KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Tuesday, 16 April 2013

MENGENALI HYPERAKTIF


HAIPERAKTIF ( ATTENTION DEFICIT DISORDER)

Haiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme system saraf pusat (central nerves system ) . Punca permasalahan  ini adalah disebabkan oleh faktor : -

·      Genetic
·      Infeksi
·      Kerosakan pada otak
·      Masalah persekitaran rumah
·      Keracunan
·      Kekurangan zat makanan
·      Alahan kepada makanan
·      Alahan pada bahan kimia.


CIRI-CIRI MURID HAIPERAKTIF

·      Suka menjerit
·      Resah
·      Kurang tidur/sukar untuk tidur
·      Tidak suka dibelai
·      Menghentak-hentak kepala atau marah tidak menentu
·      Gopoh
·      Tidak suka duduk diam
·      Tingkah laku merosak
·      Agresif
·      Suka mengasingkan diri
·      Sensitif terhadap bau-bauan ,cahaya , bunyi ,panas dan sejuk.



Jadual berikut menunjukkan darjah kecerdasan
                                         

KATEGORI MURID
DARJAH KECERDASAN ( IQ)
Pintar Cerdas
140 ke atas
Sangat bijak
130-139
Bijak
120-129
Lebih daripada sederhana
110-119
Normal atau sederhana
90-109
Bawah daripada sederhana
80-89
Lembam
70-79
Lemah akal
50-69
Tolol / Tonggong
49 dan ke bawah

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Characteristics:
• inattention
•hyperactivity
•impulsivity
•impairment in academic functioning

ADHD child, adolescent, or adult must demonstrate eight of the following symptoms and they must occurred before the age of seven:
•often fidgets (gelisah) with hands or feet or squirms (sangat gelisah) in seat.
•has difficulty remaining seated when required to do so.
•is easily distracted by extraneous stimuli
often blurts out (tiba-tiba) answers to questions before they have been completed
•has difficulty following through on instructions from others.


•has difficulty sustaining attention in tasks or play activities.
•often shifts from one uncompleted activity to another.
•has difficulty playing quietly.
• often talks excessively (cakap berlebihan).
•often interrupts or intrudes (mengganggu) on others.






•often does not seem listen to what is being said about him or her.
•often loses things necessary for activities at school or at home.
often engages in physically dangerous activities without considering possible consequences

Principle of Remediation” for improving inattention, excessive activity and impulsivity.

 Inattention



•decrease length of required assignments and tasks.
break assignments into smaller parts to be completed at different times.
•give a preferred task to be completed after a less preferred task.
•give fewer spelling words, math problems.
use fewer words in explaining assignments
•make assignments and school tasks interesting.

Excessive Activity
•channel anxiety into acceptable and productive behavior.
encourage directed movement in classrooms that is not disruptive.
allow standing, especially during end of assignments

• use activity as reward.
- provide activity rewards (clean board, arrange chairs, organize teacher’s desk) for improvement.

Excessive Activity
•use active responses in instruction.
use teaching activities that encourage active responding (talking, moving, organizing, working at the board).


encourage daily writing, painting, etc.
teach child to ask questions that are on-topic.


Impulsivity (ikut gerak hati)
• give the child substitute verbal or motor responses to make while waiting and where possible encourage day-dreaming.
instruct the child on how to continue on easier parts of task while waiting for teacher’s help.




encourage play with clay, while waiting or listening to instruction.
encourage note taking (even just cue words).


3.7 HIPERAKTIF (Attention Deficit Disorder)

Hiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme sistem saraf pusat (central nerves system). Punca permasalahan ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor-faktornya ialah genetik, infeksi, kerosakan pada otak dan masalah persekitaran rumah. Selain itu, ia juga berpunca daripada keracunan (toksin), kekurangan zat makanan, alahan kepada makanan dan alahan kepada bahan kimia.
Kanak-kanak hiperaktif mempunyai ciri-ciri tingkah laku seperti tumpuan perhatian yang singkat, sentiasa resah dan tidak boleh duduk diam. Mereka tidak mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan kedegilannya

serta susah dikawal dan didisplinkan. Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif sering mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana tabiatnya yang suka merayau-rayau, tidak boleh duduk diam di tempatnya dan tidak mendengar arahan guru.
            Adakalanya, kanak-kanak hiperaktif juga mempamerkan ciri-ciri perkembangan bahasa yang lambat. Kesemuanya ini akan menyebabkan dia tidak digemari oleh kanak-kanak lain dan mereka sering terasa terasing. Kanak-kanak yang sebegini sering menyulitkan gurunya yang kebiasaannya terpaksa menjaga empat puluh orang murid dalam satu kelas. Mereka tidak boleh menerima perhatian yang khusus pada murid ini sahaja.
Selain itu, kanak-kanak hiperaktif ini juga mempunyai keupayaan intelek yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai impulsifnya, mereka sukar dikawal di dalam suasana sekolah biasa. Kank-kanak seperti ini memerlukan latihan khas berbentuk modifikasi tingkah laku untuk meningkatkan tumpuan perhatiannya serta latihan yang menggunakan  pendekatan satu dengan satu. Guru-guru perlu sering meberikan peringatan kepada murid-murid  ini sama ada isyarat atau mengetuk meja untuk mendapatkan perhatiannya dari semasa ke semasa. Adakalanya, pakar kanak-kanak perlu memberi ubat-ubat yang khusus yang bertujuan untuk mengurangkan keresahan agar boleh menjalani latihan dan program pendidikan dengan lebih berkesan lagi.
Walau bagaimanapun, hiperaktif ini mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri. Ciri-ciri khususnya ialah aktiviti fizikal yang agresif dan berlebihan serta tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi, dan warna. Selain itu, mereka ini tidur tidak tetap dan terlalu kerap menangis atau ketawa. Disamping itu, mereka sukar memberi tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan dan mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut. Malah, mereka sering mengamuk bila kehendaknya dihalang dan sukar menyesuaikan diri  serta berinteraksi dengan rakan sebaya.      
































MENGENALI TERENCAT AKAL


1.0  TERENCAT AKAL

3.1 DEFINISI TERENCAT AKAL

Definasi kecerdasan akal mengikut AAMR 1973, kecacatan akal berada di bawah tahap kecerdasan purata murid biasa.

Manakala bagi Grossman , 1983 mendefinasikan kecerdasan akal ialah
mempunyi fungsi intelektual yang rendah dan mereka mempunyai kesukaran dalam
kehidupan bagi menguruskan kehidupan seharian.

3.2 PENGENALAN TERENCAT AKAL

Murid-murid terencat akal merupakan kefungsian inteleknya di bawah tahap normal.
Keadaan ini wujud bersama-sama dengan kelemahan tingkah laku adaptif murid iaitu
kemahiran komunikasi, pengurusan diri, sosial dan psikomotor, yang dapat dilihat
dalam proses perkembangan murid. 

Usia mental mereka tidak sama dengan usia sebenar. Tahap pencapaian pemikiran
seseorang lebih rendah daripada usia sebenar seperti pada umur sebelas tahun usia mental
mereka masih lagi pada berumur sembilan tahun.

Fungsi intelek biasanya diuji melalui ujian kecerdasan (IQ Test). Di Amerika Syarikat,
murid-murid terencat akal adalah murid-murid yang pencapaian ujian kecerdasannya di bawah 70.


                Jadual Berikut Menunjukkan Darjah Kecerdasan

Kategori Murid

Darjah Kecerdasan (IQ)
Pintar Cerdas
140 ke atas
Sangat Bijal
130-139
Bijak
120-129
Lebih Daripada Sederhana
110-119
Normal Atau Sederhana
90-109
Bawah Daripada Sederhana
80-89
Lembam atau Pinggiran
70 – 79
Lemah Akal dan Dunggu
50-69
Tolol/Tongong
49 dan ke bawah

Teori pengiraan ujian IQ
Usia Mental             X 100
Usia Sebenar

Tahap kerencatan akal terbahagi kepada :

1.      Terencat Akal Ringan (Mild) 69-55 (IQ)
2.      Sederhana (Moderate) 54-40 (IQ)
3.      Teruk (severe) 39-25 (IQ)
4.      Amat Teruk (Profound) IQ di bawah 25

Jean Marc Gaspard, 1798 mengatakan keupayaan mental boleh ditingkatkan melalui
teknik pengajaran dan pembelajaran yang sama.

Samual Gridley Howe, 1848  memberi pendapat agar membina institusi keluarga
mahupun di sekolah dapat meningkatkan tahap akal murid ini.



3.3 KATEGORI TERENCAT AKAL
Cacat akal Ringan terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu:

a) Adiot
Mereka yang mengalami kerencatan akal Adiot tidak dapat melindungi diri daripada bahaya fizikal dan mungkin boleh mencederakan diri sendiri.

b) Imbersil
Mereka ini tidak boleh menguruskan diri sendiri tetapi masih boleh dilatih.
Jean Marc Gaspard, 1798 mengatakan keupayaan mental boleh ditingkatkan melalui teknik pengajaran dan pembelajaran yang sama.
Samual Gridley Howe, 1848  memberi pendapat agar membina institusi keluarga mahupun di sekolah dapat meningkatkan tahap akal murid ini.

c) Moron
Mereka memerlukan jagaan, kawalan dan tunjuk ajar khas. Ini kerana perkembangan mentalnya hanya 23% daripada kadar biasa murid normal atau di bawah tahap 90%. Selain itu mereka bergerak dengan lambat dan lambat bercakap.

d) Lembab
Lambat menerima pengajaran dan Pelajaran dan sukar sesuaikan diri dengan situasi sekolah biasa. Pendidikan Khas perlu diberikan kepada mereka.



3.4 CIRI-CIRI TERENCAT AKAL BERAT
Golongan murid ini hanya mempunyai darjah kecerdasan 50% kebawah. Mereka tergolong dalam kumpulan yang dungu, lemah akal, tolol atau tongong. Terdapat beberapa ciri khusus yang boleh diperhatikan pada murid-murid ini iaitu:

1.      Kesihatan, mereka menghadapi kesukaran semasa makan dan selalu muntah dan  sukar bernafas.
             2.   Tingkah laku yang dihadapi ialah:
a.       Mereka akan menggigit sesuatu dalam mulut tetapi tidak mahu mengeluarkan.
b.      Air liuh meleleh tanpa kawalan
c.       Sukar tidur dan terjaga pada waktu malam tetapi mereka juga akan tidur berlebihan
d.      Mereka juga selalu menangis dan kadang-kadang mereka menangis tanpa sebab.
e.       Merangkak dan berjalan lebih lambat daripada kanak-kanak lain
f.       Tidak menoleh apabila dipanggil dan tidak bertindak balas terhadap bunyi.
g.      Mereka bingung kepada cahaya lampu, bunyian dan sentuhan
h.      Murid-murid ini lebih pendiam dan menyendiri
i.        Suara terlalu lembut dan sengau

3.5 PUNCA-PUNCA TERENCAT AKAL                                                                      
Terdapat beberapa masalah yang boleh menyebabkan kerencatan akal sama ada sebelum kelahiran, semasa kelahiran dan selepas kelahiran. 

a) Sebelum Kelahiran
Faktor Baka – Terdapat kerencatan di sebabkan ada keganjilan pada kromosom normal seperti terdapat 47 kromosom, normal hanya 46 kromosom dengan terdapat 23 pasang. Perbezaan ini menyebabkan bayi tersebut Syndrom Down , Sindrom Turner, Sindrom Klinefelter.

Faktor pemakanan Ibu Mengadung – Janin diserang toksin kerana ibu mengandung mengambil dadah, alkohol, dan gaya pemakanan yang tidak sihat seperti tiada vitamin, garam galian kurang protein. Makanan ini diperlukan oleh bayi dalam kandungan untuk pembesaran yang sihat. Hal ini kerana makanan diterima oleh bayi melalui tali pusat.

b) Semasa Kelahiran
Berlaku terencat akal apabila berlakunya kemalangan  semasa melahirkan bayi tersebut. Teknik bersalin yang digunakan seperti Forsep dan kelahiran bayi songsang juga menyebabkan kecacatan atau terencat akal. Bayi akan kekurangan oksigen dalam kandungan atau semasa dilahirkan akibat daripada kesukaran melahirkan bayi menyebabkan kematian atau kerencatan akal.

Sindrom down merupakan penyakit utama kumpulan terencat akal. 95% adalah disebabkan oleh kumpulan Trisomi. Kejadian Trisomi berlaku satu dalam 600 kelahiran.

 3.6  IMPLIKASI DALAM PENDIDIKAN
Ø   Belajar untuk bercakap secara perlahan
Ø   Sukar untuk mengingati sesuatu
Ø   Tidak dapat berfikir secara logik
Ø   Sukar untuk menyelesaikan sesuatu masalah
Ø   Lambat menerima pengajaran


3.7 LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Beberapa langkah pencegahan perlu diambil untuk mengelakkan kelahiran anak yang
terencat akal. Ibu yang mengandung perlu menjaga diet makanannya dengan betul. Selain
itu, dia juga perlu mengelak daripada mengambil minum beralkohol, merokok dan makanan
yang boleh memudaratkan kesihatan bayi dan ibu sendiri. Para ibu perlu menjalani pemeriksaan
kesihatan untuk memastikan bayi berada dalam keadaan yang baik. Jika sesuatu masalah
pada janin  dapat dikesan awal, boleh menjalani rawatan perubatan untuk mengatasi sebelum
bayi lahir. Ibu-ibu yang kerja harus juga perlu memberi perhatian yang lebih kepada kandungan
 mereka. Mereka perlu merehatkan diri sebanyak yang perlu untuk memastikan keselamatan
bayi dalam kandungan. Tekanan mental dan fizikal yang dialami oleh ibu boleh memberi kesan
negatif kepada bayi dalam kandungan.  Pakar perubatan perlu berhati-hati semasa meyambut
kelahiran ,mereka harus mengelak penggunaan peralatan yang boleh mencederakan bayi.
Contohnya penggunaan forseps.Oleh itu, langkah pencegahan awal harus diambil untuk
memastikan kelahiran bayi sihat.