KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Saturday 5 January 2013

CONTOH AKTIVITI KOKURIKULUM






















PENTINGNYA KECERIAAN KELAS.................









CONTOH INSTRUMENT PEMANTAUAN




NAMA PEGAWAI PEMANTAU   : ………………………………………………………………..

                                                      :…………………………………………………………………

TARIKH PEMANTAUAN
HARI
MASA













NAMA SEKOLAH

KOD SEKOLAH
NAMA PENGETUA/GURU BESAR

BILANGAN GURU DISLEKSIA

                Lebihan  :              kekurangan : 
BILANGAN GURU TERLATIH
L :   2      P:   9       Kaum :   M :        C:        I:        Lain-lain:
BILANGAN GURU TIDAK TERLATIH
L :         P:          Kaum :   M :        C:        I:        Lain-lain:
BIL STAF SOKONGAN PPM
:                   
NAMA GPK/PENYELARAS PROGRAM DISLEKSIA

NAMA GURU DISLEKSIA

( Jika lebih nama guru sila buat tambahan senarai nama guru disleksia di lampiran)


NAMA PPM DISLEKSIA

( Jika lebih nama PPM sila buat tambahan senarai nama PPM disleksia di lampiran)




BILANGAN MURID/TAHUN/TINGKATAN

Tahun/Tingkatan 1: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:
Tahun/Tingkatan 2: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:
Tahun/Tingkatan 3: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:
Tahun/Tingkatan 4: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:
Tahun/Tingkatan 5: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:
Tahun/Tingkatan 6: L :       P:        Kaum : M :      C:       I:        Lain:

Jumlah            L :         P:         Kaum : M :       C:         I:         Lain:  
               

BILANGAN  MURID

MURID MODEL PENDEKATAN INKLUSIF:  
L :         P:          Kaum :   M :        C:        I:        Lain-lain:

MURID MODEL KELAS DISLEKSIA  :
L :         P:          Kaum :   M :        C:        I:        Lain-lain:

JUMLAH MURID DISLEKSIA KESELURUHAN :
L :         P:          Kaum :   M :        C:        I:        Lain-lain:


JUMLAH MURID DISLEKSIA CALON PEPERIKSAAN :

UPSR : 

PMR :

SPM :

STPM :


A.           PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN SEKOLAH

Bil
Aspek Yang Dinilai
Ada
Tiada
Ulasan
1
Carta Organisasi Program Disleksia.




2
Perancangan dan Takwim  Disleksia.




3
Buku  Kedatangan Murid Disleksia.




4
Buku Rancangan Harian Guru.




5
PCG Murid Disleksia.




6
Rancangan Pendidikan Individu (RPI)




7
Elaun Murid Khas Disleksia.




8
Buku Stok/ Pengurusan Kewangan




9
Jadual Waktu Kelas Aliran Perdana.




10
Jadual  Waktu Kelas Disleksia.




11

Buku Manual ISD.



12

Instrumen ISD.



13
Pemantauan  Pengetua/ G.Besar




14
Pemantauan JPN / PPD.




15

Garis Panduan Pengoperasian Program Disleksia.




ULASAN PEMANTAU :



B.          PRASARANA / FIZIKAL SEKOLAH

Bil
Aspek Yang Dinilai
Ada
Tiada
Ulasan
1
Kelas Khas Disleksia




2
Ruang Pengajaran Dan Pembelajaran




3
Bilik Muultimedia




4
Bilik Pembelajaran




5
Buku Teks Murid




6
Kerusi Guru




7
Kerusi Murid



8
Meja Guru




9
Meja Murid





C.          KEBERSIHAN, KECERIAAN DAN KESELAMATAN

Bil
Aspek Yang Dinilai
Ada
Tiada
Ulasan
1
Perabot dan Kelengkapan bilik




2
Kebersihan bilik-bilik kelas


2.1  Kondusif / Keselesaan





2.2  Pencahayaan bilik-bilik





2.3  Keceriaan dan Hiasan




3
Keselamatan


3.1  Geriji





3.2  Alat Pemadam Kebakaran





3.3  Pelan Laluan Kecemasan





D.           SENARAI SEMAK PROJEK BRIEF KELAS BERMASALAH PEMBELAJARAN
           SPESIFIK DISLEKSIA

LUAR BANDAR
 

 
 


Lokasi Sekolah
                                   

A




B


/

SKM




 
                                                                                                                      
Gred Sekolah   
              Enrolmen Sekolah                                       
SK

SJK (     )


Jenis Sekolah                                                                                                                                                                       
1 bay

2 bay

3 bay


Saiz Kelas       




Bil

Butiran
Status

Jum

Catatan
Ada
Tiada


 A. FIZIKAL KELAS DISLEKSIA





Ruang Pengajaran Dan Pembelajaran




1.
Cermin Besar Bingkai Kayu 1 unit ( 5’ x  3’ )




2.
White Board 1 unit




3.
Soft Board 1 unit




4.
Pintu Panel 2 Daun 1 unit




5.
Lampu kalimantang berkembar 40 watt 4 unit




6.
Kipas dinding 1 unit




7.
3 pin plug   5 unit




8
Grill semua tingkap dan pintu.




9.
Homegenuse tiling




10.
Railing Blinds




11.
Kipas Siling 2 unit











Bilik Multimedia




1.
Softboard  1 unit




2.
Meja Karel 2 unit




3.
Pintu Panel 1 daun




4.
3 pin plug 2 unit




.5.
Lampu kalimantang berkembar 40 wat 1 unit




6.
Kipas siling 1 unit




7.
Penghawa dingin 1. hp 1 unit




8.
Homegenuse tiling




9.
Grill tingkap




10.
Railing Blinds




11.
Half glass gypson board wall (front wall)




12.
Gypson board wall antara bilikmedia dan bilik pembelajaran




13.
Tingkap nako digantikan dengan tingkap sliding











 Bilik Pembelajaran




1.
Softboard 1 unit




2.
Pintu panel 1 daun dan 2 daun




3.
3 Pin plug 2 unit




4.
Kipas siling 1 unit




5.
Lampu kalimantang berkembar 1 unit















Bil

Butiran
Status

Jum

Catatan
Ada
Tiada

B. Peralatan ( Perabot )




1.
Meja Komputer 1 unit




2.
Kerusi Komputer 1 unit




3.
Meja Karel  2 unit




4.
Rak cubby multipurpose 12 petak 1 unit




5.
Rak Fail 1 unit




6.
Low Book Storage Rack 1 unit




7.
Meja Jepun 1 unit




8.
Rak  tv/vcd/radio 1 unit




9.
Water Dispenser 1 unit




10.
Kerusi Karel 2 unit




11.
Almari kasut 1 unit




12.
Loker Murid 8 ruang berpintu 1 Unit













Bil

Butiran
Status

Jum

Catatan
Ada
Tiada

C. Peralatan  ( Pengajaran & Pembelajaran)




1.
Radio Kaset / CD 1 unit




2,
Televisyen 29” dan Antenna 1 unit




3.
VCD/DVD/MP3 1 unit




4.
Earphone 2 unit




5.
Tape Recorder (Portable/Kecil) 1 unit




6.
Liminating machine ( A4 Size  ) 1 unit




7.
Mikrofon 1 unit




8.
Kabinet Besi 3 Laci 1 unit




9.
Peti Ais 1 unit




10.
Kamera Digital 1 unit




11.
1 set Bacalah Sayang




12.
1 Set CD Oslan Osni




13.
Kamus Dewan Dwi Bahasa 1 unit












  1. PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU DISLEKSIA

Rujuk Lampiran 1.  Borang Pemantauan P & P BP Khas.



PANDANGAN PENGETUA /GURU BESAR :

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………


ULASAN DAN CADANGAN PEGAWAI :


A.         PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN SEKOLAH

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………


B.         PRASARANA DAN FIZIKAL SEKOLAH

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………




C.       KEBERSIHAN, KECERIAAN DAN KESELAMATAN  SEKOLAH

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

D.          SENARAI SEMAK PROJEK BRIEF KELAS BERMASALAH PEMBELAJARAN
           SPESIFIK DISLEKSIA

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

E.          PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU DISLEKSIA
…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………






 Tarikh : ……………………………………                                    Tandatangan/   :
                                                                                                            Nama/Jawatan/
                                                                                                            Cap Sekolah



                                                                                                           
                                                                                                            Tandatangan/    :
Tarikh :  …………………………………..                                      Nama Pegawai Memantau
                                                                                                            Jawatan
                                   


LAMPIRAN1

SEMAKAN  JUMLAH CALON DISLEKSIA YANG MENGAMBIL PEPERIKSAAN AWAM MALAYSIA MULAI 2004-2012



Nama Sekolah         :
Daerah                      :
Tahun Buka Program Disleksia :

(Rekodkan calon yang mengambil peperiksaan sahaja)

TAHUN

2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
PEPERIKSAAN










UPSR






10
8
1
8
PMR










SPM










STPM











GRED UPSR

Mata Pelajaran /
Nama murid Disleksia.

Bahasa Melayu Kefahaman
Bahasa Melayu Penulisan
Bahasa Inggeris
Matematik
Sains.






























GRED PMR

Mata Pelajaran /
Nama murid Disleksia.

Bahasa Melayu Kefahaman
Bahasa Melayu Penulisan
Bahasa Inggeris
Matematik
Sains.































GRED SPM

Mata Pelajaran /
Nama murid Disleksia.





































GRED STPM

Mata Pelajaran /
Nama murid Disleksia.






































Yang benar,            

                                                                                                                                                                                    Disahkan Oleh :


…………………………….                                                                                                                                       ……………………………….
(Guru Disleksia)                                                                                                                                                      (Pengetua/ Guru Besar)