IMPLIKASI MASALAH TERHADAP PEMBELAJARAN
Menurut Levinson(1994) dalam Rosdi
bin Aziz ( 2011) pelajar disleksia kebanyakannya tidak dapat mengimbangi daya
mengingati huruf dan gabungan perkataan
kerana mereka mudah lupa. Semasa membaca
mereka tidak dapat mengimbas huruf, perkataan atau ayat dan menyebabkan mereka
sering meninggalkan atau melangkau setiap perkataan yang dibaca. Oleh yang
demikian mereka tidak dapat memahami teks bacaan yang sedang dibaca kerana
tiada tumpuan dan lemah pemahaman pada bacaan.
Menurut Payne dan Tuner (1999)
masalah tersebut telah meninggalkan kesan yang mendalam terhadap pelajar
disleksia. Pengkaji sangat bersetuju dengan pendapat mereka kerana berdasarkan
pengalaman selama 15 tahun dalam Pendidikan Khas, ianya boleh menyekat keyakinan
terhadap kebolehan diri pelajar-pelajar disleksia. Mereka akan merasa rendah
diri kerana kebolehan untuk mendapatkan maklumat sangat terhad. Kesukaran
memahami bahan bacaan boleh menyebabkan
mendapat markah yang rendah dalam peperiksaan dan kurang keupayaan menyatakan pemikiran secara lisan dan bertulis. Kecacatan
yang tersembunyi ini menyukarkan mereka memberikan tumpuan dalam proses
pembelajaran. Kesukaran-kesukaran tersebut boleh menyebabkan rasa rendah diri,
ganggun emosi dan massalah tingkah laku.
Semua dapatan diatas disokong ole
pendapat Torgesen (2002) yang menekankan betapa pentingnya intervensi
dijalankan pada peringkat paling awal supaya dapat mengatasi masalah bacaan ini
dengan segera. Sternberg dan Grigorenko (2002) mencadangkan menggunakan
berbagai-bagai teknik lain bagi mengatasi masalah tersebut.