King
dan Anderson (1990) memilih karektoristik kerja berkumpulan menjadi
kunci . Beliau menggambarkan kreativiti berkumpulan sebagai pemimpin
kepada usahasama, perpaduan, ketahanan kumpulan , gubahan kumpulan ,
struktur kumpulan dan keahlian daripada pelbagai bidang atau latar
belakang .Ini adalah kunci bagaimana gerak kerja berkumpulan ini
berfungsi. Pertimbangan ini menuju kepada perkembangan kreativiti
iaitu bagaimana untuk meninggikan teknik berkumpulan seperti
“brainstorming” dan “mind mapping” .
Stein
(1974) berpendapat bahawa seseorang itu sebenarnya menjana idea yang
sedikit didalam kumpulan. Hackman dan Morris (1975) menyatakan bahawa
keupayaan kumpulanmenurun di sebabkan kekurangan motivasi, kecacatan
proses dan penyelarasan. Mengikut Botter dan Yetton (1987) pula,
kumpulan penyelesaian masalah ini boleh memperbaiki keberkesanan
kumpulan mereka dengan melatih secara individu tentang kemahiran
penyelesaian masalah. Teknik mengenalpasti peningkatan organisasi
kreativiti termasuk memisahkanpenyelesaian penjanaan dan penyelesaian
penilaian ( Cummings dan O’Connell, 1978 ).
Kemungkinan
yang diambil, kebebasan bertukar idea, pengesahan pertentangan,
simulasipenyertaan dan kepercayaan intrinsik sebagai bangkangan kepada
ganjaran ekstrinsik.Bassadur, Graen dan Scandura (1986) berpendapat
bahawa Kreativiti meningkat apabila lebih banyak masa digunakan untuk
menerbitkan idea, dan apabila sesuatu kumpulan mengelakkan menaksir pra
kematangan idea dengan penilaian kritikal.
Para
sarjana ini berpendapat bahawa latihan yang fokus kepada
memperkembangkan kemahiran berfikirberdasarkan kreativiti akan menuju
kepada dapatan yang tepat dari segi kualiti dan kuantiti output kreatif.
Peningkatan inovasi dalam gerak kerja berkumpulan bukanlah mengikut
jumlah individuyang kreatif di dalam sesuatu kumpulan. Perlakuan
kreatiflah menjadi pengantara di dalam berkumpulan dan ia dipengaruhi
oleh gubahan kumpulan, karaktoristik dan proses.
Amabile
(1988) mengenalpasti domain kemahiran yang relevan, kreativiti-
kemahiran yangrelevan dan tanggungjawab motivasi intrinsik sebagai kunci
elemen ini. Beliau menyarankan setiap satu dari tiga komponen ini
diaplikasi kepada individu dan kumpulan yang kecil serta menjadi
keperluan dalam menghasilkan inovasi. Implikasinya ialah pertembungan
kreativiti boleh diaplikasi kepada kreativiti pelajar dan inovasi
berkumpulan.
Inovasi
yang berterusan adalah tidak mustahil dan bergantung kepada penciptaan
ilmu. Inovasi dilihat sebagai pengetahuan penciptaan yang tersusun .
Ia juga sama seperti kreativiti. Pengetahuan bersifat personal , sukar
dIformalkan , subjektif , ilham dan bermula dari asas perbuatan dan
pengalaman seseorang , ideal , nilai dan emosi . Ia boleh dipisahkan
menjadi 2 komponen kemahiran informal.
Kesimpulannya,
pengajaran secara individu dan berkumpulan dapat meningkatkan lagi
inovasi seandainya ia disokong oleh persekitaran sosial dan guru .Elemen
elemen yang memberi kesan kepada inovasi, yang dapat menolong
mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran ialah ilmu , motivasi , sosial
dan pengaruh keadaan .
- Guru
sebagai penyalur maklumat kurikulum melalui pendekatan yang efektif
boleh mengagihkan pelajar secara individu atau kumpulan pelajar yang
mempunyai pelbagai latar belakang dan kemahiran .
- Pembelajaran yang berjaya menghidupkan iklim bilik darjah secara positif dan membawa pelajar.
- Pendekatan yang pelbagai dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran kepada motivasi minat.
- Guru
menjadi pendorong dan fasilitator dengan memberikan dorongan dan
simulasi kepada pembelajaran pelajar untuk menjana dan meningkatkan
inovatif.
Terapi
seni bermaksud bantuan rawatan tanpa ubatan dan pembedahan dalam
menyelesaikan permasalahan berkaitan cabang ilmu Pendidikan Seni Visual.
Terapi batiniah ini merawat mental melalui kaedah kognitif, psikomotor
dan afektif. Seni visual pula sebagai instrumen yang membantu pelajar
mengatasi kekeliruan dan kekalutan emosi dan tekanan bertindan bukan
sahaja dalam menghadapi proses pengajaran dan pembelajaran tetapi
kehidupan seharian.
Terapi
Seni ini telah menjadi kajian sekian lamanya di negara negara barat. Di
Malaysia pula, terapi seni masih belum ada kajian yang mendalam mengisi
ruang kosong bagi membantu menyelesaikan pemasalahan pelajar dalam
usaha menginterpretasi diri, memperkembangkan pengetahuan,
mempertingkatkan kecerdasan, pernyataan kendiri dan utiliti idea.
Terapi
seni sebagai asas pemantapan emosi dan sahsiah pelajar kini menjadi
keperluanyang tidak dapat dielakkan lagi. Pelajar datang dari latar
belakang yang berbeza samada dari segi genetik, keluarga , bangsa,
persekitaran, tempat, budaya dan agama menjadikan terapi seni ini suatu
keperluan demi merungkai kompleksiti tersebut daripada menjadi bertambah
serius. Ini adalah untuk memastikan kepesatan pembangunan Negara kita,
bukan saja ditajai oleh insan yang berpendidikan, mahir, berteknologi,
berdaya cipta dan berbudaya tetapi yang mempunyai kecerdasan dan sahsiah
diri yang mantap disamping kestabilan emosi.
CARA PELAKSANAAN TERAPI SENI
Kegiatan dalam Bidang Mengambar
Ia
adalah seni yang menggambarkan objek atau pelan dengan garisan di atas
permukaan rata dengan menggunakan media kering atau menggunakan warna
paling sedikit seperti pensil warna dan krayon. Unsur garisan amat
ditekankan di mana ia adalah kerja asas untuk menghasilkan catan,
cetakan atau mural. Ia juga adalah terhasil secara spontan mengikut
gerak hati atau perasaan pelukis itu.
Catan
adalah hasil seni bahantara pigmen warna di atas permukaan rata. Ia
terhasil melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan
berus atau alatan lain. Ia memberi ruang kepada pelukis meluahkan
perasaan, membuat interpretasi pandangan atau merakamkan gambaran
pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak.
Jenis
warna yang lazim digunakan ialah cat guac, warna poster, warna air, cat
akrilik, cat minyak, cat tempera dan Fresko (Kapur plaster).
Penghasilan
kolaj adalah dengan cara memotong, mengoyak, menggunting, menampal,
menindih bahan-bahan di atas permukaan rata atau 2D. Bahan-bahan yang
digunakan untuk menghasilkan kolaj adalah dari bahan-bahan terbuang,
jenis kekacang, berbagai jenis kertas dan fabrik.
Montaj
ialah satu aktiviti seni menggambar menggunakan potongan gambar dari
pelbagai sumber atau sumber yang sama untuk menimbulkan mesej
pengajarana, alam sekitar dan lain-lain.
Aktiviti
montaj lazimnya menggunakan teknik memotong, menampal dan mencantum.
Namun, teknik tindihan (kolaj) dan teknik susunan gambar (mozek) boleh
digabungkan dan digunakan dalam aktiviti montaj. Cantuman gambar-gambar
akan menghasilkan satu imej baru.Teknik super impose, image editing photography digunakan dengan menggunakan komputer dalam menghasilkan montaj.
Tema
bagi aktiviti menghasilkan montaj boleh dikategorikan kepada tema
landskap, alam benda, figura dan corak huruf. Warna-warna harmoni dan
warna-warna kontra digunakan dalam montaj untuk menarik perhatian
pemerhati.
Cetakan
adalah kesan daripada gubahan yang dihasilkan oleh pelukis pada
permukaan blok atau plat ke atas permukaan rata, diulang dan dicipta
dalam bentuk edisi dengan menggunakan dakwat. Ia boleh
dilaksanakan melalui proses menggambar dan mencorak yang dilakukan
dengan cara memotong permukaan plat dengan dakwat. Teknik cetakan mono,
teknik cetakan timbul, (blok kayu dan lino) boleh diaplikasikan dalam
pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah.
Mengikut
Kamus Dewan, gosokan bermakna bergeser, bergesel, menggosok dengan
(tangan, barang dll) menggunakan sesuatu untuk menggosok. Menurut
Glosari Seni Lukis pula, gosokan bermakna pemindahan reka bentuk atau
corak dari sesuatu permukaan ke permukaan lain dengan cara menggosokkan
pensel di atas permukaan yang hendak dipindahkan.
Gosokan
adalah proses menggosok dan merekod corak daripada permukaan yang
berjalinan serta memberi ruang kepada murid meneroka proses mengambar
menggambar melalui deria sentuh yang terdapat di sekeliling mereka.
Untuk menghasilkan cetakan, murid boleh menggosok dakwat, pensel, kapur
ke atas sekeping kertas yang diletakkan di atas suatu permukaan yang
berjalinan.
Pelbagai
teknik gosokan boleh diteroka iaitu gosokan satu lapis dan satu arah
sahaja, gosokan beberapa lapisan di atas tempat yang sama secara
berulang kali atau berulang kali dari arah dan sudut yang berlainan,
secara pusingan, menggunakan pelbagai warna atau monokrom iaitu
menggunakan warna putih dan hitam sahaja dan gosokan potongan kertas.
Menurut Glosari
Seni Lukis, resis didefinisikan sebagai suatu kaedah melukis cat
air dengan menyapu cat ke permukaan yang telah disapukan lilin di
bahagian yang tidak mahu dicat atau diwarnakan. Lilin bertindak sebagai
pelindung kepada warna asal atau menghasilkan garisan di atas permukaan
kertas.
Sekiranya
kain digunakan, maka canting diperlukan untuk membuat garisan lilin
bagi menghasilkan corak batik. Warna pada resis kain dapat dikekalkan
dengan menggunakan Sodium silikat. Setelah selesai, rendaman soda ash
dalam air panas bertindak untukmembuang lilin yang terdapat pada
permukaan kain tersebut.
Resis
ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan
bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air
dan cat minyak, cat air dan lilin. Resis juga boleh dikatakan sebagai
proses penolakan warna. Teknik ini dapat dilihat dengan jelas di dalam
proses penghasilan batik lukis dan batik canting.
Alat
yang tajam diperlukan untuk mengguris keluar sesuatu bahan yang lembut
dari sesuatu permukaan. Seperti permukaan kertas disapu dengan krayon
secara berlapis supaya bahan krayon yang tebal berlekat di atas kertas.
Kayu, paku atau plastik digunakan untuk melakar gambar di atasnya.
Glosari
Seni Lukis menyatakan bahawa percikan adalah corak-corak tompok dan
titik pada lukisan cat. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka pula
percikan ialah titik-titik air atau warna yang berserak-serak ke sana
sini setelah air atau warna itu terhempas ke suatu permukaan. Makna
kedua ialah menghambur ke sana sini, memantul berselerak ke sana sini.
Makna ketiga ialah sesuatu yang memercik, menyebabkan berpercikan,
merenjisi.
Percikan
diistilahkan sebagai satu hasilan titikan warna yang berselerakan ke
sana sini setelah warna tersebut jatuh ke atas permukaan. Aktiviti
seperti mendetik, merenjis, mengetuk, menyembur dan memercik boleh
menghasilkan percikan. Alatan penting yang digunakan untuk menghasilkan
percikan ialah berus dari berbagai jenis, warna-warna basah dan kertas.
Percikan akan menghasilkan satu permukaan seperti batu granit atau
marble yang menarik. Tema yang boleh dijalankan dalam aktiviti percikan
termasuklah landskap, tumbuh-tumbuhan, corak, kad ucapan, setem dan
catan. Percikan boleh dihalang dengan menggunakan sesuatu objek atau
kertas yang boleh diubah kedudukannya untuk mengahasilkan kesan tindanan
apabila warna kedua dipercikkan.
Menurut
Glosari Seni Lukis, mozek boleh didefinisikan sebagai satu reka bentuk
atau gambar yang dibuat daripada serpihan kaca, kayu, marmar atau
pecahan tembikar. Mozek juga boleh menghasilkan gambar atau corak hiasan
dengan menyusun carikan kecil bahan-bahan seperti kaca, marmar dan
seramik (tessera), disusun di atas dinding, lantai atau permukaan yang
tidak rata untuk menghasilkan pantulan/kilauan. Biasanya ia disusun
secara bersebelahan dan tidak bertindih. Mozek dalam bentuk foto boleh
terhasil dari cantuman beberapa gambar lain disusun menjadi satu
tema/tajuk.
Menggunakan
rupa bentuk gambar yang dikeluarkan daripada alat stensil dengan
sesuatu cara supaya meninggalkan ruang kosong di atas alat stensil
tersebut. Apabila bahan warna disapu di atas stensil yang diletakkan
atas kertas, bahan warna akan melalui ruang kosong atau lubang di atas
stensil dan diserap oleh kertas. Garis luar pada lubang itu memberi
kesan kepada sifat garis luar rupa bentuk yang dihasilkan.
KESIMPULAN
“Kebanyakkan
orang dari pelbagai peringkat umur mempunyai kebolehan untuk meluahkan
perasaan mereka melalui permainan dan seni. Merkea juga mempunyai
kebolehan untuk keluar dari aktiviti ini , untuk mencerminkan diri
mereka dan untuk mencipta idea baru yang menuju kepada kebaikan”
- Dyer – Friedman & Sanders, 1997; Rubin 1978 -
Kesimpulannya,
banyak aktiviti yang dapat dijalankan untuk terapi seni. Seperti yang
telah dinyatakan di atas terdapat 4 bidang yang boleh diaplikasikan di
dalam terapi seni iaitu bidang menggambar, membuat corak dan rekaan,
membentuk dan membuat binaan dan yang terakhir sekali mengenal kraf
tradisional. Melalui aktiviti seperti ini juga dapat mengurangkan
tekanan perasaan murid, memberi peluang murid untuk merasa seronok
semasa sesi pembelajaran, memberi peluang kepada murid untuk
menghasilkan karya sendiri dan juga memberi peluang kepada murid untuk
meningkatkan tahap kreativiti mereka. Kelebihan terapi seni untuk guru
pula ialah, guru dapat mengesan masalah dalam diri murid. Contohnya jika
murid merasa marah, guru boleh melihat warna yang digunakan oleh murid
dalam menghasilkan sesuatu tugasan yang diberikan. Selain daripada itu,
guru dapat mengenali murid dengan lebih mendalam melalui terapi seni,
contohnya warna yang diminati oleh murid, siapa yang disayangi oleh
murid, latar belakang hidup murid dan lain – lain lagi. Oleh itu, banyak
kelebihan yang boleh diperoleh melalui aktiviti terapi bukan sahaja
untuk guru malahan untuk murid.
Blog Asal : http://specialzone90.blogspot.com/