1.ISU KESANTUNAN GURU
- Kesantunan berpakaian- jenis pakaian yang sesuai, berpakaian sopan dan sesuai , kesuaian mengikut majlis rasmi dan santai, tidak boleh berpakaian jenis tembus pandang.
- Kesantunan tingkahlaku- tatacara bertindak dan gerak geri termasuk cara berurusan, cara makan,cara duduk.
- Kesantunan berbahasa- cara berkomunikasi, mengambil kira norma budaya, cara berbahasa, cara penyampaian, bersikap terbuka, merapatkan hubungan penutur dan pendengar ,minimunkan perbalahan,
2.ISU KEPEDULIAN GURU
- Ambil berat , ambil tahu.
- Pendekatan modelling- menunjukkan kepada murid bagaimana untuk mengambil berat dan cara menyayangi dengan hubungan yang baik, mengambil berat perihal rakan sekelas,menjalinkan hubungan rapat antara guru dan murid.
- Pendekatan Dialog- mewujudkan komunikasi dua hala akan meningkatkan penglibatan murid, dapat meningkatkan kualiti pnp guru, keputusan dan matlamat dicapai dan dipersetuji.
- Pendekatan Praktis- mempraktikkan cara menunjukkan kasih sayang antara guru dan murid spt bertanya khabar, menggalakan hubungan baik antara guru dan murid.
- Pendekatan Kepastian- mengenalpasti apa yang hendak dicapai, mengetahui kesukaan dan minat murid, mewujudkan rasa penghargaan dalam kalangan murid, penglibatan aktif dalam pnp guru.
3.ISU PENAMPILAN GURU
- watak terpuji, berimej peribadi mulia dan berwawasan.
- keimanan yang kental
- bercakap benar, jujur,tabah, cekal, pemaaf, merendah diri,toleransi, pemaaf,cerdas,
- menguasai bidang yang diajar, luas pengetahuan, memahami keperluan murid, fasih dan petah.
- optimis dalam hidup,positif, tidak suka mengambil kesempatan
- Berpendidikan
- Berpengalaman
- mempunyai jati diri
4.ISU BERNIAGA DI SEKOLAH
- beralih arah
- melepaskan tangungjawab dan hilang tumpuan
- menyalahi etika kerja
- tidak amanah
- menyalahgunakan kemudahan kerajaan
- tidak fokus pada tugas hakiki, sambil lewa
5. ISU KERJA SAMBILAN
- tuisyen, berniaga pasar malam,memandu teksi
- perancangan mengajar tidak lengkap
- keletihan kelesuan
- tiada tumpuan mengajar
- menyalahi peraturan 5(3)
6. ISU PENGURUSAN MASA
- kegagalan mengurus masa dengan baik
- aktiviti tidak berfaedah
- tabiat yang negatif
- tentukan keutamaan
- merancang kerja
- elak menangguh kerja
- seimbangkan masa untuk kerjaya, keluarga, masyarakat
- disiplinkan diri sendiri
7. ISU PENGURUSAN KEWANGAN
- kenalpasti keperluan dan kehendak
- fokus pada matlamat
- kenalpasti kebocoran perbelanjaan
- rancang kewangan dengan baik
- simpan rekod kewangan
- kutipan wang sekolah antara tanggungjawab dan amanah
- bjak merancang kewangan sekolah
- elak berhutang