KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
DOKUMEN STANDARD PRESTASI
MATEMATIK
TAHUN 3
MASALAH PEMBELAJARAN
MATLAMAT
Matlamat Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas bagi mata pelajaran Matematik adalah untuk membina pemahaman murid
tentang konsep nombor, kemahiran asas dalam pengiraan, memahami idea matematik yang mudah dan berketrampilan mengaplikasikan
pengetahuan serta kemahiran matematik secara berkesan dan bertanggungjawab dalam kehidupan seharian.
Komponen Matematik membolehkan murid:
OBJEKTIF
1. mengetahui dan memahami konsep nombor.
2. menguasai dan mengaplikasikan kemahiran tambah dan tolak.
3. mengenali bentuk-bentuk asas dan ciri-cirinya yang terdapat di alam sekeliling.
4. menguasai kemahiran penyelesaian masalah dalam kehidupan seharian.
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 1
BAND PERNYATAAN STANDARD
1.Tahu pengetahuan asas matematik
2.Tahu dan faham pengetahuan asas matematik
3.Tahu dan faham pengetahuan asas matematik bagi melakukan operasi asas matematik
4.Menguasai, mengaplikasi pengetahuan asas matematik dan boleh melakukan operasi asas matematik serta
mampu menyelesaikan masalah mudah dalam kehidupan seharian
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD)
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
1
Tahu
B1
Tahu pengetahuan asas
matematik
Nombor Bulat dalam Lingkungan 50
B1 D1
Mengenal nombor dalam lingkungan
21-50
B1 D1 E1
Menyebut nombor
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 3
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
2
Tahu dan
Faham
B2
Tahu dan faham
pengetahuan asas
matematik
Nombor Bulat dalam Lingkungan 50
B2 D1
Mengenal nombor dalam lingkungan
21-50
B2 D2
Membilang nombor dalam lingkungan
21-50
Wang sehingga RM 50
B2 D3
Mengenal mata wang Malaysia
Masa dan Waktu
B2 D4
Menyatakan bulan dalam setahun
B2 D1 E1
Menamakan nombor
B2 D2 E1
Membilang secara tertib menaik
B2 D2 E2
Melengkapkan urutan nombor secara tertib
menaik
B2 D3 E1
Menamakan wang kertas RM 50
B2 D4 E1
Menamakan nama bulan dalam setahun
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 4
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
3
Tahu,
Faham
dan
Boleh Buat
B3
Tahu dan faham
pengetahuan asas
matematik bagi melakukan
operasi asas matematik
Nombor Bulat dalam Lingkungan 50
B3 D1
Membilang nombor 21-50
B3 D2
Menentukan nilai nombor dalam
lingkungan 21-50
B3 D3
Menentukan nilai tempat sehingga 50
B3 D4
Menulis nombor dalam
lingkungan 21-50
Operasi Tambah dalam
Lingkungan 50
B3 D5
Menulis ayat matematik bagi
operasi tambah
B3 D1 E1
Membilang secara tertib menurun
B3 D1 E2
Melengkapkan urutan nombor secara tertib
menurun
B3 D2 E1
Menentukan nilai nombor dengan kuantiti
B3 D3 E1
Menentukan nilai tempat (sa dan puluh)
B3 D4 E1
Menulis nombor 21 – 50 dalam angka
B3 D5 E1
Menukarkan ayat matematik kepada bentuk
lazim
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 5
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
B3 D6
Menambah sebarang dua nombor
dalam lingkungan 50
Operasi Tolak dalam Lingkungan 50
B3 D7
Menulis ayat matematik bagi operasi tolak
B3 D8
Menolak sebarang dua nombor dalam
lingkungan 50
Wang sehingga RM 50
B3 D9
Mengenal mata wang Malaysia
B3 D6 E1
Menambah 2 digit dengan 1 digit tanpa
mengumpul semula
B3 D6 E2
Menambah 2 digit dengan 2 digit tanpa
mengumpul semula
B3 D7 E1
Menukarkan ayat matematik kepada bentuk
lazim
B3 D8 E1
Menolak 1 digit daripada 2 digit tanpa
mengumpul semula
B3 D8 E2
Menolak 2 digit daripada 2 digit tanpa
mengumpul semula
B3 D9 E1
Mengenal pasti wang kertas RM 50
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 6
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
4
Tahu,
Faham
dan
Boleh Buat
dengan
Beradab
B4
Menguasai, mengaplikasi
pengetahuan asas
matematik dan boleh
melakukan operasi asas
matematik serta mampu
menyelesaikan masalah
mudah dalam kehidupan
seharian
Nombor Bulat dalam Lingkungan
21-50
B4 D1
Menentukan nilai nombor dalam
lingkungan 21-50
B4 D2
Menulis nombor dalam lingkungan
21-50
B4 D3
Menggunakan nombor lingkungan
21-50 dalam kehidupan seharian
Operasi Tambah dalam Lingkungan
50
B4 D4
Menambah sebarang dua nombor
dalam lingkungan 50
B4 D5
Melengkapkan operasi tambah
B4 D1 E1
Membuat perbandingan nilai nombor
B4 D2 E1
Menulis nombor 21 – 50 dalam perkataan
B4 D3 E1
Menggunakan kalkulator dalam kehidupan
seharian
B4 D4 E1
Menambah 2 digit dengan 1 digit dengan
mengumpul semula
B4 D4 E2
Menambah 2 digit dengan 2 digit dengan
mengumpul semula
B4 D5 E1
Melengkapkan operasi tambah dalam bentuk
ayat matematik
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 7
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
Operasi Tolak dalam Lingkungan 50
B4 D6
Menolak sebarang dua nombor dalam
lingkungan 50
B4 D7
Melengkapkan operasi tolak
Wang sehingga RM 50
B4 D8
Menentukan nilai wang
B4 D5 E2
Melengkapkan operasi tambah dalam bentuk
lazim
B4 D6 E1
Menolak 1 digit daripada 2 digit dengan
mengumpul semula
B4 D6 E2
Menolak 2 digit daripada 2 digit dengan
mengumpul semula
B4 D7 E1
Melengkapkan operasi tolak dalam bentuk ayat
matematik
B4 D7 E2
Melengkapkan operasi tolak dalam bentuk lazim
B4 D8 E1
Menentukan nilai wang syiling
B4 D8 E2
Menentukan nilai wang kertas
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD) 8
BAND PERNYATAAN STANDARD DESKRIPTOR EVIDENS
B4 D9
Menyelesaikan operasi melibatkan
wang
B4 D10
Menyelesaikan masalah harian
melibatkan nilai wang
Masa dan Waktu
B4 D11
Menyatakan waktu dalam unit jam dan
minit
B4 D9 E1
Menyelesaikan operasi tambah yang melibatkan
wang
B4 D9 E2
Menyelesaikan operasi tolak yang melibatkan
wang
B4 D10 E1
Menyelesaikan masalah harian melibatkan
nilai wang
B4 D11 E1
Menyatakan ‘setengah’ dan ‘suku’ berdasarkan
muka jam
B4 D11 E2
Menyatakan waktu dalam unit jam dan minit
B4 D11 E3
Menulis waktu dalam unit jam dan minit
(setengah dan suku)
Dokumen Standard Prestasi KSSR PK Tahun 3 @ LP – MAT (LD)