘p’. Imej huruf ini dipindahkan dari
hemisfera otak kiri ke hemisfera otak kanan silih berganti (berulang alik),
sambil otak membuat keputusan ianya adalah ‘b’ ataupun ‘p’. Pemindahan silih
berganti ini menyebabkan laluan antara otak kiri dan kanak menjadi sesak dan
mengambil masa yang lama sehingga menyebabkan kesan seperti ‘imej cermin’ bagi
huruf-huruf ini. Ramai pakar disleksia percaya bahawa masalah ini timbul kerana
kedua-ua bahagian otak mempunyai bahagian yang sama besar manakala bagi orang
yang normal bahagiab kiri otak lebih besar daripada bahagian kanan. ‘Pandangan
atas kawasan peprosesan bahasa dalam kedua-dua hemisfera otak mereka yang
normal’ (Hornsby, 1995).
Dia juga mempunyai masalah pertuturan. Apabila menuturkan sesuatu
perkataaan, bunyi perkataannya tidak jelas dan susah untuk difahami.seperti
yang kita tahu otak kita mempunyai dua bahagian. Setiap bahagian mempunyai
peranan dan tugasnya yang tersendiri. Bahagian kiri otak menguasai percakapan,
kewarasan dan merupakan bahagian yang lebih berkuasa daripada bahagian sebelah
kanak. Manakala bahagian sebelah kanak pula menguasai perlakuan dan merupakan
bahagian pemikiran bukan lisan, praktikal dan kebolehan memahami.
Walaupun dia mempunyai banyak kelemahan namun, dalam kelemahannya ada
ada kekuatan yang kita sendiri tidak sedar. Antara kekuatannya adalah dia dapat
bertutur dan mengeluarkan bunyi-bunyi pertuturan walaupun bunyi-bunyi yang
dihasilkan itu susah untuk difahami oleh orang lain terutamanya guru dan
rakan-rakannya. Disleksia boleh terjadi pada peringkat yang sangat lemah
(mild), sederhana atau teruk. Namun, perlu diketahui tiada ubat untuk
menyembuhkan disleksia melainkan kesabaran dalam mengajar mereka, memberi
mereka sokongan dan bantuan sedaya upaya.
Selain itu, dia juga dapat memegang pensel dan dapat menulis walaupun
tulisannya nampak buruk dan tunggang-terbalik. Simbol-simbol perkataan yang
dicetak juga sukar untuk diterjemahkan. Tambahan pula, Kanak-kanak ini
mengalami kesukaran untuk memindahkan maklumat ke atas kertas. Disamping itu
juga, dia mempunyai kemahiran untuk mengira dan menyebut nombor walaupun tidak
mengikut susunan yang betul. Keadaan ini menyebabkan tumpuan dan pemahaman
kanak-kanak ini lemah dalam aspek bacaan, dan seterusnya akan menjadikan mereka
tidak memahami apa yang dibaca.
Tambahan lagi, dia dapat menyebut sesuatu suku kata. Biasanya dia dapat
menyebut suku kata yang terakhir contohnya, perkataan ‘makan’. Dia hanya dapat
menyebut suku kata yang kedua iaitu ‘kan’. Bantuan dan bimbingan daripada guru
amat diperlukan seperti membuat latihan dan sentiasa menyuruhnya melibatkan
diri dalam aktiviti membaca dan sentiasa bacakan buku cerita yang menggunakan
bahasa dan perkataan yang mudah agar mereka dapat meningkatkan lagi penguasaan
bahasa mereka. Dalam pada itu juga, Ali seorang yang dapat menerima arahan,
tetapi arahan yang diberikan haruslah ringkas dan padat. Contoh, seorang guru
telah menyuruhnya meletakkan buku di atas meja di dalam bilik guru. Guru itu
menggunakan arahan yang ringkas dan dapat difahami oleh Ali. Ali dapat
melakukannya kerana dia tidak keliru dengan arahan yang diberikan.
Ali juga seorang yang mudah mengingati sesuatu perkara walaupun dalam
masa yang singkat. Contohnya, guru itu telah mengajar mengenai pengangkutan di
darat dan di air. Sebagai latihan, guru itu menyediakan bebrapa keping gambar
dan menunjukkan contoh sebelum memberi arahan supaya meletakkan gambar di
tempat yang sesuai. Apabila guru itu menyoalnya pada kali pertama dia dapat
jawab, tetapi pada kali kedua dia tidak dapat jawab dan memberi jawapan yang
salah. Jadi, Ali hanya dapat mengingat sesuatu perkara dalam masa yang singkat.
Jelaslah kita dapat lihat di
sini, walaupun kanak-kanak ini mempunyai kelemahan namun, sebaliknya
mereka juga mempunyai kekuatan pada diri mereka dan mampu untuk menjadi insan
yang berjaya dengan bantuan daripada pihak terdekat seperti ibu bapa dan guru
kerana mereka juga berhak mendapat kecemerlangan seperti kanak-kanak normal
yang lain.
No comments:
Post a Comment