KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Tuesday 16 April 2013

MENGENALI DOWN SYNDROM


4.0  SINDROM DOWN

4.1  APA ITU SINDROM  DOWN ?
Ramai pernah mendengar namun ,ramai juga cetek pengetahuan  mengenainya.Ia bukan penyakit moden atau orang kaya malah Sindrom Down (SD) tidak tepat di katakan penyakit.Sindrom Down tidak boleh di ubati.Ia terjadi pada kadar satu bagi setiap 650 kelahiran .Perkembangan mantel dan fizikal kanak-kanak Sindrom Down lambat berbanding kanak-kanak biasa.Oleh itu kanak-kanak Sindrom Down perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membantu mereka berdikari.Sindrom Down terbahagi kepada 3 iaitu Trisomi,Traslocation dan Mosaic.Tidak kira jenis apa Sindrom Down,kanak-kanak Sindrom Down boleh di kenali melalui wajah mereka yang hampir sama.

Sindrom Down ialah penyakit konginetal apabila seseorang di lahirkan mempunyai 3 salinan kromosom 21.Bagi seorang yang normal mereka sepatutnya hanya mempunyai 2 salinan kromosom ini.Atas sebab itu jugalah ,Sindrom Down di rujuk dengan nama Trisomi 21.Dengan erti kata lain ,mereka mempunyai satu kromosom terlebih yang menyababkan mereka di kategorikan Sindrom Down.Lain-lain kromosom mereka adalah normal.

4.2  APA ITU KROMOSOM ?
Kromosom adalah struktur yang terdapat nukleus sel-sel hidup yang mengandungi maklumat yang di warisi daripada ibu dan bapa.Ia mengandungi kod genetik yang mengawal dan mengarah pembahagian,pertumbuhan dan fungsi sel.

Seorang individu normal mempunyai 46 kromosom ,setiap 23 di warisi daripada ibu, manakala bakinya di warisi daripada bapa.

Setiap individu mempunyai kod genetik yang unik (kecuali kembar seiras) .Keunikan inilah yang menyebabkan penampilan fizikal setiap individu berbeza-beza.


4.3  OBJEKTIF KAJIAN TENTANG SINDROM DOWN
i.     Untuk mengetahui sejarah bermulanya Sindrom Down.
ii.Untuk memberi pengetahuan kepada orang ramai tentang ciri-ciri Sindrom     Down              agar mereka boleh mengetahui cara untuk mengawal dan mendidik          kanak-kanak    Sindrom Down.
iii.    Untuk memberi pengetahuan kepada orang ramai tentang punca-punca terjadinya  Sindrom Down agar boleh mencagahnya.
iv.    Memberi pendedahan dan langkah-langkah untuk merawati kanak-kanak Sindrom Down agar masalah mereka berkurangan dan nisbah kelahirannya menurun.

4.4  DEFINISI KONSEP

4.4.1  Sindrom Down (Buku Biologi)
v  Satu contoh anauloidi yang terkanal pada manusia.Aneuploidi ialah suatu keadaan bagi kromosom berlebihan yang kurang lebih sedikit misalnya trisomi 3   kromosom dan bukannya 2 kromosom bagi sesuatu jenis tertentu.
v  Juga di namakan “Mongolism” kerana mata seseorang itu nampaknya mempunyai mata sepet seperti aris mata orang Mongol. Tetapi perkataan ini tidak lagi digunakan.

4.4.2  Sindrom Down (Berita Harian :24 Ogos 2003  AHAD)
v  Sindrom down ialah penyakit konginetel apabila seseorang mempunyai 3 salinan kromosom 21.Bagi seseorang yang normal ,mereka sepatutnya hanya mempunyai 2 salinan kromosom ini.Atas sebab ini,Sindrom Down di rujuk dengan nama Trisomi 21.Dengan erti kata lain ,mereka mempunyai 1 kromosom terlebih yang menyebabkan mereka di kategorikan Sindrom Down.

4.4.3  Sindrom Down (Internet)
v   Sindrom Down  di sebabkan kelainan pada kromosom .Sindrom      Down yang kerap terjadi ialah di sebabkan oleh kelebihan      kromosom 21 di mana 3 kromosom 21 menjadikan jumlah          kesemua ialah 47 kromosom.

4.4.4  Sindrom Down (Kamus Dewan)
v  Kecacatan kelahiran yang di sebabkan oleh ketidaknormalan   bilangan kromosom 3 trisomi bilangan  kromosom 21 wujud.

4.5  SEJARAH

Penyakit ini sebenarnya sudah diketahui sejak 1860 oleh Dr. Langdon Down dari Inggeris,tetapi baru pada awal tahun 60-an ditemukan diagnosisnya secara pasti iaitu dengan pemeriksaan kromosom. Dahulu nama penyakit ini dikenal dengan nama Mongoloid atau Mongolism kerana penderitanya mempunyai gejala klinik yang khas, iaitu wajahnya seperti bangsa Monggol dengan mata yang sepet dan bujur ke atas.

Tetapi setelah diketahui bahawa penykit ini terdapat pada seluruh bangsa di dunia dan adanya tuntutan dari pemerintah Negara Mongolia yang menganggap kurang sesuai terhadap pemberiaan nama tersebut, maka dianjurkan untuk menganti nama tersebut dengan Sindrom Down.

Terdapat beberapa kajian yang telah dilakukan oleh para saintis luar negara. Pada tahun 1866, seorang ahli fizik berbangsa Inggeris,John Langdon Haydon Down (1828-1896) telah menerbitkan penerangan pertama di daalm dunia perubatan mengenai individu yang dilahirkan sebagai Sindrom Down. Kajian seterusnya dilakukan pada tahun 1959 oleh Jerome Lejeune, seorang ahli fizik dari Perancis. Beliau telah menemui penambahan kromosom pada kromosom yang ke-21. Bagi orang normal, bilangan kromosom 21 adalah 2 tetapi bagi penghidap Sindrom Down mempunyai 3 kromosom. Pada tahun 1990, kromosom 21 adalah kromosom yang pertama dirajahkan secara penuh.

4.6  CIRI-CIRI FIZIKAL SINDROM DOWN

4.6.1  Sifat Pada Kepala, Muka Dan Leher.
           
Kanak-kanak Sindrom Down, mempunyai cirri-ciri fizikal yang unik dimana mereka mempinyai iras muka yang hamper sama seperti muka orang Monggol. Mereka juga mempunyai pangkal hidung yang kemek. Jarak diantara dua mata jauh dan berlebihan  kulit di sudut dalam. Mata mereka sentiasa berair dan merah serta mempunyai mata yang sepet iaitu bahagian luarnya naik ke atas dan terdapat lipatan pada kedua-dua sisi hidung yang menutupi bahagian dalam mata.

Saiz mulut adalah kecil yang sentiasa terbuka dan tidak tertutup rapat . Saiz lidah yang tebal, kasar dan pendek menyebabkan lidah selalu terjelir. Pertumbuhan gigi mereka adalah  lambat dan tidak teratur . Paras telinga adalah lebih rendah. Kebiasaannya, kepala mereka lebih kecil dan agak leper dari bahagian depan ke belakang manakala lehernya agak pendek.

4.6.2  Sifat Pada Tangan Dan Lengan

Sifat-sifat yang jelas pada tangan adalah mereka mempunyai jari-jari yang pendek dan jari kelingking membengkok ke dalam dimana tangan yang lebar dan pendek.Kebiasaannya,tapak tangan mereka hanya terdapat satu garisan urat dinaamkan “Simian Crease”. Jari dan tangan mereka adalah lebar dan pendek serta berbonggol.


4.6.3  Sifat Pada Kaki

Kaki agak pendek dan jarak di antara ibu jari kaki dan jari kaki kedua agak jauh terpisah dan tapak kaki.


4.6.4  Sifat Pada Otot

Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai otot yang lemah menyebabkan mereka menjadi lembik dan menghadapi masalah lewat dalam perkembangan motor kasar.

4.6.5  Ciri-Ciri Lain

Kanak-kanak Sindrom Down juga mempunyai ciri-ciri lain seperti berbadan gempal dan rendak serta agak bongkok. Mereka juga majoritinya berambut lurus dan lembut. Kebiasaannnya, kanak-kanak ini juga suka bermanja, bermain dan gembira dimana mereka mudah mesra serta dapat bergaul dengan baik. IQ mereka pula adalah di antara 30-80. Kebiasaannya, kecacatan mereka dapat dikesan sebaik selepas lahir.


4.7 PUNCA-PUNCA KEJADIAN.

4.7.1 Pengenalan.

Bagi ibu-ibu yang berumur 35 tahun ke atas semasa mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk melahirkan anak Sindrom Down. 95% Sindrom Down disebabkan oleh kelebihan kromosom 21. Keadaan ini disebabkan oleh “kon-dysjustion” kromosom yang terlibat iaitu kromosom 21 di mana semasa proses pembahagian sel secara mitosis pemisahan kromosom 21 tidak berlaku dengan sempurna.

Di kalangan 5% lagi kanak-kanak Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “translocation”. Keadaan ini biasanya berlaku oleh pemindahan bahan genetik dari kromosom 14 kepada kromosom 21. Bilangan kromosomnya normal iaitu 23 pasang atau jumlah kesemua 46 kromosom.

Mekanisma ini biasanya berlaku pada ibu-ibu di peringkat umur yang lebih muda. Sebahagian kecil Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “mosaic”.

4.7.2 Jenis-Jenis Sindrom Down.

                     a) Trisomi.
         Kanak-kanak Sindrom Down adalah kanak-kanak yang menghadapi masalah fizikal, emosi dan intelek.Kanak-kanak sindrom down jenis trisomi berlaku disebabkan penambahan pasangan kromosom 23+1 (pada kromosom nombor 21) yang sepatutnya 46 menjadi 47.
Kelahiran Sindrom Down jarang berlaku di dalam sesebuah keluarga. Menurut kajian nisbah kelahiran bagi ibu yang berumur kurang 25 tahun ialah 1:2000 kelahiran manakala nisbah kelahiran bagi ibu yang berusia 35-39 tahun adalah 1:50 kelahiran dan bagi ibu yang berusia lebih 40 tahun nisbah kelahiran adalah pada nisbah 1:30 kelahiran. Darjah kecerdasan Sindrom Down jenis trisomi ini ialah antara 50%-80%.




            b) Translocation.
         Kelahiran sindrom down jenis translocation tidak membabitkan lebihan kromosom dalam darah ibu hamil. Sindrom down  (translocation) ini terjadi dalam dua cara. Cara pertama ialah apabila secebis kromosom nombor 14 bercampur dengan kromosom nombor 21. Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak sindrom down adalah 10%-25%. Jika bapa pembawa kebarangkalian untuk mendapat anak sindrom down adalah 3%-5%.
         Cara kedua terjadi apabila secebis kromosom nombor 21 bercampur dengan nombor yang sama. Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak sindrom down adalah 100% melibatkan semua kelahiran dalam keluarga. Darjah kecerdasan bagi sindrom down ini ialah di antara 50%-80%.

           c) Mosaic.
         Sindrom Down jenis mosaic ialah sindrom down yang tidak ketara pada wajah murid-murid dan tidak 100% Sindrom Down. Kerosakan mental bagi murid-murid ini tidak teruk. Darjah kecerdasannya adalah 80%-90%.


4.8  PERKEMBANGAN KANAK-KANAK SINDROM DOWN

    4.8.1 Perkembangan Kognitif
            Perkembangan kanak-kanak Sindrom Down dari segi perkembangan kognitif ialah mereka mempunyai daya ingatan , perhatian dan kefahaman yang lemah serta tidak dapat bertindak dengan cepat. Perkembangan motor kasar dan motor halus mereka adalah lambat iaitu dari segi percakapan. Dari segi kognitif juga, mereka kurang daya penaakulan dalam pemberian tumpuan. Keupayaan mental mereka adalah berselisihan dimana IQ mereka di antara 50-70 tetapi bolah mencapai 90 sekiranya diberi latihan yang baik.

    4.8.2 Perkembangan Fizikal
            Perkembangan motor kasar mereka adalah lambat disebabkan otot-otot yang lembik tetapi akhirnya berjaya melakukan hampir semua pergerakan kasar. Mereka juga mempunyai masalah kurang pendengaran, pertuturan kurang jelas dan lambat bertutur atau bermasalah pertuturan serta menghidap penyakit jantung berlubang.
            Mereka juga mudah mendapat radang tenggorok, selsema, radang paru-paru dan posisi tubuh di bawah tahap sederhana. Disamping masalah kesihatan ini mereka juga lemah dalam koordinasi motor iaitu mata,tangan, koordinasi seluruh tubuh tidak memuaskan dimana ianya masih kaku dan perkembangan sensori-motor mereka adalah lambat dan tidak normal.


4.8.3 Perkembangan Emosi Dan Tingkah Laku
            Dari segi perkembangan emosi dan tingkah laku mereka, kebiasaannya mereka berkelakuan tidak menentu iaitu agresif ,pasif dan meminta perhatian yang lebih daripada keluarga. Tekanan emosi mereka adalah jelas terhadap sesuatu aktiviti kompleks dimana perasaan mereka adalah sama dengan orang normal tetapi tindak balas tidak sama . Mereka mudah menjadi tidak sabar kerana tempoh perhatian terhadap diri mereka sangat singkat . Ketidakstabilan emosi dimana jika harapan mereka terlalu tinggi, seterusnya bertindakbalas dengan perasaan takut atau marah. Walau bagaimanapun, mereka juga bersifat pengasih dan mudah mesra.

4.8.4 Perkembangan Bahasa
         Dari segi perkembangan bahasa , penggunaan bahsa mereka adalah terhad dimana mereka tidak boleh menyebut perkataan dengan betul (pelat). Ini kerana mereka menghadapi masalah kurang pendengaran, pertuturan tidak jelas dan lambat bertutur iaitu bermasalah pertuturan.
 
4.9  MASALAH SAMPINGAN.

4.9.1  Masalah Jantung.
Masalah jantung yang paling kerap berlaku ialah jantung berlubang seperti Ventricular Septal Defect (VSD) iaitu jantung berlubang di antara bilik jantung kiri dan kanan atau Atrial Septal Defect (ASD) iaitu jantung berlubang di antara atria kiri dan kanan.

Masalah lain adalah termasuk salur ateriosis yang berkekalan (Patent Ductus Ateriosis /PDA). Bagi kanak-kanak sindrom down boleh mengalami masalah jantung berlubang jenis kebiruan (Cynotic Spell) dan susah bernafas.

4.9.2  Masalah Usus.
         Masalah usus biasanya dikesan semasa awal kelahiran seperti :

A.    Salur esofagus yang terbuka (atresia) ataupun tiada saluran sama sekali di
      bahagian tertentu esofagus. Biasanya ia dapat dikesan semasa berumur 1-2    hari di mana bayi mengalami masalah menelan air liurnya atau dikesan   oleh            doktor atau jururawat kerana mereka tidak dapat memasukkan tiub untuk            menyedut air perut semasa baru lahir.

B.     Salur usus kecil duodenum yang tidak terbuka penyempitan yang
dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum. Biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk buang air besar.

C.     Salur usus rectum atau bahagian usus yang paling akhir (dubur) yang tidak
terbuka langsung atau penyempitan yang dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum. Biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk buang air besar.


4.9.3  Masalah-Masalah Lain.
Kanak-kanak Sindron Down mungkin mengalami masalah Hipotiroidism iaitu kurang hormon tairoid. Masalah ini berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down.

Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai ketidakstabilan di tulang-tulang kecil di bahagian leher boleh menyebabkan berlakunya penyakit lumpuh (atlantoaxial instability) di mana ianya berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down. Sebahagian kecil mereka mempunyai risiko untuk mengalami kanser sel darah putih iaitu leukemia.

Selain itu kanak-kanak Sindrom Down mudah mendapat selsema, radang tenggorok dan radang paru-paru. Mereka juga menghadapi masalah kurang pendengaran dan penglihatan yang kurang jelas. 

4.10  LANGKAH – LANGKAH PENCEGAHAN

Walaupun Sindrom Down sejenis penyakit yang dianggap serius tetapi ia boleh dicegah. Terdapat beberapa langkah dalam pencegahannya, pencegahan tersebut meliputi ibu – ibu yang sedang mengandung.

Para ibu sememangnya tidak digalakkan untuk tidak mengandung setelah usia mereka mencecah atau melebihi 35 tahun. Tetapi keadaaan ini sememangnya menjadi masalah pada masa akan kini keranan kebanyakan golongan wanita lebih cenderung ataupun lebih mementingkan kerjaya daripada memikirkan tentang rumah tangga. Oleh itu, mereka telah mengambil langkah untuk berkahwin lebih lambat. Keadaan ini telah menyebabkan mereka lewat mengandung dan kesuburan mereka akan terjejas . Oleh itu, bila terdapatnya pelbagai informasi yang disiarkan oleh media massa kita hendaklah mengambil berat tentangnnya kerana ia boleh dijadikan panduan dalam kehidupan berkeluarga.

Jika seseorang ibu yang pernah mengalami masalah keguguran atau pernah melahirkan anak yang cacat, mereka hendaklah merujuk kepada doktor atau pakar. Cara yang sebegini adalah untuk mengetahui punca-punca yang menyebabkan kelahiran anak cacat ataupun Sindrom Down. Melalui pemeriksaan ini juga, kita dapat mengetahui penyebabnya, seterusnya ibu itu boleh mengambil langkah pencegahan yang segera. Kita mementingkan pencegahan adalah disebabkan.

Jika kehamilan sudah terjadi, pencegahan untuk merawatnya tidak mungkin lagi dapat dijalankan walaupun dengan melakukan pemeriksaan darah atau kromosom dari cairan ketuban serta ari-ari seseorang seperti yang telah dinyatakan.

Di samping itu, dengan adanya kemudahan teknologi yang canggih dalam bidang perubatan sekarang, ibu-ibu yang mengandung kini boleh menjalani ujian untuk mengesan gejala Sindrom Down sebagai langkah pencegahannya. Kaedah ujian ini adalah satu langkah pencegahan yang boleh dilakukan dalam tempoh yang terdekat iaitu dalam tempoh 3 bulan pertama ketika kehamilan sedang berlaku. Prosedur ujian ini tidak mendatangkan kesan serta meyakitkan si ibu. Ia juga kurang merbahaya bagi bayi di dalam kandungan dan kaedah ini juga tidak melibatkan pengambilan cecair dari dalam rahim ibu. Namun begitu, wanita yang berusia 37 tahun dan ke atas berkemungkinan mendapat anak atau bayi Sindrom Down adalah kira-kira satu dalam setiap 138 kehamilan di dunia. Oleh itu, prosedur terbaru yang dikenali sebagai Ujian Imbasan Kehamilan Tiga Bulan Pertama, atau FTPS dapat memberikan penilaian yang lebih tepat mengenai kemungkinan Sindrom Down. Ujian ini boleh dijalankan oleh ibu – ibu mengandung dari minggu 11 hingga minggu 14 kehamilannya.



4.11  UJIAN MENGESAN ANAK YANG CACAT.

Jika seseorang wanita itu, mengalami kehamilan, maka mereka boleh
melakukan ujian untuk diuji selnya bagi bagi bayi yang sedang membesar dalam
kandunganya. Ia merupakan satu kaedah yang baru dan ia juga dinamai sebagai
Pensempelan Vilus Korion, kaedah ini membolehkan seseorang doktor mengambil sel
Ini pada minggu yang  kelima kehamilannya.

Kaedah tersebut dilakukan dengan memasukkan, satu tiub pig yang halus serta melalui vagina ibu seterusnya ke dalam uterus. Dengan bantuan ultrasound juga, ia dapat memberikan gambaran tentang kandungan uterus serta tiup pig yang telah diletakkan diantara pengalas uterus dan korion, iaitu satu membran yang melingkungi bayi dalam kandungan yang sedang membesar itu.

Seterusnya penyedut akan digunakan untuk mengeluarkan satu sampel Vilus Korion, melaluinya sambungan bak pokok bagi Korion dapat dilihat. Sel – sel ini adalah merupakan sel yang mengandungi kromosom dan genetik yang sama seperti bayi dan ia boleh diuji bagi pengesanan sebarang kecacatan genetik. Contohnya, satu Kariotip akan menunjukkan sama ada bayi yang akan dilahirkan pengidap Sindron Down atau sebaliknya.

Di samping itu, terdapat 2 lagi kaedah ujian yang lain boleh digunakan untuk mengumpul sel bagi melakukan ujian. Amniosentesis boleh dilakukan pada kira - kira minggu keenam belas kehamilan si ibu. Manakala bagi amniosentesis, sebatang jarum panjang yang digunakan untuk mengeluarkan sedikit bendalir Amniun dan sel fetus. Selepas sel dikultus, maka analisis serta ujian kromoson yang boleh mengesan kekurangan biokimia boleh dijalankan. Dalam fetoskopi, satu periskop yang kecil dengan satu sumber cahaya sejuk disisipkan melalui satu belahan yang kecil di dalam uterus. Melalui kaedah ini  ia membolehkan kita melihat sebahagian kecil fetus didalam kandungan dan mengambil sampel kulit serta darah bagi tujuan untuk dilakukan ujian


4.12 SUASANA MEMBESARKAN KANAK-KANAK SINDROM DOWN

Suasana persekitaran yang sesuai amat penting untuk membesarkan kanak-kanak Sindrom Down. Antara suasana yang sesuai untuk kanak-kanak ini ialah:-

§  Suasana persekitaran penting, membantu pembesaran kanak-kanak Sindrom Down. Ketenangan  dan kemesraan  penjaga dapat merangsang penerimaan  pembelajaran lebih cepat.
§  Alat permainan  yang digunakan perlu sesuai dengan teknik pengajaran yang ingin digunakan. Ia perlu ditambah untuk mengelakkan kebosanan mereka.
§  Kanak-kanak Sindrom Down perlu berasa selamat, disayangi dan diterima keluarga serta masyarakat. Ini membantu membentuk imej diri positif dan mendorong mereka  belajar.
§  Disiplin perlu diterapkan pada usia awal mereka. Dalam disiplin tersebut perlu dinyatakan  had tingkah laku yang dibenarkann dan tidak dibenarkan.
§  Kanka-kanak ini perlu diberi pujian diatas setiap kecemerlangan yang dicapai oleh mereka.



4.13 CARA MEMBANTU KANAK-KANAK SINDROM DOWN BERTUTUR
Kebanyakan kanak-kanak Sindrom Down lambat bertutur. Oleh itu mereka wajar
dibantu pada usia awal mereka. Antara langkah yang perlu diambil ialah:-

§  Adakan kegiatan atau permainan bahasa yang dapat menarik perhatian mereka. Dalam permainan ini, perkataan yang ingin diajar perlu ringkas dan diselitkan dengan gambar yang berwarna-warni
§  Sebelum bercakap dengan kanak-kanak ini, cuba dapatkan perhatian terlebih dahulu daripada mereka supaya interaksi dengan kanak-kanak teresbut berjalan lancar.
§  Semasa bercakap dengan kanak-kanak ini, jangan terlalu banyak bertanya. Tunggu tindak- balas mereka dan beri peluang mereka menjawab setiap persoalan
§  Untuk berkomunikasi dengan mereka gunakan ayat pendek dan bahasa yang mudah difahami.
§  Untuk membuatkan mereka lebih tertarik dengan komunikasi kita, sambil bertutur lakukan aksi atau lakonan yang boleh menghiburkan mereka
§  Dalam mengajar mereka  latihan yang berterusan perlu diterapkan agar nereka lebih mahir dan tidak mudah lupa
§  Pilih masa yang sesuai, terutama ketika mereka masih segar dan  aktif untuk menjalankan sesi pengajaran supaya kanak-kanak ini dapat menerima pengajaran yang hendak disampaikan
§  Dalam melaksanakan sesi pengajaran, pastikan tertumpu pada  satu-satu perkara sahaja. Kanak-kanak ini perlu diberi masa, peluang dan latihan sebelum beralih kepada latihan baru
§  Setipa masa yang terluang perlu diisi dengan berinteraksi dengan mereka supaya wujudnya kemesraan dengan kanak-kanak ini
§  Setiap percakapan mereka perlu diberi tindak balas untuk merangsang kanak-kanak ini untuk belajar bertutur


4.14 KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK MEMBANTU
        KANAK-KANAK SINDROM DOWN

Kepentingan Permainan
Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk membantu kanak-kanak ini ialah dengan memperkenalkan pelbagai jenis permainan kepada mereka. Permainan penting untuk membantu pembesarkan setiap kanak-kanak ini. Ia membantu pemahaman mereka mengenai kehidupan. Melalui permainan juga, kanak-kanak Sindrom Down menjadi cerdik dan berkeupayaan memahami hubung kait, sebab dan akibat. Permainan ini dibahagikan kepada dua peringkat iaitu peringak bayi dan peringkat kanak-kanak. Antara jenis-jenis permainan yang sesuai dipraktikan ialah :-

A) Peringkat Bayi
§  Pada peringkat umur 0-6 bulan , alat permainan yang sesuai diberikan ialah loceng, alat permainan bergerak, tangan Sendiri atau alat permainan yang boleh dipegang dan digigit
§  Pada peringkat umur 6-12 bulan, alat permainan yang berbunyi dan boleh ditarik serta permainan cantum bina sesuai diberikan contohnya “lego”
§  Pada peringkat umur 12-19 bulan, alat permainan yang memerlukan IQ kanak-kanak perlu diberikan, contohnya kotak boleh disusun tinggi, kepingan kad bod bercorak, bol, ai dan buku bergambar
§  Pada peringkat umur 18 bulan dan ke atas, jenis permainan yang sesuai diberikan contohnya permainan kotak, kepingan kad bod bergorak, permainan cantum Dua tahun bina, buku bergambar dan boneka. Permainan ini dapat membentuk IQ kanak-kanak Sindrom Down

B) Peringkat Kanak-Kanak
§  Permainan selidik dan jelajah, dalam permainan ini kanak-kanak dapat mengenal pelbagai jenis objek yang dilihat mereka. Ini dapat membuatkan kanak-kanak tertarik kepada semua benda
§  Permainan Fizikal, dalam permainan ini kanak-kanak dapat dilatih merangkak dan bertatih serta berminat membuka almari, laci, bakul dan kotak
§  Permainan membina dan kognitif, dalam permainan ini kanak-kanak dapat mencantum gambar berdasarkan corak, bentuk atau warna. Dalam permainan ini IQ kanak-kanak ini dapat diuji
§  Permainan sosial, dalam permainan ini kanak-kanak akan lebih aktif kerana permainan sorok-sorok sesuai dijalankan, disamping itu kanak-kanak dapat bergembira. Kanak-kanak ini juga akan ketawa apabila digeletek
§  Permainan khayalan, dalam permainan ini kanak-kanak ini dilatih untuk menjadi orang lain dalam suasana yang berbeza, contohnya bermain masak-masak
§  Permainan merangsang pergerakkan otot, dalam permainan ini kanka-kanak diajar latihan fizikal seperti berlari, melompat, memanjat, menari dan mengayuh basikal
§  Permainan bahasa, dalam permainan kanak-kanak Sindrom Down diajar latihan bahasa seperti meniru gaya bercakap, latihan nyanyian dan bercerita.

4.15  IMPLIKASI DALAM PENDIDIKAN

Ø  Mereka mempunyai daya ingatan , perhatian dan kefahaman yang lemah serta tidak dapat bertindak dengan cepat. Perkembangan motor kasar dan motor halus mereka adalah lambat iaitu dari segi percakapan.
Ø   mereka kurang daya penaakulan dalam pemberian tumpuan. Keupayaan mental mereka adalah berselisihan dimana IQ mereka di antara 50-70 tetapi boleh mencapai 90 sekiranya diberi latihan yang baik.
Ø  Mereka juga mempunyai masalah kurang pendengaran, pertuturan kurang jelas dan lambat bertutur atau bermasalah pertuturan.
Ø  Mereka juga lemah dalam koordinasi motor iaitu mata,tangan, koordinasi.  
Ø  Mereka mudah menjadi tidak sabar kerana tempoh perhatian terhadap diri
      mereka sangat singkat .
Ø  Penggunaan bahasa mereka adalah terhad dimana mereka tidak boleh menyebut perkataan dengan betul (pelat). Ini kerana mereka menghadapi masalah pertuturan.



4.16  KESIMPULAN

Setiap ibu bapa menginginkan anak yang sihat dan comel. Namun takdir tuhan tidak dapat kita lawan. Walaupun Tuhan mengurniakan anak yang Sindrom Down namun kita tidak seharusnya merasa malu ataupun menyalahkan takdir.

Setelah mengkaji mengenai Sindrom Down dapatlah disimpulkan bahawa ianya merupakan masalah genetik yang tidak boleh berjangkit melalui sentuhan ataupun melalui perpindahan darah. Sindrom Down terjadi akibat ketidaknormalan kromosom yang ke 21 di mana terdapat tiga kromosom.Sindrom Down tidak boleh diubati, tetapi mereka yang dilahirkan sebagai Sindrom Down boleh dilatih untuk menguruskan diri sendiri. Walaupun perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak Sindrom Down lambat berbanding kanak-kanak biasa, namun dengan latihan dan bimbingan yang sempurna mampu mengubah kehidupan mereka agar menjadi lebih baik.





2 comments:

  1. cikgu.. saya minta nama penuh cikgu.. saya nak buat rujukan

    ReplyDelete
  2. cikgu...boleh saya minta nama penuh cikgu?

    ReplyDelete