A) HALANGAN PERSEKITARAN
1, Peluang sangat terhad dan tiada program pemulihan.- kurang pendedahan terhadap program intervensi awal yang berkualiti.
2. Guru dan Pentadbir sekolah - mendiskriminasikan kanak-kanak kelainan upaya yang dianggap berbeza daripada kanak-kanak lain yang sebaya.
3. Sistem pentadbiran- penyisihan dan pemulauan.
4. Sukatan pelajaran- tidak memenuhi kepelbagaian , kemampuan, keperluan dan keadaan kanak-kanak kelainan upaya.
5. Pendekatan pdp- tidak mesra pelajar , tidak menepati kepelbagaian keperluan.
6. Sistem penilaian- tidak menyeluruh dari segi perkembangan akademik, sosial,emosi dan fizikal.
7. Persekitaran- tidak dapat digunakan secara inklusif.
b) HALANGAN INDIVIDU
1. Komunikasi - kekangan bahasa ibunda dalam kalangan rakan sebaya, guru dan bahan pdp termasuk penggunaan bahasa isyarat dan braille.
2.) Motivasi yang rendah - tidak yakin dan berasa rendah diri terhadap persekitaran yang tidak mesra keperluan oku.
3) Penderaan- deraan psikologi, fizikal atau seksual.
4) Jantina- kanak-kanak perempaun yang kurang upaya lebih banyak halangan daripada kanak-kanak lelaki.
5) Ketrampilan sosial- kepayahan bersosialisasi menyebabkan penyisihan dan wujud persempadanan akibat kecacatan.
6) Temperamen- sukar menyesuaikan diri akibat emosi yang tidak stabil dan daya tumpuan yang singkat.
7) Minoriti bahasa, budaya dan agama- halangan besar dalam persekitaran inklusif .
8) Kecatatan dan kesihatan- kesukaran berkomunikasi dan menghidap penyakit yang berjangkit serta berulang.
1, Peluang sangat terhad dan tiada program pemulihan.- kurang pendedahan terhadap program intervensi awal yang berkualiti.
2. Guru dan Pentadbir sekolah - mendiskriminasikan kanak-kanak kelainan upaya yang dianggap berbeza daripada kanak-kanak lain yang sebaya.
3. Sistem pentadbiran- penyisihan dan pemulauan.
4. Sukatan pelajaran- tidak memenuhi kepelbagaian , kemampuan, keperluan dan keadaan kanak-kanak kelainan upaya.
5. Pendekatan pdp- tidak mesra pelajar , tidak menepati kepelbagaian keperluan.
6. Sistem penilaian- tidak menyeluruh dari segi perkembangan akademik, sosial,emosi dan fizikal.
7. Persekitaran- tidak dapat digunakan secara inklusif.
b) HALANGAN INDIVIDU
1. Komunikasi - kekangan bahasa ibunda dalam kalangan rakan sebaya, guru dan bahan pdp termasuk penggunaan bahasa isyarat dan braille.
2.) Motivasi yang rendah - tidak yakin dan berasa rendah diri terhadap persekitaran yang tidak mesra keperluan oku.
3) Penderaan- deraan psikologi, fizikal atau seksual.
4) Jantina- kanak-kanak perempaun yang kurang upaya lebih banyak halangan daripada kanak-kanak lelaki.
5) Ketrampilan sosial- kepayahan bersosialisasi menyebabkan penyisihan dan wujud persempadanan akibat kecacatan.
6) Temperamen- sukar menyesuaikan diri akibat emosi yang tidak stabil dan daya tumpuan yang singkat.
7) Minoriti bahasa, budaya dan agama- halangan besar dalam persekitaran inklusif .
8) Kecatatan dan kesihatan- kesukaran berkomunikasi dan menghidap penyakit yang berjangkit serta berulang.