1.0 PENGENALAN
1.1 Definisi Tingkah laku
Tingkah Laku adalah apa yang
dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu.
Tingkah laku juga semua tindakan manusia yg boleh diperhati, diukur dan dinilai
dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara
sedar atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap
yang berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001),
sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara
sedar atau separa sedar.
Manakala,
menurut
Garry Martin dan Joseph Pear (2003), tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi,
prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang
melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap
organ. Pada dasarnya tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau
dilakukan oleh individu. Carl Rogers (1999), menekankan bahawa seseorang
individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya
individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya
berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin. Menurut Al-Ghazali pula
dari perspektif Islam, tingkah laku manusia mempunyai tujuan
agama dan kemanusiaan.Tingkah
laku normal dan tidak normal adalah berdasarkan kepada kekerapan dan berlaku
sepanjang masa dan mempunyai masalah psikologi.
Mengikut (PL94-142) Masalah tingkahlaku
atau gangguan emosi yang serius merujuk kepada keadaan di mana ciri-ciri yang
berikut berlaku pada tempoh yang lama, pada darjat yang ketara dan keadaan ini
menjejaskan prestasi pembelajaran. Tingkah Laku
Bermasalah Tingkah laku bermasalah ialah
merujuk kepada sebarang tingkah laku sama ada positif ataupun negatif yang
menjejaskan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Tingkah laku
terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif.
Tingkah laku positif terbahagi kepada empat iaitu sikap ingin tahu, cepat
belajar, proaktif dan pintar cerdas. Manakala tingkah laku negatif pula
terbahagi kepada tiga iaitu tingkah laku distruktif, distruptif dan sikap
bergantung.
1.2 Definisi Pengurusan Tingkah Laku
Pengurusan tingkah laku boleh
ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku
bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.
(Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005).
Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Membimbing tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku negative dan bebas gangguan.
Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Membimbing tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku negative dan bebas gangguan.
2.0
FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH TINGKAH LAKU
Tingkah
laku negatif biasanya dipengaruhi oleh keadaan persekitaran rumah seperti tidak
dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Faktor seterusnya adalah
persekitaran sekolah seperti kurikulum terlalu padat dan berfokus pada
peperiksaan. Murid akan rasa tertekan dan menunjukkan tingkah laku bermasalah
disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan, tidak
menarik perhatian dan tidka mempunyai objektif yang jelas. Faktor ini
menyebabkan wujudnya murid bermasalah. Seterusnya keadaan fizikal sekoalah yang
padat, panas dan bising menyebabkan murid menunjukkan tingkah laku yang
negatif. (Saayah Abu:2008).
Penderaan
Kanak-Kanak iaitu penderaan fizikal,
mental dan emosi sering menjadi topik yang sering dilaporkan oleh media massa.
Perkara ini berlaku apabila ibu bapa atau penjaga gagal memberikan kasih sayang
yang sepatutnya di samping penjagaan yang berterusan. Mereka sering kali
mengancam, mengutuk ataupun meyakiti kanak-kanak dengan pelbagai cara. Keadaan
ini menyebabkan terjadinya penderaan yang mudah dilihat iaitu kecederaan
fizikal dan gangguan dari segi mental dan emosi yang sukar untuk dilihat oleh
orang lain. Kanak-kanak yang mengalami masalah penderaan akan terdorong untuk
bertindak negatif iaitu sama ada menyendiri dan tidak suka didekati oleh orang
lain atau sebaliknya bersikap mahu melepaskan dendam terhadap kanak-kanak lain
yang dianggap lebih lemah daripadanya. Kanak-kanak tersebut mungkin melakukan
semula apa yang dilakukan oleh orang yang pernah menderanya kepada kanak-kanak
lain di sekelilingnya.
Namun
begitu, menurut Rosenberg, 1987 dalam Saayah Abu (2008) kanak-kanak yang cerdas berupaya
melakukan apa yang baik untuk dirinya tanpa mengharap orang lain terlibat
dengan aktiviti luaran seperti aktiviti sekolah, biasanya tidak mudah menerima
kesan akibat penderaan emosi Keadaan ini menjelaskan bahawa tidak semua
kanak-kanak dalam satu keluarga yang sama mengalami gangguan perkembangan apabila
emosi mereka didera. Tingkah laku ini dikenal pasti sebagai tingkah laku
menunjukkan emosi (expressed emosion) yang dipercayai dapat menetukan masa
depan pesakit skizofrenia. Ahli keluarga yang menunjukkan sikap penolakan,
pengasingan, sikap tidak peduli dan kerap mengkritik dikira sebagai mempunyai
tahap meluahkan emosi yang tinggi. Sekiranya pesakit skizofrenia hidup bersama
ahli keluarga yang menunjukkan tahap meluahkan emosi yang tinggi, maka pesakit
ini sukar pulih walaupun rawatan ubat-ubatan telah diberi dengan cukup.
3.0 CARA MENGURUS TINGKAH LAKU
Seperti
di perkenalkan oleh Lee Center (1976) iaitu model disiplin tegar. Model ini
adalah sistem peraturan tingkah laku di adalam kelas yang di buat oleh guru.
Apabila kanak-kanak melanggar peraturan, namanya akan dipaparkan pada papan
kenyataan dan guru memanggil ibu bapa mereka ke sekolah. Center juga
mencadangkan supaya nama itu direkod dan dihantar kepada pengetua. Selain itu,
model ini membantu guru mengajar dengan lebih berkesan tanpa sebarang gangguan.
Kebanyakkan dilaksanakan di sekolah rendah memandangkan sesuai untuk mengurus
tingkah laku kanak-kanak supaya memahami pentadbiran sekolah.
Walaubagaimanapun, ia kurang berjaya melatih kanak-kanak supaya
bertanggungjawab. Selain itu, kelemahannya adalah tidak menghiraukan
kurikulum,struktur dan susun atur di dalam bilik darjah.
4.0
TEKNIK PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Tingkah laku boleh diuruskan dengan mengaplikasikan
beberapa teknik. Antara teknik-teknik tersebut adalah dengan menggunakan alat
pengukuran personal (personal tools),
teknik pencegahan (preventives technique),
dan tindakan pembetulan (correction
measure).
Teknik pertama iaitu alat pengukuran personal yang boleh
dilaksanakan dengan menggunakan kaedah kedekatan fizikal (physical proximity). Kaedah ini dilaksanakan dengan guru mendekati
sendiri murid yang mempunyai masalah tingkah laku. Kaedah seterusnya adalah
dengan menggunakan mobiliti fizikal (physical
mobility) iaitu dengan berjalan ke hadapan, ke belakang, ke tepi atau
mengelilingi kelas sambil membuat pengawasan. Eksperisi wajah atau pandangan
guru yang menyenangkan, menarik, marah, kecewa atau benci turut tergolong dalam
teknik pertama ini. Kesimpulannya, guru perlu mahir dalam menggunakan teknik
ini.
Teknik kedua pula adalah berkaitan dengan pencegahan.
Teknik ini dapat mengurangkan ketegangan dan menggalakkan proses pengajaran
supaya menjadi lancar. Selain itu, melalui teknik ini iklim yang positif dan
persekitaran yang terurus dapat diwujudkan. Maka bagi mewujudkan suasana
seperti ini, antara kaedah yang boleh digunakan adalah dengan meminta murid
supaya mematuhi rutin bilik darjah, membuat sistem mengutip buku serta murid
menerima bentuk peraturan yang digubal. Guru juga boleh memberitahu tentang
perlakuan yang diterima atau tidak.
Teknik yang terakhir adalah dengan melaksanakan tindakan pembetulan.
Tindakan ini dapat dilaksanakan dengan menangani masalah secara spontan dan
menghentikan dengan baik tanpa merosakkan apa-apa. Selain itu, pengubahsuaian
tingkah laku positif dan menghentikan tingkah laku negatif serta mengharmonikan
iklim bilik darjah juga dapat membantu dalam melaksanakan teknik tindakan
pembetulan ini. Guru juga boleh menggunakan hukuman yang diketahui oleh murid
dan relevan seperti ketuk-ketampi. Di samping itu, jika murid masih melakukan
tingkah laku bermasalah itu, guru boleh menukar tempat dan berjumpa dengannya
selepas pengajaran. Melalui perjumpaan ini, guru boleh membimbing perlakuannya
supaya menjadi lebih baik. Maka, guru haruslah sentiasa memperjelaskan atau
mengingatkan mereka berkaitan dengan tingkah laku tersebut.
5.0 PRINSIP-PRINSIP
PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Mengurus TL memerlukan kemahiran guru yang khusus dalam
bidang tersebut. Ia berlandaskan kepada prinsip-prinsip tertentu yang perlu
dihayati dan dipegang oleh guru.Antara perkara yang perlu diberi perhatian
ialah prinsip peneguhan, jenis pemerhatian, dan prinsip pengurusan tingkah
laku.
- Prinsip Peneguhan
Peneguhan
sangat penting untuk mengekal atau mengurangkan tingkah laku.Dalam membuat
peneguhan, peneguh (ganjaran) yang diberikan hendaklah sesuai dan berkesan.
Peneguh merupakan sesuatu objek atau situasi yang dapat meneguhkan atau
mengekalkan tindak balas atau kelakuan pada masa kini atau memungkinkan
peningkatan perlakuan pada masa akan datang. Peneguh yang diberi mestilah sesuatu
yang disukai oleh pelajar.
ii.
Jenis-jenis Pemerhatian
Pemerhatian
yang pertama adalah pemerhatian yang boleh dijenis mengikut tujuan dan aspek
yang hendak diperhati iaitu memerhati sesuatu perlakuan tanpa membuat tafsiran
(interpreation) dan tanggapan (judgement) iaitu melapor apa yang dilihat sahaja
dan menggunakan tafsiran bukan untuk penilaian semasa tetapi membuat hipotesis yang diperolehi selepas menemu bual
individu yang berkenaan.
Kedua,
pemerhatian yang dibuat mestilah mengikut apa yang telah dirancang dan secara
“open-ended” iaitu menilai atau memerhati kemahiran tertentu, pengetahuan,
perlakuan atau sikap yang telah dikenal pasti serta menilai sesuatu yang wujud
tanpa dijangka atau di luar perancangan pemerhati tetapi relevan dengan
objektif penilaian tersebut.
Manakala,
yang ketiga adalah pemerhatian untuk jangka pendek dan jangka panjang. Pemerhatian
yang dilaksanakan mengikut urutan dalam jangka
masa berperingkat supaya mendapat
dapatan yang berkesan dan bermakna
tentang perkembangan proses atau peristiwa terhadap sesuatu tugasan.
6.0 ASAS PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Terdapat tiga perkara asas dalam pengurusan tingkah laku.
Perkara tersebut adalah peneguhan, hukuman, prompts dan kiu.
a)
Peneguhan
Peneguhan merupakan satu bentuk objek, stimuli atau
perbuatan. Ia diberikan kepada tingkah laku tertentu dengan tujuan untuk
meningkatkan kekuatan dan kekerapan tingkah laku tersebut. Hal ini menunjukkan
bahawa tingkah laku dapat digalakkan melalui amalan peneguhan.
b)
Hukuman
Hukuman merupakan satu bentuk tingkah laku yang diberikan
selepas melakukan sesuatu tingkah laku yang salah. Hukuman boleh dibahagikan
kepada tiga bahagian. Bahagian pertama adalah satu tingkah laku tertentu
terjadi. Bahagian kedua pula menyatakan tentang satu konsikuen semerta mengikuti
tingkah laku tersebut dan bahagian ketiga adalah sebahagian hasil daripada
tingkah laku yang kemungkinan tidak berlaku lagi di masa akan datang. Hukuman
juga merupakan pengawal tingkah laku yang kuat. Hukuman boleh dikategorikan
kepada dua iaitu hukuman positif dan hukuman negatif.
Hukuman positif adalah bentuk tingkah laku yang diberikan
dan diikuti dengan pemberian satu ransangan yang tidak menyenangkan. Manakala
hukuman negatif adalah tingkah laku yang diberikan dan diikuti dengan penarikan
ransangan yang meneguhkan.
c)
Prompts
Prompts adalah ransangan yang digunakan untuk
meningkatkan penglibatan individu dalam melaksanakan tingkah laku yang betul.
Ia diberikan sebelum atau semasa tingkah laku itu dilakukan. Terdapat dua jenis
prompts iaitu respon dan stimulus. Prompts respon adalah tingkah laku individu
lain yang meransangkan respon yang diperlukan. Antaranya adalah prompts lisan, gesture, tunjuk cara dan fizikal.
Manakala prompts stimulus pula melibatkan perubahan, penambahan atau penarikan
pada stimulus. Ini adalah bertujuan
untuk memastikan respon yang betul diperolehi.
d)
Kiu
Kiu adalah amalan yang membolehkan murid untuk membezakan
objek atau konsep yang relevan dengan objek atau konsep yang lain. Contohnya,
guru membezakan suku kata dengan mengunakan warna merah dan warna hitam. Hal
ini akan membantu murid untuk membezakan suku kata pertama dengan suku kata
kedua di samping dapat memudahkan proses bacaan.
7.0 TINGKAH LAKU BERMASALAH
Dalam konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk
kepada sebarang tingkah laku yang boleh merosakan kelancaran dan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran khususnya di dalam bilik darjah. Kajian
terhadap masalah murid sekolah ini membawa kepada dua pecahan utama tingkah
laku murid bermasalah iaitu, positif dan negatif. Tingkah laku bermasalah
positif yang dikenal pasti seperti perlakuan ingin tahu, cepat belajar, pintar
cerdas dan proaktif. Manakala untuk tingkah laku bermasalah negatif pula ialah
perlakuan distruktif iaitu tingkah laku anti sosial, disruptif berkaitan
tingkah laku mengganggu, dan akhirnya tingkah laku bergantung yang
berlebihan.Sama ada seseorang murid itu mempunyai masalah bertingkah laku
positif dan negatif, ia akan membawa kesan yang tidak baik dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Oleh
yang demikian, guru haruslah mengambil tahu dan segera merancang dan melaksana
strategi dan tindakan yang sesuai untuk mengubah tingkah laku yang negatif itu.
Hal ini sangat penting demi menjamin dan mengawal keadaan bilik darjah yang
kondusif dan mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Secara umumnya masalah tingkah laku atau disiplin bagi murid-murid masalah
pembelajaran mempunyai ciri-ciri tertentu. Antara ciri-ciri yang ada pada
murid-murid yang bermasalah tingkah laku ialah penumpuan yang singkat, memencil
dan menarik diri daripada aktiviti kelas, terlalu bergantung kepada seseorang,
tidak mesra dengan guru dan orang lain, gopoh dan tidak sabar, motivasi kendiri
rendah, agresif, melanggar perintah, sentiasa mempunyai perasaan negative,
memberi jawapan sesuka hati, kurang kemahiran mengawal emosi, perlakuan
hiperaktif dan sering resah serta kurang kepercayaan terhadap kebolehan diri.Masalah
tersebut secara umumnya telah dipengaruhi oleh beberapa faktor. Antara faktor
yang mempengaruhi pengurusan tingkah laku dan disiplin di dalam kelas seperti
kedudukan tempat duduk murid yang jauh dari guru. Susun atur peralatan seperti
meja, kerusi, almari memainkan peranan penting dalam mewujudkan kelas yang
kondusif dan mempunyai ruang untuk murid dan guru bergerak. Selain itu, alat
bahan mengajar yang dipamerkan hendaklah sentiasa ditukar.
7.1 Ciri-ciri Tingkah Laku Bermasalah
7.1.1
Tingkah Laku Positif
Tingkah
laku positif merupakan tingkah laku kanak-kanak merupakan tingkah laku yang
baik untuk perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkah laku ini,
kanak-kanak akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran
dan pembelajaran. Sikap ingin tahu kanak-kanak akan membantu guru dalam
meransang pemikiran kanak-kanak dan penting dalam perkembangan kognitif mereka.
Dengan sikap ingin tahu kanak-kanak ini, guru dapat membina aktiviti yang lebih
melibatkan penerokaan kerana pada tahap ini, kanak-kanak akan suka pada
aktiviti seperti ini.
Kanak-kanak
yang cepat belajar juga merupakan tingkah laku yang positif kerana akan
memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini
kerana, guru tidak perlu melakukan proses pemulihan sekiranya kanak-kanak cepat
belajar. Guru Cuma perlu fikirkan aktiviti pengayaan uantuk kanak-kanak
tersebut. Kanak-kanak yang proaktif juga merupakan tingkah laku positif.
Kanak-kanak proaktif berbeza dengan kanak-kanak hyperaktif. Ini kerana
kanak-kanak proaktif merupakan kanak-kanak yang suka melibatkan diri pada
aktiviti, suka bermain dan lebih mudah dikawal oleh guru. Kanak-kanak pintar
cerdas jarang dijumpai namun jika terdapat kanak-kanak seperti ini, guru harus
pandai memberikan aktiviti yang menarik agar mereka tidak mudah bosan.
7.1.2
Tingkah Laku Negatif
Tingkah
laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini kerana tingkah
laku negatif bukan sahaja kanak-kanak yang suka mengganggu rakan lain malah
kanak-kanak yang seriang memberontak dalam kelas merupakan contoh kanak-kanak
yang mempunyai tingkah laku negatif. Tingkah laku distruktif merupakan tingkah
laku kanak-kanak iaitu permusuhan nyata
iaitu kanak-kanak yang sering menunjukkan tingkah laku fisikal atau pun lisan
yang bertujuan menyakiti seseorang. Contohnya, seorang murid sedang beratur
untuk dapatkan makanan tiba-tiba seorang murid yang lain, memotong barisan
tersebut.
Selain
itu juga, vandalisme juga merupakan ciri-ciri tingkah laku distruktif. Bagi kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku
distruptif pula, kanak-kanak ini biasanya mempunyai ciri-ciri hyperaktif, suka
membuat bising dan agresif. Kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku distruptif
merupakan kanak-kanak yang suka bergerak, suka ketawa dengan kuat dan sering
menunjukkan tingkah laku agresif kepada rakan-rakan yang lain. Tingkah laku
bergantungan pula merupakan kanak-kanak yang sering mengalami emosi
kebimbangan, pergantungan berlebihan dan mempunyai nilai kendiri yang rendah. Kanak-kanak
ini biasanya sering bergantung pada orang lain dalam apa juga aktiviti yang
dijalankan. Kanak-kanak yang terlalu pemalu juga merupakan kanak-kanak yang
mempunyai tingkah laku pergantungan.
7.2 Jenis-jenis
Tingkah Laku Bermasalah
a)
Hiperaktif
Hiperaktif adalah tingkah laku yang menunjukkan tingkah
laku kurang tumpuan iaitu tidak selari dengan tahap perkembangan mereka.
Kanak-kanak hiperaktif juga mudah lupa
dengan aktiviti harian mereka dan lalai dalam membuat tugasan. Maka, mereka
sukar untuk mengikut arahan dan gagal menyudahkan kerja sekolah.
b)
Agresif
Tingkah laku bermasalah jenis agresif dapat dikenal pasti
apabila terdapat beberapa perubahan pada individu. Antaranya seperti tidak
dapat tidur malam dan mimpi ngeri, perasaan takut yang amat sangat dan tingkah
laku agresif. Selain itu, kanak-kanak
ini juga akan cepat naik marah, tidak sabar menunggu giliran dan tidak menerima
teguran atau komen orang lain. Kanak-kanak ini juga sering melawan dan menganggap
dirinya adalah yang terbaik.
c) Separation Anxiety
Tingkah laku ini juga dikenali sebagai kebimbangan.
Tingkah laku ini dapat ditunjukkan melalui perasaan kurang senang atau takut
akibat andaian bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku. Perkara ini
terjadi akibat daripada pengalaman emosi yang tidak menggembirakan yang pernah
dialami oleh seseorang.
d) Overdependency
Tingkah laku overdependency
adalah tingkah laku yang sering bergantung kepada orang lain. Kanak-kanak
seperti ini tidak mampu untuk membuat keputusan sendiri kerana memilik pendirian
yang kurang tegas dan tiada tujuan. Perkara ini terjadi kerana kanak-kanak
mendapat perlindungan yang terlalu melampau dan sering kali dimanjakan. Ini
menyebabkan kanak-kanak itu menjadi kurang yakin. Mereka akan sering bimbang
dan tertekan jika tiada pertolongan diberikan.
e) Withdrawal
Withdrawal atau pengasingan diri adalah tingkah laku yang suka
menjauhkan diri daripada orang lain yang kurang disenangi. Tingkah laku yang
ditunjukkan ini dijadikan sebab untuk membela diri supaya dapat elakkan diri
daripada berkomunikasi dengan orang lain.
8.0 KEPENTINGAN
MENGURUS TINGKAH LAKU
Tingkah
laku terpuji penting bagi melahirkan murid yang bersifat sanggup melaksanakan
tanggungjawab pada diri, keluarga, institusi dan Negara. Tanpa tingkah laku
terpuji dalam diri pelajar tidak mungkin mereka sanggup melaksanakan
tanggungjawab diri sebdiri. Mereka lebih rela melakukan kesalahan berbanding
melakukan perbuatan baik kerana bagi mereka, tiada faedahnya mereka melakukan
kebaikan.
Tingkah
laku terpuji penting bagi mewujudkan suasana tenang dan kondusif dalam bilik
darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan
licin, berkesan, dan penuh ceria. Apabila murid yang bermasalah daripada segi
disiplin ini tidak wujud dalam kelas, tidak ada murid yang membuat bising dan
mengganggu murid lain belajar.
Guru
juga tidak perlu meninggikan suara ataupun bercakap kasar dengan murid .Ini
menyebabkan berbagai-bagai masalah sebalaiknya murid sendiri sudah memahami
peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Justeru, hubungan antara guru dan
murid dapat diperbaiki dan kemesraan dapat diwujudkan, di sadapat berubah.mping
minat bagi menimba ilmu dapat dipertingkatkan.
Para
pelajar menjadi lebih tekun dan produktif apabila mereka mempunyai tingkah laku
terpuji. Apabila mereka mengikut didiplin yang telah ditetapkan, jadual mereka
dan tingkah laku mereka dapat berubah. Mereka dapat melakukan sesuatu perkara
secara sistematik dan mengikut laluan yang betul tanpa menyalahi undang-undang.
Mereka dapat menjadi lebih produktif lagi dalam menghasilkan idea yang menarik
dalam pelbagai bidang terutamanya dalam bidang kemahiran.
Masa
dapat dijimatkan kerana segala tugasan dapat disiapkan dalam tempoh masa yang
lebih singkat. Disiplin diri yang tinggi membentuk mereka menepati masa dan
tidak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak perlu dilakukan.
Sebagaimana yang kita tahu, pelajar kini lebih banyak melakukan tingkah laku
bermasalah sehingga hilang pegangan dan hala tuju.
Pembangunan
tingkah laku terpuji yang tinggi dalam kalangan pelajar mampu melatih pelajar
dengan dengan nilai-nilai murni seperti kepatuhan, tanggungjawab, kasih saying,
berkerjasama, cintakan kebersihan dan hormat menghormati. Oleh itu, dengan
mematuhi disiplin, pelajar sentiasa ingat dan menanamkan sifat-sifat yang baik
dalam diri dan membuang sifat-sifat negatif yang tidak perlu ada dalam diri
mereka.
9.0 PENAKSIRAN TINGKAH LAKU
Bagi kanak-kanak yang dikenalpasti mempunyai masalah
tingkah laku, pemerhatian akan dilaksanakan untuk mengetahui situasi sebenar
kanak-kanak tersebut secara semula jadi. Ia dilakukan secara tidak disedari
supaya kanak-kanak tidak berpura-pura di mana fokus pemerhatian adalah untuk
mengetahui tahap kefungsian kanak-kanak secara semula jadi tanpa diganggu oleh
faktor-faktor lain. Penilaian boleh dibuat semasa individu terlibat dalam
aktiviti-aktiviti hariannya seperti bermain, bekerja dalam kumpulan dan
penglibatannya dalam aktiviti secara berkumpulan dan sebagainya.
David
Lambert dan David Lines 2000. Penaksiran adalah proses pengumpulan,
menterjemah, merekod dan menggunakan maklumat mengenai respon pelajar kepada
tugas pendidikan. Gearheat 1990, penaksiran adalah
proses yang melibatkan pengumpulan dan penterjemahan secara saintifik sesuatu
maklumat yang luas berdasarkan keputusan intervensi dan apabila bersesuaian,
keputusan klasfikasi dan penenmpatan. Menurut Salvia dan Ysseldy 1978 .
Penaksiran adalah proses pengumpulan data dengan tujuan mengenalpasti dan
mengesan masalah pelajar dan membuat keputusan megenai pelajar.
Menurut Bailey dan Woldery 1992.
Penaksiran adalah suatu proses mengumpul maklumat bagi tujuan membuat keputusan
. Mc Cluhen 1994. Penaksiran kanak-kanak khas ialah proses sistematik mengumpul
maklumat yang relevan bertujuan membuat keputusan pembelajaran dan perundangan
yang berkaitan dengan peruntukan perkhidmatan khas. Penaksiran pembelajaran
juga meliputi usaha memahami masalah pembelajaran pelajar dan faktor-faktor yg
memberi kesan kepada pencapaian sekolah dan perkembangan diri murid dari
berbagai peringkat umur.
Terdapat beberapa kaedah atau teknik yang boleh digunakan
oleh pemerhati bagi merekod tingkah laku murid. Antaranya adalah
time-sampling, event/ frequency recording, duration recording, interval
recording, senarai semak, rekod anekdot dan sekil kadar.
i.
Perekodan
Peristiwa
Perekodan peristiwa atau perekodan
kekerapan bermaksud jumlah sesuatu tingkah laku diperhatikan dalam tempoh masa
yang telah diberikan direkod. Contohnya jumlah berapa kali seorang murid
bercakap-cakap dengan kawan semasa waktu mata pelajaran Bahasa Malaysia selama
30 minit. Kita boleh merekod tingkah laku murid berasaskan kekerapan sebenar,
kadar kejadian atau kejadian tersebut dalam peratus peluang sedia ada.
Contohnya, Ali telah mengangkat tangan sebelum menjawab soalan guru hanya
sekali dalam waktu mata pelajaran Bahasa Malaysia selama 30 minit atau kita
boleh merekod sebagai Ali mengangkat tangannya 0.5 per 15 minit atau Ali
mengangkat tangannya sebanyak 5% daripada peluang sedia ada untuk menjawab
soalan guru (sekiranya guru telah menyoal sejumlah 20 soalan dalam kelas itu
dan murid semua termasuk Ali boleh sukarela mengangkat tangan untuk menjawab
soalan guru).
i) Lembaran data yang ringkas
Lembaran
Data Perekodan Peristiwa atau Kekerapan (Event
/ Frequency Recording Data Sheet)
Tarikh : 20 Ogos 2009 Penilai: Cik Faridah Ismail
Nama Murid : Aniq Afiqah Salleh
Kelas : 3 Sinar
Pemerhatian
Tingkah Laku Murid
|
Kekerapan Kejadian
|
Jumlah
|
Masa
|
Ulasan Tambahan
|
Mengangkat tangan untuk menjawab soalan
|
/
|
1
|
30 minit
|
kelas pada waktu pagi ( 10.00 pagi- 10.30 pagi) semasa sesi
bercerita ”Si Kancil”
|
Bercakap sewaktu guru mengajar
|
//
|
2
|
ii) Lembaran data kekerapan untuk merekod tingkah laku
sasaraN
ii. Rekod
anekdot
Rekod anekdot adalah penulisan yang
ringkas, tepat dan padat mengenai peristiwa dan perubahan yang signifikan yang
berlaku pada seseorang murid. Guru boleh menerangkan peristiwa tingkah laku
atau insiden dengan perkataan atau gambar. Oleh itu, guru perlu sediakan buku
kecil atau helaian kertas yang diletakkan di tempat yang mudah dicapai.
Maklumat yang perlu ada dalam rekod anekdot adalah nama kanak-kanak, tarikh,
masa, tempat, peristiwa yang berlaku. Ulasan guru dan tindakan guru. Guru dapat
mengambil tindakan susulan yang sesuai bagi membantu murid itu.
Kegunaan rekod anekdot:
Bagi merekod tingkah laku kanak-kanak
yang khusus bagi tujuan perancangan aktiviti individu dan bagi kes konferensi.
Kebaikan rekod anekdot:
·
Pemerhati
tidak memerlukan sebarang latihan bagi membuat rekod ini.
·
Pemerhatian
ini terbuka(tiada penutup. Pemerhati mencatatkan apa sahaja yang beliau dapat
saksikan dan tidak terhad kepada sejenis tingkah laku ataupun catatan.
·
Pemerhati
boleh mencatat apa sahaja kejadian yang tidak diduga tidak kira di mana ia
berlaku kerana pemerhati hanya perlu mencatatkannya kemudian.
·
Pemerhati
hanya perlu mencatat tingkah laku yang diperlukan sahaj dan melupakan perkara
atau tingkah laku lain.
Keburukan rekod anekdot:
·
Rekod
ini tidak memberi gambaran yang lengkap kerana ia hanya merekodkan kejadian
yang diperlukan oleh pemerhati sahaja.
·
Ketetapan
rekod ini sangat bergantung pada ingatan pemerhati kerana rekod ini dibuat
selepas kejadian itu berlaku. Selalunya catatan atau rekod adalah kurang
mendalam.
·
Kejadian
mungkin berlaku diluar konteks dan ini menyebabkan interpretasi kurang tepat
ataupun digunakan secara berat sebelah.
·
Sukar
direkod atau dianalisis dan tidak sesuai digunakan dalam kajian saintifik
Borang
Rekod Anekdot
Pemerhati:
....................................................................................................
Tarikh pemerhatian :.....................................................................................
Masa pemerhatian :
.....................................................................................
Nama pelajar :
.............................................................................................
Penerangan tentang kejadian:
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Penerangan tentang lokasi/ latar belakang kejadian :
............................................................................................................................................................................................................................................
Nota, cadangan dan langkah:
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Tandatangan: .........................................
iii.
Persampelan
masa
Rekod persampelan masa ini digunakan
bagi mencatat pemerhatian ke atas tingkah laku kanak-kanak dalam satu jangka
masa. Guru mengenal pasti kanak-kanak yang akan diperhatikan dalam satu tempoh
masa. Pemerhatian akan dibahagikan kepada beberapa segmen masa dan kekerapan
berlakunya tingkah laku itu dicatat secara berterusan dan ambil tindakan.
Tingkah laku yang hendak direkod ini perlu nyata dan kerap dilakukan
sekurang-kurangnya sekali dalam masa 15 minit.
Kebaikan rekod persampelan masa:
·
Menjimatkan
masa.
·
Memberi
maklumat berkenaanjangka masa tingkah laku itu berlaku.
·
Maklumat
kualitatif ini sesuai bagi analisis menggunakan statistic.
·
Lebih
objektif dan terkawal kerana tingkah laku adalah nyata dan terhad.
·
Pemerhati
dapat mengumpul data berkenaan beberapa orang kanak-kanak ataupun beberapa
jenis tingkah laku secara serentak.
Keburukan rekod persampelan masa:
·
Ia
merekod tingkah laku yang sudah ditetapkan sahaja dan mungkin akan tertinggal
tingkah laku yang berguna.
·
Ia
hanya merekod bila dan kekerapan tingkah laku itu berlaku sahaja. Catatan
berkenaan tingkah laku, sebab-sebab dan keputusan ia dilakukan tidak
dinyatakan. Ini menyebabkan penilaian menjadi berat sebelah.
Lembaran Data Persampelan Masa
Nama Murid :
Persekitaran : Bahasa Melayu
Tingkah Laku Sasaran : Mengangkat tangan
Masa Mula : 8.00 pagi
Masa Tamat : 9.00 pagi
Tarikh : 20 Ogos
2009
8.00 8.05 8.10
8.15 8.20 8.25 8.30 8.35 8.40
8.45 8.50 8.55 9.00
Sela Masa
Nama murid
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Mior
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
Laila
|
-
|
-
|
-
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
+
|
-
|
+
|
Dewi
|
+
|
-
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
-
|
-
|
Petunjuk : + (Tingkah laku sasaran ditunjukkan)
- (Tingkah
laku sasaran tidak ditunjukkan)
Ringkasan Pemerhatian:
Jumlah Interval
Selaan di mana tingkah laku ditunjukkan
Peratus tingkah laku sasaran ditunjukkan
Selaan di mana tingkah laku tidak ditunjukkan
Peratus tingkah
laku sasaran tidak ditunjukkan
iv.
Senarai
semak
Walaubagaimanapun pemerhatian adalah
lebih bermakna apabila guru dapat mengaitkan perubahan tingkah laku kanak-kanak
dengan hasil pembelajaran seperti yang telah ditetapkan. Oleh itu, guru boleh
menyediakan satu senarai hasil pembelajaran dan digunakan sebagai alat atau
instrument semakan semasa membuat pemerhatian untuk setiap murid. Senarai hasil
pembelajaran hendaklah mengambil kira domain kognitif, afektif dan psikomotor.
Senarai semak ini dapat menyatakan
samada murid boleh atau tidak boleh, mencapai atau tidak mencapai hasil
pembelajaran yang diingini. Gambaran yang diperoleh ini tidak jelas bagi
menggambarkan pencapaian murid itu. Ada juga dalam kalangan guru menggunakan
skala pengelasan iaitu ‘belum menguasai, baik, cemerlang’ bagi memberi gambaran
yang lebih jelas berkenaan pencapaian murid itu.
Lembaran
Data Senarai Semak (Check List Data Sheet)
BUTIR-BUTIR DIRI MURID
Nama Murid : …………………………………….
Umur : .................Tarikh Lahir: .................. No. Surat Beranak
:................
Kelas: ................. No
Pendaftaran JKM: ..................................................
Jenis Kecacatan/ Tahap :
............................................................................
Jantina : L / P Kaum :
.......................... Agama: .....................................
Bil. Adik Beradik: .............................. Anak ke- :
....................................
PENGESAHAN IBU BAPA/ PENJAGA
PERLAKUAN YANG KETARA
Agresif ( )
Pasif ( )
Kognitif ( )
Emosi (
)
Negatif
Sosial (
)
Motor Kasar ( )
Motor Halus ( )
Pertuturan ( )
Pengurusan Diri
( )
Tertib Makan ( )
|
No K/P :
...........................................................................
Alamat :
..........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Tandatangan: ....................... Tarikh: ..........................
Bil
|
Keterangan Tingkah Laku
|
Tunjuk
|
Ulasan
|
|
Ya
|
Tidak
|
|||
1.
|
Perlakuan
Agresif
1.1 Merosakkan
harta sendiri/ orang lain
1.2 Selalu
berkelahi/ bertindak
1.3 Cepat marah/
meradang
1.4 Mengacau/
Menguasai orang lain
1.5 Mencederakan
diri
1.6 Mencederakan
orang lain
1.7 Panas baran
1.8 Perlakuan negatif
berlaku dengan tiba-tiba
1.9 Hiperaktif
|
|||
2.
|
Perlakuan Pasif
2.1 Memencilkan diri
2.2 Sugul
2.3Terlalu pendiam
2.4 Terlalu malas
2.5 Mudah terganggu perhatian
2.6 Terlalu malu
2.7 Lembab pergerakan
2.8 Lembab membuat sesuatu
|
|||
3.
|
Perlakuan Negatif Sosial
3.1 Mengusik
3.2 Bercakap bohong
3.3 Tidak menepati janji
3.4 Engkar/ tidak menurut perintah
3.5 Berbahasa Kasar
3.6 Terlalu suka bercakap
3.7 Selalu buang air dalam bilik darjah
3.8 Suka membuat bising
3.9 Mengambil tanpa meminta
3.10 Tidak bekerjasama
3.11 Tidak bertimbang rasa
|
|||
4.
|
Pemasalahan Emosi
4.1 Gelisah
4.2 Menggerakkan bahagian anggota badan tanpa dapat
dikawal
4.3 Bebal
4.4 Menipu / berbohong
4.5 Selalu mengadu sakit
4.6 Menangis dalam kelas
4.7 Memerlukan perhatian yang lebih
4.8 Risau
4.9 Berkhayal/ termenung
4.10 Membuat sesuatu tanpa tujuan
|
v. Duration
recording
Merekodkan jangka masa mengenai tingkah
laku dapat dibuat dengan mencatatkan masa mula dan masa tamat tingkah laku itu
terjadi. Teknik ini selalunya digunakan bagi memerhatikan tingkah laku yang
kurang terjadi dan diteruskan bagi tempoh yang tertentu. Contoh merekodkan
jangka masa adalah apabila seorang pelajar kerap menangis di dalam kelas.
Setiap kali pelajar itu menangis, anda mencatat masa mula dan masa tamat serta
membuat pengiraan jangka masa episod menangis tadi.
Contoh-contoh lain merekod jangka masa
adalah berapa lama yang diperlukan oleh seorang pelajar menyelasaikan kerja
rumah matematiknya, tempoh masa yang diambil membersihkan kelas ataupun berapa
lama yang dihabiskan bagi pelajar berkenaan mengetuk penselnya di atas meja
secara berterusan. Jadual dibawah menunjukkan borang jangka masa yang boleh
digunakan dalam teknik ini.
Lembaran Data Perekodan Masa (Duration Recording Data Sheet)
Nama Murid : Dayang Sarah Awang Lah Tarikh Lahir : 12.08.1999
Siti
Aisya Ali : 23.01.2000
Waqi ahmad : 07.09.2000
Kelas : 3 Sinar Penilai: Pn.
Amnah Sarian
Definisi Tingkah Laku yang Direkod : Membuat tugasan
Tarikh : 21 0gos 2009
Tempoh masa : 30 minit
Onset offset
onset offset onset offset onset
offset
Nama Murid
|
|||||||
Wati
|
9.00-9.05
|
9.06-9.15
|
9.16-9.20
|
9.20-9.30
|
|||
Kumar
|
9.00- 9.08
|
9.09- 9.20
|
9.21- 9.25
|
9.26- 9.30
|
|||
Firdaus
|
9.00-9.04
|
9.05- 9.10
|
9.11- 9.15
|
9.16- 9.30
|
Interval recording
Interval recording ataupun merekod jarak
masa adalah teknik yang mngukur samada tingkah laku itu berlaku ataupun tidak
dalam jangka masa yang ditetapkan. Jumlah masa pemerhatian dibahagikan dengan
jarak masa yang lebih kecil. Pemerhati mencatatkan samada tingkah laku itu
terjadi ataupun tidak dalam masa itu. Dengan berpandukan pada teknik merekod
jarak masa ini, guru dapat membuat anggaran tentang kedua-kedua frekuensi dan
jarak masa tingkah laku pada masa yang sama.
Pemerhati akan mencatat sekali sahaja
sekiranya tingkah laku terbabit berlaku pada bila-bila masa sepanjang jarak
masa ini. Merekod jarak masa memerlukan tumpuan yang tidak berbelah bahagi dari
pemerhati memandangkan pemerhatian
dilakukan secara berterusan bagi tempoh yang ditetapkan.
Teknik ini dapat dilakukan dalam
beberapa perlakuan seperti ketika kanak-kanak membaling permainan mereka ketika
lapang. Apabila masa lapang ini adalah 15 minit, bahagikan jarak masa ini
kepada selang satu minat. Pada minit pertama, apabila seorang kanak-kanak
membaling alat permainannya, karak masa ditandakan.
Pada minit kedua, jika dia tidak
membaling alat permainan itu, maka jarak masa tidak ditandakan.
Walaubagaimanapun apabila kanak-kanak ini membaling tiga alat permainan yang
berbeza pada minit ketiga, jarak masa ditandakan hanya sekali sahaja. Borang
bagi mengukur jarak masa boleh didapati pada jadual dibawah:
Lembaran
Data Perekodan Interval (Interval
Recording Data Sheet)
Nama Murid : Tarikh
Lahir:
Kelas :
Penilai :
Definisi Tingkah Laku yang direkod (TL
sasaran) :
Masa
|
Tingkah laku
|
Lokasi
|
Ulasan
|
||||
Duduk
|
Berdiri
|
Goyang
|
Dapur
|
Ruang tamu
|
Bilik Tidur
|
||
8.00 pg
|
|||||||
9.00 pg
|
|||||||
10.00 pg
|
|||||||
11.00 pg
|
|||||||
12.00 tgh
|
|||||||
1.00 ptg
|
|||||||
2.00 ptg
|
vii.
Sekil
kadar
Sekil kadar hampir sama dengan
frekuensi. Merekodkan kadar tingkah laku membabitkan pengumpulan maklumat
tentang frekuensi tingkah laku yang diperhatikan dan panjang tempoh pemerhatian
itu. Kadar adalah nisbah bilangan tingkah laku terbabit berlaku dalam masa yang
ditetapkan dan tempoh masa.
Kadar dihitung dengan menbahagikan
bilangan tingkah laku yang terjadi ini dengan minit, jam ataupun hari ketika
pemerhatian dibuat. Frekuensi ataupun berapa kali seorag pelajar meninggalkan
tempat duduknya ketika kelas matematik dijalankan dapat dicatatkan sebagai
kadar kija tempoh kelas dijalankan ataupun tempoh masa pemerhatian diketahui.
Kadar tingkah laku dapat dikira purata
sekiranya pemerhatian dibuat beberapa kali sepanjang tempoh. Daripada beberapa
siri pemerhatian ini, kadar purata pelajar meninggalkan tempat duduknya dapat
ditentukan. Jadual dibawah menunjukkan bagaimana kita dapat mencatatkan tingkah
laku meninggalkan tempat duduk sebagai kadar.
Lembaran
Data Sekil Kadar (Rate Scale Data Sheet)
BUTIR-BUTIR DIRI MURID
Nama Murid :
…………………………………….
Umur :
.................Tarikh Lahir: .................. No. Surat Beranak :................
Kelas:
................. No Pendaftaran JKM:
..................................................
Jenis Kecacatan/ Tahap :
............................................................................
Jantina : L / P Kaum :
.......................... Agama: .....................................
Bil. Adik Beradik: .............................. Anak ke- :
....................................
PERLAKUAN YANG KETARA
Agresif ( )
Pasif ( )
Kognitif ( )
Emosi ( )
Negatif Sosial ( )
Motor Kasar ( )
Motor Halus ( )
Pertuturan ( )
Pengurusan Diri
( )
Tertib Makan
( )
|
Nama :
.............................................................................
No K/P :
...........................................................................
Alamat : ..........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Tandatangan: ....................... Tarikh: ..........................
Bil
|
Keterangan Tingkah Laku
|
Tahap Tingkah Laku
|
Ulasan
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1.
|
Perlakuan Agresif
1.10Merosakkan harta sendiri/ orang lain
1.11Selalu berkelahi/ bertindak
1.12Cepat marah/ meradang
1.13Mengacau/ Menguasai orang lain
1.14Mencederakan diri
1.15Mencederakan orang lain
1.16Panas baran
1.17Perlakuan negatif berlaku dengan
tiba-tiba
1.18Hiperaktif
|
||||||
2.
|
Perlakuan Pasif
2.1 Memencilkan diri
2.2 Sugul
2.3Terlalu pendiam
2.4 Terlalu malas
2.5 Mudah terganggu perhatian
2.6 Terlalu malu
2.7 Lembab pergerakan
2.8 Lembab membuat sesuatu
|
||||||
3.
|
Perlakuan Negatif Sosial
3.1 Mengusik
3.2 Bercakap bohong
3.3 Tidak menepati janji
3.4 Engkar/ tidak menurut perintah
3.5 Berbahasa Kasar
3.6 Terlalu suka bercakap
3.7 Selalu buang air dalam bilik darjah
3.8 Suka membuat bising
3.9 Mengambil tanpa meminta
3.10 Tidak bekerjasama
3.11 Tidak bertimbang rasa
|
||||||
4.
|
Pemasalahan Emosi
4.1 Gelisah
4.2 Menggerakkan bahagian anggota badan tanpa dapat dikawal
4.3 Bebal
4.4 Menipu / berbohong
4.5 Selalu mengadu sakit
4.6 Menangis dalam kelas
4.7 Memerlukan perhatian yang lebih
4.8 Risau
4.9 Berkhayal/ termenung
4.10 Membuat sesuatu tanpa tujuan
|
Skala : 1- tidak memuaskan
2- kurang memuaskan
3-
sederhana
4- baik
5-
sangat baik
viii.
Rekod
berterusan
Ia adalah catatan lengkap berkenaan
kejadian dan dicatat mengikut urutan masa kejadian berlaku. Guru atau pemerhati
akan duduk ataupun berdiri dari jarak beberapa meter daripada murid dan mula
mencatat apa sahaja kejadian yang berlaku dalam masa yang telah ditetapkan.
Masanya mungkin lima minit ataupun mungkin diulang beberapa kali pada hari itu.
Rekod ini berbeza daripada rekod anekdot kerana ia merekod semua kejadian yang
berlaku bukan hanya kejadian dipilih ataupun yang diperlukan sahaja. Catatannya
juga menggunakan ayat yang pendek dan ditulis dengan menggunakan ayat yang
pendek dan ditulis dengan menggunakan teknik penulisan ringkas jika boleh.
Kebaikan rekod berterusan:
·
Rekod
yang lengkap, komprehensif dan tidak terhad kepada satu kejadian sahaja.
·
Rekod
ini terbuka dan membolehkan guru mencatat apa sahaja yang beliau lihat.
·
Guru
atau pemerhati tidak perlu mempunyai kemahiran pemerhati yang khusus.
Keburukan rekod berterusan:
·
Memerlukan
banyak masa.
·
Sukar
merekod semua kejadian dengan lengkap.
·
Baik
bagi merekod pemerhati individu tetapi sukar merekod pemerhatian secara
kumpulan.
ix.
Rekod
Spesimen
Hampir sama dengan rekod berterusan,
tetapi ia lebih lengkap, lebih jelas dan kriterianya sudah ditetapkan seperti
masa dan kanak-kanak yng terlibat. Rekod ini selalu digunakan oleh penyelidik
yang memrlukan catatan menyeluruh dan lengkap berkenaan satu-satu tingkah laku.
Kebaikan dan keburukannya juga hamper sama dengan rekod berterusan.
CONTOH PEMERHATIAN
Saya telah melakukan kajian terhadap seorang kanak-kanak
perempuan yang benama Maziah dan dia lebih suka dikenali sebagai Mama. Dia yang
menghadapi masalah pembelajaran dan dikategorikan sebagai Sindrom Down yang
juga mempunyai masalah kecacatan mental dan sudah berusia 11 tahun. Apa yang
saya dapati setelah membuat pemerhatian selama lima hari banyak tingkah laku
negatif yang dapat dikesan antaranya adalah dia seorang yang suka mengganggu,
suka mencubit, suka memukul rakan-rakannya dan tidak memberi tumpuan semasa
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Maziah tidak menumpukan
perhatian semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Maziah juga suka memarahi rakan-rakannya
tanpa sebab kerana rakan-rakannya yang lain tidak suka berkawan dengannya yang
suka menjelir lidah dan memukul. Rakan-rakannya tidak berapa rapat dengannya
kerana tabiaatnya yang suka memukul dan menjelir lidah itu.
Namun begitu, walaupun Maziah mempunyai
banyak tingkah laku negatif tetapi dia juga mempunyai banyak tingkah laku
positif. Maziah merupakan kanak-kanak yang
mampu mengurus dirinya sendiri, dia boleh makan dan meletakkan kembali pinggan
ditempat yang telah disediakan. Menurut ibunya yang juga seorang guru, Maziah
sudah pandai mengurus dirinya sendiri seperti mandi, memakai baju dan memakai
kasut tanpa bantuan orang lain. Tingkah laku negatifnya itu sahaja yang belum
dapat diubah. Menurut ibunya lagi, dia juga berkelakuan begitu juga dengan
adiknya di rumah. Suka memukul dan menjelir lidah. Namun, setelah ditegur
Maziah akan berhenti melakukan perbuatan tersebut seketika.
KAJIAN
KES TINGKAH LAKU BERMASALAH
Nama murid :
Maziah binti Mohd Yusoff
Kategori :
Sindrom Down + Terencat Akal
Tingkah laku berterusan:
1) menjelir lidah
2) memukul kawan
3) berkhayal
4) menyanyi dengan kuat
5) tidak dapat menumpukan perhatian
6)
menangis tanpa sebab
Tingkah laku semasa:
1) berada dalam dunia sendiri
2) suka mengganggu rakan
Berdasarkan
rekod tersebut terdapat beberapa perancangan bagi menguruskan tingkah laku yang
direkodkan dalam bentuk borang-borang yang bersesuaian.
RANCANGAN
PENGURUSAN TINGKAH LAKU
Masalah
tingkah laku suka memukul kawan
Nama Murid :
Maziah binti Mohd Yusoff
Tarikh Mula :
16 Ogos 2009
Masalah Tingkah Laku :
Memukul kawan
Tarikh Lahir :
25.09.1998
Umur :
11 tahun
Pengetahun sedia ada :
Dimarahi dan ditegur oleh guru jika memukul kawan
Matlamat :
Mengurangkan atau menghentikan aktiviti memukul kawan.
Pemerhatian
|
·
Memukul kawan semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berlaku.
|
Tingkah laku yang hendak diuruskan
|
·
Suka memukul kawan
|
Tingkah laku sasaran
|
·
berhenti daripada tingkah laku tersebut
|
Masa tingkah laku dilakukan
|
·
semasa tiada sebarang aktiviti
·
semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran
·
keadaan marah dan berseorangan
|
Sebab keutamaan
|
·
Murid tidak dapat membezakan antara tingkah laku
positif atau negatif.
·
Mengelakkan tingkah laku tersebut menjadi berterusan
sehingga dewasa.
·
Membuatkan rakan lain tidak selamat dengan dirinya
·
Memberi kesan kepada rakan-rakan
|
Strategi atau kaedah
|
·
Sentiasa mengawal tingkah laku tersebut.
·
melaksanakan
aktiviti yang diminatinya seperti puzzle.
·
Memberi peneguhan negatif untuk mengurangkan tingkah
laku tersebut.
·
menasihati murid supaya tidak mengulangi tingkah laku
tersebut
·
memberi ganjaran seperti pujian jika berjaya menghentikan
tingkah laku tersebut.
·
Menggalakkan mereka belajar secara berkumpulan supaya
rakan lain berasa selesa dan selamat dengannya.
·
memperbanyakkan penggunaan bahan bantu belajar supaya
murid tidak berasa bosan.
|
Peneguhan
|
·
Positif
ü memberikan
ganjaran
ü memberikn
pujian seperti ”bagus” atau ’baik”.
·
Negatif
ü memberi
teguran
ü duduk
di belakang
ü tidak
dibenarkan bermain dengan rakan-rakan
ü hukuman
|
PENGURUSAN
TINGKAH LAKU SASARAN
Catatan ditulis dalam bentuk borang rekod anekdot untuk
dimasukkan ke dalam fail murid.
Sekolah
Kebangsaan Seri ketereh
Borang Rekod
Anekdot
Pemerhati: Nazifah Binti Lang
Tarikh pemerhatian :16 Ogos 2009
Masa pemerhatian : 9.15 pagi
Nama pelajar : Maziah binti Mohd
Yusoff
Penerangan tentang kejadian:
- suka memukul kawan
- berkhayal
- menjelir lidah
Penerangan tentang lokasi/ latar belakang kejadian :
- -
berlaku semasa guru sedang mengajar di hadapan kelas
- -
bermain bersama rakan.
-
Nota, cadangan dan langkah:
1) melaksanakan
intervensi dengan menggunakan kaedah ganjaran.
2) memberi
nasihat dan teguran gterhadap perlakuan tersebut.
Tandatangan: fauziah
|
Rekod dalam bentuk Senarai Semak
Senarai Sem
PERLAKUAN YANG KETARA
Agresif ( )
Pasif ( )
Kognitif ( )
Emosi ( )
Negatif Sosial ( )
Motor Kasar ( )
Motor Halus ( )
Pertuturan ( )
Pengurusan Diri
( )
Tertib Makan ( )
|
Bil
|
Keterangan Tingkah Laku
|
Tunjuk
|
Ulasan
|
|
Ya
|
Tidak
|
|||
1.
|
Perlakuan
Agresif
1.19Merosakkan harta sendiri/ orang lain
1.20Selalu berkelahi/ bertindak
1.21Cepat marah/ meradang
1.22Mengacau/Menguasai orang lain
1.23Mencederakan diri
1.24Memukul orang lain
1.25Menjelir lidah
1.26Panas baran
1.27Perlakuan negatif berlaku dengan
tiba-tiba
1.28Hiperaktif
|
√
√
√
√
√
|
√
√
|
*tingkah laku 1.24 perlu diberi intervensi*
|
2.
|
Perlakuan Pasif
2.1 Memencilkan diri
2.2 Sugul
2.3Terlalu pendiam
2.4 Terlalu malas
2.5 Mudah terganggu perhatian
2.6 Terlalu malu
2.7 Lembab pergerakan
2.8 Lembab membuat sesuatu
|
√
√
√
|
√
√
√
|
|
3.
|
Perlakuan Negatif Sosial
3.1 Mengusik
3.2 Bercakap bohong
3.3 Tidak menepati janji
3.4 Engkar/ tidak menurut perintah
3.5 Berbahasa Kasar
3.6 Terlalu suka bercakap
3.7 Selalu buang air dalam bilik darjah
3.8 Suka membuat bising
3.9 Mengambil tanpa meminta
3.10 Tidak bekerjasama
3.11 Tidak bertimbang rasa
|
√
√
√
√
|
√
√
√
√
√
√
√
|
|
4.
|
Pemasalahan Emosi
4.1 Gelisah
4.2 Menggerakkan bahagian anggota badan tanpa dapat
dikawal
4.3 Bebal
4.4 Menipu /berbohong
4.5 Selalu mengadu sakit
4.6 Menangis dalam kelas
4.7 Memerlukan perhatian yang lebih
4.8 Risau
4.9 Berkhayal/ termenung
4.10 Membuat sesuatu tanpa tujuan
|
√
√
√
√
|
√
√
√
√
√
√
|
i) Data Awal- Tingkah Laku Sasaran (memukul rakan)
Masa
Hari
|
8.30-9.30
pagi
|
9.30-10.30 pagi
|
10.30-11.30
pagi
|
11.30-12.30
tengah hari
|
Jumlah
|
Ahad
(16/8/09)
|
3
|
1
|
2
|
2
|
8
|
Isnin
(17/8/09)
|
4
|
2
|
3
|
2
|
11
|
Selasa
(18/8/09)
|
3
|
2
|
0
|
3
|
8
|
Rabu
(19/8/09)
|
2
|
1
|
0
|
1
|
4
|
Khamis
(20/8/09)
|
2
|
0
|
3
|
1
|
5
|
Penilaian :
·
Pemerhatian telah dibuat berdasarkan tugasan yang
diberikan
·
Maklumat diperolehi daripada guru dan pembantu guru
·
Temubual guru dan ibu bapa
·
Hukuman, teguran, ganjaran, peneguhan
Hasil penilaian:
·
Daripada hasil pemerhatian, Maziah akan berhenti
melakukan perbuatan tersebut jika guru menegur dan diminta meminta maaf.
·
Tingkah laku berkurangan
setiap kali menjelang tengah hari.
·
Guru perlu memantau tingkah laku tersebut dari semasa ke
semasa.
ii) Semasa menjalankan intervensi
Masa
Hari
|
8.30-9.30
pagi
|
9.30-10.30 pagi
|
10.30-11.30
pagi
|
11.30-12.30
tengah hari
|
Jumlah
|
Ahad (1/9/09)
|
2
|
1
|
2
|
2
|
7
|
Isnin
(2/9/09)
|
2
|
2
|
1
|
1
|
6
|
Selasa
(3/9/09)
|
1
|
2
|
2
|
0
|
5
|
Rabu (4/9/09)
|
0
|
2
|
2
|
1
|
5
|
Khamis
(5/9/09)
|
1
|
2
|
1
|
1
|
5
|
Ahad (8/9/09)
|
2
|
1
|
1
|
0
|
4
|
Isnin
(9/9/09)
|
1
|
1
|
1
|
0
|
3
|
Selasa
(10/9/09)
|
0
|
1
|
1
|
0
|
2
|
Rabu
(11/9/09)
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
Khamis
(12/9/09)
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
Penilaian :
·
Pemerhatian telah dibuat berdasarkan tugasan yang
diberikan
·
Maklumat diperolehi daripada guru dan pembantu guru
·
Temubual guru dan ibu bapa
·
Hukuman, teguran, ganjaran, peneguhan
Hasil penilaian:
·
Guru memberi teguran kepada Maziah secara baik dan
lembut.
·
Guru membuat aktiviti yang diminati Maziah seperti puzzle
untuk menarik minatnya.
·
Guru memberikan
peneguhan negatif terhadap perlakuan tersebut.
iii) Selepas menjalankan intervensi
Masa
Hari
|
8.30-9.30
pagi
|
9.30-10.30 pagi
|
10.30-11.30
pagi
|
11.30-12.30
tengah hari
|
Jumlah
|
Ahad
(15/9/09)
|
0
|
1
|
1
|
0
|
2
|
Isnin
(16/9/09)
|
1
|
1
|
0
|
0
|
2
|
Selasa
(17/9/09)
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
Rabu
(18/9/09)
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
Khamis
(19/9/09)
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Penilaian :
·
Pemerhatian telah dibuat berdasarkan tugasan yang
diberikan
·
Maklumat diperolehi daripada guru dan pembantu guru
·
Temubual guru dan ibu bapa
·
Hukuman, teguran, ganjaran, peneguhan
Hasil penilaian:
·
Tingkah laku yang ditunjukkan berkurangan setelah
intervensi dilakukan
·
Maziah dan rakan-rakan telah dapat bermain bersama dengan
selesa serta dapat menumpukan perhatian di dalam kelas
·
Maziah sudah tidak berani memukul rakan-rakannya.
Bibliografi
Buku
Saayah
binti Abu, Menjadi Guru Tadika
Rohani
binti Abdullah, Nani binti Menon dan Mohd Sharani bin Ahmad, Panduan
Kurikulum Prasekolah.
Open University Malaysia, Pengurusan Tingkah Laku
Kanak-kanak Berkeperluan Khas,
Fakulti Pendidikan dan Bahasa.
Wan Norazman Wan Salleh,
Universiti Kebangsaan Malaysia,
Pengurusan Tingkah Laku.
mohon bantuan, mcm mna cara nak jadi guru pendidikan khas? saya lepasan SPM 2012
ReplyDeleteTQ CGU SUE BERKONGSI ILMU...MOGA ALLAH MEMURAHKAN REZEKI CGU LAGI
Deletetq cgu sue,kerna sudi berkongsi ilmu..moga Allah SWT akan memurahkan rezeki lagi...
Deleteilmu boleh dikongsi bsama,tp usaha mencari ilmu amat payah..sekali dimiliki berkali-kali kita kongsikan...
ReplyDeletealhamdullillah terima kasih atas perkongsian ilmu ini , sebagai rujukan untuk saya mendidik anak2 oku di PDK
ReplyDeleteapa strategi guru untuk mengurus tingkah laku kanak-kanak ? sy kurang faham part yg ne
ReplyDeleteboleh tlong apa dua strategi guru untuk mengurus tingkah laku agresif kanak-kanak ? sy kurng fham part yg ne
ReplyDelete