Merujuk kepada masalah bahasa dan pertuturan dan komunikasi,
terdapat pelbagai punca-punca yang menyebabkan kanak-kanak akan mengalami
masalah ini. Justeru, pelbagai pendekatan dan pencegahan perlu dilakukan bagi
membantu kanak-kanak yang mengalami masalah bahasa dan pertuturan. Antaranya
ialah:
· Tempatkan
murid hampir dengan guru
· Guru
perlu menarik perhatian murid sebelum mulakan pengajaran
· Percakapan
dan arahan guru perlu terang dan jelas
· Guru
perlu mengulang arahan yang agak sukar difahami oleh murid
· Murid
digalakkan untuk bercakap
· Jangan
memaksa murid menghafal
· Guna
pendekatan komunikatif iaitu peranan guru menjadi kurang manakala murid banyak
berinteraksi
· Teknik
pemusatan pembelajaran murid
· Teknik
peniruan
· Teknik
modelling
· Latih
tubi
· Pendekatan
mainan
· Guru
tidak boleh tekankan murid dengan perkataan yang sukar
· Guru
memberi penerangan kepada ibu bapa supaya sentiasa gunakan perkataan yang betul
dan mudah.
· Pengulangan
bacaan
· Menggunakan
peluang persekitaran untuk menggalakkan pertuturan
· Pastikan
masa dan keadaan yang sesuai untuk perbualan yang panjang dan spontan.
Peranan Guru
Di sini dapat dirumuskan bahawa langkah-langkah
pencegahan untuk kanak-kanak yang mengalami masalah bahasa dan pertuturan ialah
dari segi peranan guru itu sendiri dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam hal ini,guru amat penting dalam proses interaksi dengan murid-murid perlu
ditempatkan hampir dengan guru. Guru perlu menarik perhatian murid sebelum
memulakan sesuatu sesi pengajaran. Percakapan dan arahan guru perlu terang dan
jelas. Guru juga perlu selalu mengulang arahan yang agak sukar difahami supaya
murid dapat memahami perkara yang disebutkan oleh guru. Dalam konteks ini,
murid digalakkan untuk bercakap supaya mereka dapat membiasakan diri dalam
proses bahasa dan pertuturan. Namun, yang penting murid jangan dipaksa untuk
menghafal dan perlulah elakkan murid daripada merasa tertekan.
Selain itu, guru perlu memastikan supaya murid-muridnya menggunakan
bahasa semasa proses berinteraksi. Dapat ditekankan di sini, murid perlulah diajak
berbual dan topik yang dibualkan itu mestilah berkaitan dengan pengalaman murid
tersebut. Langkah seterusnya ialah guru perlu memberi pendekatan komunikatif
semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam hal ini, peranan guru menjadi
kurang. Hal ini supaya murid banyak berinteraksi .Melalui pendekatan
komunikatif ini, murid-murid akan mempunyai kecekapan untuk berkomunikasi. Di
dalam aktiviti komunikatif ini, aktiviti yang dirancang kepada kemahiran lisan
iaitu mendengar ,menyebut, bertutur, berbincang dan membentuknya di dalam
penulisan. Aktiviti ini bertujuan untuk mendedahkan kemahiran komunikasi kepada
murid-murid. Gerak kerja dijalankan di dalam kumpulan kecil dan tidak
mengasingkan murid-murid yang cerdas. Dengan ini, berlakulah kerjasama iaitu
murid-murid cerdas membantu murid-murid bermasalah.
Di samping itu, aktiviti peniruan juga boleh
digunakan untuk menggalakkan murid-murid bertutur contohnya, guru menunjukkan
budak sedang berlari sambil menyebut “Dia sedang berlari”.
Seterusnya kanak-kanak mungkin hanya menyebut “dia”.Guru terus mengulang
perkataan secara berkali-kali sehingga murid dapat menjawab dengan baik.
Langkah seterusnya adalah melalui aktiviti modeling iaitu guru
memerlukan seorang pembantu untuk membantunya sebagai model. Di sini model
menunjukkan gambar kepada kanak-kanak manakala murid-murid mendengar apa yang
dipertuturkan oleh model tersebut. Di sini murid-murid akan mendengar dan mula
berbahasa dan bertutur dengan baik. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran
juga, penggunaan bahasa yang sukar perlu ditukar kepada bahasa yang mudah untuk
difahami, Murid-murid yang mengalami masalah akan dapat berbahasa dengan baik
apabila guru mula menggunakan bahasa yang mudah dan senang difahami.
Peranan Ibu bapa
Di samping itu, peranan ibu bapa juga amat penting di dalam penggunaan
bahasa dan pertuturan. Di ruman ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam
proses berinteraksi. Di sini ibu bapa memerlukan penggunaan bahasa yang betul,
mudah serta ringkas pada permulaannya. Lama-kelamaan anak-anak dapat berbahasa
dan bertutur dengan baik dan ini memepengaruhi penggunaan bahasa yang baik oleh
kanak-kanak. Ibu bapa juga perlu melatih anak-anak supaya berkomunikasi dengan
baik , supaya anak-anak dapat menyesuaikan diri dengan penggunaan bahasa dan
pertuturan. Di sini, peranan ibu bapa itu sangat penting dalam penggunaan
bahasa yang betul seterusnya mempengaruhi pertuturan kanak-kanak.
Panduan atau langkah Pencegahan
Masalah artikulasi
Oleh kerana gangguan artikulasi memang berlaku kepada kanak-kanak
kecil,kematangan dan bimbingan tentang penyebutan perkataan dengan betul oleh
adalah mencukupi untuk mengatasi masaalah.Tumpuan hanya diperlukan kepada kanak
kanak yang menunjukan gangguan yang melampau .
Guru boleh mengajar kanak-kanak ini melalui latihan pendengaran,
stimulasi bunyi dan program pemulihan. Latihan pertuturan reaksi, minat kanak
kanak dan jumlah perkataan yang digunakan untuk bertutur bersama teman rakan
sebaya.
Eisesson dan Olgilvie (1976) mencadangkan
tiga langkah yang boleh digunakan untuk memperbaiki masalah artikulasi iaitu;-
· Mengajar
kanak kanak mengenal masalah artikulasi yang di hadapinya dan melatih untuk
menyebut perkataan dengan betul.
· Mengajar
penyebutan perkataan secara berangsingan suku kata dan dalam bentuk perkataan.
· Mengajar
kanak kanak menggunakan bunyi yang betul dalam pertuturan.
Langkah Atau Panduan Pencegahan Masalah Gagap
West (1996) mencadangkan bahawa
masalah gagap boleh dikurangkan melalui beberapa cara iaitu;-
· Psikonalisis
· Khayalan
mental untuk membentuk kebolehan mengambarkan sesuatu.
· Latihan
negatif iaitu menghilangkan gagap dengan menyedarkan penutur tentang gagap yang
dialami dan melatihnya bertutur dengan sempurna.
· Latihan
penggunaan tangan yang mahir sama ada atau tangan kanan atau kiri untuk menulis
dan membaca supaya kelemahan atau kelumpuhan otak dapat dipulihkan.
Masalah ini dapat diatasi daripada pakar pertuturan, ahli
psikoterapi dan ahli psikonalisis yang memberi latihan pertuturan,pembacaan dan
imaginasi.
Agensi yang Memberi Perkhidmatan Kepada Kanak-kanak Cacat Pertuturan
Di Malaysia, perkhidmatan terhadap kecatatan pertuturan masih lagi
berkurangan.Ia mungkin disebabkan oleh tanggapan segolongan besar masyarakat
yang merasakan bahawa masalah artikulasi, bunyi, gagap, sumbing, dan kelewatan
bertutur bukannya satu kecacatan tetapi masalah semulajadi yang tidak boleh
dipulihkan. Kecacatan kelumpuhan otak digolongkan ke dalam kecacatan
spastik.Dengan itu,hanya masalah pertuturan yang disebabkan oleh kurang
pendengaran yang digolongkan sebagai bisu. Dan pekak yang telah mempunyai
perkhidmatan tertentu.
Biasanya, kanak-kanak yang bisu dan pekak boleh mendapatkan perkhidmatan
latihan pertuturan di Bahagian Pediatrik, Fakulti Perubatan, Universiti
Kebangsaan Malaysia dan klinik-klinik swasta. Jika dibandingkan dengan
kanak-kanak bisu dan pekak yang di anggarkan oleh Baharudin dan Shaharudin
(1958) kanak-kanak yang berumur di antara 0-6 tahun iaitu seramai 3,902 orang
yang meningkat pada hari ini,tentunya perkhimatan yang ada sekarang ini tidak
mencukupi.Ini berlaku,terutamanya apabila pekhidmatan yang diberikan oleh
klinik swasta mengenakan bayaran yang mahal, hanya kanak-kanak daripada
keluarga kelas atasan sahaja yang mampu untuk mendapat perhidmatan ini.
Untuk mendapatkan perkhimatan pendidikan yang formal pula, kanak-kanak
ini akan ditempatkan di sekolah khas, kanak-kanak bisu dan pekak atau kelas
pencantuman iaitu sekolah biasa yang mempunyi kelas dan guru khas yang boleh
mengajar kanak-kanak ini seperti kanak-kanak lain.
Doktor
Lazimnya, doktor bedah akan membetulkan bibir
sumbing dalam lingkungan usia tiga bulan dan akan melakukan pembedahan
rekonstruktif terhadap rabit lelangit apabila bayi meningkat usia sembilan
bulan. Walaupun terdapat perbezaan pendapat di antara pakar -pakar bedah
tentang masa yang paling sesuai untuk melakukan pembedahan, dalam keadaan
-keadaan tertentu seperti sindrom pierre robin misalnya, pembedahan
rekonstuktif ke atas rabit lelangit mungkin dilakukan lebih lewat daripada itu.
Dalam keadaan ini, bahagian dagu sianak terbentuk terlalau kecil sehingga kerap
menyekat saluran pernafasannya. Dia juga mengalami masalah sukar untuk bernafas
dan sukar menyusu. Keadaan ini sering memerlukan rawatan intensif dari
peringkat awal kelahiran bayi.
Pertuturan si anak lazimnya akan kedengaran sengau.
Rabit lelangit juga menjejaskan fungsi tiub eustachio yang menghubungkan
bahagian mulut dengan bahagian telinga. Akibatnya, cecair mudah bertakung di
belakang dinding telinganya. Ini akan menjejaskan pendengarannya. Dia perlu
dirawat dengan ubat -ubat tertentu atau melalui pembedahan kecil untuk
mengeluarkan cecair tersebut.
Pakar kanak -kanak khususnya perlulah menjalankan penilaian yang
menyeluruh supaya kecacatan -kecacatan lain, jika ada, dapat dikesan. Daripada
penilaian ini, dapatlah program -program yang komprehensif dijalankan bagi
kanak -kanak ini. Khidmat pakar gigi juga penting dalam melatih kanak -kanak
itu bercakap tanpa nada sengau. Pakar telinga, hidung dan tekak pula adakalanya
perlu memberi rawatan kepada anak -anak ini jika pendengaran mereka kurang baik
akibat takungan cecair pekat dalam dinding telinga.
Patologis Pertuturan - Bahasa
kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan atau
bahasa juga perlu berjumpa dengan pakar Patologis Pertuturan. Ini adalah untuk
membantu seseorang kanak-kanak tersebut supaya boleh menjalani yang sewajarnya
dalam kaedah-kaedah yang tertentu dalam membuka artikulasi untuk mengeluarkan
suara dan sekaligus dapat bercakap. Seseoarang pakar Patologis Pertuturan – Bahasa
bertanggungjawab untuk mencegah, mengenalpasti dan menilai masalah-masalah
pertuturan dan bahasa serta melakukan rehabitasi yang sewajarnya bagi
kanak-kanak dan dewasa yang mengalami masalah ini
bagaimana dengan murid yg bermasalah pembelajaran agar mereka mendapat manfaat daripada arahan seorang guru
ReplyDeletekanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran . bagaimana anda mengendalikan kanak-kanak di dalam kelas supaya mereka akan mendapat manfaat daripada arahan anda
ReplyDeleteSalam cikgu sue...info yang diberikan banyak membantu saya memahami pendidikan inklusif ini. Saya juga berminat ingin mengetahui cara-cara mengatasi dan mendidik murid-murid yang bermasalah pembelajaran dengn lebih mendalam lagi. Terima kasih atas perkongsian di atas.
ReplyDelete