2.0 KETIDAKUPAYAAN ADD/ADHD
2.1 Definisi
Menurut
Seifert (1999), Attention Deficit
Disorder (ADD) adalah masalah sukar memberi tumpuan dan mengawal desakan
diri. Menurut beliau lagi, Attention Deficit Disorder (ADD)
merangkumi hyperactivity iaitu
keaktifan melampau. Keaktifan melampau
ini dikenali sebagai Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD).
Menurut Kasmini Kassim (1992), sindrom hiperkinesis iaitu Attention Deficit Hyperactivity Disorder
(ADHD) digunakan untuk menerangkan tingkah laku kanak-kanak yang tidak boleh
duduk diam, kurang tumpuan perhatian, terlalu lasak, impulsif, resah, suka merosakkan
harta benda, dan mudah mengalihkan perhatian terhadap sesuatu perkara.
Berdasarkan definisi yang diberikan,
kami dapat merumuskan Attention Deficit Disorder (ADD) ialah
satu tingkah laku kanak-kanak yang menunjukkan kurang daya tumpuan terhadap
sesuatu perkara. Seterusnya, kami dapat
merumuskan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) ialah masalah kanak-kanak yang tidak dapat
menumpukan perhatian, terlalu aktif, impulsif ataupun gabungan antara tidak
dapat menumpukan perhatian, terlalu aktif dan impulsif.
2.2 Ciri-ciri
Ketidakupayaan ADD/ADHD
Menurut
Sousa (2001) seperti yang dilaporkan oleh Tileston (2004), terdapat tiga ciri
khusus Ketidakupayaan Attention Deficit
Disorder (ADD) atau Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) iaitu tidak dapat memberi tumpuan, hiperaktif
dan impulsif. Menurut Bailey (2006),
terdapat lapan ciri-ciri kanak-kanak yang tidak dapat memberi tumpuan. Antara ciri-ciri itu ialah kanak-kanak sering
gagal memberi tumpuan yang teliti terhadap sesuatu perkara, tidak mematuhi
arahan guru, mempunyai masalah untuk mengatur tugas dan aktiviti, berasa ingin
cepat menyelesaikan sesuatu tugasan, dan tumpuan mudah bertukar.
Selain itu, kanak-kanak yang tidak
dapat memberi tumpuan juga suka mengelak, tidak suka atau keberatan hendak
melakukan sesuatu tugas. Seterusnya,
selalu kehilangan barang dan mudah lupa sesuatu perkara. Kanak-kanak yang mempunyai lebih daripada
enam ciri-ciri tersebut dan ciri-ciri itu telah wujud sukurang-kurangnya enam
bulan dikesan menghidapi Ketidakupayaan
Attention Deficit Disorder (ADD).
Menurut American Psychiatric
Association (1994), terdapat enam
ciri-ciri bagi kanak-kanak hiperaktif.
Antara ciri-ciri itu ialah kanak-kanak yang selalu gelisah dengan tangan
dan kaki atau tidak boleh berada di tempat duduk, selalu meninggalkan tempat
duduk dalam kelas atau dalam situasi yang diperlukan dan selalu lari atau
memanjat dalam situasi yang tidak sesuai.
Selain itu, kanak-kanak juga selalu
mempunyai masalah untuk bermain dan terlibat dalam aktiviti masa lapang dengan
senyap. Seterusnya, kanak-kanak selalu
sibuk atau aktif bergerak dan selalu bercakap secara melampau atau
berlebih-lebihan. Kanak-kanak yang
mempunyai lebih daripada enam ciri-ciri Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) dan enam ciri-ciri hiperaktif
dikesan menghidapi Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD).
Menurut Bailey (2006), terdapat lima ciri-ciri
impulsif. Antaranya ialah selalu memberi
jawapan sebelum soalan lengkap diajukan, kurang sabar atau menghadapi masalah
ketika menunggu giliran dan sering mengganggu atau mencelah perbualan atau
aktiviti orang lain. Selain itu, kanak-kanak juga selalu
membuat pertimbangan yang salah dan mudah mengalami kemalangan.
Berdasarkan
ciri-ciri Ketidakupayaan Attention
Deficit Disorder (ADD) dan Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), kami dapat
merumuskan Ketidakupayaan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dengan impulsif merangkumi ciri-ciri
tidak dapat memberi tumpuan, hiperaktif dan impulsif.
2.3 Sebab-sebab Ketidakupayaan ADD/ADHD
2.3.1
Genetik
Menurut Ryan (1998) seperti yang dilaporkan oleh Silver
dan Hagin (2002), Ketidakupayaan
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) mempunyai komponen genetik
yang berkaitan dengan keluarga dan kembar iaitu ditafsirkan sebagai
kepelbagaian warisan genetik.
Kepelbagaian dalam gen mengawal reseptor dopamin khusus dalam
neurotransmitter yang dikenal pasti dalam peratusan yang tinggi bagi ketagihan
dan Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD).
Sebanyak
50% orang dewasa dan 70% kanak-kanak yang mempunyai Genetic Resistance dan
hormon tiroid mengalami Ketidakupayaan
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Apabila kanak-kanak mempunyai sejarah
keluarga yang mengalami Ketidakupayaan Tiroid, secara tidak langsung mereka
berisiko mengalami Ketidakupayaan
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Berdasarkan sebab genetik, kami dapat merumuskan bahawa
kanak-kanak yang mempunyai sejarah keluarga yang mengalami Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) dan
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) berpeluang untuk mengalami ketidakupayaan
tersebut,
2.3.2
Neurologi
Seterusnya, Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) dan Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
adalah disebabkan oleh neurologi iaitu berkaitan dengan otak. Antaranya ialah struktur otak, bahan kimia otak dan
laluan saraf.
Terdapat
tiga kawasan yang dikesan mempunyai kaitan dengan Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
dalam struktur otak iaitu korteks prefrontal, caudate nucleus dan globus
pallidus, serta serebelum. Korteks
prefrontal adalah terletak di hadapan bahagian otak yang menjadi pusat arahan
iaitu mengawal kemampuan otak untuk menyekat tindak balas. Satu kajian telah menunjukkan bahawa kawasan
korteks prefrontal dalam pesakit Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) adalah tidak aktif.
Caudate
nucleus dan globus pallidus terletak dekat dengan pusat otak, mempercepatkan
serta memberhentikan arahan yang datang daripada korteks prefrontal. Kajian pada tahun 2002 melaporkan bahawa
hanya sebahagian kecil daripada purata kanak-kanak mengalami Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
tetapi cenderung kembali menjadi normal apabila sudah dewasa. Ketidaknormalan di kawasan ini boleh
merosakkan kemampuan seseorang untuk menahan tindakan dan ini menyebabkan
seseorang itu mengalami Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) dengan impulsif.
Serebelum
terletak di atas kawasan akar otak.
Kawasan ini mengawal nada otot, keseimbangan otot dan menyelaraskan
aktiviti otot. Satu kajian penting
melaporkan bahawa purata kawasan ini adalah kecil bagi kanak-kanak yang
mengalami Ketidakupayaan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Ketidaknormalan aktiviti bahan kimia otak yang tertentu
dalam korteks prefrontal boleh menyumbang kepada Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Dopamine dan norepinephrine adalah bahan
kimia otak yang mempunyai kaitan dengan ketidakupayaan ini. Manakala neurotransmitters yang menjadi
penghubung bahan kimia otak akan memberi kesan kepada fungsi mental dan emosi. Kajian mencadangkan peningkatan tahap bahan
kimia yang lain iaitu glutamate, glutamine dan GABA atau secara kolektif
dipanggil Glx, akan berinteraksi dengan
laluan yang mengangkut Dopamine dan norepinephrine.
Kawasan
yang khusus bagi laluan saraf ialah rangkaian saraf yang dipanggil laluan
basal-ganglia thalamocortical.
Ketidaknormalan sepanjang laluan saraf ini adalah berkait dengan
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD), Sindrom Tourette dan Ketidakupayaan
Obsessive-Compulsive yang berkongsi ciri-ciri tertentu.
Kami
dapat merumuskan ketidaknormalan di kawasan struktur otak, bahan kimia otak dan
laluan saraf akan menyebabkan ketidakupayaan
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Ketidaknormalan di bahagian korteks
prefrontal akan menyebabkan kanak-kanak gagal menyekat tindak balas dan
menyebabkan mereka mudah terdedah kepada bahaya.
2.3.3
Kekurangan zat makanan
Bayi
yang kekurangan zat makanan akan mempunyai masalah tingkah laku yang seterusnya menjadi punca kepada
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD).
Sesetengah kajian mendapati terdapat kaitan antara kekurangan asid lemak
tertentu dengan Ketidakupayaan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Sementara itu, zink memainkan peranan penting dalam metabolisma asid
lemak iaitu menukarkan kesan dopamin yang melibatkan neurotransmitters dengan
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD). Kami
berpendapat bahawa para ibu bapa perlu memastikan anak-anak mereka mendapat zat
makanan yang diperlukan secukupnya sejak dari kecil lagi.
2.3.4
Pengaruh persekitaran
Corak pemakanan terutama makanan dan
minuman yang mengandungi kandungan gula yang tinggi seperti Yogurt, Vitagen dan
Yakult membawa risiko kepada kanak-kanak
untuk mengalami Ketidakupayaan Attention
Deficit Disorder (ADD) dan Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Minuman yang berkafein seperti nescafe dan
kopi juga mempengaruhi kanak-kanak untuk mengalami Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) dan
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD).
Selain
itu, persekitaran semasa ibu mengandung seperti persekitaran merokok turut
mempengaruhi anak dalam kandungan.
Menurut Braun, Kahn, Froehlich, Auinger, dan Lanphear (2006), sebanyak
270,000 kes Ketidakupayaan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) bagi kanak-kanak berumur empat hingga
lima belas tahun adalah disebabkan oleh pendedahan kepada persekitaran merokok
sebelum lahir.
Selain itu, sebanyak 290,000 kes Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) antara kanak-kanak
Amerika (AS) yang berumur empat hingga lima belas tahun adalah berpunca
daripada persekitaran.
Seterusnya, ibu yang mengandung yang terdedah kepada
bahan beracun seperti dioxins dan polychotinated biphenyls (PCBs) akan
mempunyai risiko yang tinggi melahirkan anak yang mengalami Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Di sini, kami dapat merumuskan bahawa
pengaruh persekitaran memberi risiko yang tinggi kepada kanak-kanak untuk
mengalami Ketidakupayaan Attention
Deficit Disorder (ADD) dan Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) walaupun mereka
tidak mempunyai sebab genetik atau neurologi.
2.4 Statistik Ketidakupayaan ADD/ADHD
Mengikut statistik kesihatan yang dikeluarkan oleh
National Health Interview Survey pada tahun 2006 untuk kanak-kanak Amerika
(US), sebanyak 82 peratus kanak-kanak Amerika (US) bawah 18 tahun adalah sangat
sihat. Dianggarkan sebanyak tujuh
peratus kanak-kanak Amerika (US) bawah 18 tahun mengalami Ketidakupayaan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Menurut
Braun, Kahn, Froehlich, Auinger dan Lanphear (2006) seperti yang dilaporkan
dalam Environment Health Perspect (2006), daripada
4704 orang sampel kanak-kanak pada umur empat hingga lima belas tahun, hanya
344 orang iaitu 8.2 peratus adalah Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dan sebanyak 154 orang iaitu 4.3 peratus
adalah berpunca daripada penggunaan ransangan ubatan iaitu bersamaan 3.8 juta dan 2.0 juta orang kanak-kanak dan orang
dewasa di Amerika (US). Manakala,
daripada sampel 4704 orang kanak-kanak, 135 orang iaitu 4.5 peratus adalah
daripada bilangan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dan penggunaan ransangan ubatan yang
bersamaan dengan 1.8 juta orang di Amerika (US).
Selain itu, penemuan menunjukkan kanak-kanak lelaki lebih
kerap didiagnosis berbanding kanak-kanak perempuan iaitu tiga hingga lapan
kali. Berdasarkan statistik yang
diberikan, kami dapat merumuskan bahawa terdapat peningkatan pesakit Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
dalam kalangan kanak-kanak terutama kanak-kanak lelaki. Selain itu, kanak-kanak cenderung mengalami
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) berbanding Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD). Hal ini kerana apabila kanak-kanak mengalami
Ketidakupayaan Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) secara tidak langsung kanak-kanak itu akan
mengalami Ketidakupayaan Attention
Deficit Disorder (ADD).
3.0 KETIDAKUPAYAAN EMOSI DAN KELAKUAN
3.1 Definisi
Menurut Tileston (2004), pelajar yang mempunyai gangguan
emosi adalah normal dan mempunyai tahap kecerdasan yang tinggi serta mempunyai
kebolehan akademik yang sama seperti rakan mereka jika mereka tidak mengalami
Kecelaruan Emosi dan Kelakuan. Oleh itu,
Kecelaruan Emosi dan Kelakuan akan mengganggu prestasi pelajaran seorang
pelajar.
Sementara
itu, Kirk (1962) mendefinisikan Ketidakupayaan Kelakuan sebagai kelakuan yang
mengandungi tindakan yang mempunyai keburukan yang boleh menjejaskan
penyesuaian kanak-kanak atau gangguan terhadap kehidupan orang lain. Menurut Pate (1963) dalam Henley et al.
(1996, 1993), menyatakan bahawa kelakuan seorang kanak-kanak terganggu apabila
kelakuannya tidak sesuai dengan kehadirannya di dalam kelas iaitu boleh
mengganggu kelas, memberi tekanan yang tidak sepatutnya kepada guru dan
gangguan yang selanjutnya kepada kanak-kanak lain.
Menurut Howarth (2002), kanak-kanak dinilai mengalami
Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan bergantung kepada kekerapan, berlaku secara
berterusan dan semulajadi, kekerasan, keganjilan, atau kesan kelakuan yang
bertambah berbanding jangkaan normal bagi kanak-kanak pada umur yang sama.
Berdasarkan
definisi yang diberikan, kami dapat merumuskan Ketidakupayaan Emosi dan
Kelakuan ditunjukkan secara berterusan iaitu Ketidakupayaan Emosi akan
mempengaruhi kelakuan kanak-kanak itu.
Selain itu, Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan mudah untuk dikenal pasti
kerana kita dapat melihat dengan jelas ciri-ciri ketidakupayaan itu.
3.2 Ciri-ciri Ketidakupayaan Emosi dan
Kelakuan
Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan dibahagikan kepada dua
keadaan iaitu luaran dan dalaman. Antara
ciri-ciri luaran Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan ialah suka mengganggu,
anti-sosial, ganas, dan bipolar.
Manakala ciri-ciri dalaman Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan ialah
serangan panik, kemurungan, kebimbangan, dan menjauhkan diri.
3.2.1
Ciri-ciri luaran
Kita dapat melihat ciri-ciri luaran Ketidakupayaan
Emosi dan Kelakuan apabila kanak-kanak menunjukkan emosi mereka melalui
kelakuan terhadap orang lain seperti mengganggu orang lain, tidak bersosial
dengan orang lain dan melakukan
keganasan terhadap orang lain.
3.2.1.1 Suka
mengganggu
Kriteria kelakuan yang suka mengganggu dapat dilihat
melalui corak pengulangan dan kelakuan yang berterusan. Hal ini dapat ditunjukkan dengan kehadiran
tiga atau lebih dan diikuti dengan kriteria atau ciri-ciri yang melepasi dua
belas bulan dengan sekurang-kurangnya satu ciri ditunjukkan dalam enam bulan
seterusnya.
Antara
ciri suka mengganggu ialah agresif terhadap orang lain dan haiwan. Hal ini dapat dilihat kepada kelakuan yang
selalu membuli, mengancam atau mengugut orang lain. Selain itu, mereka juga selalu memulakan
pergaduhan dan menggunakan senjata yang boleh membawa kepada kecederaan fizikal
yang serius kepada orang lain seperti pisau atau pistol.
Ciri
yang seterusnya bagi mereka yang suka mengganggu ini ialah mereka suka
memusnahkan harta benda orang lain.
Mereka juga suka menipu untuk mendapatkan sesuatu benda atau untuk
melepaskan diri. Mereka suka mencuri
benda yang berharga tanpa berdepan dengan mangsa seperti melakukan pemalsuan
cek.
Selain itu, mereka yang sering melanggar peraturan adalah
termasuk dalam ciri suka mengganggu.
Mereka yang melanggar peraturan selalu keluar malam walaupun ibu bapa
melarang bermula sebelum umur tiga belas tahun.
Selain itu, mereka yang melarikan diri dari rumah lewat malam
sekurang-kurangnya dua kali semasa tinggal bersama ibu bapa atau di rumah
penjaga mereka atau tidak pulang sekali dalam jangka masa yang lama juga
termasuk di bawah mereka yang suka melanggar peraturan. Bagi kanak-kanak yang selalu tidak
menghadirkan diri ke sekolah sebelum umur tiga belas tahun juga termasuk di
bawah mereka yang suka melanggar peraturan.
3.2.1.2 Anti-sosial
Kanak-kanak yang anti-sosial suka bersendirian dan mereka
tidak berminat untuk bermain dengan kawan-kawan. Hal ini menjadikan mereka tidak mempunyai
kemahiran bersosial dengan orang lain dan tidak dapat menyesuaikan diri apabila
berada dalam masyarakat.
3.2.1.3 Ganas
Ganas
adalah satu corak kelakuan negatif dan kelakuan ini wujud sekurang-kurangnya
enam bulan dengan empat ciri atau lebih ciri-ciri seperti selalu marah, mudah
tersinggung dengan orang lain, selalu membantah cakap orang dewasa dan
keengganan untuk patuh kepada peraturan atau permintaan orang dewasa. Selain itu, kanak-kanak selalu menyalahkan
orang lain untuk kesalahan atau kelakuan dirinya, selalu menyakitkan hati orang
lain dan dengan sengaja memarahi orang lain.
3.2.1.4 Bipolar
Bipolar
adalah satu keadaan yang mempunyai tahap tinggi dan tahap rendah serta
mempengaruhi kelakuan apabila emosi berada pada setiap tahap tersebut. Sebagai contohnya, apabila seseorang berada
pada tahap tinggi, seseorang itu akan berasa sangat yakin untuk melakukan
sesuatu perkara yang diinginkannya.
Walaubagaimanapun, apabila berada pada tahap rendah, seseorang itu akan
berasa rendah diri atau susah hati sehinggakan sanggup mencederakan diri
sendiri.
Antara ciri-ciri bipolar ialah selalu dirasuk oleh
perasaan, selalu cepat marah, mengalami kemurungan dan kadang kala pemikirannya
seolah terhenti dan keadaan itu membawa kepada kelakuan yang tidak munasabah.
3.2.2 Ciri-ciri
dalaman
Kita dapat melihat ciri-ciri dalaman Ketidakupayaan Emosi
dan Kelakuan adalah berlaku dalam diri kanak-kanak itu sendiri seperti
mengalami serangan panik, mengalami kemurungan, mengalami kebimbangan dan
menjauhkan diri.
3.2.2.1 Serangan
panik
Serangan panik
didefinisikan sebagai tercetusnya perasaan takut yang teramat sangat secara
tiba-tiba dan melibatkan sekurang-kurangnya empat daripada ciri-ciri seperti
perasaan takut mati, perasaan takut hilang kawalan atau menjadi gila, kesakitan
di bahagian dada atau perasaan tidak selesa dan gementar. Selain itu, seseorang itu akan berpeluh,
hatinya berdebar-debar, mempunyai perasaan akan berlakunya sesuatu bahaya, dan
mempunyai keperluan untuk melarikan diri apabila berhadapan dengan situasi yang
mencemaskan.
3.2.2.2 Kemurungan
Kanak-kanak
yang mengalami kemurungan akan selalu mengadu tentang fizikal mereka seperti
sakit kepala, sakit perut, sakit otot atau keletihan. Selain itu, kanak-kanak yang selalu tidak
menghadirkan diri ke sekolah atau menunjukkan prestasi yang kurang memuaskan di
sekolah adalah termasuk dalam golongan yang mengalami kemurungan. Seterusnya, kanak-kanak yang mengalami
kemurungan cenderung untuk meluahkan kemarahan mereka dengan menjerit, bersungut
atau menangis.
Apabila emosi mereka terganggu kerana kemurungan, mereka
akan berasa bosan dan tidak berminat untuk bermain dengan kawan-kawan. Kanak-kanak yang mengalami kemurungan juga
akan berusaha melarikan diri dari rumah dan seterusnya terlibat dalam
penyalahgunaan dadah dan alkohol untuk menghilangkan kemurungan yang di alami
mereka.
3.2.2.3 Kebimbangan
Kanak-kanak yang mengalami kebimbangan mudah mempunyai
perasaan panik terhadap sesuatu peristiwa.
Selain itu, mereka juga selalu tertekan apabila mengalami sesuatu
peristiwa seperti pergi ke sekolah atau perpisahan ibu bapa. Seterusnya, kanak-kanak yang mengalami
kebimbangan mempunyai kekurangan dalam memperkembang kemahiran sosial. Apabila mereka mengalami kemurungan, mereka
mudah terpengaruh dalam penyalahgunaan sesuatu benda. Kebimbangan akan memberi kesan kepada
prestasi di sekolah. Mereka akan
menunjukkan prestasi yang kurang memuaskan dalam akademik.
3.2.2.4 Menjauhkan diri
Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan akan menyebabkan
kanak-kanak mempunyai perasaan untuk menjauhkan diri seperti tidak berminat
untuk bersosial dengan kawan-kawan dan selalu berasa rendah diri apabila
bersama dengan orang lain.
Berdasarkan
ciri-ciri Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan di atas, kami dapat merumuskan
bahawa Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan akan memberi kesan kepada cara hidup
kanak-kanak dari segi pergaulan dan interaksi kanak-kanak itu dengan orang
disekeliling serta kepada diri mereka sendiri.
3.3 Sebab-sebab Ketidakupayaan Emosi dan
Kelakuan
Menurut Henley, Ramsey dan Algozzine (1996, 1993),
terdapat empat faktor utama yang menyebabkan Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan
iaitu bio-fizikal, psikopendidikan, psikodinamik, dan kelakuan.
3.3.1
Bio-fizikal
Bio-fizikal
adalah gabungan biologikal dan fizikal.
Oleh itu, Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan adalah disebabkan oleh
genetik dan gangguan emosi. Schwartz
(1979) seperti yang dilaporkan oleh Henley et al. (1996, 1993) menyatakan
terdapat bukti untuk menyokong peranan baka dalam membentuk kelakuan dan
personaliti. Sebagai contohnya,
ketidakupayaan hiperaktif, anti-sosial dan suka mengganggu dikenal pasti dalam
kalangan kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan.
Selain
itu, kanak-kanak yang kekurangan nutrisi juga akan mengalami Ketidakupayaan
Emosi dan Kelakuan. Seterusnya,
bio-kimia iaitu apabila tryptophan amino acid ditukarkan kepada serotonin
neurotransmitter oleh tindakan kimia akan dikawal oleh enzim-enzim turut
menyebabkan Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan.
Hal ini disokong oleh Restak (1984) yang menyatakan bahawa serotonin
boleh mempengaruhi keagresifan, kemurungan dan corak tidur yang normal.
3.3.2
Psikopendidikan
Mengikut
psikopendidikan, masalah kelakuan adalah hasil daripada gangguan psikologi dan
penyesuaian kelakuan mesti dipelajari untuk berjaya menyesuaikan diri di
sekolah. Oleh itu, hubungan guru dan
pelajar adalah asas untuk membina perubahan.
Hubungan itu datang daripada kepercayaan bersama dan kedua-duanya perlu
menerima keperluan setiap orang. Dengan
menggunakan perkembangan kognitif dan emosi sebagai panduan, pendidik dapat
mengenal pasti kekuatan dan kelemahan setiap perkembangan tersebut. Seterusnya, komponen seperti perkembangan
kendiri, pengajaran kemahiran sosial dan pengalaman sekolah perlu diterapkan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3.3.3
Psikodinamik
Menurut Rhades dan Tracy (1972), masalah berhubung dengan
perkembangan personaliti adalah disebabkan oleh masalah sosial dan emosi
kanak-kanak. Pakar psikologi dan
psikiatrik percaya bahawa prinsip konflik dalaman yang telah dibangunkan oleh
Sigmund Freud dapat digunakan untuk menerangkan dan merawat Ketidakupayaan
Emosi dan Kelakuan.
Psikodinamik
melibatkan personaliti dalam hubungan antara id, ego dan superego. Id ialah
kepuasan dan bersifat dorongan atau desakan yang mendominasi diri
kanak-kanak. Sementara itu, ego akan
membentuk penilaian tentang sesuatu dan kedudukannya adalah di antara id dengan
superego. Seterusnya, superego adalah
suara hati iaitu mewakili kepercayaan moral dan etika. Kami berpendapat id, ego dan superego adalah
sistem untuk memeriksa dan menyeimbangkan kelakuan individu.
3.3.4
Kelakuan
Kelakuan
dipengaruhi melalui sistem pembelajaran, peneguhan dan hukuman. Dalam sistem pembelajaran, kelakuan ialah
tindak balas seseorang dengan persekitaran.
Teori kelakuan menyatakan kelakuan yang sesuai atau tidak sesuai adalah
dipelajari. Oleh itu, pembelajaran melibatkan peniruan, model dan kawalan yang
bersyarat. Pembelajaran juga berlaku
apabila keadaan persekitaran memberi peneguhan kepada kelakuan yang khusus.
Terdapat
dua peneguhan iaitu peneguhan positif dan peneguhan negatif. Peneguhan positif akan menunjukkan kesan atau
akibat yang meningkatkan kebarangkalian kelakuan pada masa hadapan. Sebagai contohnya, seorang kanak-kanak
berkongsi barang permainannya dengan kawan-kawan yang lain kerana diterima
bermain dengan mereka. Sementara itu,
peneguhan negatif akan meningkatkan kebarangkalian kelakuan dengan menghindari
akibat yang tidak baik. Sebagai
contohnya, seorang kanak-kanak yang dapat menyiapkan kerja sekolah selama lima
hari berturut-turut dikecualikan daripada mengambil bahagian dalam kuiz
matematik mingguan. Hal ini dapat
memberi motivasi kepada kanak-kanak lain yang tidak menyiapkan kerja sekolah.
Peneguhan negatif tidak sama seperti hukuman. Hukuman ialah mengeluarkan akibat yang
mengurangkan kemungkinan kelakuan pada masa hadapan. Sebagai contohnya, seorang
kanak-kanak yang mengganggu kawannya diarahkan untuk berada di satu sudut
berseorangan dan tidak dibenarkan untuk bercampur dengan kanak-kanak lain
selama beberapa minit.
Berdasarkan
sebab-sebab di atas, kami dapat merumuskan Ketidakupayaan Emosi dan Kelakuan
adalah berpuca daripada faktor dalaman individu dan faktor luaran seperti
persekitaran.
3.4 Statistik Ketidakupayaan Emosi dan
Kelakuan
Hasil penyelidikan pada tahun 2006 ke atas dua puluh
orang yang mengalami tekanan, mendapati 10 sehingga 20 peratus daripada mereka
tidak memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan biasa seperti
psikoterapi, anti-depress atau terapi electroconvulsive. Selain itu, dalam satu kajian yang
diterbitkan dalam The New England Journal of Medicine, Sachs dan kawan-kawan
telah menentukan secara rawak sebanyak 366 orang pesakit dengan Ketidakupayaan
Bipolar untuk satu rawatan menstabilkan perasaan dengan menggunakan ubat-ubatan
dan plasebo atau ubat-ubatan dan anti-depress selama 26 minggu.
Seterusnya, Sachs (2006) menyatakan kebanyakan pesakit
dewasa dilaporkan mempunyai simptom ini sebelum berumur 18 tahun samada secara
rasmi didiagnosis atau tidak. Manakala,
Institut Kesihatan Mental Kebangsaan melaporkan umur median tercetusnya
Ketidakupayaan Bipolar adalah pada umur 25 tahun iaitu separuh tua dan separuh muda.
Berdasarkan statistik yang diberikan, kami berpendapat kanak-kanak juga
berisiko untuk mengalami Ketidakupayaan Bipolar.
4.0 KETIDAKUPAYAAN PERTUTURAN
4.1 Definisi
Masalah pertuturan yang dialami memberi kesan terhadap
bunyi yang dikeluarkan oleh kanak-kanak.
Setiap kanak-kanak mempunyai suara yang unik tetapi perbezaan dalam cara
kanak-kanak itu bercakap menjadi suatu masalah apabila pertuturannya tidak
difahami oleh orang yang mendengar ataupun cara kanak-kanak itu bercakap
mengganggu pendengar daripada memahami apa yang cuba disampaikan. Adakalanya kanak-kanak yang mengalami mesalah
lain seperti palsi serebrum, sumbing, masalah pendengaran dan dyspraxia.
Kanak-kanak yang mengalami masalah pertuturan tidak
berkemampuan menyatakan keperluan, kehendak dan perasaan yang seterusnya
menjejaskan pembelajaran dan interaksinya dengan orang lain. Apabila kanak-kanak berasa sukar untuk
membuat orang lain memahaminya, mereka berasa kecewa dan menunjukkan tingkah laku
yang agresif. Kebiasaannya kanak-kanak
yang mengalami masalah pertuturan diabaikan oleh rakan-rakan kerana sukar bagi
memahaminya dan ini membawa kepada keadaan perkembangan bahasa yang semakin
lambat, terutama dalam kemahiran interaksi sosial kerana peluang untuk mereka
berkomunikasi terhad.
4.2 Ciri-ciri Ketidakupayan Pertuturan
Ketidakupayaan Pertuturan dapat dilihat melalui lima ciri
yang dapat dilihat ke atas seseorang kanak-kanak yang mempunyai masalah
ini. Antara ciri-cirinya ialah
ketidakupayaan artikulasi, ketidakupayaan suara, ketiadakupayaan suara,
ketidakupayaan bahasa dan ketidakupayaan kelancaran ( gagap ).
Ketidakupayaan
yang pertama iaitu ketidakupayaan artikulasi.
Ketidakupayaan ini terbahagi kepada empat iaitu penggantian, keherotan
atau memiuh, ketinggalan atau pengabaian dan penambahan. Bagi ketidakupayaan penggantian, kanak-kanak
mungkin menggantikan satu bunyi dengan bunyi yang lain. Bunyi perkataan yang sepatutnya disebut
tetapi tidak disebut oleh kanak-kanak.
Contohnya, seperti bunyi perkataan ‘train’ tetapi kanak-kanak menyebut
dengan bunyi seperti ‘crane’.
Manakala bagi keherotan atau memiuh pula, kanak-kanak
berkemungkinan akan memiuh bunyi pertuturan yang tertentu apabila mereka cuba
menyebut perkataan tersebut. Contohnya,
kanak-kanak yang susah untuk menyebut ‘s’, berkemungkinan kanak-kanak akan
menyebut perkataan ‘sleep’ akan menjadi ‘schlep’. Selain itu, ketidakupayaan artikulasi ini
juga disebabkan oleh ketinggalan atau pengabaian bunyi perkataan yang tertentu. Sebagai contohnya, kanak-kanak yang hendak
menyebut bunyi perkataan school’ akan membunyikan seperti ‘cool’. Ketinggalan bunyi ni berkemungkinan
kanak-kanak akan meninggalkan konsonan yang terletakdibelakang perkataan. Contohnya, perkataan ‘post’ disebut oleh
kanak-kanak sebagai ‘pos’.
Ketidakupayaan
artikulasi yang terakhir ialah penambahan.
Seorang kanak-kanak akan menambah bunyi sesuatu perkataan yang
diucapkan. Contoh perkataan yang disebut
oleh kanak-kanak ialah seperti ‘brown’ tetapi dibunyikan seperti ‘buh rown’.
Ketidakupayaan kedua pula ialah ketidakupayaan
suara. Ia terbahagi kepada dua iaitu
bunyi dan gema. Bagi bunyi, kanak-kanak
akan mengeluarkan suara yang berbunyi seperti orang yang sedang mengah, parau,
serak, garau atau seperti suara yang dipaksa-paksa keluar untuk mengeluarkan
bunyi. Hal ini adalah disebabkan masalah
organik seperti tumbesaran atau perangsang pada ‘vokal cards’.
Manakalan
ketidakupayaan suara yang disebabkan oleh gema merupakan keadaan di mana
pengeluaran banyak bunyi melalui udara hidung.
Gema ini disebabkan oleh masalah organik iaitu seperti rekahan lelangit
mulut, tisu hidung menggelembung ataupun kerosakan pendengaran. Selain itu, ia juga berkemungkinan disebabkan
oleh masalah fungsi percakapan yang dipelajari oleh kanak-kanak tersebut.
Ciri
ketidakupayaan ketiga pula ialah ketiupayaan suara. Ketidakupayaan ini juga terbahagi kepada dua
iaitu pertuturan yang bertaburan dan gagap.
Pertuturan bertaburan adalah satu keadaan yang merupakan pertuturan
kanak-kanak adalah sangat cepat dengan bunyi yang berlebihan atau sebutan yang
salah. Contohnya, kanak-kanak menyebut
sesuatu perkataan itu dengan sebutan yang salah seperti perkataan ‘work’ akan
disebut ‘walk’. Manakala gagap pula
merupakan keadaan di mana seseorang kanak-kanak menghadapi masalah untuk
bertutur dengan normal dan lancar.
Pertuturan in akan terganggu disebabkan oleh masalah pengulangan atau
masalah pelanjutan suara atau perkataan.
Kebiasaannya kanak-kanak ini akan menyebut perkataan yang sama
berulang-ulang kali. Gagap ini juga menyebabkan seseorang kanak-kanak mengalami
kesusuhan untuk memulakan sesuatu perkataan.
Bagi
ketidakupayaan yang keempat pula ialah ketidakupayaan bahasa. Ketidakupayaan bahasa ini terbahagi kepada
dua iaitu ketidakupayaan bahasa reseptif dan ketidakupayaan bahasa
ekspresif. Ketidakupayaan bahasa
reseptif adalah kanak-kanak tidak dapat memproses, memahami dan mengintegrasi
bahasa.
Hal ini menyebabkan kanak-kanak akan mengulangi
perkataan-perkataan atau frasa yang dituturkan oleh orang lain. Selain itu, kanak-kanak tersebut juga tidak
dapat mengikut arahan yang yang diberikan kepada mereka dan menghadapi masalah
untuk menjawab soalan yang diberiakn yang berbentuk seperti apa, di mana,
siapa, bila, kenapa dan bagaimana.
Ketidakupayaan
bahasa ekspresif pula yang menyebabkan kanak-kanak menghadapi masalah untuk
mengekspresikan verbal iaitu kesukaran untuk menggunakan perkataan bagi
memfomulasikan fikirannya, kekurangan perbendaharaan dan ucapan tatbahasa
seperti sintaksis, moforlogi dan semantik.
Hal ini menyebabkan kanak-kanak tidak tahu dalam pembentukan ayat,
perbualan dan pemahaman terhadap sesuatu bahasa yang dituturkan.
Ketidakupayaan
yang terakhir ialah ketidakupayaan kelancaran ( gagap ). Ketidakupayaan kelancaran iaitu gagap apabila
penyebutan perkataan oleh kanak-kanak adalah berulang-ulang, terhenti-henti dan
diikuti oleh ketegangan otot tekak dan tulang dada. Kegagapan juga adalah disebabkan oleh
gangguan pernafasan yang berpunca daripada penyelarasan otot pertuturan yang
tidak sempurna. Contohnya sebutan
kanak-kanak seperti ‘sasasasa…. saya’ atau ‘aaaaa….apa’.
Gagap
merupakan masalah pertuturan di mana sebutan ( biasanya ) huruf pertama atau syllable sesuatu perkataan di ulang
tanpa kawalan. Sebagai contoh,
gagap pada perkataan ‘meja’ akan menjadi samada ‘m-m-m-m…m-meja’ atau
“me-me-me-me…meja”. Ini biasanya berlaku
dengan fenom bermula dengan ‘p’ atau ‘b’ atau konsonan plosive yang lain. Gagap
merupakan proses luar yang membantut komunikasi biasa. Walaupun terdapat teknik bantu diri yang
boleh diajar dan dapat membantu sesetengah orang, mereka yang gagap tidak dapat
menghentikan proses tersebut dan kerisauan atau kegelisahan meningkatkan lagi
masalah tersebut. Dalam bahasa Inggeris
istilah stammering digunakan bagi
merujuk kepada tersekat atau terhenti-henti pada sesuatu perkataan syllables.
4.3 Punca-punca Ketidakupayaan Pertuturan
Punca-punca yang menyebabkan Ketidakupayaan Pertuturan
ialah faktor genetik, sindrom, kecederaan otak, peniruan yang tidak baik,
gangguan emosi dan kecacatan pada organ mulut atau kecacatan organ
pertuturan. Punca yang pertama ialah
faktor genetik, terdapat beberapa kajian yang menunjukkan faktor genetik ini
mempengaruhi ketidakupayaan pertuturan kanak-kanak. Hal ini boleh terjadi samada dari ibu atau
ayah kanak-kanak tersebut yang mempunyai latar belakang ketidaupayaan
sedemikian.
Punca
yang kedua pula ialah yang berkaitan dengan sindrom. Ia adalah berpunca daripada gangguan
neurologi dan metabolik ketika dalam kehamilan atau selepas ibu bersalin. Gangguan neurologi adalah disebabkan oleh
sistem saraf kanak-kanak tersebut mengalami gangguan. Hal ini kerana sistem saraf membentuk satu
‘rantaian’ sel-sel yang berkomunikasi.
Setiap neuron menerima mesej (pesanan) daripada neuron lain, oleh itu
jika terdapat gangguan pada salah satu neurologi kanak-kanak tersebut maka
Ketidakuapayaan Pertuturan akan berlaku.
Penghasilan
pertuturan dikoordinasikan oleh otak.
Jika berlaku kecederaan kepada bahagian otak disebabkan oleh kemalangan,
strok atau gangguan neurologi sewaktu kelahiran, maka seseorang itu boleh
berhadapan dengan masalah pertuturan.
Sebagai contoh, seseorang yang cedera korteks sekutuannya akan mengalami
aphasia (kelemahan keupayaan untuk
menggunakan bahasa). Sejenis aphasia adalah akibat daripada kerosakan
kawasan Broca’s iaitu kawasan
pertuturan yang terletak di sebelah kiri lobus
frontal yang menyebabkan kesukaran dalam bercakap dan menulis serta tidak
dapat menyebut dengan betul (pelat).
Punca seterusnya ialah disebabkan oleh peniruan yang
tidak baik. Hal ini berlaku adalah
kerana faktor persekitaran yang tidak sihat menyumbang kepada fakor ini. Kanak-kanak pada awalnya akan terdedah kepada
persekitaran yang dikelilingi oleh ibu bapa dan orang terdekat.
Sekiranya ibu bapa dan orang yang terdekat dengan
kanak-kanak ini menggunakan pertuturan yang pelat atau yang tidak sepatutnya di
tuturkan apabila berhadapan dengan kanak-kanak akan menjadikan kanak-kanak
meniru percakapan yang tidak sepatutnya itu.
Pada peringkat awal perkembangan kanak-kanak, apa sahaja yang dituturkan
oleh orang sekeliling kanak-kanak akan membuatkan kanak-kanak meniru segala
bentuk percakapan dan gaya bahasa yang dituturkan. Oleh itu, pada peringkat ini segala pertuturan
orang sekeliling sangat penting untuk mempengaruhi pertuturan kanak-kanak.
Gangguan
emosi juga menyebabkan punca Ketidakupayaan Pertuturan. Punca Ketidakupayaan Pertuturan yang
disebabkan oleh gangguan emosi ini kerana peringkat awal kanak-kanak emosi
kanak-kanak sangat penting. Kanak-kanak
pada peringkat awal sangat sensitif pada emosinya. Sekiranya kanak-kanak mengalami gangguan
emosi, maka ia akan menganggu pertuturan kanak-kanak tersebut. Hal ini berlaku kerana apabila gangguan emosi
berlaku, kanak-kanak akan menjadi bercelaru atau tidak tersusun kerana kanak-kanak tidak dapat berfikir
dengan baik dan betul.
Punca
yang terakhir ialah disebabkan oleh kecacatan pada organ mulut atau kecacatan
organ pertuturan itu sendiri. Ia terjadi
akibat seperti celahan bibir atau lelangit (sumbing) serta masalah pendengaran
yang menghadkan kanak-kanak mempelajari bahasa pertuturan. Kanak-kanak yang mengalami sumbing akan sukar
untuk bertutur kerana berkemungkinan percakapannya tidak difahami oleh orang
lain kerana kecacatan pada organ mulut.
Selain itu, kanak-kanak yang mengalami masalah pendengaran ataupun pekak
menjadikannya sukar untuk bertutur dan memahami apa yang dituturkan oleh orang
lain.
4.4 Statistik Ketidakupayaan Pertuturan
Menurut ‘National Institute on Deafness and Other Communication
Disorder’ (NIDCD), dianggarkan lebih tiga juta rakyat Amerika adalah
gagap. Kegagapan berlaku kepada semua
peringkat umur tetapi lebih berlaku kepada kanak-kanak berumur antara 2 hingga
6 tahun yang mana untuk perkembangan bahasa.
Kanak-kanak lelaki lebih cenderung menghadapi ketidakupayaan ini
berbanding perempuan. Walaubagaimanapun
kebarangkalian kanak-kanak untuk mendapat Ketidakupayaan Pertuturan ini 1%
berbanding orang dewasa.
Manakala menurut ‘A Clinico Statistical Investigation’
menunjukkan 2419 orang pesakit pertuturan di Showa University
Dental Hospital
dalam tempoh 1977 hingga 2003. Keputusan
menunjukkan bahawa rekahan bibir atau pelat adalah yang paling popular dalam
sepuluh tahun yang pertama menunjukkan penurunan pesakit dan pesakit yang
menghadapi tumor pada bahagian oral dan ketidakupayaan fungsi artikulasi
meningkat melebihi 16 tahun. Yang kedua,
peratusan yang menunjukkan ketidakupayaan artikulasi ialah sebanyak 78.4%. Peratusan pesakit yang terima terapi
pertuturan adalah sebanyak 23,5% dan 20.6% pesakit yang terima rawatan
‘prosthodontic’ untuk Ketidakupayaan Pertuturan.
Menurut ‘Leading Group of The Second China National Sample Survey on Disability
National Burreau of Statistics of the People’s Republic of China’ menunjukkan
bahawa pada 1/12/.2006 keputusan kajian ke atas 142,112 ahli keluarga telah
menunjukkan bahawa 161,479 orang mengalami ketidakupayaan. Sebanyak 2510 orang menunjukkan
Ketidakupayaan Pertuturan iaitu 1.55%.
Bagi tahun 2005, sebanyak 1309.48 juta populasi orang di China
pada masa kajian dilakukan. Berdasarkan
kepada jumlah itu, anggaran nisbah orang ketidakupayaan kepada populasi
nasional ialah 6.34%. Bagi
Ketidakupayaan Pertuturan, sebanyak 1.27 juta atau 1.53% orang yang mengalami
masalah pertuturan ini.
5.0 Rumusan
Berdasarkan
kepada ciri-ciri yang dibincangkan bagi setiap ketidakupayaan, kami dapat
merumuskan bahawa ciri-ciri yang terdapat bagi setiap ketidakupayaan dapat
dilihat dengan jelas dan berterusan.
Sementara itu, punca-punca bagi setiap ketidakupayaan cenderung kepada
faktor genetik dan persekitaran.
Seterusnya, statistik yang diperolehi dapat mengukuhkan lagi ciri-ciri
dan punca-punca setiap ketidakupayaan tersebut.
Pengetahuan mengenai ciri-cri dan punca-punca setiap ketidakupayaan
tersebut memberi pengetahuan dan kemahiran asas dalam membuat pengesanan,
diagnosis dan penilaian bagi mengenal pasti dan menentukan masalah dan
intervensi yang sesuai dapat dirancang.