HAIPERAKTIF ( ATTENTION DEFICIT DISORDER)
Haiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme
system saraf pusat (central nerves system ) . Punca permasalahan ini adalah disebabkan oleh faktor : -
·
Genetic
·
Infeksi
·
Kerosakan pada otak
·
Masalah persekitaran rumah
·
Keracunan
·
Kekurangan zat makanan
·
Alahan kepada makanan
·
Alahan pada bahan kimia.
CIRI-CIRI MURID
HAIPERAKTIF
·
Suka menjerit
·
Resah
·
Kurang tidur/sukar untuk tidur
·
Tidak suka dibelai
·
Menghentak-hentak kepala atau marah tidak
menentu
·
Gopoh
·
Tidak suka duduk diam
·
Tingkah laku merosak
·
Agresif
·
Suka mengasingkan diri
·
Sensitif terhadap bau-bauan ,cahaya , bunyi
,panas dan sejuk.
Jadual berikut menunjukkan darjah kecerdasan
KATEGORI MURID
|
DARJAH KECERDASAN ( IQ)
|
Pintar Cerdas
|
140 ke atas
|
Sangat bijak
|
130-139
|
Bijak
|
120-129
|
Lebih daripada sederhana
|
110-119
|
Normal atau sederhana
|
90-109
|
Bawah daripada sederhana
|
80-89
|
Lembam
|
70-79
|
Lemah akal
|
50-69
|
Tolol / Tonggong
|
49 dan ke bawah
|
Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Characteristics:
• inattention
•hyperactivity
•impulsivity
•impairment in academic
functioning
ADHD child, adolescent, or adult must demonstrate eight of
the following symptoms and they must occurred before the age of seven:
•often fidgets (gelisah) with hands or feet or squirms
(sangat gelisah) in seat.
•has difficulty remaining seated when required to do so.
•is easily distracted by extraneous stimuli
often blurts out (tiba-tiba) answers to questions before
they have been completed
•has difficulty following through on instructions from
others.
•has difficulty sustaining attention in tasks or play
activities.
•often shifts from one uncompleted activity to another.
•has difficulty playing quietly.
• often talks excessively (cakap berlebihan).
•often interrupts or intrudes (mengganggu) on others.
•often does not seem listen to what is being said about him
or her.
•often loses things necessary for activities at school or at
home.
often engages in physically dangerous activities without
considering possible consequences
Principle of Remediation” for
improving inattention, excessive activity and impulsivity.
Inattention
•decrease length of required assignments and tasks.
break assignments into smaller parts to be completed at
different times.
•give a preferred task to be completed after a less
preferred task.
•give fewer spelling words, math problems.
use fewer words in explaining assignments
•make assignments and school tasks interesting.
Excessive Activity
•channel anxiety into acceptable and productive behavior.
encourage directed movement in classrooms that is not
disruptive.
allow standing, especially during end of assignments
• use activity as reward.
- provide activity rewards (clean board, arrange chairs,
organize teacher’s desk) for improvement.
Excessive Activity
•use active responses in instruction.
use teaching activities that encourage active responding
(talking, moving, organizing, working at the board).
encourage daily writing, painting, etc.
teach child to ask questions that are on-topic.
Impulsivity (ikut gerak
hati)
• give the child substitute verbal or motor responses to
make while waiting and where possible encourage day-dreaming.
instruct the child on how to continue on easier parts of
task while waiting for teacher’s help.
encourage play with clay, while waiting or listening to
instruction.
encourage note taking (even just cue words).
3.7 HIPERAKTIF (Attention Deficit Disorder)
Hiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan
mekanisme sistem saraf pusat (central nerves system). Punca permasalahan ini
adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor-faktornya ialah genetik,
infeksi, kerosakan pada otak dan masalah persekitaran rumah. Selain itu, ia
juga berpunca daripada keracunan (toksin), kekurangan zat makanan, alahan kepada
makanan dan alahan kepada bahan kimia.
Kanak-kanak hiperaktif mempunyai ciri-ciri tingkah laku
seperti tumpuan perhatian yang singkat, sentiasa resah dan tidak boleh duduk
diam. Mereka tidak mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan
kedegilannya
serta susah dikawal dan didisplinkan. Oleh itu,
kanak-kanak hiperaktif sering mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana
tabiatnya yang suka merayau-rayau, tidak boleh duduk diam di tempatnya dan
tidak mendengar arahan guru.
Adakalanya, kanak-kanak
hiperaktif juga mempamerkan ciri-ciri perkembangan bahasa yang lambat.
Kesemuanya ini akan menyebabkan dia tidak digemari oleh kanak-kanak lain dan
mereka sering terasa terasing. Kanak-kanak yang sebegini sering menyulitkan
gurunya yang kebiasaannya terpaksa menjaga empat puluh orang murid dalam satu
kelas. Mereka tidak boleh menerima perhatian yang khusus pada murid ini sahaja.
Selain itu, kanak-kanak hiperaktif ini juga mempunyai
keupayaan intelek yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai
impulsifnya, mereka sukar dikawal di dalam suasana sekolah biasa. Kank-kanak
seperti ini memerlukan latihan khas berbentuk modifikasi tingkah laku untuk
meningkatkan tumpuan perhatiannya serta latihan yang menggunakan pendekatan satu dengan satu. Guru-guru perlu
sering meberikan peringatan kepada murid-murid
ini sama ada isyarat atau mengetuk meja untuk mendapatkan perhatiannya
dari semasa ke semasa. Adakalanya, pakar kanak-kanak perlu memberi ubat-ubat
yang khusus yang bertujuan untuk mengurangkan keresahan agar boleh menjalani
latihan dan program pendidikan dengan lebih berkesan lagi.
Walau bagaimanapun, hiperaktif ini mempunyai
ciri-cirinya yang tersendiri. Ciri-ciri khususnya ialah aktiviti fizikal yang
agresif dan berlebihan serta tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan
cahaya, bunyi, dan warna. Selain itu, mereka ini tidur tidak tetap dan terlalu
kerap menangis atau ketawa. Disamping itu, mereka sukar memberi tumpuan
terhadap permainan atau kerja yang dilakukan dan mengubah aktiviti atau tindakan
secara mengejut. Malah, mereka sering mengamuk bila kehendaknya dihalang dan
sukar menyesuaikan diri serta
berinteraksi dengan rakan sebaya.