KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Thursday 29 December 2011

KEPENTINGAN TERAPI BERKUDA








1.0 DEFINISI BERKUDA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hippotherapy
Hippotherapy adalah satu bentuk terapi fizikal, pekerjaan dan pertuturan di mana ahli terapi menggunakan pergerakan ciri-ciri kuda untuk menyediakan motor berhati-hati digred dan input deria. Yayasan ditubuhkan untuk meningkatkan fungsi sistem saraf dan pemprosesan deria, yang boleh teritlak kepada pelbagai aktiviti harian. Tidak seperti menunggang kuda terapeutik (di mana kemahiran khusus menunggang diajar), pergerakan kuda adalah satu cara untuk matlamat rawatan apabila menggunakan hippotherapy sebagai strategi rawatan.

  Hippotherapy adalah fizikal, pekerjaan, atau ucapan dan strategi rawatan terapi   
  bahasa yang menggunakan pergerakan kuda. Hippotherapy literal bermaksud  
 "rawatan dengan bantuan kuda" dari perkataan Yunani, "hippos" kuda makna.

  Ahli terapi yang terlatih khas fizikal dan pekerjaan menggunakan rawatan ini  
  untuk   pelanggan-pelanggan dengan disfungsi pergerakan. Hippotherapy, kuda
  mempengaruhi pelanggan dan bukannya pelanggan yang mengawal kuda.
  Pelanggan diletakkan di atas kuda dan aktif respons kepada pergerakan itu.
 Terapi mengarahkan pergerakan kuda; menganalisis tindak balas pelanggan;
 dan menyesuaikan rawatan sewajarnya. Strategi ini digunakan sebagai
 sebahagian daripada program rawatan bersepadu untuk mencapai hasil yang
  berfungsi.

       http://mietazkirah.blogspot.com/2011/09/berkuda-memanah-dan-berenang.html

Merupakan salah satu bentuk terapi yang melibatkan penggunaan kuda dalam rawatan pemulihan dan ianya dilaksanakan oleh petugas yang terlatih dari segi pengurusan dan latihan berkuda. Terapi berkuda membantu meninggkatkan keyakinan diri, meningkatkan keseimbangan badan, mengurangkan kekejangnan otot, meningkatkan tumpuan, dan lain-lain, ianya sesuai untuk klien seperti Stroke, Cerebral Palsy, Down syndrome, ADHD, learning disability, dan sebagainya.

2.0 SEJARAH TERAPI BERKUDA

Rekod sejarah orang-orang kurang upaya yang menunggang kuda sebagai awal sebagai hari-hari orang-orang Yunani purba. Orbasis Lydia purba didokumenkan nilai terapeutik menaiki 600 SM Namun begitu, ia telah diakui bahawa menunggang adalah lebih daripada cara-cara pengangkutan, ia juga satu cara untuk meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan orang dengan kecacatan.

Kajian pertama nilai menunggang sebagai terapi telah dilaporkan pada tahun 1875. Cassaign doktor Perancis yang digunakan menunggang sebagai rawatan untuk pelbagai keadaan dan membuat kesimpulan bahawa ia telah membantu dalam rawatan beberapa jenis gangguan neurologi dengan memperbaiki postur, keseimbangan dan pergerakan sendi, serta peningkatan psikologi.

Pada awal abad, England diiktiraf menunggang untuk orang kurang upaya sebagai satu bentuk terapi berfaedah dan menawarkan menunggang terapi untuk tentera yang cedera di Hospital Oxford semasa Perang Dunia I. Dengan tahun 1950-an, ahli fisioterapi British meneroka kemungkinan menunggang sebagai terapi untuk semua jenis kecacatan. Menunggang British untuk Persatuan Kurang Upaya (RDA) telah ditubuhkan pada tahun 1969 dengan sokongan bersemangat Keluarga Diraja.

Terapi menunggang telah diperkenalkan di Scandinavia dalam tahun 1946 selepas dua wabak dahsyat polio. Lis Hartel, penunggang kuda wanita dicapai, yang menghidap penyakit ini. Walaupun pembedahan dan fisioterapi membantu beliau untuk berjalan semula dengan bantuan tongkat, dia berazam untuk menunggang bebas lagi dan mula menunggang sesi setiap hari diselia untuk meningkatkan kekuatan otot dan koordinasi. Liz Hartel membawa perhatian kepada menunggang untuk orang kurang upaya apabila dia memenangi pingat perak untuk Dressage pada Sukan Olimpik 1952 Helsinki. Dia dan Ulla Harpoth, ahli terapi fizikal dari Copenhagen, pergi menggunakan kuda sebagai terapi untuk pesakit mereka.

Menunggang kuda terapeutik datang kepada kedua-dua Amerika Syarikat dan Kanada pada tahun 1960, dengan pembentukan Persatuan Komuniti Menunggang Orang Kurang Upaya.
Di Amerika Syarikat, menunggang untuk orang kurang upaya yang dibangunkan sebagai satu bentuk rekreasi dan sebagai satu cara motivasi untuk pendidikan, serta untuk manfaat terapeutik. Pada tahun 1969, Pusat Cheff untuk Handicapped telah ditubuhkan di Michigan, dan kekal sebagai pusat oldests khusus untuk peole kurang upaya di Amerika Syarikat. Menunggang di Amerika Utara bagi Persatuan Handicapped (NARHA) telah ditubuhkan pada tahun 1969 untuk berkhidmat sebagai badan penasihat kepada menunggang pelbagai untuk golongan kurang upaya di seluruh Amerika Syarikat dan negara-negara jiran. NARHA menyediakan garis panduan keselamatan dan latihan, memperakui terapi menunggang pengajar, mengiktiraf pusat-pusat terapi menunggang mengikut piawaian yang tinggi, menyebarkan maklumat, dan menawarkan insurans kos rendah kepada organisasi ahli.
Hari ini, pelumba kurang upaya menunjukkan pencapaian luar biasa mereka di peringkat kebangsaan dan antarabangsa sukan menunggang pertandingan. Hippotherapy (terapi fizikal di atas kuda, menggunakan kuda sebagai terapi) telah dibangunkan sebagai bidang perubatan yang diiktiraf oleh negara-negara yang paling utama. Equine difasilitasi Kesihatan Mental, Equine Pembelajaran melalui pengalaman dan lain-lain bentuk terapi yang melibatkan kuda semakin popular. Doktor perubatan, ahli psikiatri, ahli terapi fizikal dan pekerjaan, terapi pertuturan, dan guru-guru semua merujuk pesakit dan pelajar menunggang program-program untuk orang kurang upaya. Menunggang untuk orang kurang upaya telah menjadi satu kaedah yang baik diiktiraf dan mendapat pujian memperbaiki kehidupan orang-orang yang enggan memberitahu ketidakupayaan mereka had mereka.


3.0  KEPENTINGAN TERAPI BERKUDA.

Sabda Rasulullah SAW : “Lemparkanlah (panah) dan tunggangilah (kuda).” (Riwayat Muslim)

3.1 Berkuda amat baik untuk kesihatan manusia. Seluruh anggota tubuh badan dari kepala hingga ke kaki, dari fizikal hingga mental akan mendapat manfaatnya.

3.2 Bentuk lekuk badan belakang kuda - tempat di tunggang- baik untuk merawat segala masalah tulang belakang manusia.

3.3 Semasa pergerakan galloping iaitu cara rentak kuda melompat dan berlari, menyebabkan tulang belakang manusia bergesel antara satu sama lain dalam keadaan harmoni, dan meransang saraf-saraf tulang belakang, seolah-olah diurut, sedangkan pakar chiropraktik pun tidak mampu berbuat seperti gerakan natural tulang-tulang veterbra semasa orang menunggang kuda.

3.4  Seluruh anggota : tulang rangka, otot-otot, organ-organ viseral - termasuklah sistem penghadaman, sistem saraf, sistem voluntary mahupun involuntary, organ perkumuhan, malah geseran kepada organ-organ seksual akan teransang secara optimum untuk menjadi semakin sihat. Penunggang kuda yang hebat selalunya bebas dari mengalami sakit belakang atau ’ter’gelumang dengan tabiat-tabiat seks yang di luar tabie. Selain itu menunggang kuda turut mencerahkan mata sebab terdapat ransangan terhadap saraf kranial semasa gerakan ‘galloping’ kuda.


4.0 SIFAT-SIFAT KUDA
Berkuda amat baik untuk kesihatan manusia. Seluruh anggota tubuh badan dari kepala hingga ke kaki, dari fizikal hingga mental akan mendapat manfaatnya.
Bentuk lekuk badan belakang kuda – tempat di tunggang- baik untuk merawat segala masalah tulang belakang manusia.
Semasa pergerakan galloping iaitu cara rentak kuda melompat dan berlari, menyebabkan vetebra tulang belakang manusia bergesel antara satu sama lain dalam keadaan harmoni, dan meransang saraf-saraf tulang belakang, seolah-olah diurut, sedangkan pakar chiropraktik pun tidak mampu berbuat seperti gerakan natural tulang-tulang veterbra semasa orang menunggang kuda.
Seluruh anggota : tulang rangka, otot-otot, organ-organ viseral – termasuklah sistem penghadaman, sistem saraf, sistem voluntary mahupun involuntary, organ perkumuhan, malah geseran kepada organ-organ seksual akan teransang secara optimum untuk menjadi semakin sihat. Penunggang kuda yang hebat selalunya bebas dari mengalami sakit belakang atau ’ter’gelumang dengan tabiat-tabiat seks yang di luar tabie. Selain itu menunggang kuda turut mencerahkan mata sebab terdapat ransangan terhadap saraf kranial semasa gerakan ‘galloping’ kuda.
Dan baginda bersabda:
“Kuda itu ada tiga macam: kuda Allah, kuda manusia dan kuda syaitan. Adapun kuda Allah ialah kuda yang disediakan untuk berperang di jalan Allah, maka makanannya, kotorannya, kencingnya dan apa saja mengenainya - mempunyai beberapa kebaikan. Adapun kuda syaitan, iaitu kuda yang dipakai untuk berjudi atau untuk dibuat pertaruhan, dan adapun kuda manusia, ialah kuda yang diikat oleh manusia, ia mengharapkan perutnya (hasilnya), sebagai usaha untuk menutupi kepentingan atau keinginannya. (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Ciri-Ciri Kuda Istimewa Yang Di Gemari Rasullahullah saw
"Kuda yang baik adalah kuda kuda hitam, terdapat jalur puteh dikepala dan mempunyai warna puteh dibibir bahagian atas," (Hadith Bukhari )
Kuda adalah sejenis binatang yang amat dihurmati didalam Islam. Malah didalam Kitab Al-Quran dan hadith banyak dibicarakan tentang kuda.

Kalau disebut sejarah kuda, sudah pasti kita tidak akan terlepas dengan sanjungan dan kemuliaan terhadap 'Kuda Arab'. Kuda Arab adalah satu spesis kuda yang terbaik didunia dengan mempunyai ciri-ciri kecantikan dan keunikannya tersendiri, antaranya ialah:

1.Kuda terpantas
2. Tahan lasak dengan cuaca panas dan sejuk
3. Handal dalam enduran
4. Cekap dan bijak. 
Rasullullah saw amat mengemari kuda dan mengalakkan pertandingan lumba kuda, berikut adalah beberapa keratan tentang minat bagida terhadap kuda, antaranya:-

" Terdapat banyak keberkatan dalam pemeliharaan kuda" ( Kitab Masnab)
" Belajarlah memanah dan menunggang kuda" ( Hadith Muslim)


5.0 TEKNIK TERAPI BERKUDA
Perkara pertama yang perlu diberi perhatian semasa menunggang kuda ialah penunggang perlu memastikan panjang tali pemijak kaki bersesuaian dengan keselesaan penunggang. Cara yang tepat mengukur kesesuaian panjang tali pemijak kaki ini ialah dengan mengukurnya di bawah lengan. Jika bahagian bawah mencapai besi pemijak berada tepat di bawah lengan maka panjang tali ini dikira sesuai digunakan  semasa menunggang.
Semasa penunggang berada di atas kuda kedudukan penunggang perlulah duduk dan menegakkan badan. Ini bagi membantu kuda menetapkan keseimbangan dirinya dan bergerak dengan selesa. Sekiranya kedudukan penunggang tidak berada dalam posisi yang betul pergerakan kuda mungkin terjejas dan tidak lancar kerana cuba memastikan penunggang tidak terjatuh. Bahagian tubuh penunggang dari pinggang ke atas perlu sentiasa tegak tetapi sentiasa fleksibal dengan pergerakan semasa menunggang. Pada masa yang sama wajah penunggang perlu sentiasa memandang ke hadapan dan penglihatan penunggang perlu sentiasa di atas kepala kuda. Ini penting bagi memastikan kestabilan dan graviti penunggang sentiasa seimbang. Jika penunggang sering memandang ke bahagian bawah ini boleh menyebabkan penunggang hilang keseimbangan dan terjatuh semasa menunggang kuda. Kedudukan kepala, siku dan tumit perlu berada dalam satu garis lurus sepanjang masa seperti gambar yang disertakan.
Semasa menunggang bahu perlu berada dalam keadaan rehat dan hanya bahagian siku dan lengan penunggang sahaja yang fleksibal mengikut pergerakan tali kekang. Bahagian siku dan lengan perlu sentiasa memainkan peranan aktif mengikut situasi kuda. Tali kekang yang ditarik dengan tegang boleh menghentikan pergerakan kuda dan tali kekang yang dipegang secara longgar menyebabkan kuda terasa bebas dan berlari dengan pantas. Penunggang perlu peka dengan perubahan kuda dan tali kekang yang dipegang.
Dalam mengekalkan kedudukan yang betul seperti ini memerlukan latihan yang berulang-ulang dan penunggang akan mendapat keseronokan semasa menjalani latihan ini. Gaya menunggang yang betul menyebabkan kuda akan memberikan kerjasama yang baik semasa menunggang.

Langkah keselamatan semasa bersama kuda

Adakah anda sedang belajar menunggang kuda atau hanya menonton, anda perlu mempelajari beberapa tindakan pencegahan kemalangan dan kecederaan semasa menunggang kuda. Kuda terkecil mempunyai potensi untuk mencederakan seseorang jika terkejut atau takut. Panduan yang dikongsikan ini dapat membantu anda menghindari tendangan, dipijak , di gigit atau diheret. Jika anda baru menceburi sukan ini , anda mungkin merasa sedikit kesulitan untuk mengingat panduan ini. Tapi peraturan keselamatan akan dipelajari dengan cepat melalui pengalaman yang bakal dilalui.
Sebagai binatang yang kuat, kuda mampu untuk bertindak balas dengan cepat sama keadaannya seperti kuda liar yang biasa. Naluri ini tetap kuat di dalam diri kuda.
* Penunggang mesti berada dalam keadaan tenang. Pergerakan tiba-tiba boleh menyebabkan kuda melompat atau menendang.
* Cara paling selamat untuk memimpin kuda ialah dengan menggunakan tali. Jangan menggunakan jari semasa menarik kuda jika kuda menarik secara tiba-tiba berlari jari-jari anda akan cedera.
* Jangan pernah berdiri tepat di belakang kuda. Jika anda merawat ekornya, anda perlu berdiri di satu sisi dan tarik ekor lembut di atas.
* Semasa membersihkan sepatu kuda atau mengenakan ladam kaki, jangan berlutut dikaki kuda. Anda hanya perlu membungkukan badan supaya dapat mengelak apabila kuda tiba-tiba menendang.
* Pakailah kasut yang akan melindungi kaki anda jika kuda anda memijaknya.
* Tempat paling sesuai untuk berdiri adalah di samping bahu kuda anda di mana anda dapat saling melihat.
* Semasa melalui pintu, pastikan pintu terbuka lebar tidak separuh terbuka. Daun pintu yang memukul kuda akan mengejutkan kuda dan anda mungkin akan dilanggar atau diseret oleh kuda



6.0 MASALAH PELAKSANAAN:
            6.1       Masa yang diperuntukan  dan kesesuaian masa tersebut.
            6.2       Faktor fizikal murid yang tidak kuat boleh membahayakan diri.
            6.3       Guru dan ibu bapa kurang mahir .
            6.4       Kos penyelengaraan dan tenaga kerja yang terlibat.
            6.5       Kerjasama antara ibubapa dan guru.


7.0CADANGAN PENAMBAIKAN

            7.1       Menitikberatkan keselamatan agar ibu bapa yakin dengan terapi tersebut.
            7.2       Tingkatkan kerjasama antara guru dan ibubapa.
            7.3       Memberikan kepakaran terapi kepada ibu bapa.
            7.4       Membuat jadual dan perancangan awal aktiviti terapi.
           

8.0PENUTUP
Terapi berkuda  mampu memotivasikan kanak-kanak yang memiliki masalah mental dan emosi, memupuk sifat sabar, dan  juga berdisiplin.
           
9.0RUJUKAN:




 


AKTIVITI DAN ALATAN TERAPI FISIO