Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani
Komponen : Pendidikan Jasmani
Tarikh :
Masa : 30 minit
Tajuk : 4. Kesukanan
Standard Pembelajaran :
4.1.3 Meletakkan alatan di
tempat yang selamat semasa dan selepas melakukan aktiviti fizikal.
Rujukan:B4 D2 E2
Objektif Pembelajaran :
Di akhir pembelajaran, murid
dapat meletakkan alatan di tempat selamat semasa dan selepas
melakukan
aktiviti fizikal.
EMK : Kreativiti dan inovasi
Nilai :
Kerjasama, bertanggungjawab,
yakin diri
Langkah
|
Aktiviti
|
BBB
|
Catatan
|
Set Induksi
( minit)
|
1. Guru menunjukkan sebuah kotak berisi pundi kacang
kepada murid.
2.Guru meminta murid meneka isi kotak tersebut.
3.Guru mengaitkan dengan isi pelajaran.
|
Kotak
Pundi kacang
|
|
Langkah 1
( minit)
|
Guru membawa murid di tempat yang
berhampiran dengan stor sukan)
1.Guru telah menyediakan dan meletakkan
semua alatan di satu tempat yang selamat.
2. Guru menerangkan kepada murid supaya
alatan perlu di letakkan di satu tempat yang selamat supaya alatan tadi dalam
keadaan yang tersusun, tidak berselerak dan mudah untuk di ambil untuk
menjalankan aktiviti fizikal. Contohnya aktiviti susun pundi kacang.
3.Guru telah membahagikan murid kepada 2
kumpulan iaitu kumpulan A dan kumpulan B untuk aktiviti susun pundi kacang.
4. Guru menerangkan bagaimana cara untuk
aktiviti susun pundi kacang.
5. Guru meminta murid
untuk melakukan aktiviti tersebut.
|
Pundi kacang
Gelung rotan
Raga
|
pemerhatian
|
Langkah 2
( minit)
|
1.Selepas melakukan aktiviti fizikal,
guru membimbing dan menunjukkan cara untuk meletakkan
alatan sukan di tempat yang betul.
2.Guru meminta murid untuk meletakkan alatan sukan di
tempat yang betul.
2. Guru menerangkan kepentingan meletakkan alatan di
tempat yang betul supaya alatan tersebut mudah di ambil, tersusun dan tidak
berselerak selepas digunakan.
|
Pundi
kacang
Gelung
rotan
Raga
|
|
Penutup
( minit)
|
Pengukuhan ; guru menyoal semula murid bagaimana
cara meletakkan alatan sukan ditempat yang betul dan selamat semasa dan
selepas digunakan.
|
|
|
SENARAI
SEMAK
NAMA : KELAS :
MATA PELAJARAN : Pendidikan
Jasmani KOMPONEN :Pendidikan Jasmani
TAJUK : TARIKH :
STANDARD PEMBELAJARAN : 4.1.3 RUJUKAN : B4 D2 E2
Arahan
: Tandakan (√) pada ruangan “Menguasai” atau
“Belum Menguasai” berdasarkan
pemerhatian tingkah laku murid.
BIL
|
NAMA
ALATAN
|
M
|
TM
|
CATATAN
|
1.
|
Pundi kacang
|
|
|
|
2.
|
Gelung rotan
|
|
|
|
3.
|
Raga
|
|
|
|
PETUNJUK :
Pencapaian
|
Skala
|
Menguasai
( M )
|
|
Tidak Menguasai ( TM )
|
|
MARKAH
KESELURUHAN :
ULASAN
/ CATATAN :
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dinilai
oleh : Disemak
oleh : Dipersetujui oleh :
(
Guru Penilai ) (
Guru Berjawatan ) (
Ibubapa / Penjaga )
……………………………………… ……………………………………. …………………………………..
Nama : Nama : Nama :
Tarikh : Tarikh: Tarikh: