Masalah bahasa yang kerap berlaku dalam kalangan pelajar disleksia
terdiri daripada masalah mengeja, membaca, menulis, bercakap, bertutur dan
mendengar. Selain itu masalah pengamatan
yang terdiri daripada kelemahan pengamatan penglihatan dan pendengaran serta
masalah pemprosesan maklumat adalah seiring dengan masalah bahasa (Zainal Kassan & Suhaila Abdullah, 2010).
The National Joint Committee On Learning Disabilities ( NJCLD) 1990,
mentakrfikan masalah pembelajaran sebagai merujuk kepada satu kumpulan masalah
yang pelbagai. Ianya mengakibatkan kesukaran yang seperti yang telah
dinyatakan. Masalah ini berpunca daripada ketidakfungsian sistem saraf pusat dan
mungkin seiring dengan ketidakupayaan lain seperti masalah sensori, kerencatan
mental atau gangguan emosi.
Bold (2000) dalam Nik Aida Suria binti Nik Zulkifli Ami (2006) menyatakan
disleksia adalah disebabkan oleh perbezaan otak memproses maklumat terutama
sekali mengenai bahasa yang melibatkan penggunaan bunyi, symbol dan
pembelajaran. Disleksia merujuk kepada keadaan murid bermasalah pembelajaran
yang menghadapi masalah mengenali perkataan, mengeja, membaca, tidak berkembang
atau kekal dalam menghadapi kesukaran berbahasa.
No comments:
Post a Comment