KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Tuesday, 23 April 2013

FLOOR TIME

Terapi Floortime

Konsep
·                  Floortime bertujuan untuk membawa kanak-kanak autisme melalui 6 tahap penting yang menekankan perkembangan emosional.
·                  6 tahap tersebut ialah :

               1) pngawalan kendiri  menimbulkan minat terhadap dunia skeliling
                2) hubungan orang dewasa dengan kanak-kanak lebih rapat 
keinginan berinteraksi dengan orang lain.
                3) meningkatkn kemahiran komunikasi 2 hala 
 kanak-kanak itu sedar bahawa tindakannya membawa reaksi kepada orang lain

            4) mempertingkatkan pengendalian komunikasi kompleks
            5) idea emosional : iaitu kebolehan melahirkan perasaan
          6) pemikiran emosional : iaitu kebolehan berfikir tanpa                               beremosi.


Pengenalan
·         Teknik spesifik yang mengikut minat emosional semulajadi kanak-kanak.
·         Pada masa yang sama mencabar kanak-kanak kepada tahap sosial, emosional dan intelektual yang lebih baik.
·        Interaksi yang menarik mungkin berlaku di ‘lantai’, tetapi boleh diselitkan dengan perbualan dan juga interaksi.
·         Diperkenalkan oleh Dr. Stanley  Greenspan.
·         Sesuai untuk kanak-kanak autisme.
·         Berdasarkan kepercayaan bahawa kanak-kanak autisme boleh dibawa ke tahap yang lebih tinggi dengan bantuan orang dewasa.
·         Dipanggil floortime kerana orang yang lebih dewasa/pakar akan turun ke ‘ ‘lantai’ dan berinteraksi dengan kanak-kanak bermasalah ini.




Sejarah Terapi Floor Time


·         Dibangunkan kira-kira 30 tahun lalu oleh Stanley Greenspan.




·         Berdasarkan perkembangan kognitif dan dan psikologi kanak-kanak.
·         Bermula dengan mengkaji perkembangan bayi sehingga berusia 6 tahun.
·         Digunakan untuk merawat autism dan keperluan kepada komponen deria dan motor.
·         Pada tahun 1990, memulakan latihan dalam penilaian terhadap rawatan menggunakan Model DIR (Developmental Individual Difference Relationship Model)
·         Pada tahun 1996, Grennspan dan rakan-rakan menubuhkan Interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders.
·         Beliau juga menghasilkan diagnostik secara manual, penilaian, bahan pengukuran, video rakaman dan model latihan.
·         Pada tahun 1999, program pensijilan Institut DIR ditubuhkan.
·         Pada tahun 2003, Yayasan Floor time ditubuhkan untuk melibatkan ibu bapa, anak-anak dan guru mengenai aktiviti Floor time ini.



    Langkah–langkah di Dalam Terapi Floortime
   
      Pemerhatian
1.      Perhatikan dan fikirkan cara untuk mendekati kanak-kanak
2.      Pemerhatian: Riak muka, nada suara, bahasa badan dan perkataan
  
    Mendekati (memulakan komunikasi
1.      Gunakan bahasa tubuh badan dan perkataan yang sesuai apabila
2.      Kembangkan dan bina minat kanak-kanak terhadap sesuatu perkara
    Mengikuti kehendak kanak-kanak
1.      Menyokong dan membantu kanak-kanak
2.      Membenarkan mereka memilih permainan
3.      Akan meningkatkan keyakinan diri dan menjadi tegas
   Meneruskan dan mengembangkan permainan
1.      Membantu kanak-kanak meluahkan pendapat dan menentukan permainan
2.      Bertanyakan soalan yang dapat menggalakkan kanak-kanak berfikir secara kreatif
  
   Kanak-kanak menamatkan komunikasi

      Kanak-kanak menamatkan perbualan apabila mereka membalas dan menunjukkan bahasa tubuh mereka


   Kepentingan dan Contoh Aktiviti
         Hilangkan Ketakutan dan Kebodohan
         Kanak-kanak autistik tidak semestinya mahu melakukan semua perkara.
         Turuti kemahuan mereka dan kita menjadi pengikut
         Menangkap Ombak
         Bagi kanak-kanak kurang respons, bawa;ah beliau ke pantai dan berdiri di hadapan pukulan ombak kecil.
         Minta mereka mengejar dan melarikan diri daripada ombak di gigi air.
         Percikan
         Bermain percikan air dalam kolam
         Memrcikkan air, menendang air, membaling bola, dan menggunakan pelbagai peralatan permainan lagi.
         Menjelajah Kotak Pasir
         Menyembunyikan pelbagai objek dalam kotak pasir.
         Meminta kanak-kanak mencari sama ada tanpa alatan atau dengan alatan tangan.
         Melihat Gajah
         Bawa kanak-kanak ke zoo, akuarium, muzium bersejarah dan lain-lain tempat menarik.
         Minta mereka melakukan apa yang telah mereka perhatikan.











No comments:

Post a Comment

Post a Comment