4.0 SINDROM DOWN
4.1 APA ITU SINDROM DOWN ?
Ramai pernah mendengar namun ,ramai
juga cetek pengetahuan mengenainya.Ia
bukan penyakit moden atau orang kaya malah Sindrom Down (SD) tidak tepat di
katakan penyakit.Sindrom Down tidak boleh di ubati.Ia terjadi pada kadar satu
bagi setiap 650 kelahiran .Perkembangan mantel dan fizikal kanak-kanak Sindrom
Down lambat berbanding kanak-kanak biasa.Oleh itu kanak-kanak Sindrom Down
perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membantu mereka
berdikari.Sindrom Down terbahagi kepada 3 iaitu Trisomi,Traslocation dan
Mosaic.Tidak kira jenis apa Sindrom Down,kanak-kanak Sindrom Down boleh di
kenali melalui wajah mereka yang hampir sama.
Sindrom Down ialah penyakit
konginetal apabila seseorang di lahirkan mempunyai 3 salinan kromosom 21.Bagi
seorang yang normal mereka sepatutnya hanya mempunyai 2 salinan kromosom
ini.Atas sebab itu jugalah ,Sindrom Down di rujuk dengan nama Trisomi 21.Dengan
erti kata lain ,mereka mempunyai satu kromosom terlebih yang menyababkan mereka
di kategorikan Sindrom Down.Lain-lain kromosom mereka adalah normal.
4.2 APA ITU KROMOSOM ?
Kromosom adalah struktur yang
terdapat nukleus sel-sel hidup yang mengandungi maklumat yang di warisi
daripada ibu dan bapa.Ia mengandungi kod genetik yang mengawal dan mengarah
pembahagian,pertumbuhan dan fungsi sel.
Seorang individu normal mempunyai 46
kromosom ,setiap 23 di warisi daripada ibu, manakala bakinya di warisi daripada
bapa.
Setiap individu mempunyai kod genetik
yang unik (kecuali kembar seiras) .Keunikan inilah yang menyebabkan penampilan
fizikal setiap individu berbeza-beza.
4.3
OBJEKTIF KAJIAN TENTANG SINDROM DOWN
i. Untuk
mengetahui sejarah bermulanya Sindrom Down.
ii.Untuk memberi pengetahuan kepada
orang ramai tentang ciri-ciri Sindrom Down agar
mereka boleh mengetahui cara untuk mengawal dan mendidik kanak-kanak
Sindrom Down.
iii. Untuk memberi pengetahuan kepada
orang ramai tentang punca-punca terjadinya
Sindrom Down agar boleh mencagahnya.
iv. Memberi pendedahan dan
langkah-langkah untuk merawati kanak-kanak Sindrom Down agar masalah mereka
berkurangan dan nisbah kelahirannya menurun.
4.4 DEFINISI KONSEP
4.4.1 Sindrom Down (Buku Biologi)
v Satu contoh anauloidi yang terkanal
pada manusia.Aneuploidi ialah suatu keadaan bagi kromosom berlebihan yang
kurang lebih sedikit misalnya trisomi 3
kromosom dan bukannya 2 kromosom bagi sesuatu jenis tertentu.
v Juga di namakan “Mongolism” kerana
mata seseorang itu nampaknya mempunyai mata sepet seperti aris mata orang
Mongol. Tetapi perkataan ini tidak lagi digunakan.
4.4.2 Sindrom Down (Berita Harian :24 Ogos 2003 AHAD)
v Sindrom down ialah penyakit
konginetel apabila seseorang mempunyai 3 salinan kromosom 21.Bagi seseorang
yang normal ,mereka sepatutnya hanya mempunyai 2 salinan kromosom ini.Atas
sebab ini,Sindrom Down di rujuk dengan nama Trisomi 21.Dengan erti kata lain
,mereka mempunyai 1 kromosom terlebih yang menyebabkan mereka di kategorikan
Sindrom Down.
4.4.3
Sindrom Down (Internet)
v Sindrom Down di sebabkan kelainan pada kromosom .Sindrom Down yang kerap terjadi ialah di sebabkan
oleh kelebihan kromosom 21 di mana 3
kromosom 21 menjadikan jumlah kesemua
ialah 47 kromosom.
4.4.4 Sindrom Down (Kamus Dewan)
v Kecacatan kelahiran yang di sebabkan
oleh ketidaknormalan bilangan kromosom 3
trisomi bilangan kromosom 21 wujud.
4.5 SEJARAH
Penyakit ini sebenarnya sudah
diketahui sejak 1860 oleh Dr. Langdon Down dari Inggeris,tetapi baru pada awal
tahun 60-an ditemukan diagnosisnya secara pasti iaitu dengan pemeriksaan
kromosom. Dahulu nama penyakit ini dikenal dengan nama Mongoloid atau Mongolism
kerana penderitanya mempunyai gejala klinik yang khas, iaitu wajahnya seperti
bangsa Monggol dengan mata yang sepet dan bujur ke atas.
Tetapi setelah diketahui bahawa
penykit ini terdapat pada seluruh bangsa di dunia dan adanya tuntutan dari
pemerintah Negara Mongolia
yang menganggap kurang sesuai terhadap pemberiaan nama tersebut, maka dianjurkan
untuk menganti nama tersebut dengan Sindrom Down.
Terdapat beberapa kajian yang telah
dilakukan oleh para saintis luar negara. Pada tahun 1866, seorang ahli fizik
berbangsa Inggeris,John Langdon Haydon Down (1828-1896) telah menerbitkan
penerangan pertama di daalm dunia perubatan mengenai individu yang dilahirkan
sebagai Sindrom Down. Kajian seterusnya dilakukan pada tahun 1959 oleh Jerome
Lejeune, seorang ahli fizik dari Perancis. Beliau telah menemui penambahan
kromosom pada kromosom yang ke-21. Bagi orang normal, bilangan kromosom 21
adalah 2 tetapi bagi penghidap Sindrom Down mempunyai 3 kromosom. Pada tahun
1990, kromosom 21 adalah kromosom yang pertama dirajahkan secara penuh.
4.6 CIRI-CIRI FIZIKAL SINDROM DOWN
4.6.1 Sifat Pada Kepala, Muka Dan Leher.
Kanak-kanak Sindrom Down, mempunyai
cirri-ciri fizikal yang unik dimana mereka mempinyai iras muka yang hamper sama
seperti muka orang Monggol. Mereka juga mempunyai pangkal hidung yang kemek.
Jarak diantara dua mata jauh dan berlebihan
kulit di sudut dalam. Mata mereka sentiasa berair dan merah serta
mempunyai mata yang sepet iaitu bahagian luarnya naik ke atas dan terdapat
lipatan pada kedua-dua sisi hidung yang menutupi bahagian dalam mata.
Saiz mulut adalah kecil yang sentiasa
terbuka dan tidak tertutup rapat . Saiz lidah yang tebal, kasar dan pendek
menyebabkan lidah selalu terjelir. Pertumbuhan gigi mereka adalah lambat dan tidak teratur . Paras telinga
adalah lebih rendah. Kebiasaannya, kepala mereka lebih kecil dan agak leper
dari bahagian depan ke belakang manakala lehernya agak pendek.
4.6.2 Sifat Pada Tangan Dan Lengan
Sifat-sifat yang jelas pada tangan
adalah mereka mempunyai jari-jari yang pendek dan jari kelingking membengkok ke
dalam dimana tangan yang lebar dan pendek.Kebiasaannya,tapak tangan mereka
hanya terdapat satu garisan urat dinaamkan “Simian Crease”. Jari dan tangan
mereka adalah lebar dan pendek serta berbonggol.
4.6.3 Sifat Pada Kaki
Kaki agak pendek dan jarak di antara
ibu jari kaki dan jari kaki kedua agak jauh terpisah dan tapak kaki.
4.6.4 Sifat Pada Otot
Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai
otot yang lemah menyebabkan mereka menjadi lembik dan menghadapi masalah lewat
dalam perkembangan motor kasar.
4.6.5 Ciri-Ciri Lain
Kanak-kanak Sindrom Down juga
mempunyai ciri-ciri lain seperti berbadan gempal dan rendak serta agak bongkok.
Mereka juga majoritinya berambut lurus dan lembut. Kebiasaannnya, kanak-kanak
ini juga suka bermanja, bermain dan gembira dimana mereka mudah mesra serta
dapat bergaul dengan baik. IQ mereka pula adalah di antara 30-80. Kebiasaannya,
kecacatan mereka dapat dikesan sebaik selepas lahir.
4.7 PUNCA-PUNCA KEJADIAN.
4.7.1 Pengenalan.
Bagi ibu-ibu yang berumur 35 tahun ke
atas semasa mengandung mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk melahirkan anak
Sindrom Down. 95% Sindrom Down disebabkan oleh kelebihan kromosom 21. Keadaan
ini disebabkan oleh “kon-dysjustion” kromosom yang terlibat iaitu kromosom 21
di mana semasa proses pembahagian sel secara mitosis pemisahan kromosom 21
tidak berlaku dengan sempurna.
Di kalangan 5% lagi kanak-kanak
Sindrom Down disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “translocation”. Keadaan
ini biasanya berlaku oleh pemindahan bahan genetik dari kromosom 14 kepada
kromosom 21. Bilangan kromosomnya normal iaitu 23 pasang atau jumlah kesemua 46
kromosom.
Mekanisma ini biasanya berlaku pada
ibu-ibu di peringkat umur yang lebih muda. Sebahagian kecil Sindrom Down
disebabkan oleh mekanisma yang dinamakan “mosaic”.
4.7.2 Jenis-Jenis Sindrom Down.
a) Trisomi.
Kanak-kanak Sindrom Down adalah kanak-kanak yang menghadapi
masalah fizikal, emosi dan intelek.Kanak-kanak sindrom down jenis trisomi
berlaku disebabkan penambahan pasangan kromosom 23+1 (pada kromosom nombor 21)
yang sepatutnya 46 menjadi 47.
Kelahiran
Sindrom Down jarang berlaku di dalam sesebuah keluarga. Menurut kajian nisbah
kelahiran bagi ibu yang berumur kurang 25 tahun ialah 1:2000 kelahiran manakala
nisbah kelahiran bagi ibu yang berusia 35-39 tahun adalah 1:50 kelahiran dan bagi
ibu yang berusia lebih 40 tahun nisbah kelahiran adalah pada nisbah 1:30
kelahiran. Darjah kecerdasan Sindrom Down jenis trisomi ini ialah antara
50%-80%.
b) Translocation.
Kelahiran sindrom down jenis translocation tidak membabitkan
lebihan kromosom dalam darah ibu hamil. Sindrom down (translocation) ini terjadi dalam dua cara.
Cara pertama ialah apabila secebis kromosom nombor 14 bercampur dengan kromosom
nombor 21. Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat anak sindrom down adalah 10%-25%.
Jika bapa pembawa kebarangkalian untuk mendapat anak sindrom down adalah 3%-5%.
Cara kedua terjadi apabila secebis kromosom nombor 21
bercampur dengan nombor yang sama. Jika ibu pembawa kebarangkalian mendapat
anak sindrom down adalah 100% melibatkan semua kelahiran dalam keluarga. Darjah
kecerdasan bagi sindrom down ini ialah di antara 50%-80%.
c) Mosaic.
Sindrom Down jenis mosaic ialah sindrom down yang tidak
ketara pada wajah murid-murid dan tidak 100% Sindrom Down. Kerosakan mental
bagi murid-murid ini tidak teruk. Darjah kecerdasannya adalah 80%-90%.
4.8 PERKEMBANGAN KANAK-KANAK SINDROM DOWN
4.8.1 Perkembangan Kognitif
Perkembangan kanak-kanak Sindrom Down dari segi
perkembangan kognitif ialah mereka mempunyai daya ingatan , perhatian dan
kefahaman yang lemah serta tidak dapat bertindak dengan cepat. Perkembangan
motor kasar dan motor halus mereka adalah lambat iaitu dari segi percakapan.
Dari segi kognitif juga, mereka kurang daya penaakulan dalam pemberian tumpuan.
Keupayaan mental mereka adalah berselisihan dimana IQ mereka di antara 50-70
tetapi bolah mencapai 90 sekiranya diberi latihan yang baik.
4.8.2
Perkembangan Fizikal
Perkembangan motor kasar mereka adalah lambat disebabkan
otot-otot yang lembik tetapi akhirnya berjaya melakukan hampir semua pergerakan
kasar. Mereka juga mempunyai masalah kurang pendengaran, pertuturan kurang
jelas dan lambat bertutur atau bermasalah pertuturan serta menghidap penyakit
jantung berlubang.
Mereka
juga mudah mendapat radang tenggorok, selsema, radang paru-paru dan posisi
tubuh di bawah tahap sederhana. Disamping masalah kesihatan ini mereka juga
lemah dalam koordinasi motor iaitu mata,tangan, koordinasi seluruh tubuh tidak
memuaskan dimana ianya masih kaku dan perkembangan sensori-motor mereka adalah
lambat dan tidak normal.
4.8.3 Perkembangan Emosi
Dan Tingkah Laku
Dari
segi perkembangan emosi dan tingkah laku mereka, kebiasaannya mereka
berkelakuan tidak menentu iaitu agresif ,pasif dan meminta perhatian yang lebih
daripada keluarga. Tekanan emosi mereka adalah jelas terhadap sesuatu aktiviti
kompleks dimana perasaan mereka adalah sama dengan orang normal tetapi tindak
balas tidak sama . Mereka mudah menjadi tidak sabar kerana tempoh perhatian
terhadap diri mereka sangat singkat . Ketidakstabilan emosi dimana jika harapan
mereka terlalu tinggi, seterusnya bertindakbalas dengan perasaan takut atau
marah. Walau bagaimanapun, mereka juga bersifat pengasih dan mudah mesra.
4.8.4 Perkembangan Bahasa
Dari segi perkembangan bahasa ,
penggunaan bahsa mereka adalah terhad dimana mereka tidak boleh menyebut
perkataan dengan betul (pelat). Ini kerana mereka menghadapi masalah kurang
pendengaran, pertuturan tidak jelas dan lambat bertutur iaitu bermasalah
pertuturan.
4.9 MASALAH SAMPINGAN.
4.9.1 Masalah Jantung.
Masalah jantung yang
paling kerap berlaku ialah jantung berlubang seperti Ventricular Septal Defect
(VSD) iaitu jantung berlubang di antara bilik jantung kiri dan kanan atau
Atrial Septal Defect (ASD) iaitu jantung berlubang di antara atria kiri dan
kanan.
Masalah lain adalah
termasuk salur ateriosis yang berkekalan (Patent Ductus Ateriosis /PDA). Bagi
kanak-kanak sindrom down boleh mengalami masalah jantung berlubang jenis
kebiruan (Cynotic Spell) dan susah bernafas.
4.9.2 Masalah Usus.
Masalah usus biasanya dikesan semasa
awal kelahiran seperti :
A. Salur esofagus yang terbuka (atresia)
ataupun tiada saluran sama sekali di
bahagian tertentu
esofagus. Biasanya ia dapat dikesan semasa berumur 1-2 hari di mana bayi mengalami masalah menelan air liurnya atau
dikesan oleh doktor atau jururawat kerana mereka tidak dapat memasukkan
tiub untuk menyedut air perut
semasa baru lahir.
B. Salur usus kecil duodenum yang tidak
terbuka penyempitan yang
dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini disebabkan sistem saraf yang
tidak normal di bahagian rektum. Biasanya bayi akan mengalami masalah pada hari
kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana perut membuncit dan susah untuk
buang air besar.
C. Salur usus rectum atau bahagian usus
yang paling akhir (dubur) yang tidak
terbuka
langsung atau penyempitan yang dinamakan “Hirshprung Disease”. Keadaan ini
disebabkan sistem saraf yang tidak normal di bahagian rektum. Biasanya bayi
akan mengalami masalah pada hari kedua dan seterusnya selepas kelahiran di mana
perut membuncit dan susah untuk buang air besar.
4.9.3 Masalah-Masalah Lain.
Kanak-kanak Sindron Down mungkin mengalami masalah Hipotiroidism iaitu
kurang hormon tairoid. Masalah ini berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom
Down.
Kanak-kanak Sindrom Down mempunyai ketidakstabilan di tulang-tulang kecil
di bahagian leher boleh menyebabkan berlakunya penyakit lumpuh (atlantoaxial
instability) di mana ianya berlaku di kalangan 10% kanak-kanak Sindrom Down.
Sebahagian kecil mereka mempunyai risiko untuk mengalami kanser sel darah putih
iaitu leukemia.
Selain itu kanak-kanak Sindrom Down mudah mendapat selsema, radang
tenggorok dan radang paru-paru. Mereka juga menghadapi masalah kurang
pendengaran dan penglihatan yang kurang jelas.
4.10 LANGKAH – LANGKAH PENCEGAHAN
Walaupun Sindrom Down sejenis
penyakit yang dianggap serius tetapi ia boleh dicegah. Terdapat beberapa
langkah dalam pencegahannya, pencegahan tersebut meliputi ibu – ibu yang sedang
mengandung.
Para ibu sememangnya tidak digalakkan
untuk tidak mengandung setelah usia mereka mencecah atau melebihi 35 tahun.
Tetapi keadaaan ini sememangnya menjadi masalah pada masa akan kini keranan
kebanyakan golongan wanita lebih cenderung ataupun lebih mementingkan kerjaya
daripada memikirkan tentang rumah tangga. Oleh itu, mereka telah mengambil
langkah untuk berkahwin lebih lambat. Keadaan ini telah menyebabkan mereka
lewat mengandung dan kesuburan mereka akan terjejas . Oleh itu, bila
terdapatnya pelbagai informasi yang disiarkan oleh media massa kita hendaklah mengambil berat
tentangnnya kerana ia boleh dijadikan panduan dalam kehidupan berkeluarga.
Jika seseorang ibu yang pernah
mengalami masalah keguguran atau pernah melahirkan anak yang cacat, mereka
hendaklah merujuk kepada doktor atau pakar. Cara yang sebegini adalah untuk
mengetahui punca-punca yang menyebabkan kelahiran anak cacat ataupun Sindrom
Down. Melalui pemeriksaan ini juga, kita dapat mengetahui penyebabnya,
seterusnya ibu itu boleh mengambil langkah pencegahan yang segera. Kita
mementingkan pencegahan adalah disebabkan.
Jika kehamilan sudah terjadi,
pencegahan untuk merawatnya tidak mungkin lagi dapat dijalankan walaupun dengan
melakukan pemeriksaan darah atau kromosom dari cairan ketuban serta ari-ari
seseorang seperti yang telah dinyatakan.
Di samping itu, dengan adanya
kemudahan teknologi yang canggih dalam bidang perubatan sekarang, ibu-ibu yang
mengandung kini boleh menjalani ujian untuk mengesan gejala Sindrom Down
sebagai langkah pencegahannya. Kaedah ujian ini adalah satu langkah pencegahan
yang boleh dilakukan dalam tempoh yang terdekat iaitu dalam tempoh 3 bulan
pertama ketika kehamilan sedang berlaku. Prosedur ujian ini tidak mendatangkan
kesan serta meyakitkan si ibu. Ia juga kurang merbahaya bagi bayi di dalam
kandungan dan kaedah ini juga tidak melibatkan pengambilan cecair dari dalam
rahim ibu. Namun begitu, wanita yang berusia 37 tahun dan ke atas
berkemungkinan mendapat anak atau bayi Sindrom Down adalah kira-kira satu dalam
setiap 138 kehamilan di dunia. Oleh itu, prosedur terbaru yang dikenali sebagai
Ujian Imbasan Kehamilan Tiga Bulan Pertama, atau FTPS dapat memberikan
penilaian yang lebih tepat mengenai kemungkinan Sindrom Down. Ujian ini boleh
dijalankan oleh ibu – ibu mengandung dari minggu 11 hingga minggu 14
kehamilannya.
4.11 UJIAN MENGESAN ANAK YANG
CACAT.
Jika
seseorang wanita itu, mengalami kehamilan, maka mereka boleh
melakukan
ujian untuk diuji selnya bagi bagi bayi yang sedang membesar dalam
kandunganya.
Ia merupakan satu kaedah yang baru dan ia juga dinamai sebagai
Pensempelan
Vilus Korion, kaedah ini membolehkan seseorang doktor mengambil sel
Ini pada
minggu yang kelima kehamilannya.
Kaedah tersebut dilakukan dengan
memasukkan, satu tiub pig yang halus serta melalui vagina ibu seterusnya ke
dalam uterus. Dengan bantuan ultrasound juga, ia dapat memberikan gambaran
tentang kandungan uterus serta tiup pig yang telah diletakkan diantara pengalas
uterus dan korion, iaitu satu membran yang melingkungi bayi dalam kandungan
yang sedang membesar itu.
Seterusnya penyedut akan digunakan
untuk mengeluarkan satu sampel Vilus Korion, melaluinya sambungan bak pokok
bagi Korion dapat dilihat. Sel – sel ini adalah merupakan sel yang mengandungi
kromosom dan genetik yang sama seperti bayi dan ia boleh diuji bagi pengesanan
sebarang kecacatan genetik. Contohnya, satu Kariotip akan menunjukkan sama ada
bayi yang akan dilahirkan pengidap Sindron Down atau sebaliknya.
Di samping itu, terdapat 2 lagi
kaedah ujian yang lain boleh digunakan untuk mengumpul sel bagi melakukan
ujian. Amniosentesis boleh dilakukan pada kira - kira minggu keenam belas
kehamilan si ibu. Manakala bagi amniosentesis, sebatang jarum panjang yang
digunakan untuk mengeluarkan sedikit bendalir Amniun dan sel fetus. Selepas sel
dikultus, maka analisis serta ujian kromoson yang boleh mengesan kekurangan
biokimia boleh dijalankan. Dalam fetoskopi, satu periskop yang kecil dengan
satu sumber cahaya sejuk disisipkan melalui satu belahan yang kecil di dalam
uterus. Melalui kaedah ini ia
membolehkan kita melihat sebahagian kecil fetus didalam kandungan dan mengambil
sampel kulit serta darah bagi tujuan untuk dilakukan ujian
4.12 SUASANA MEMBESARKAN KANAK-KANAK SINDROM DOWN
Suasana persekitaran yang
sesuai amat penting untuk membesarkan kanak-kanak Sindrom Down. Antara suasana
yang sesuai untuk kanak-kanak ini ialah:-
§ Suasana persekitaran penting,
membantu pembesaran kanak-kanak Sindrom Down. Ketenangan dan kemesraan
penjaga dapat merangsang penerimaan
pembelajaran lebih cepat.
§ Alat permainan yang digunakan perlu sesuai dengan teknik
pengajaran yang ingin digunakan. Ia perlu ditambah untuk mengelakkan kebosanan
mereka.
§ Kanak-kanak Sindrom Down perlu berasa
selamat, disayangi dan diterima keluarga serta masyarakat. Ini membantu
membentuk imej diri positif dan mendorong mereka belajar.
§ Disiplin perlu diterapkan pada usia
awal mereka. Dalam disiplin tersebut perlu dinyatakan had tingkah laku yang dibenarkann dan tidak
dibenarkan.
§ Kanka-kanak ini perlu diberi pujian diatas
setiap kecemerlangan yang dicapai oleh mereka.
4.13 CARA MEMBANTU KANAK-KANAK SINDROM DOWN BERTUTUR
Kebanyakan
kanak-kanak Sindrom Down lambat bertutur. Oleh itu mereka wajar
dibantu
pada usia awal mereka. Antara langkah yang perlu diambil ialah:-
§ Adakan kegiatan atau permainan bahasa
yang dapat menarik perhatian mereka. Dalam permainan ini, perkataan yang ingin
diajar perlu ringkas dan diselitkan dengan gambar yang berwarna-warni
§ Sebelum bercakap dengan kanak-kanak
ini, cuba
dapatkan perhatian terlebih dahulu daripada mereka supaya interaksi dengan
kanak-kanak teresbut berjalan lancar.
§ Semasa bercakap dengan kanak-kanak
ini, jangan terlalu banyak bertanya. Tunggu tindak- balas mereka dan beri
peluang mereka menjawab setiap persoalan
§ Untuk berkomunikasi dengan mereka
gunakan ayat pendek dan bahasa yang mudah difahami.
§ Untuk membuatkan mereka lebih
tertarik dengan komunikasi kita, sambil bertutur lakukan aksi atau lakonan yang
boleh menghiburkan mereka
§ Dalam mengajar mereka latihan yang berterusan perlu diterapkan agar
nereka lebih mahir dan tidak mudah lupa
§ Pilih masa yang sesuai, terutama
ketika mereka masih segar dan aktif
untuk menjalankan sesi pengajaran supaya kanak-kanak ini dapat menerima
pengajaran yang hendak disampaikan
§ Dalam melaksanakan sesi pengajaran,
pastikan tertumpu pada satu-satu perkara
sahaja. Kanak-kanak ini perlu diberi masa, peluang dan latihan sebelum beralih
kepada latihan baru
§ Setipa masa yang terluang perlu diisi
dengan berinteraksi dengan mereka supaya wujudnya kemesraan dengan kanak-kanak
ini
§ Setiap percakapan mereka perlu diberi
tindak balas untuk merangsang kanak-kanak ini untuk belajar bertutur
4.14 KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK MEMBANTU
KANAK-KANAK SINDROM DOWN
Kepentingan Permainan
Kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai untuk membantu kanak-kanak ini ialah dengan
memperkenalkan pelbagai jenis permainan kepada mereka. Permainan penting untuk
membantu pembesarkan setiap kanak-kanak ini. Ia membantu pemahaman mereka
mengenai kehidupan. Melalui permainan juga, kanak-kanak Sindrom Down menjadi
cerdik dan berkeupayaan memahami hubung kait, sebab dan akibat. Permainan ini
dibahagikan kepada dua peringkat iaitu peringak bayi dan peringkat kanak-kanak.
Antara jenis-jenis permainan yang sesuai dipraktikan ialah :-
A) Peringkat Bayi
§ Pada peringkat umur 0-6 bulan , alat
permainan yang sesuai diberikan ialah loceng, alat permainan bergerak, tangan
Sendiri atau alat permainan yang boleh dipegang dan digigit
§ Pada peringkat umur 6-12 bulan, alat
permainan yang berbunyi dan boleh ditarik serta permainan cantum bina sesuai
diberikan contohnya “lego”
§ Pada peringkat umur 12-19 bulan, alat
permainan yang memerlukan IQ kanak-kanak perlu diberikan, contohnya kotak boleh
disusun tinggi, kepingan kad bod bercorak, bol, ai dan buku bergambar
§ Pada peringkat umur 18 bulan dan ke
atas, jenis permainan yang sesuai diberikan contohnya permainan kotak, kepingan
kad bod bergorak, permainan cantum Dua tahun bina, buku bergambar dan boneka.
Permainan ini dapat membentuk IQ kanak-kanak Sindrom Down
B) Peringkat Kanak-Kanak
§ Permainan selidik dan jelajah, dalam
permainan ini kanak-kanak dapat mengenal pelbagai jenis objek yang dilihat
mereka. Ini dapat membuatkan kanak-kanak tertarik kepada semua benda
§ Permainan Fizikal, dalam permainan
ini kanak-kanak dapat dilatih merangkak dan bertatih serta berminat membuka
almari, laci, bakul dan kotak
§ Permainan membina dan kognitif, dalam
permainan ini kanak-kanak dapat mencantum gambar berdasarkan corak, bentuk atau
warna. Dalam permainan ini IQ kanak-kanak ini dapat diuji
§ Permainan sosial, dalam permainan ini
kanak-kanak akan lebih aktif kerana permainan sorok-sorok sesuai dijalankan,
disamping itu kanak-kanak dapat bergembira. Kanak-kanak ini juga akan ketawa
apabila digeletek
§ Permainan khayalan, dalam permainan
ini kanak-kanak ini dilatih untuk menjadi orang lain dalam suasana yang
berbeza, contohnya bermain masak-masak
§ Permainan merangsang pergerakkan
otot, dalam permainan ini kanka-kanak diajar latihan fizikal seperti berlari,
melompat, memanjat, menari dan mengayuh basikal
§ Permainan bahasa, dalam permainan
kanak-kanak Sindrom Down diajar latihan bahasa seperti meniru gaya bercakap, latihan nyanyian dan
bercerita.
4.15 IMPLIKASI DALAM PENDIDIKAN
Ø Mereka mempunyai daya ingatan ,
perhatian dan kefahaman yang lemah serta tidak dapat bertindak dengan cepat.
Perkembangan motor kasar dan motor halus mereka adalah lambat iaitu dari segi
percakapan.
Ø mereka kurang daya penaakulan dalam pemberian
tumpuan. Keupayaan mental mereka adalah berselisihan dimana IQ mereka di antara
50-70 tetapi boleh mencapai 90 sekiranya diberi latihan yang baik.
Ø Mereka juga mempunyai masalah kurang
pendengaran, pertuturan kurang jelas dan lambat bertutur atau bermasalah
pertuturan.
Ø Mereka juga lemah dalam koordinasi
motor iaitu mata,tangan, koordinasi.
Ø Mereka mudah menjadi tidak sabar
kerana tempoh perhatian terhadap diri
mereka sangat singkat .
Ø Penggunaan bahasa mereka adalah
terhad dimana mereka tidak boleh menyebut perkataan dengan betul (pelat). Ini
kerana mereka menghadapi masalah pertuturan.
4.16 KESIMPULAN
Setiap ibu bapa menginginkan anak yang sihat dan comel. Namun
takdir tuhan tidak dapat kita lawan. Walaupun Tuhan mengurniakan anak yang
Sindrom Down namun kita tidak seharusnya merasa malu ataupun menyalahkan
takdir.
Setelah mengkaji mengenai Sindrom Down dapatlah disimpulkan
bahawa ianya merupakan masalah genetik yang tidak boleh berjangkit melalui
sentuhan ataupun melalui perpindahan darah. Sindrom Down terjadi akibat
ketidaknormalan kromosom yang ke 21 di mana terdapat tiga kromosom.Sindrom Down
tidak boleh diubati, tetapi mereka yang dilahirkan sebagai Sindrom Down boleh
dilatih untuk menguruskan diri sendiri. Walaupun perkembangan mental dan
fizikal kanak-kanak Sindrom Down lambat berbanding kanak-kanak biasa, namun
dengan latihan dan bimbingan yang sempurna mampu mengubah kehidupan mereka agar
menjadi lebih baik.
cikgu.. saya minta nama penuh cikgu.. saya nak buat rujukan
ReplyDeletecikgu...boleh saya minta nama penuh cikgu?
ReplyDelete