KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Tuesday, 5 February 2013

TACTILE AND KINESTHETIC PERCEPTION ACTIVITIES

by Janet Lerner

For student who do not learn easily through the visual or auditory sustems, tactile and kinesthetic perception provides a way to strengthen learning. The following activities stimulate tactile and kinesthetic perception.

1. Feeling various textures such as a smooth wood, metal, sandpapaer, felt, flocking, sponge, wet surface and foods.

2. Touching boards -  the student touch the boards without  looking and learns to discriminate aand amtch the various surface.

3. Smeliing.

4. Feeling Shapes - discriminate, matched,  and identified through tactile perception.

5. Grab bag - put various objects in a bag or box. Student recognize the object through the sense of touch.

RPT PENGURUSAN DIRI LD TAHUN 3 KSSR



RANCANGAN TAHUNAN PENGURUSAN DIRI (PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN)
TAHUN 3


MINGGU

TEMA / UNIT
STANDARD
KANDUNGAN
STANDARD
PEMBELAJARAN

CATATAN

1

1. Urus Diri


1.1 Mengenal anggota badan


1.1.1 Menyebut jantina  


2

1. Urus Diri         


1.1 Mengenal anggota badan


1.1.2 Membezakan jantina



3

1. Urus Diri         


1.1 Mengenal anggota badan


1.1.3 Mengurus diri mengikut jantina




4

1. Urus Diri         


 1.1 Mengenal anggota badan


1.1.4 Membersih diri mengikut jantina



5



1. Urus Diri         


 1.1 Mengenal anggota badan


1.1.5 Mendandan diri mengikut jantina



6


1. Urus Diri         


1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul

1.2.1 Menunjukkan cara makan dengan
         menggunakan alatan



7


1. Urus Diri         


1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul


1.2.2 Menunjukkan cara makan tanpa menggunakan alatan



8

1. Urus Diri

 1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul

1.2.3 menunjukkan cara minum dengan
        menggunakan pelbagai alatan


9


1.Urus Diri

 1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul

1.2.4 Menyatakan adab sebelum
                                 i.            Makan
                               ii.            Minum



10

1.Urus Diri

 1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul

1.2.5 Menyatakan adab semasa
                                 i.            Makan
                               ii.            Minum



11

1.Urus Diri

 1.2 Mengamalkan cara makan dan 
      minum yang betul

1.2.6 Menyatakan adab selepas
                                 i.            Makan
                               ii.            Minum



12


1.Urus Diri

 1.2 Mengamalkan cara makan dan 
       minum yang betul

1.2.7 Amali makan dan minum di kantin



13

1.Urus Diri

 1.3 Mengenal jenis pakaian


1.3.1 Menamakan jenis-jenis pakaian
                                 i.            Pakaian seragam sekolah
                               ii.            Pakaian sukan



14


 1.Urus Diri

 1.3 Mengenal jenis pakaian


1.3.1 Membezakan jenis-jenis pakaian
                                 i.            Pakaian seragam sekolah
                               ii.            Pakaian sukan mengikut jenis sukan



15

 1.Urus Diri

 1.3 Mengenal jenis pakaian


1.3.3 Menyatakan fungsi pakaian
                                 i.            Pakaian seragam sekolah
                               ii.            Pakaian sukan



16

1.Urus Diri


1.4 Mengamalkan cara berpakaian
      yang betul



1.4.1 Amali memakai pakaian
                                 i.            Pakaian seragam sekolah
                               ii.            Pakaian sukan


17

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.1 Mengamalkan kebersihan diri


2.1.1 Menjaga kebersihan kuku, tangan
        dan kaki



18

 2.  Kebersihan Diri dan
      Kesihatan

2.1 Mengamalkan kebersihan diri


2.1.2 Menjaga kebersihan dan kesihatan
        gigi




19


PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

20


PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

21

 2.  Kebersihan Diri dan
      Kesihatan

2.1 Mengamalkan kebersihan diri



2.1.3 Menjaga kebersihan organ genital



22

2.  Kebersihan Diri dan
      Kesihatan

2.1 Mengamalkan kebersihan diri
                                              
2.1.4 Menyatakan penjagaan kebersihan
        diri secara berjadual



23


2.  Kebersihan Diri dan
      Kesihatan

2.1 Mengamalkan kebersihan diri

4.1.2 Menggunakan kemudahan di
        dalam tandas



24

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.2 Menjaga kebersihan pakaian

2.2.1 Menyatakan cara menjaga
         kebersihan pakaian




25

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.2 Menjaga kebersihan pakaian

2.2.2 Menyatakan cara membersihkan 
         pakaian



26

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.2 Menjaga kebersihan pakaian

2.2.3 Amali membersihkan pakaian



27

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.3 Mengenal alatan kebersihan diri


2.3.1 Menyebut jenis alatan kebersihan diri



28

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.3 Mengenal alatan kebersihan diri


2.3.2 Menyatakan langkah-langkah
        membersihkan peralatan kebersihan  
        diri



29

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.3 Mengenal alatan kebersihan diri


2.3.3 Menyatakan tempat menyimpan
        peralatan kebersihan diri



30

2.  Kebersihan Diri dan
     Kesihatan

2.3 Mengenal alatan kebersihan diri


2.3.4 Amali mengguna, membersih dan
        menyimpan peralatan kebersihan diri



31

3. Penggunan Tandas dan Bilik
    Mandi


3.1 Menggunakan kemudahan tandas
     dan bilik mandi


3.1.1 Menyatakan kemudahan di dalam
        tandas dan bilik air



32

3. Penggunan Tandas dan Bilik
    Mandi


3.1 Menggunakan kemudahan tandas
     dan bilik mandi


3.1.2 Menjaga alatan di dalam tandas dan
        bilik air dengan selamat



33

3. Penggunan Tandas dan Bilik
    Mandi


3.2 Menjaga kemudahan tandas
     dan bilik mandi


3.2.1 Menyatakan cara penjagaan tandas
        dan bilik air


34

3. Penggunan Tandas dan Bilik
    Mandi


3.2 Menjaga kemudahan tandas
     dan bilik mandi


3.2.2 Mematuhi jadual tugas
        membersihkan tandas dan bilik air
        sekolah



35

4. Pengurusan Dalam dan Luar
    Bilik Darjah


4.1 Mengamalkan kebersihan dalam
     bilik darjah

4.1.1 Menceriakan kawasan dalam bilik  
        darjah
4.1.2 Mematuhi jadual membersihkan
        kawasan bilik darjah



36

 4. Pengurusan Dalam dan Luar
    Bilik Darjah


 4.1 Mengamalkan kebersihan luar
       bilik darjah

4.2.1 Menceriakan kawasan luar bilik
        darjah
4.2.2 Mematuhi jadual membersih
        kawasan luar bilik darjah



37

5. Pengurusan Tempat Tinggal


5.1 Mengenal ruang atau bilik dalam
      rumah

5.1.1 Menamakan ruang atau bilik dalam
        rumah



38

5. Pengurusan Tempat Tinggal


5.1 Mengenal ruang atau bilik dalam
      rumah

5.1.2 Menyatakan penggunaan ruang atau
        bilik dalam rumah



39

5. Pengurusan Tempat Tinggal


5.1 Mengenal ruang atau bilik dalam
      rumah

5.1.3 Mengemas dan menyusun peralatan
        di setiap ruang atau bilik




40

5. Pengurusan Tempat Tinggal


5.1 Mengenal ruang atau bilik dalam
      rumah


5.1.4 Mematuhi jadual kerja mengemas
        dan menghias ruang atau bilik dalam
        rumah



41


PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN

42


PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN