PANDUAN TANGGUNGJAWAB
JAWATANKUASA KURIKULUM.
1.0 TUGAS –TUGAS
AKADEMIK
1.1 Sebagai seorang
pegawai profesional, guru-guru adalah diharapkan untuk menunjukkan
sikap profesional dan
budaya kerja yang tinggi serta bermutu.
1.2 Dasar-dasar
berikut perlu dipatuhi:
a. Kerja rumah
hendaklah diberikan kepada murid berdasarkan garis-garis
panduan yang telah
ditetapkan oleh ketua Jabatan dan Guru Kanan masing-masing.
b. Kerja rumah yang
diberikan kepada murid hendaklah diperiksa dengan teliti.
c. Penyelaras Kurikulum
adalah diberi kuasa untuk mennyemak dan menentukan buku rampaian,
buku kerja dan
lain-lain diperiksa dengan teliti.
d. Pemeriksaan buku
seperti di atas tidak dibenarkan dibuat semasa mengajar di
dalam kelas,
melainkan guru berkenaan mengawasi kerja murid di meja murid.
e.
Guru yang ditugaskan sebagai guru ganti seboleh-bolehnya hendaklah mengisi
waktu itu dengan
pelajaran yang difikirkan perlu. Tugas ini adalah tugas rasmi
guru-guru.
f. Menghadiri kursus
yang berkaitan dalam panitia .
2. BUKU REKOD PERSEDIAAAN
MENGAJAR
2.1 Peraturan yang
telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia berkenaan dengan
pengisian Buku Rekod
Persediaan Mengajar hendaklah dipatuhi.
Perkara berikut mesti
ada :
a. Salinan Jadual
Waktu Persendirian serta analisanya sekali.
b. Salinan Sukatan
Pelajaran dan HSP.
c. Rancangan
Pelajaran Harian mengikut minggu/bulan.
d. Salinan Kertas
Soalan, Peperiksaan/Ujian
e. Keputusan
peperiksaan bagi tiap-tiap kelas yang diajar
f. Penulisan mengikut
format semasa.
3. HUBUNGAN GURU – MURID
3.1 Sebagai pendidik,
guru diperlukan mempunyai hubungan yang rapat dengan murid-muridnya
dan cuba memahami dan
mengetahui masalah yang dihadapi oleh muridnya.
3.2 Disiplin murid
adalah menjadi tanggungjawab semua guru. Segala pelanggaran disiplin
hendaklah diambil
tindakan segera oleh guru yang menghadapai masalah tersebut.
Pelanggaran disiplin
yang serius seperti surat pekeliling KP. 8553/Vol. 2/(55)bertarikh
04/11/1975 hendaklah
dirujuk kepada guru disiplin / Guru
Besar.
3.3 Guru-guru yang
mengajar dalam kelas hendaklah mengawal disiplin murid-muridnya
dan sentiasa
mengawasi supaya tidak ada murid yang ponteng dari kelasnya dan semua
murid dalam keadaan
bersedia untuk belajar sepanjang proses P&P.
3.4 Guru hendaklah
menunjukkan teladan dan sikap serta perwatakan yang sesuai untuk
dihormati dan
dipandang tinggi oleh murid.
3.5 Guru yang
mendapati murid sakit atau ditimpa kemalangan hendaklah melaporkannya
kepada Guru Bertugas
Harian atau kepada Penolong Kanan dengan segera.
3.6 Membuat catatan
dalam buku salah laku setiap kesalahan yang dilakukan oleh murid.
4. PERANAN
JAWATANKUASA KURIKULUM
Bertanggungjawab
meninggikan taraf pengajaran dan pembelajaran murid-murid di sekolah
supaya mereka dapat
menunjukkan prestasi yang baik di dalam semua bidang yang ada di
sekolah.
4.1 Merancang program dalam panatia
4.2 Menentukan perjalanan Panitia Mata Pelajaran
4.3 Membincang/menilai
prestasi murid-murid dan langkah-langkah untuk
memperbaikinya:
4.4 Mengadakan kelas-kelas pemulihan.
4.5 Mengadakan kelas-kelas bimbingan.
4.6. Merancang dan
mengelolakan kursus-kursus in-house training untuk semua guru di
sekolah
masing-masing.
4.7. Sentiasa
mengikuti perkembangan baru kursus-kursus Pengajian Kementerian
Pendidikan.
4.8. Berusaha untuk
memperbanyakan bahan-bahan sumber pendidikan di sekolah.
4.9 Mengetahui mengenai bahan-bahan rujukan yang
ada di perpustakaan sekolah dan pelbagai sumber.
4.10 Penyelaras
penilaian bulanan / penggal / tahunan.
4.11. Penyelaras
latihan-latihan murid.
4.12. Memberi panduan
kepada guru-guru mata pelajaran.
5. TUGASAN DAN TANGGUNGJAWAB
SETIAUSAHA
5.1. Membantu
Penolong Kanan dan penyelaras dalam
bidang kurikulum.
5.2 Menyelaras
waktu-waktu mesyuarat panitia dan memastikan perjalanan panitia mata pelajaran.
5.3 Membantu
menyelaras kelas kecemerlangan serta kegiatan pemulihan/pengukuhan/ pengayaan
5.4 Menyelaras segala
jenis program kecemerlangan akademik.
5.5 Menyelaras dan
memantau perlaksanaan program yang dirancang panatia.
5.6 Membantu
merancang pengagihan jadual waktu kelas dan guru.
5.7 Membantu di dalam
penyelarasan pencerapan.
6. SENARAI TUGAS GURU
PANITIA MATA PELAJARAN
6.1 . Ahli JK
Kurikulum sekolah.
6.2 Mendapat dan mengedarkan sukatan pelajaran
berkenaan kepada guru-guru mata pelajarannya.
6.3 Mengambil tahu akan perubahan-perubahan dalam
sukatan pelajaran masing-masing.
6.4 Mengadakan dan memanggil mesyuarat panitia
seberapa kerap yang boleh ( sekurangkurangnya
sekali dalam satu
penggal ) untuk menerangkan rancangan atau lain-lain hal yang berhubung dengan
mata pelajaran.
6.5 Mengetahui
senarai buku-buku teks yang hendak digunakan oleh guru mata pelajaran.
6.6 Bertanggungkawab untuk menentukan rancangan
tahunan/mingguan dan bahan bantu belajar yang sesuai.
6.7 Membantu Guru
Besar, penyelaras memeriksa buku-buku latihan , membuat laporan mengenai
kerja-kerja yang berkaitan.
6.8 Memberi bimbingan kepada guru-guru baru
tentang sukatan pelajaran, rancangan pelajaran,
buku teks, ujian dan
lain-lain.
6.9 Menyimpan dan mempastikan stok bahan bantu
belajar dalam keadaan yang kemaskini.
6.10 Membuat anggaran
belanjaan tahunan bagi mata pelajarannya.
6.11 Menjadi
penasihat kepada persatuan yang berasaskan mata pelajaran berkenaan, jika
perlu.
6.12 Mengambil berat
tentang masalah pembelajaran murid dan berikhtiar untuk meningkatkan lagi
prestasi akademik.
6.13 Merancang ujian
bulanan dan peperiksaan sekolah yang mengenai mata pelajaran masing-masing.
6.14 Menyelaras dan menyiapkan cara pemarkahan.
6.15 Menganalisa
kertas soalan ujian, kertas jawapan dan keputusan peperiksaan dan berbincang
dengan ibu bapa.
7.SENARAI TUGAS GURU
MATA PELAJARAN
7.1 Mengetahui sedalam-dalamnya ( menguasai )
tentang mata pelajaran yang akan diajar dan
sukatannya.
7.2 Menyampaikan pelajaran dengan cara yang paling
berkesan termasuk penggunaan ABM dan
jujur semasa
menjalankan tugas.
7.3 Menyediakan rancangan pelajaran masing-masing
dan merekodkan pengajaran dalam buku
persediaan mengajar.
7.4 Merancang kerja
rumah.
7.5 Memeriksa buku
rampaian murid masing-masing. Menghantar buku latihan murid kepada Guru
Kanan/ Ketua Panitia
mata pelajaran berkenaan apabila dikehendaki berbuat demikian
terutama semasa
proses pencerapan dan pemeriksaan buku latihan oleh Guru Besar / Penolong
Kanan iaitu sekurang-kurangnya satu penggal sekali.
7.6 Mengadakan ujian
bulanan dan memasukkan markah dalam buku persediaan mengajar.
7.7 Menyediakan
soalan-soalan peperiksaan dan memeriksa jawapan-jawapan, mengikut cara
memarkah yang
ditentukan oleh sekolah.
7.8 Memberi markah-markah peperiksaan kepada
guru-guru kelas.
7.9 Menganalisa keputusan ujian dan peperiksaan
bagi mata pelajaran.
7.10. Mengambil berat
akan kemajuan akademik pelajar.
7.11. Menanamkan
semangat kepimpinan, kesedaran sivik dan akhlak yang baik kepada pelajar.
7.12. Mengadakan
kelas-kelas tambahan, jika perlu
7.13. Mengambil tahu
akan perubahan sukatan pelajaran
7.14. Menghadiri
kursus-kursus tertentu yang dikekolakan oleh Kementerian Pendidikan, Jabatan
Pendidikan Negeri
atau Sekolah.
7.15. Menghadiri
mesyuarat-mesyuarat yang diadakan oleh panatia mata pelajaran.
7.16. Mengawasi
peperiksaan atau ujian yang diadakan dengan rapi untuk mengelakkan
penyelewengan.
7.17. Menilai
pencapaian murid-murid serta mengesan kelemahan dan kekuatan bagi tujuan
meningkatkan lagi
prestasi pengajaran dan pembelajaran.
7.18. Menjalankan
kerja-kerja baikpulih ( remedial ) bagi murid-murid yang lemah.
7.19. Melengkapkan
butir-butir yang diperlukan dalam buku persediaan mengajar dan menyerahkan
Kepada Guru Besar pada
tiap-tiap hari Jumaat ( atau bila
dikehendaki ).
8. TUGAS DAN
TANGGUNGJAWA SETIAUSAHA PEPERIKSAAN
8.1 Memantau semua peperiksaan berjalan dengan
lancar
8.2 Memastikan
analisis keputusan disiapkan oleh semua setiausaha peperiksaan.
8.3 Memastikan keperluan
peperiksaan cukup dalam stok dan keperluan semasa.
8.4 Mengadakan
mesyuarat dengan semua setiausaha ke arah meningkatkan lagi prestasi
pengurusan
peperiksaaan.
8.5 Mengatur dan
menyediakan jadual peperiksaan dalam sekolah setelah tarikhnya
dipersetujui oleh
pentadbir..
8.6 Mengatur dan
menyediakan jadual pengawasan bagi guru-guru
8.7 Mendapat persetujuan panatia mata pelajaran
untuk menentukan penyelia soalan
dan pemeriksa kertas
jawapan dan tarikh penyerahan markah kepada guru.
8.8 Mengurus dan mengatur tempat peperiksaan bagi
murid-murid.
8.9 Mengurus dan
menentukan pergerakan kertas soalan ( sebelum dan pada tarikh
peperiksaan ) dengan
selamat.
8.10 Bertanggungjawab
dalam semua hal berhubung dengan kelicinan perjalanan
Peperiksaan.
8.11 Mengurus dan
menentukan borang-borang markah, kad kemajuan murid telah diisi dan
diserahkan ke pejabat
untuk menandatangani.
8.12 Mengedar Jadual
Peperiksaan dan taklimat kepada murid.
8.13 Menentukan
segala keperluan peperiksaan dilengkapkan seperti di simpan dengan baik.
8.14 Menentukan
kertas soalan peperiksaan untuk simpanan sekolah di simpan dengan baik.
PANDUAN
TANGGUNGJAWAB JAWATANKUASA KOKURIKULUM
1.0
Senarai tugas penyelaras
1.1 Membantu
mengatur rancangan / jadual sekolah yang sesuai dengan rancangan PPD, JPN dan
KPM sepanjang tahun.
1.2. Membahagikan murid mengikut KELAB dan PERSATUAN..
1.3. Membantu Guru Besar dan GPK Ko-kurikulum menetapkan guru penasihat kelab/persatuan serta membahagikan tugas kelab/persatuan kepada guru.
1.4. Menyelaraskan kegiatan latihan dan pertandingan antara kelab/persatuan dan sekolah supaya sesuai dengan hari, masa dan tempat.
1.5. Menentukan tempat dan keperluan untuk acara-acara anjuran sekolah ,daerah dan negeri.
1.6. Mengatur rancangan lengkap untuk Program utama kelab dan persatuan seperti Hari Kokurikulum, Perkemahan Unit Beruniform dan sebagainya.
1.7. Membantu menyediakan anggaran perbelanjaan aktiviti kelab dan persatuan untuk tahun berkenaan.
1.8. Membantu dan menyelaras penyertaan sekolah dalam kegiatan-kegiatan koakademik dan badan beruniform yang dianjurkan oleh sekolah yang lain.
1.9. Mengawal dan menjaga alat kelab / persatuan/ badan beruniform dengan keadaan yang baik.
1.10. Mengemaskini buku stok kelab/persatuan/badan beruniform.
1.11. Mengatur guru pengiring, pengangkutan dan kenaikan untuk pasukan sekolah sekiranya perlu.
12. menyediakan langkah-langkah untuk meningkatkan prestasi kelab / persatuan / badan beruniform sekolah.
1.13. Membantu GPK Kokurikulum memantau perjalanan aktiviti kokurikulum sekolah.
1.14. Memastikan segala aktiviti kokurikulum direkod.
1.15. Memastikan maklumat penyertaan murid dalam aktiviti anjuran sekolah, daerah, negeri direkod.
1.16. Mencadangkan peralatan-peralatan dan kemudahan-kemudahan yang patut dibeli dan diperbaiki oleh sekolah mengikut keutamaan.
1.17. Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa.
1.2. Membahagikan murid mengikut KELAB dan PERSATUAN..
1.3. Membantu Guru Besar dan GPK Ko-kurikulum menetapkan guru penasihat kelab/persatuan serta membahagikan tugas kelab/persatuan kepada guru.
1.4. Menyelaraskan kegiatan latihan dan pertandingan antara kelab/persatuan dan sekolah supaya sesuai dengan hari, masa dan tempat.
1.5. Menentukan tempat dan keperluan untuk acara-acara anjuran sekolah ,daerah dan negeri.
1.6. Mengatur rancangan lengkap untuk Program utama kelab dan persatuan seperti Hari Kokurikulum, Perkemahan Unit Beruniform dan sebagainya.
1.7. Membantu menyediakan anggaran perbelanjaan aktiviti kelab dan persatuan untuk tahun berkenaan.
1.8. Membantu dan menyelaras penyertaan sekolah dalam kegiatan-kegiatan koakademik dan badan beruniform yang dianjurkan oleh sekolah yang lain.
1.9. Mengawal dan menjaga alat kelab / persatuan/ badan beruniform dengan keadaan yang baik.
1.10. Mengemaskini buku stok kelab/persatuan/badan beruniform.
1.11. Mengatur guru pengiring, pengangkutan dan kenaikan untuk pasukan sekolah sekiranya perlu.
12. menyediakan langkah-langkah untuk meningkatkan prestasi kelab / persatuan / badan beruniform sekolah.
1.13. Membantu GPK Kokurikulum memantau perjalanan aktiviti kokurikulum sekolah.
1.14. Memastikan segala aktiviti kokurikulum direkod.
1.15. Memastikan maklumat penyertaan murid dalam aktiviti anjuran sekolah, daerah, negeri direkod.
1.16. Mencadangkan peralatan-peralatan dan kemudahan-kemudahan yang patut dibeli dan diperbaiki oleh sekolah mengikut keutamaan.
1.17. Tugas-tugas lain yang diarahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa.
2.0 Tanggungjawab
Setiausaha Kokurikulum:
2.1
Merancang dan menyusun semua aktiviti kokurikulum
2.2
Menyediakan takwim aktiviti kokurikulum sepanjang
tahun
2.3
Menyediakan jadual waktu untuk perjumpaan dan
mesyuarat kokurikulum
2.4
Menyelaras.menyelia dan menilai pelaksanaan semua
program kokurikulum sekola
2.5
Memastikan rekod dan data kokurikulum murid
diselenggara dengan baik
2.6
Memastikan borang-borang dan dokumen kokurikulum
sentiasa kemaskini dan mencukupi
2.7
Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan
aktiviti kokurikulum
2.8
Membantu berhubung dengan pihak-pihak luar dalam
hal-hal berkaitan aktiviti
kokurikulumMenyediakan anggaran perbelanjaan
tahunan untuk disampaikan kepada pihak sekolah bagi tindakan selanjutnya
2.9
Menyediakan minit mesyuarat Jawatankuasa
Kokurikulum Sekolah
2.10
Mengurus
Buku Penilaian Kokurikulum
2.11
Mengumpul maklumat dan menyimpan rekod aktiviti
kokurikulum
2.12
Merancang kursus pendek untuk AJK Tertinggi
persatuan/kelab/unit beruniform tentang cara-
cara menggerakkan aktiviti
kokurikulum
2.13
Merekod semua pencapaian sekolah dalam pertandingan
kokurikulum
3.0 Tanggungjawab
Guru Persatuan/Kelab/Unit Beruniform:
3.1
Mengatur dan menyelia perjalanan aktiviti
persatuan/kelab/badan beruniform
3.2
Menyediakan jadual waktu untuk perjumpaan dan
mesyuarat kelab/persatuan/badan
beruniform
3.3
Menyelaras semua aktiviti kokurikulum
3.4
Menyediakan borang kebenaran ibu bapa/penjaga untuk
murid menyertai aktiviti kokurikulum
3.5
Memastikan mesyuarat agung dan pemilihan AJK
diadakan setiap tahun pada tarikh yang
ditetapkan
3.6
Mengumpul buku aktiviti/fail aktiviti untuk rujukan
dan rekod
3.7
Membuat laporan tahunan keseluruhan tentang
aktiviti dan pencapaian kelab/persatuan/unit
beruniform
3.8
Mengurus buku Penilaian Aktiviti Kokurikulum
seperti mengagihkab buku kepada guru untuk
diedarkan kepada murid.
3.9
Mengumpulkan buku Penilaian Aktiviti Kokurikulum
semula pada akhir tahun
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB UNIT HAL EHWAL MURID
1.0
Tugas penyelaras
1.1 Mengurus hal-hal yang berkaitan dengan pendaftaran,kemasukan, penempatan
dan pertukaran murid.
1.2 Menyelia mengenai kehadiran murid ke sekolah.
1.3 Menggubal dan menguatkuasa peraturan-peraturan sekolah dan jika perlu
mengkaji semula dari masa ke semasa.
1.4 Menyedia dan menyelia kemudahan dan kebajikan murid dari segi BukuTeks,
Rancangan Makanan Tambahan, Bimbingan dan Kaunseling,keselamatan pelajar,
pemeriksaan kesihatan dan gigi serta sebarang jenis bantuan.
1.5 Menyelia dan memastikan pengusaha kantin mematuhi peraturan dan
pekeliling Kementerian Kesihatan, juga dapat memberi perkhidmatan serta layanan
sewajarnya kepada pengguna.
1.6 Menyelia dan menyelaras pengeluaran/pemberian surat-surat akuan,
sijil-sijil penghargaan dan sijil berhenti sekolah.
1.7 Mewujudkan hubungan dua hala di antara sekolah dengan ibubapa dan
masyarakat.
2.
Tugas dan tanggunjawab setiausaha HEM.
2.1. Merancang dan menyelaraskan pelaksanaan
program bimbingan dan kaunseling.
2.2 Bekerjasama erat dengan guru pembimbing dan
kaunseling dalam pelaksanaan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
2.3 Menyelaras
dan menyediakan rekod bimbingan dan kaunseling para pelajar yang
menghadapi masalah dari segi pelajaran
akademik, sosial, kesihatan, kerjaya dan
sebagainya.
2.4 Menyediakan laporan lengkap mengenai pelajar
yang mendapat perkhidmatan
bimbingan dan kaunseling jikalau
diperlukan oleh pihak yang berkaitan.
2.5 Merancang dan melaksanakan program kebajikan
dan orentasi atau suaikenal bagi
pelajar-pelajar baru.
3. JAWATANKUASA UNIT DISPLIN & PENGAWAS
3.1
Memastikan murid-murid berdisplin dan mengikut
peraturan sekolah
3.2
Menyiasat
latar belakang kes
3.3
Memastikan undang-undang dan peraturan sekolah
dikuatkuasakan
3.4
Menyediakan rekod disiplin dan laporan murid
3.5
Menghubungi penjaga/polis/jabatan (mana-mana
yang berkenaan)
3.6
Mengemaskini data displin ke
dalam disket untuk dihantar ke PPD
3.7
Peraturan sekolah hendaklah
dijadikan asas disiplin dan difahami semua murid
3.8
Menanam rasa bangga dan sayang
kepada sekolah
3.9
Mengambil tindakan peraturan
Kementerian Pendidikan terhadap kes-kes murid yang melanggar tatatertib
3.10
Menguruskan pemilihan pengawas
3.11
Menguruskan perlantikan pengawas
3.12
Mengatur tugas pengawas
dan memastikan mereka menjalankan tugas
dengan sempurna
3.13
Menyusun tugas untuk pengawas
apabila diperlukan di majlis-majlis yang
dianjurkan oleh pihak sekolah
4.0 Tugas dan tanggungjawab AJK SPBT
4.1 Memastikan hanya murid warganegara Malaysia sahaja yang layak
menerima SPBT.
4.2 Mengumpul dan mengagih buku pada tarikh-tarikh yang telah ditetapkan
pada setiap hujung tahun.
4.3 Memastikan setiap bekalan
yang diterima daripada pembekal disemak.
4.4 Memastikan guru-guru kelas menerima borang penerimaan buku dan 2
borang G untuk
dikemaskini.
4.5 .Guru-guru kelas dipertangungjawabkan tentang pengagihan buku teks
kepada murid dan
disimpan di tempat yang selamat.
4.6 .Tugas-tugas terperinci
terdapat dalam Buku Panduan Pengurusan
SPBT
5.0 Tugas
dan tanggungjawab AJK Kebajikan.
5.1 Merancang dan mengadakan
projek untuk mengisi Tabung Kebajikan Murid di samping
meningkatkan
keprihatinan murid terhadap kebajikan
5.2 Mengenalpasti murid yang memerlukan bantuan
Kerajaan (KWAPM)
5.3 Mengurus
derma,sumbangan,dan bantuan dalam/luar dari semasa ke semasa
5.4 Mengurus hal ehwal
kebajikan pelajar yang memerlukan bantuan khusus seperti:
4.1 pelajar miskin
4.2 kemalangan
4.3 rawatan beterusan
4.4 kematian
4.5 kecemasan/bencana
5.5 Mengadakan kutipan sumbangan untuk anak yatim dan
anak miskin sempena Hari Raya
6.0 Tugas
dan tanggungjawab AJK RMT/PSS
6.1 Mengenalpasti
murid yang layak mendapat bantuan RMT/PSS
6.2 Menguruskan murid yang mendapat RMT/PSS dengan memenuhi
borang-borang mengikut arahan PPD
6.3 Berurusan dengan pengusaha kantin mengenai
penyediaan makanan kepada murid-murid RMT
6.4 Menyediakan rekod-rekod yang berkaitan pada awal dan akhir
tahun
6.5
Mencatat berat dan tinggi murid RMT pada awal dan akhir tahun.
6.6
Mengadakan mesyuarat jawatankuasa RMTS.
6.7
Menyediakan borang pemilihan murid RMTS.
6.8
Menyediakan jadual kedatangan harian
RMTS.
6.9
Memilih
menu RMTS.
6.10
Memastikan makanan
yang disediakan mengikut menu, berada dalam kualiti yang
baik dan kuantiti yang mencukupi dengan
jumlah muid RMTS.
6.11
Memungut dan
menyemak jadual kedatangan murid RMTS.
6.12
Bekerjasama dan
sentiasa berbincang dengan pihak penyediaan makanan.
7.0 Tugas
dan tanggungjawab AJK lawatan.
7.1.
Merangka/Merancang destinasi lawatan
7.2. Memastikan
destinasi lawatan adalah bersesuaian dengan tahap umur murid yang
menyertainya
7.3. Tujuan lawatan
adalah untuk menambah pengetahuan sedia ada serta ianya dapat
memperluaskan pengalaman murid mengenai destinasi yang
dilawati
7.4 Mengutamakan aspek keselamatan
murid-murid:
7.4.1
surat kebenaran ibubapa/penjaga, PPD dan JPN
7.4.2 tahap
kesihatan diri murid
7.4.3
keselamatan semasa pergi/dalam/pulang
7.4.4 makan dan minum murid
7.4.5 tempat tinggal/tidur jika lawatan bermalam
8.0 Tugas dan tanggungjawab AJK disiplin
8.1 Menentukan
bahawa penerapan amalan-amalan dan nilai murni di peringkat sekolah
dilaksanakan
dengan sempurna.
8.2 Memastikan
segala peraturan dan undang-undang sekolah dikuat kuasakan oleh guru,
kakitangan dan para pelajar.
8.3 Bertindak
sebagai guru penasihat Lembaga Pengawas Sekolah dan bertanggungjawab terhadap
perlantikan pengawas.
8.4 Mengambil
tindakan yang sesuai terhadap kes-kes para pelajar yang melanggar peraturan
tatatertib dan salah laku.
8.5 Menyelaras
dan menyediakan rekod disiplin dan membuat laporan lengkap mengenai pelajar
terlibat.