Tingkah
laku terpuji penting bagi melahirkan murid yang bersifat sanggup melaksanakan
tanggungjawab pada diri, keluarga, institusi dan Negara. Tanpa tingkah laku
terpuji dalam diri pelajar tidak mungkin mereka sanggup melaksanakan
tanggungjawab diri sebdiri. Mereka lebih rela melakukan kesalahan berbanding
melakukan perbuatan baik kerana bagi mereka, tiada faedahnya mereka melakukan
kebaikan.
Tingkah
laku terpuji penting bagi mewujudkan suasana tenang dan kondusif dalam bilik
darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan
licin, berkesan, dan penuh ceria. Apabila murid yang bermasalah daripada segi
disiplin ini tidak wujud dalam kelas, tidak ada murid yang membuat bising dan
mengganggu murid lain belajar.
Guru
juga tidak perlu meninggikan suara ataupun bercakap kasar dengan murid .Ini
menyebabkan berbagai-bagai masalah sebalaiknya murid sendiri sudah memahami
peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Justeru, hubungan antara guru dan
murid dapat diperbaiki dan kemesraan dapat diwujudkan, ini dapat mengubah minat bagi menimba ilmu dapat dipertingkatkan.
Para
pelajar menjadi lebih tekun dan produktif apabila mereka mempunyai tingkah laku
terpuji. Apabila mereka mengikut didiplin yang telah ditetapkan, jadual mereka
dan tingkah laku mereka dapat berubah. Mereka dapat melakukan sesuatu perkara
secara sistematik dan mengikut laluan yang betul tanpa menyalahi undang-undang.
Mereka dapat menjadi lebih produktif lagi dalam menghasilkan idea yang menarik
dalam pelbagai bidang terutamanya dalam bidang kemahiran.
Masa
dapat dijimatkan kerana segala tugasan dapat disiapkan dalam tempoh masa yang
lebih singkat. Disiplin diri yang tinggi membentuk mereka menepati masa dan
tidak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak perlu dilakukan.
Sebagaimana yang kita tahu, pelajar kini lebih banyak melakukan tingkah laku
bermasalah sehingga hilang pegangan dan hala tuju.
Pembangunan
tingkah laku terpuji yang tinggi dalam kalangan pelajar mampu melatih pelajar
dengan dengan nilai-nilai murni seperti kepatuhan, tanggungjawab, kasih saying,
berkerjasama, cintakan kebersihan dan hormat menghormati. Oleh itu, dengan
mematuhi disiplin, pelajar sentiasa ingat dan menanamkan sifat-sifat yang baik
dalam diri dan membuang sifat-sifat negatif yang tidak perlu ada dalam diri
mereka.
Guru perlu menjalankan intervensi bagi melahirkan murid pkhas yang mempunyai tingkahlaku yang baik. secara tidak lngsung mengubah pandangan negatif pihak lain. Akhirnya mereka sedar bahawa murid pkhas boleh dididik dan diajar melakukan amalan-amalan kebaikan.