PENDAHULUAN
Proses pengajaran dan pembelajaran
menjadi satu elemen penting dalam perkembangan pendidikan. Perkembangan
kemajuan dalam zaman ICT telah membawa jauh alam pendidikan dengan
perisian-perisian yang sangat tercanggih. Kaedah – kaedah lama semakin jauh
ketinggalan di telan zaman. Walaubagaimanapun
kita masih terikat dengan model-model pengajaran dan teori-teori yang ada hubungkaitnya dalam
psikologi pendidikan. Menurut Griffith W. Williams psikologi adalah satu cabang penyiasatan tingkah
laku manusia dalam suasana pembelajaran . Kajian saintifik terhadap tingkahlaku
individu adalah berkait rapat terhadap prinsip dan kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang digunapakai untuk menyelesaikan masalah (Smith 1978).
Dapatan-dapatan ini akhirnya menghasilkan satu teori atau kaedah dalam
perolehan ilmu pengetahuan.
Pengajaran adalah satu proses
penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran supaya dapat dipelajari dengan
berkesan. Daripada tidak tahu kepada lebih tahu pelajar akan berubah dan
menukar tingkah laku kepada sesuatu yang baru. Drisoll(1994) menghuraikan
bahawa pembelajaran pula adalah satu
proses pembaharuan prestasi secara
berterusan dalam diri manusia hasil
interaksi pembelajaran dengan alam sekitar. Pembelajaran adalah satu proses
perolehan ilmu pengetahuan melalui pengalaman, membuat penerokaan,
mendapat latihan sehingga berlaku
perubahan tingkah laku dalam diri pelajar. Oleh itu pembelajaran itu adalah satu proses yang mengubah keadaan,
sikap, pengetahuan manusia melalui pengalaman
Pada asasnya konsep pengajaran dan
pembelajaran adalah berlandaskan kepada teori-teori pembelajaran masa kini.
Teori-teori pembelajaran terdiri
daripada kognitif, konstruktivitisme, behaviorisme dan humanistic. Pengalaman
ilmu pengetahuan yang diperolhi dalam proses pembelajaran berlaku secara
berperingkat-peringkat yang menghasilkan satu
perubahan tingkahlaku manusia.
TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF.
Teori adalah berkaitan dengan proses
mental yang melibatkan pengamatan, pengetahuan dan pemahaman. Ahli-ahli psikologis
yang terkenal seperti Kohler,
Koffa,Piaget,Brunner, Ausuble,dan Gagne. Mereka semua berpendapat proses
pembelajaran adalah satu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran yang
tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku manusia. Proses
celik akal, pemprosesan maklumat menggunakan struktur dalaman kognitif dari
pelbagai peringkat umur dan kebolehan murid.
Semua maklumat yang di terima di
padankan dengan makluamat yang
sedia ada, diubahsuai dan disusun
semula seterusnya menghasilkan sesuatu maklumat yang baru.
PRINSIP-PRINSIP
KOGNITIF:
1. Bahan
–bahan pembelajaran di susun daripada mudah ke susah.
2. Memahami
pembelajaran lebih baik daripada hafazan.
3. Pengetahuan
sedia ada murid digunapakai dan disesuaikan dengan pembelajaran yang baru.
4. Isi
pelajaran perlu disusun mengikut pola-pola yang
tertentu supaya murid lebih mengingati.
5. Setiap
murid mempunyai perkembangan individu yang berbeza.
PENDEKATAN
TEORI KOGNITIF.
1. Menekankan
kepada proses mental dalam yang bermaksud maklumat yang di terima diproses
melalui perbandingan, peniruan dan penyatuan dengan maklumat lain yang sedia
ada, diubahsuai pula dan disusun semula.
2. Menekankan
kepada proses pengamatan, ingatan, pemikiran, dan penyelesaian masalah.
TEORI PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVITISME.
Teori ini adalah berkaitan dengan
pengajaran yang berdasarkan kepada penyelidikan dan pengalaman. Pembelajaran
terbina daripada hasil pencatuman maklumat dengan pengetahuan sedia ada. Proses
pembelajaran di bawah teori ini juga
menggalakan pelajar berkomunikasi dengan bahan untuk mendapatkan
jawapan. Murid di beri peluang meneroka
sepuas-puasnya dan mendapatkan jawapan serta kesimpulan sendiri.
Tokoh-tokoh yang terkenal terdiri
daripada Jean Piaget, Bruner, Lev Vygotsky dan John Dewey. Kesemua tokoh-tokoh
ini melihat proses pembelajaran sebagai aktivfiti pembinaan mental yang
dicantumkan dengan maklumat baru. Teori ini menekankan kepada penglibatan
pelajar dalam menyelesaikan masalah. Pelajar akan membina pengetahuan sendiri
untuk menjana idea dengan berdasarkan pengetahuan sedia ada. Semua maklumat
baru yang ada akan diolah dan disesuaikan dengan satu kerangka maklumat baru
yang dinamakan Konstruktivistime.
PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN
KONSTRUKTIVISME
- Proses
pembelajaran yang berlaku adalah proses sesuatu aktiviti yang aktif.
- Semasa
proses pembelajaran berlaku , ianya melibatkan aktiviti sosial dan
perkembangan bahasa sesama murid. Contohnya aktiviti yang dijalankan
secara kumpulan ketika bermain lego.
- Murid
akan belajar dan mendapat sesuatu
input yang baru semasa proses belajar dilangsungkan.
- Aktiviti
yang dijalankan melibatkan perkembangan minda, pergerakan fizikal dan
pengetahuan sedia ada murid.
- Guru
sebagai fasilitator dalam proses aktiviti pengajaran dan pembelajaran
dijalankan.
- Pengetahuan
dan idea setiap murid akan digunapakai dalam proses pembelajaran.
IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN
KOGNITIF DAN KONSTRUKTIF DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
- Guru
perlu menggunakan bahasa yang sesuai dengan tahap kebolehan murid supaya
mudah difahami dan murid memahami objektif yang hendak dicapai oleh guru.
- Guru
perlu bersedia dengan bahan-bahan yang dapat meransang minda murid dan
senantiasa diubahsuai mengikut aktiviti yang akan dijalankan.
- Guru
semestinya peka kepada kesesuaian persekitaran pembelajaran terutama dalam
bilik darjah supaya dapat mendorong atau memotivasikan murid untuk
terlibat dalam aktiviti pembelajaran.
- Proses
pembelajaran yang berlaku perlu mengambilkira pengetahuan sedia ada murid
dan menggunakan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran yang baru.
Contohnya aktiviti makan dan minum
yang telah dipelajari dirumah, disekolah guru boleh mengukuhkan lagi
dengan menerapkan adap-adap semasa makan.
- Guru
bertindak sebagai pemudah cara dan sentiasa menbantu murid dalam aktiviti
pembelajaran.
- Keadah
pembelajaran secara koperatif dan kolaboratif sangat efektif digunakan
dalam proses pembelajaran.
- Penilaian
secara tradisi sangat tidak sesuai digunakan lagi, dan teknik pembelajaran
seperti hafazan dan syarahan tidak menjadi begitu efektif berbanding
aktiviti berkumpulan.
TEORI PEMBELAJARAN JEAN PIAGET
Teori pembelajaran Piaget lebih
menekankan kepada konsep perkembangan, pertumbuhan kecerdasan yang dipengaruhi
oleh lingkugan sosial dan kematangan. Ahli psikologis yang berasal dari
Switzerland menyatakan bahawa semua kanak-kanak mempunyai kecenderungan yang
berbeza mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing. Menurut Piaget ada 4
tahap perkembangan yang akan dilalui oleh semua kanak-kanak.
1) Tahap
sensorimotor iaitu dari lahir sehingga berumur 2 tahun dimana kanak-kanak akan
memerhati dan melalui pengalaman akan
mempelajari sesuatu yang dilihat, dirasa dan disentuh.Pada peringkat ini
kanak-kanak akan menggunakan deria motor untuk memahami dan berinteraksi dengan
persekitaran. Pada tahap ini juga tiada konsep pengekalan kerana kebolehan
mental sangat terhad kepada objek yang dapat dilihat sahaja.
2) Tahap
pra-operasi iaitu dari 2 tahun hingga 7 tahun
dimana kanak-kanak mula menggunakan kecekapan kemahiran motor kasar dan halus untuk meneroka sesuatu yang baru. Pada
peringkat ini kanak-kanak mula memahami symbol dan keupayaan berbahasa yang
sangat terhad untuk mengambarkan sesuatu konsep. Perkembangan kognitif akan
menjadi lebih pesat apabila kanak-kanak mula fasih bertutur.
3) Tahap
operasi konkrit iaitu dari 7 tahun hingga 11 tahun dimana kanak-kanak mula
menggunakan pengetahuan dan akal fikiran untuk mempelajari sesuatu yang
konkrit. Kebanyakannya pada tahap ini kanak-kanak memerlukan objek dan peristiwa-peristiwa
sebelum dapat menyelesaikan beberapa masalah. Pada peringkat ini juga
kanak-kanak sudah boleh mempelajari lebih daripada satu perkara dalam satu
masa. Namun demikian keupayaan berfikir secara logik masih terbatas kepada
konkrit sahaja.
4) Tahap
operasi formal iaitu berumur 11 tahun ke
atas yang akan lebih mempelajari sesuatu yang lebih abstrak.( dari konkrit ke
abstrak).Ini adalah peringkat perkembangan kognitif yang paling penting di mana kanak-kanak akan
berusaha menyelesaikan masalah yang konkrit dan abstrak. Penglibatan
kanak-kanak yang lebih aktif akan menggalakan perkembangan pemikiran dan membuat penaakulan.
Merujuk kepada tahap-tahap perkembangan
di atas, Piaget telah menunjukkan semua
kanak-kanak cuba mengadaptasikannya
mengikut kepada pengalaman dan kesesuaian keadaan. Adaptasi dan
keseimbangan adalah saling berkait dan saling mempengaruhi antara satu sama
lain. Urutan setiap tahap tersebut tidak dapat diubah dan saling berkaitan
secara tidak langsung.Menurut Piaget proses perubahan tingkahlaku individu
untuk mengadaptasikan diri dalam alam sekitar adalah sebenarnya proses
pembelajaran. Proses asilimasi di mana semua pengalaman lalu akan akan
dikaitkan dengan pengalaman yang baru
untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baru. Pengalaman yang baru tersebut
pula dinamakan akomodasi iaitu satu
proses yang merubah struktur kognitif.
IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN
PIAGET DALAM PROSES PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN.
1. Pengetahuan
sedia ada digunakan dalam proses pembelajaran untuk menghasilkan satu sistem
maklumat yang baru.
2. Isi
pelajaran akan dikembangkan dan dikaitkan dengan mengikut peringkat kognitif
kanak-kanak dan tahap keupayaan masing-masing.Contohnya dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu dengan tema buah-buahan. Murid akan diberi penerangan mengenai
jenis –jenis buah-buahan tempatan, serta dikaitkan dengan rasanya. Pada tahap
ini murid-murid akan memberikan berbagai cerita atau pendapat berdasarkan
pengalaman.
3. Isi
pelajaran akan disusun daripada konkrit ke abstrak iaitu dari senang ke susah.
Contoh dalam matapelajaran matematik. Konsep pra nombor akan diajar dulu
sebelum mempelajari nombor.
4. Penglibatan
kanak-kanak adalah secara aktif dalam aktiviti kumpulan digalakkan dan mereka saling
berinteraksi antara satu sama lain. Komunikasi dua hala dan bertukar pendapat
semasa menjalankan aktiviti menggalakkan perkembangan bahasa.
5. Motivasi
secara instrinsik dipupuk supaya kanak-kanak dapat digerakkan secara aktif
dalam aktiviti. Contohnya dengan memberi pujian , kata-kata galakan, dan
sokongan dapat merangsang mereka.
TEORI PEMBELAJARAN LEV VYGOTSKY.
Lev Vygotsky adalah seorang ahli
psikologis, dan karyanya sangat terkenal di dunia barat pada tahun 1960an. Teori Vygotsky lebih menekankan kepada interaksi antara aspek internal dan eksternal
dalam pembelajaran . Menurut Vygotsky
sistem sosial sangat penting dalam perkembangan kognitif kanak-kanak. Mereka akan berinteraksi dan berkolaborasi untuk mengembangkan sesuatu
yang baru. Vygotsky menekan bahawa
perkembangan kognitif seseorang kanak-kanak sangat dipengaruhi oleh sosial dan
budaya . Teori beliau juga ada menyebut
mengenai “scaffolding” iaitu memberikan
sejumlah besar bantuan pada tahap awal pembelajaran dan kemudian mengurangi
bantuan tersebut dan memberikan kesempatan kepada kanak-kanak mengerjakan sendiri.
Bantuan yang diberi adalah seperti
peringatan, petunjuk dan dorongan
sehingga kanak-kanak tersebut boleh
melakukannya. Dalam teori ini menyatakan potensi murid dapat
dikembangkan melalui usaha dan pengalaman sendiri dalam proses pembelajaran, sehingga
ke satu peringkat kanak-kanak akan boleh melakukannya sendiri tanpa bantuan
orang lain.
KONSEP KONSTRUKTIVISME
VYGOTSKY
Merujuk kepada gambarajah di atas ,
Vygotsky telah menerangkan mengenai konsep “scaffolding” . Kanak –kanak
mempunyai had perkembangan individu yang berbeza. Setiap kanak-kanak akan
melalui proses pembelajaran dengan bantuan rakan dan guru sehingga berjaya
menguasai dengan sendiri. Proses ini akan berulang-ulang berkali-kali sehingga
kanak-kanak mempunyai keyakinan untuk melakukannya sendiri walaupun masih
mengharapkan bimbingan daripada orang lain. Pada peringkat ini kanak-kanak akan
menunjukkan kebolehan menyelesaikan masalah melebihi daripada kebolehan diri
sendiri. Pada satu peringkat dimana kanak-kanak berjaya melakukan
aktiviti-aktiviti yang sukar tanpa bantuan orang lain berdasarkan pengalaman
masing-masing.
IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN VYGOTSKY TERHADAP
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
1. Pembelajaran
dijalankan secara koperatif supaya murid-murid dapat berinteraksi antara satu
sama lain. Contoh dalam mata pelajaran sains, murid akan diminta membuat satu
uji kaji mengenai tumbuhan dalam kumpulan. Mereka akan berbincang dan
mengeluarkan pendapat masing-masing dengan menggunakan pengetahuan sedia ada
untuk mencapai satu keputusan.
2. Konsep
bantu sepenuhnya dan cuba sendiri dalam pembelajaran merupakan satu interaksi pengalaman yang
berkesan. Contohnya ada sekumpulan murid dalam ujikaji sains seperti diatas
memerlukan bantuan guru untuk memberi idea dan menggerakkan mereka dalam
aktiviti tersebut sehingga mencapai satu keputusan.
3. Perkembangan
kognitif murid akan lebih teransang sekiranya pengetahuan sedia ada digunakan
dalam proses pembelajaran. Contohnya dalam aktiviti seperti di atas juga, murid
akan cuba menggunakan pengalaman masing-masing untuk di adaptasikan dalam
ujikaji sains tersebut. Semasa proses ini berlansung pelbagai percubaan yang
berulangkali dilakukan sehingga objektif dapat dicapai.
IMPLIKASI TEORI PEMBELAJARAN
KOGNITIF DAN KONSTRUKTIVITSME DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KANAK-KANAK
BERKEPERLUAN KHAS.
1. Pengalaman
–pengalaman belajar perlu disesuaikan dan dikembangkan dengan keperluan
kognitif kanak-kanak Ini bermaksud sebelum memulakan proses pengajaran dan
pembelajaran guru perlu mengetahui pengetahuan sedia ada murid agar sesuai
dengan isi pelajaran yang akan disampaikan. Contohnya dalam aktiviti kemahiran
hidup iaitu komponen berkebun. Bersoal jawab hendaklah berkaitan dengan tanaman
atau sayuran yang biasa dilihat oleh kanak-kanak dirumah. Sekiranya kanak-kanak
tersebut suka memakan sayuran kacang panjang sudah tertentu ianya akan begitu
teruja hendak belajar cara-cara menanam pokok kacang panjang. Isi pelajaran
akan lebih bermakna dan kanak-kanak akan mendapat mengembangkan satu maklumat
baru yang berkait dengan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada.
2. Pemusatan
perhatian seharusnya lebih ditumpukan kepada proses kognitif kanak-kanak dan
tahap keupayaan yang berbeza. Walaupun aktiviti dijalankan dalam kumpulan namun
tahap mereka sangat berbeza. Kepakaran guru sangat diperlukan supaya
kanak-kanak tidak berasa dipinggirkan. Contohnya dalam kumpulan murid tersebut
diberi tajuk yang sama tetapi aktiviti setiap satunya berbeza. Misalan dalam
matapelajaran matematik, dengan tajuk nombor 0-5. Jadi dalam satu kumpulan
tersebut ada murid yang akan membilang nilai nombor dengan menggunakan alat
pembilang atau yang lain akan menggunakan plastesin untuk membentuk nombor.
Sementara yang lain pula akan mewarna atau menyambung garisan putus-putus yang
berkaitan dengan nombor tersebut. Dalam proses ini guru dapat memberi tumpuan
sepenuhnya kepada setiap orang murid secara individu untuk mencapai objektif
pembelajaran.
3. Keutamaan
harus diberikan kepada penglibatan murid yang aktif dan berusaha sendiri dalam
aktiviti pembelajaran. Ini bertujuan memberi ruang kepada murid untuk
berinteraksi dengan rakan dan bahan-bahan pembelajaran secara meluas. Contoh
dapat dilihat dalam aktiviti kemahiran manipultif. Kanak-kanak akan diberi
peluang bermain dengan lego, berbincang dan bekerjasama dengan rakan untuk
mencipta sesuatu binaan. Guru perlu menghidupkan suasana pembelajaran tersebut
dengan pelbagai kaedah supaya kanak-kanak merasa ada keinginan untuk
melakukannya.
4. Perbezaaan individu perlu diambil kira supaya
setiap aktiviti dapat disusun mengikut tahap keupayaan masing-masing. Pengalaman
sebagai guru Pendidikan Khas, kita perlu mengetahui sedikit sebanyak latar
belakang kanak-kanak tersebut. Ianya banyak membantu dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Contohnya seorang kanak-kanak autisme yang terlalu sukar
untuk difahami. Kadang kala beliau akan menjadi pasif dan terlalu aktif dalam
setiap masa. Berbanding dengan seorang kanak-kanak perkembangan lambat (slow learner)
yang boleh dikategorikan dalam kumpulan yang boleh belajar. Oleh yang demikian
bahan –bahan dan aktiviti pembelajaran yang berkaitan adalah sangat berbeza
antara keduanya. Guru perlu tahu kehendak dan mood kanak-kanak ini sebelum
memulakan pengajaran. Mood dan kehendak itu pula perlu diubahsuai dengan
objektif dan aktiviti pembelajaran supaya kanak-kanak tersebut tidak rasa
rendah diri dan terasing.
5. Guru
perlu mendorong dan memotivasikan kanak-kanak berkeperluan khas ini dalam
proses pembelajaran. Mendekati mereka dengan penuh kepercayaan dan kasih sayang
akan membuat mereka rasa dihargai dan rasa diterima. Lenggok dan bahasa badan
guru bukan sahaja dapat memberikan keyakinan kepada mereka bahkan melenyapkan
sedikit sebanyak rasa rendah diri yang ada dalam diri mereka. Secara tidak
langsung mereka akan mempercayai guru adalah rakan yang baik dan boleh menerima
mereka. Penggunaan bahasa yang sesuai dengan aras mereka serta mudah difahami
banyak membantu menyampaikan maksud atau hasrat yang hendak disampaikan oleh
guru. Selain daripada itu ganjaran dari segi materialistik seperti gula-gula,
biskut, kata-kata pujian dan senyuman guru akan turut memotivasikan kanak-kanak
tersebut. Objektif pembelajaran akan lebih cepat tercapai jika guru dapat
menggunakan barang-barang permainan sebagai bahan bantu mengajar. Kanak-kanak
akan cepat teransang dan dapat digerakkan untuk melakukan akitviti-aktiviti
pembelajaran.
6. Bagi
kanak-kanak berkeperluan khas, bantuan akan diberikan sepenuhnya pada peringkat
awal, yang akan dikurangkan secara beransur-ansur sehingga kanak-kanak tersebut
boleh berdikari dengan sendirinya. Contohnya dapat dilihat dengan jelas dalam
aktiviti pengurusan diri iaitu memakai pakaian. Pada peringkat pertama guru
akan membantu kanak-kanak tersebut memakai pakaian mengikut langkah-langkah
betul. Aktiviti ini akan dilakukan secara latihtubi sehingga kanak-kanak tersebut berkeyakinan
untuk melakukan sendiri. Akhirnya kanak-kanak tersebut akan diberi ruang dan
masa memakai pakaian dengan sendiri sehingga berjaya. Guru pada ketika itu
hanya memberikan arahan sahaja supaya kanak-kanak tersebut dapat mengingati
semula langkah-langkah yang telah dipelajari.
7. Bagi
kebanyakan kanak-kanak berkeperluan khas penilaian di buat lebih kepada
pemerhatian. Berdasarkan pengalaman saya, penilaian secara pemerhatian banyak
membantu guru mengkaji dan memahami perlakuan kanak-kanak tersebut. Pemerhatian
boleh dibuat samada secara individu atau ketika kanak-kanak tersebut dalam
kumpulan. Perubahan tingkah laku yang ditunjukkan akan memberikan jawapan kepada guru semasa membuat
pemerhatian. Perubahan tingkah laku tersebut boleh berlaku juga apabila
kanak-kanak berinteraksi dengan bahan-bahan pengajaran atau bahan media.
8. Peranan
guru pendidikan khas adalah sama dengan tugas guru di arus perdana. Sebelum
menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran, perancangan perlu dilakukan
dengan teliti supaya objektif dapat dicapai sepenuhnya. Guru mesti memainkan
peranannya sebagai pemudah cara atau penolong dalam setiap aktiviti pembelajaran.
Guru perlu mahir memilih bahan-bahan yang sesuai dengan aktiviti yang
dirancang. Guru juga berperanan sebagai pembimbing yang sentiasa membantu
murid-murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
RUMUSAN.
Keseluruhannya
teori – teori yang telah dibincangkan di atas telah menyentuhkan banyak perkara
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kedua-dua teori tersebut saling
berkait antara perkembangan kognitif dan proses penyelidikan, proses meneroka
dan cuba jaya. Perubahan tingkah laku yang positif akan dicapai setelah
berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran yang memberi impak kepada pengukuhan
pengetahuan dalam memori. Struktur pengetahuan akan berkembang dengan
bertambahnya pengetahuan ke dalam ingatan jangka panjang. Teori – teori ini
sangat sesuai untuk diaplikasikan dengan kanak-kanak berkeperluan khas.
Perkembangan kognitif mereka sangat berkait dengan pengetahuan sedia ada untuk
membentuk satu pengalaman yang baru. Proses pengajaran dan pembelajaran perlu
memberikan ruang kepada kanak-kanak meneroka sendiri bagi meningkatkan lagi
keyakinan diri dan proses interaksi dengan rakan dan bahan. Berdasarkan teori yang telah dibincangkan di
atas, saya berpendapat adalah sangat perlu bagi guru-guru mengaplikasikan
kaedah dan teknik dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Murid-murid diberi
peluang bergerak bebas menjalankan aktiviti dan berinteraksi dengan bahan dan
guru. Akhir sekali keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran saling bergantung
bersama antara murid, guru dan
bahan.