Aktiviti 1: Fail Vokal
1. Objektif: Mengecam, membunyikan huruf vokal dan mengaitkan bunyi vokal
dengan gambar.
2. Cara bermain: Individu.
3. Bahan: Fail berplastik lutsinar di dalamnya, kad vokal a, e, i, o, dan u, kad gambar
ayam, epal, ikan, obor dan ular.
4. Pelaksanaan:
Ajak murid menyusun/memasukkan kad-kad vokal a, e, i, o, dan u dan kadkad
gambar ke dalam fail.
Pastikan kad vokal disusun bersebelahan dengan kad gambar yang betul,
misalnya kad vokal a disusun sebelah gambar ayam.
Ajak murid membunyikan huruf vokal dan mengaitkannya dengan gambar,
misalnya vokal a kaitkan dengan gambar ayam, kemudian sebut a “a”, “ayam”
Ulang aktiviti dengan huruf vokal dan gambar lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan huruf vokal
dengan betul dan mengaitkan bunyi vokal dengan gambar yang bunyinya bermula
dengan vokal itu.
Aktiviti 2: Muzik Suku Kata
1. Objektif: Mengecam dan membunyikan suku kata.
2. Cara bermain: Kumpulan.
3. Bahan: Botol-botol plastik yang dilabelkan dengan suku kata dan kacang hijau.
Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 11
Malay Language Journal Education (MyLEJ)
4. Pelaksanaan:
Masukkan kacang hijau ke dalam botol-botol dan tutup dengan penutup
botol.
Berikan botol kepada setiap murid.
Guru menyebutkan satu suku kata, misalnya suku kata ‘na’.
Murid yang memegang botol berlabel suku kata ‘na’, dikehendaki
menggoncang botolnya.
Ulang aktiviti dengan suku kata lain sehinggamenghasilkan rentak muzik.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan suku kata dengan
betul.
Aktiviti 3: Gaul dan Pilih
1. Objektif: Mengecam dan membunyikan suku kata.
2. Bahan: Bola-bola ping pong yang dilabel dengan suku kata, sebiji mangkuk besar
dan beberapa biji mangkuk kecil.
3. Cara bermain: Individu ataupun kumpulan.
4. Pelaksanaan:
Guru mengajak murid-murid duduk di sekeliling meja.
Guru memberikan setiap murid sebatang senduk dan mangkuk kosong.
Guru meletakkan mangkuk besar yang diisi dengan bola-bola ping pong
berlabel suku kata di tengah meja.
Guru mengajak murid-murid menggaul bola-bola ping pong di dalam
mangkuk besar menggunakan senduk masing-masing.
Guru menyebut satu bunyi suku kata, misalnya suku kata ‘ba’ dan mengajak
murid-murid mencari bola ping pong yang berlabel suku ba.
Murid-murid menyenduk bola ping-pong berlabel ‘ba’ dan memasukkan ke
dalam mangkuk masing-masing sambilmenyebut ‘ba’.
Ulang aktiviti dengan mencari suku kata lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan suku kata dengan
betul.
Aktiviti 4: Papet Bergambar
1. Objektif: Membina dan membaca perkataan.
2. Bahan: Kad-kad suku kata (pastikan kad-kad ini boleh membina perkataan), papet
bergambar yang boleh dipegang dan seutas tali.
3. Cara bermain: Individu ataupun kumpulan.
4. Pelaksanaan:
Gantungkan kad-kad suku kata pada tali yang diikatmelintang.
Berikan murid papet bergambar dan ajak murid namakan gambar pada papet
12 ISSN: 2180-4842, Vol. 1, Bil. 2 (Nov. 2011): 1-15
Ajak murid menepuk suku kata yang tergantung menggunakan papet
misalnya jika papet yang dipegang bergambar baju, murid dikehendaki
menepuk kad suku kata ‘ba’ dan ‘ju’ yang tergantung.
Sebutkan ‘ba’ dan ‘ju’ semasamenepuk suku kata, kemudian sebut ‘baju’.
Ulang aktiviti dengan papet bergambar lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat membina dan membaca perkataan dengan
betul.
Aktiviti 5: Baling dan Sebut
1. Objektif: Membina dan membaca perkataan
2. Bahan: Pundi-pundi kacang yang berlabel suku kata (pastikan pundi kacang ini
boleh membina perkataan), tiga gegelung hula-hop dan objek-objek sebenar
seperti buku, baju dan sudu.
3. Cara bermain: Kumpulan
4. Pelaksanaan:
Letakkan tiga gegelung hula-hop lebih kurang dua meter di hadapan tiga
orang murid.
Letakkan buku, pasu dan sudu setiap satu ke dalam hula-hop.
Longgokkan pundi kacang berlabel suku kata di hadapan murid.
Murid menamakan objek sebenar di dalam hula-hop dan membaling pundi
kacang yang betul ke dalam hula-hop, misalnya membaling pundi kacang
berlabel ‘ba’ dan ‘ju’ ke dalam hula-hop yang mengandungi baju.
Sebut suku kata ‘ba’ dan ‘ju’, dan kemudiannya perkataan ‘baju’.
Ulang aktiviti dengan objek lain.
6. Hasil pembelajaran: Murid dapat membina dan membaca perkataan dengan betul
1. Objektif: Mengecam, membunyikan huruf vokal dan mengaitkan bunyi vokal
dengan gambar.
2. Cara bermain: Individu.
3. Bahan: Fail berplastik lutsinar di dalamnya, kad vokal a, e, i, o, dan u, kad gambar
ayam, epal, ikan, obor dan ular.
4. Pelaksanaan:
Ajak murid menyusun/memasukkan kad-kad vokal a, e, i, o, dan u dan kadkad
gambar ke dalam fail.
Pastikan kad vokal disusun bersebelahan dengan kad gambar yang betul,
misalnya kad vokal a disusun sebelah gambar ayam.
Ajak murid membunyikan huruf vokal dan mengaitkannya dengan gambar,
misalnya vokal a kaitkan dengan gambar ayam, kemudian sebut a “a”, “ayam”
Ulang aktiviti dengan huruf vokal dan gambar lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan huruf vokal
dengan betul dan mengaitkan bunyi vokal dengan gambar yang bunyinya bermula
dengan vokal itu.
Aktiviti 2: Muzik Suku Kata
1. Objektif: Mengecam dan membunyikan suku kata.
2. Cara bermain: Kumpulan.
3. Bahan: Botol-botol plastik yang dilabelkan dengan suku kata dan kacang hijau.
Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 11
Malay Language Journal Education (MyLEJ)
4. Pelaksanaan:
Masukkan kacang hijau ke dalam botol-botol dan tutup dengan penutup
botol.
Berikan botol kepada setiap murid.
Guru menyebutkan satu suku kata, misalnya suku kata ‘na’.
Murid yang memegang botol berlabel suku kata ‘na’, dikehendaki
menggoncang botolnya.
Ulang aktiviti dengan suku kata lain sehinggamenghasilkan rentak muzik.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan suku kata dengan
betul.
Aktiviti 3: Gaul dan Pilih
1. Objektif: Mengecam dan membunyikan suku kata.
2. Bahan: Bola-bola ping pong yang dilabel dengan suku kata, sebiji mangkuk besar
dan beberapa biji mangkuk kecil.
3. Cara bermain: Individu ataupun kumpulan.
4. Pelaksanaan:
Guru mengajak murid-murid duduk di sekeliling meja.
Guru memberikan setiap murid sebatang senduk dan mangkuk kosong.
Guru meletakkan mangkuk besar yang diisi dengan bola-bola ping pong
berlabel suku kata di tengah meja.
Guru mengajak murid-murid menggaul bola-bola ping pong di dalam
mangkuk besar menggunakan senduk masing-masing.
Guru menyebut satu bunyi suku kata, misalnya suku kata ‘ba’ dan mengajak
murid-murid mencari bola ping pong yang berlabel suku ba.
Murid-murid menyenduk bola ping-pong berlabel ‘ba’ dan memasukkan ke
dalam mangkuk masing-masing sambilmenyebut ‘ba’.
Ulang aktiviti dengan mencari suku kata lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat mengecam dan membunyikan suku kata dengan
betul.
Aktiviti 4: Papet Bergambar
1. Objektif: Membina dan membaca perkataan.
2. Bahan: Kad-kad suku kata (pastikan kad-kad ini boleh membina perkataan), papet
bergambar yang boleh dipegang dan seutas tali.
3. Cara bermain: Individu ataupun kumpulan.
4. Pelaksanaan:
Gantungkan kad-kad suku kata pada tali yang diikatmelintang.
Berikan murid papet bergambar dan ajak murid namakan gambar pada papet
12 ISSN: 2180-4842, Vol. 1, Bil. 2 (Nov. 2011): 1-15
Ajak murid menepuk suku kata yang tergantung menggunakan papet
misalnya jika papet yang dipegang bergambar baju, murid dikehendaki
menepuk kad suku kata ‘ba’ dan ‘ju’ yang tergantung.
Sebutkan ‘ba’ dan ‘ju’ semasamenepuk suku kata, kemudian sebut ‘baju’.
Ulang aktiviti dengan papet bergambar lain.
5. Hasil pembelajaran: Murid dapat membina dan membaca perkataan dengan
betul.
Aktiviti 5: Baling dan Sebut
1. Objektif: Membina dan membaca perkataan
2. Bahan: Pundi-pundi kacang yang berlabel suku kata (pastikan pundi kacang ini
boleh membina perkataan), tiga gegelung hula-hop dan objek-objek sebenar
seperti buku, baju dan sudu.
3. Cara bermain: Kumpulan
4. Pelaksanaan:
Letakkan tiga gegelung hula-hop lebih kurang dua meter di hadapan tiga
orang murid.
Letakkan buku, pasu dan sudu setiap satu ke dalam hula-hop.
Longgokkan pundi kacang berlabel suku kata di hadapan murid.
Murid menamakan objek sebenar di dalam hula-hop dan membaling pundi
kacang yang betul ke dalam hula-hop, misalnya membaling pundi kacang
berlabel ‘ba’ dan ‘ju’ ke dalam hula-hop yang mengandungi baju.
Sebut suku kata ‘ba’ dan ‘ju’, dan kemudiannya perkataan ‘baju’.
Ulang aktiviti dengan objek lain.
6. Hasil pembelajaran: Murid dapat membina dan membaca perkataan dengan betul
No comments:
Post a Comment