SEGALA BAHAN ADALAH PERKONGSIAN DARI BAHAN KURSUS, KULIAH DAN BACAAN. MANFAATKAN LAMAN ILMU INI UNTUK PERKONGSIAN BERSAMA.
KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.
Saturday, 5 January 2013
CONTOH INSTRUMENT PEMANTAUAN
NAMA PEGAWAI PEMANTAU : ………………………………………………………………..
:…………………………………………………………………
TARIKH PEMANTAUAN
|
HARI
|
MASA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NAMA SEKOLAH
|
|
KOD SEKOLAH
| |
NAMA PENGETUA/GURU BESAR
|
|
BILANGAN GURU
DISLEKSIA
|
Lebihan : kekurangan :
|
BILANGAN GURU
TERLATIH
|
L
: 2
P: 9 Kaum : M :
C: I: Lain-lain:
|
BILANGAN GURU TIDAK
TERLATIH
|
L
: P: Kaum : M :
C: I: Lain-lain:
|
BIL STAF SOKONGAN
PPM
|
:
|
NAMA GPK/PENYELARAS
PROGRAM DISLEKSIA
|
|
NAMA GURU DISLEKSIA
( Jika lebih nama
guru sila buat tambahan senarai nama guru disleksia di lampiran)
|
|
NAMA PPM DISLEKSIA
( Jika lebih nama
PPM sila buat tambahan senarai nama PPM disleksia di lampiran)
|
|
BILANGAN MURID/TAHUN/TINGKATAN
|
Tahun/Tingkatan 1: L
: P: Kaum : M : C: I: Lain:
Tahun/Tingkatan 2: L
: P: Kaum : M : C:
I: Lain:
Tahun/Tingkatan 3: L
: P: Kaum : M : C:
I: Lain:
Tahun/Tingkatan 4: L
: P: Kaum : M : C:
I: Lain:
Tahun/Tingkatan 5: L
: P: Kaum : M : C:
I: Lain:
Tahun/Tingkatan 6: L
: P: Kaum : M : C:
I: Lain:
Jumlah L : P: Kaum : M : C: I:
Lain:
|
BILANGAN MURID
|
MURID MODEL
PENDEKATAN INKLUSIF:
L
: P: Kaum : M :
C: I: Lain-lain:
MURID MODEL KELAS
DISLEKSIA :
L
: P: Kaum : M :
C: I: Lain-lain:
JUMLAH MURID
DISLEKSIA KESELURUHAN :
L
: P: Kaum : M :
C: I: Lain-lain:
|
JUMLAH MURID
DISLEKSIA CALON PEPERIKSAAN :
|
UPSR :
PMR :
SPM :
STPM :
|
A.
PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN SEKOLAH
Bil
|
Aspek
Yang Dinilai
|
|
Tiada
|
Ulasan
|
1
|
Carta
Organisasi Program Disleksia.
|
|
|
|
2
|
Perancangan
dan Takwim Disleksia.
|
|
|
|
3
|
Buku
Kedatangan Murid Disleksia.
|
|
|
|
4
|
Buku
Rancangan Harian Guru.
|
|
|
|
5
|
PCG
Murid Disleksia.
|
|
|
|
6
|
Rancangan
Pendidikan Individu (RPI)
|
|
|
|
7
|
Elaun
Murid Khas Disleksia.
|
|
|
|
8
|
Buku
Stok/ Pengurusan Kewangan
|
|
|
|
9
|
Jadual
Waktu Kelas Aliran Perdana.
|
|
|
|
10
|
Jadual
Waktu Kelas Disleksia.
|
|
|
|
11
|
Buku
Manual ISD.
|
|
|
|
12
|
Instrumen
ISD.
|
|
|
|
13
|
Pemantauan Pengetua/ G.Besar
|
|
|
|
14
|
Pemantauan
JPN / PPD.
|
|
|
|
15
|
Garis
Panduan Pengoperasian Program Disleksia.
|
|
|
|
ULASAN PEMANTAU :
B.
PRASARANA / FIZIKAL SEKOLAH
Bil
|
Aspek Yang Dinilai
|
|
Tiada
|
Ulasan
|
1
|
Kelas
Khas Disleksia
|
|
|
|
2
|
Ruang
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
|
|
|
3
|
Bilik
Muultimedia
|
|
|
|
4
|
Bilik
Pembelajaran
|
|
|
|
5
|
Buku
Teks Murid
|
|
|
|
6
|
Kerusi
Guru
|
|
|
|
7
|
Kerusi
Murid
|
|
|
|
8
|
Meja
Guru
|
|
|
|
9
|
Meja
Murid
|
|
|
|
C.
KEBERSIHAN, KECERIAAN DAN KESELAMATAN
Bil
|
Aspek Yang Dinilai
|
|
Tiada
|
Ulasan
|
1
|
Perabot
dan Kelengkapan bilik
|
|
|
|
2
|
Kebersihan
bilik-bilik kelas
|
|||
|
2.1 Kondusif / Keselesaan
|
|
|
|
|
2.2 Pencahayaan bilik-bilik
|
|
|
|
|
2.3 Keceriaan dan Hiasan
|
|
|
|
3
|
Keselamatan
|
|||
|
3.1 Geriji
|
|
|
|
|
3.2 Alat Pemadam Kebakaran
|
|
|
|
|
3.3 Pelan Laluan Kecemasan
|
|
|
|
D.
SENARAI SEMAK PROJEK BRIEF KELAS
BERMASALAH PEMBELAJARAN
SPESIFIK DISLEKSIA
|
|
Lokasi Sekolah
A
|
|
B
|
/
|
SKM
|
|
|
Gred Sekolah
Enrolmen Sekolah
SK
|
|
SJK ( )
|
|
Jenis Sekolah
1 bay
|
|
2 bay
|
|
3 bay
|
|
Saiz Kelas
Bil
|
Butiran
|
Status
|
Jum
|
Catatan
|
|
|
Tiada
|
||||
|
A. FIZIKAL KELAS DISLEKSIA
|
|
|
|
|
|
Ruang
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
|
|
|
|
1.
|
Cermin Besar Bingkai Kayu 1 unit (
5’ x 3’ )
|
|
|
|
|
2.
|
White
Board 1 unit
|
|
|
|
|
3.
|
Soft
Board 1 unit
|
|
|
|
|
4.
|
Pintu
Panel 2 Daun 1 unit
|
|
|
|
|
5.
|
Lampu kalimantang berkembar 40
watt 4 unit
|
|
|
|
|
6.
|
Kipas dinding 1 unit
|
|
|
|
|
7.
|
3 pin plug 5 unit
|
|
|
|
|
8
|
Grill semua tingkap dan pintu.
|
|
|
|
|
9.
|
Homegenuse tiling
|
|
|
|
|
10.
|
Railing Blinds
|
|
|
|
|
11.
|
Kipas Siling 2 unit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bilik
Multimedia
|
|
|
|
|
1.
|
Softboard 1 unit
|
|
|
|
|
2.
|
Meja
Karel 2 unit
|
|
|
|
|
3.
|
Pintu
Panel 1 daun
|
|
|
|
|
4.
|
3
pin plug 2 unit
|
|
|
|
|
.5.
|
Lampu kalimantang berkembar 40 wat
1 unit
|
|
|
|
|
6.
|
Kipas siling 1 unit
|
|
|
|
|
7.
|
Penghawa dingin 1. hp 1 unit
|
|
|
|
|
8.
|
Homegenuse tiling
|
|
|
|
|
9.
|
Grill tingkap
|
|
|
|
|
10.
|
Railing Blinds
|
|
|
|
|
11.
|
Half
glass gypson board wall (front wall)
|
|
|
|
|
12.
|
Gypson board wall antara
bilikmedia dan bilik pembelajaran
|
|
|
|
|
13.
|
Tingkap nako digantikan dengan
tingkap sliding
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bilik Pembelajaran
|
|
|
|
|
1.
|
Softboard 1 unit
|
|
|
|
|
2.
|
Pintu
panel 1 daun dan 2 daun
|
|
|
|
|
3.
|
3
Pin plug 2 unit
|
|
|
|
|
4.
|
Kipas
siling 1 unit
|
|
|
|
|
5.
|
Lampu
kalimantang berkembar 1 unit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bil
|
Butiran
|
Status
|
Jum
|
Catatan
|
|
|
Tiada
|
||||
|
B.
Peralatan ( Perabot )
|
|
|
|
|
1.
|
Meja
Komputer 1 unit
|
|
|
|
|
2.
|
Kerusi
Komputer 1 unit
|
|
|
|
|
3.
|
Meja
Karel 2 unit
|
|
|
|
|
4.
|
Rak cubby
multipurpose 12 petak 1 unit
|
|
|
|
|
5.
|
Rak Fail 1
unit
|
|
|
|
|
6.
|
Low Book
Storage Rack 1 unit
|
|
|
|
|
7.
|
Meja Jepun
1 unit
|
|
|
|
|
8.
|
Rak tv/vcd/radio 1 unit
|
|
|
|
|
9.
|
Water
Dispenser 1 unit
|
|
|
|
|
10.
|
Kerusi
Karel 2 unit
|
|
|
|
|
11.
|
Almari
kasut 1 unit
|
|
|
|
|
12.
|
Loker Murid 8 ruang berpintu 1 Unit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bil
|
Butiran
|
Status
|
Jum
|
Catatan
|
|
|
Tiada
|
||||
|
C.
Peralatan ( Pengajaran &
Pembelajaran)
|
|
|
|
|
1.
|
Radio
Kaset / CD 1 unit
|
|
|
|
|
2,
|
Televisyen
29” dan Antenna 1 unit
|
|
|
|
|
3.
|
VCD/DVD/MP3
1 unit
|
|
|
|
|
4.
|
Earphone
2 unit
|
|
|
|
|
5.
|
Tape
Recorder (Portable/Kecil) 1 unit
|
|
|
|
|
6.
|
Liminating
machine ( A4 Size ) 1 unit
|
|
|
|
|
7.
|
Mikrofon
1 unit
|
|
|
|
|
8.
|
Kabinet
Besi 3 Laci 1 unit
|
|
|
|
|
9.
|
Peti
Ais 1 unit
|
|
|
|
|
10.
|
Kamera
Digital 1 unit
|
|
|
|
|
11.
|
1
set Bacalah Sayang
|
|
|
|
|
12.
|
1
Set CD Oslan Osni
|
|
|
|
|
13.
|
Kamus Dewan Dwi Bahasa 1 unit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN GURU DISLEKSIA
Rujuk Lampiran 1. Borang Pemantauan
P & P BP Khas.
PANDANGAN PENGETUA
/GURU BESAR :
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
ULASAN DAN CADANGAN
PEGAWAI :
A. PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN SEKOLAH
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
B. PRASARANA DAN FIZIKAL SEKOLAH
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
C.
KEBERSIHAN, KECERIAAN DAN KESELAMATAN
SEKOLAH
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
D.
SENARAI
SEMAK PROJEK BRIEF KELAS BERMASALAH PEMBELAJARAN
SPESIFIK DISLEKSIA
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
E.
PENILAIAN PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN GURU DISLEKSIA
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
Tarikh :
…………………………………… Tandatangan/ :
Nama/Jawatan/
Cap
Sekolah
Tandatangan/ :
Tarikh
: ………………………………….. Nama Pegawai Memantau
Jawatan
LAMPIRAN1
SEMAKAN JUMLAH CALON DISLEKSIA YANG MENGAMBIL
PEPERIKSAAN AWAM MALAYSIA MULAI 2004-2012
Nama Sekolah :
Daerah :
Tahun Buka Program
Disleksia :
(Rekodkan calon yang
mengambil peperiksaan sahaja)
TAHUN
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
PEPERIKSAAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
UPSR
|
|
|
|
|
|
10
|
8
|
1
|
8
|
PMR
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
STPM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRED UPSR
Mata Pelajaran /
Nama murid
Disleksia.
|
Bahasa Melayu
Kefahaman
|
Bahasa Melayu
Penulisan
|
Bahasa Inggeris
|
Matematik
|
Sains.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRED PMR
Mata Pelajaran /
Nama murid
Disleksia.
|
Bahasa Melayu Kefahaman
|
Bahasa Melayu
Penulisan
|
Bahasa Inggeris
|
Matematik
|
Sains.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRED SPM
Mata Pelajaran /
Nama murid
Disleksia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GRED STPM
Mata Pelajaran /
Nama murid
Disleksia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yang benar,
Disahkan Oleh :
……………………………. ……………………………….
(Guru Disleksia) (Pengetua/ Guru Besar)
Subscribe to:
Posts (Atom)