KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Friday, 14 December 2012

ISU-ISU ETIKA KEGURUAN PENDIDIKAN KHAS

1.ISU  KESANTUNAN GURU


  • Kesantunan berpakaian-  jenis pakaian yang sesuai, berpakaian sopan  dan sesuai , kesuaian mengikut majlis rasmi dan santai, tidak boleh berpakaian jenis tembus pandang.
  • Kesantunan tingkahlaku- tatacara bertindak dan gerak geri termasuk cara  berurusan, cara makan,cara duduk.
  • Kesantunan berbahasa- cara berkomunikasi, mengambil kira norma budaya, cara berbahasa, cara penyampaian, bersikap terbuka, merapatkan hubungan penutur dan pendengar ,minimunkan perbalahan, 
2.ISU  KEPEDULIAN GURU

  • Ambil berat , ambil tahu.
  • Pendekatan modelling- menunjukkan kepada murid bagaimana untuk mengambil berat dan cara menyayangi dengan hubungan yang baik, mengambil berat perihal rakan sekelas,menjalinkan hubungan rapat antara guru dan murid.
  • Pendekatan Dialog- mewujudkan komunikasi dua hala akan meningkatkan penglibatan murid, dapat meningkatkan kualiti pnp guru, keputusan dan matlamat dicapai dan dipersetuji.
  • Pendekatan Praktis- mempraktikkan cara menunjukkan kasih sayang antara guru dan murid spt bertanya khabar, menggalakan hubungan baik antara guru dan murid.
  • Pendekatan Kepastian- mengenalpasti apa yang hendak dicapai, mengetahui kesukaan dan minat murid, mewujudkan rasa penghargaan dalam kalangan murid, penglibatan aktif dalam pnp guru.
3.ISU  PENAMPILAN GURU

  • watak terpuji, berimej peribadi mulia dan berwawasan.
mempunyai sifat sabar,mesra,bertimbang rasa,kesediaan mendengar,kesediaan menerima kritikan,rajin,adil,periang,berdedikasi,keratif dan inovatif.
  • keimanan yang kental
  • bercakap benar, jujur,tabah, cekal, pemaaf, merendah diri,toleransi, pemaaf,cerdas,
  • menguasai bidang yang diajar, luas pengetahuan, memahami keperluan murid, fasih dan petah.
  • optimis dalam hidup,positif, tidak suka mengambil kesempatan
  • Berpendidikan
  • Berpengalaman
  • mempunyai jati diri
4.ISU BERNIAGA DI SEKOLAH

  • beralih arah
  • melepaskan tangungjawab dan hilang tumpuan
  • menyalahi etika kerja
  • tidak amanah
  • menyalahgunakan kemudahan kerajaan
  • tidak fokus pada tugas hakiki, sambil lewa
5. ISU KERJA SAMBILAN

  • tuisyen, berniaga pasar malam,memandu teksi
  • perancangan mengajar tidak lengkap
  • keletihan kelesuan
  • tiada tumpuan mengajar
  • menyalahi peraturan 5(3)
6. ISU PENGURUSAN MASA

  • kegagalan mengurus  masa  dengan baik
  • aktiviti tidak berfaedah
  • tabiat yang negatif
  • tentukan keutamaan
  • merancang kerja 
  • elak menangguh kerja
  • seimbangkan masa untuk kerjaya, keluarga, masyarakat
  • disiplinkan diri sendiri
7. ISU PENGURUSAN KEWANGAN
  • kenalpasti keperluan dan kehendak
  • fokus pada matlamat
  • kenalpasti kebocoran perbelanjaan
  • rancang kewangan dengan baik
  • simpan rekod kewangan
  • kutipan wang sekolah antara tanggungjawab dan amanah
  • bjak merancang kewangan sekolah
  • elak berhutang


TUGAS GURU


Dari pagi sehingga ke petang
Tugas dijalankan penuh sabar
Tawa tangis tetap anak-anak
Jadilah guru yang dihatiku

Ibu bapa dan juga majikan
Amanah yang telah ku terima
Walau apa rintangan yang datang
Akanku hadapi dengan tenang

Kasih sayang tak minta balasan
Tugas membentuk anak yang mulia
Kanak-kanak yang bisa mendengar
Guru yang ajar dengan rasa sabar

Kumenjadi pengasuh yang cemerlang
Kumenjadi pengasuh yang gemilang
Azam kami biarlah dihargai
Azam kami semoga diberkati..................

MENJADI GURU PENDIDIKAN KHAS YANG BERKESAN.

1.Seorang guru yang sentiasa menunjukkan contoh dan teladan yang utuh di dalam atau luar bilik darjah dan mengajar dengan menggunakan strategi pnp yang menarik dan bermotivasi, kebertanggungjawaban terhadap murid serta mempunyai standard yang tinggi.

2. Mempunyai peribadi guru yang berfikiran terbuka, berlapang dada, merendah diri, bersikap optimis, role model.

3.Berperanan berkesan terhadap murid:


  •   mempunyai empati dan komitmen dalam menghargai maruah anak didik, ibu bapa dan rakan sejawat.
  • Pnp bermatlamat dari aspek afektif, kognitif, psikomotor.
  • menjana idea baru
  • menggalakkan murid mengemukakan soalan
  • hadir dalam aktiivti lain spt kokurikulum dll
Ciri-ciri guru berkesan:

1. melakukan refleksi kendiri
2. adil
3. bersemangat dalam mengajar
4. seorang komunikator yang cemerlang
5. mengukur kemajuan, memberikan maklumbalas
6.merancang pengajaran

Kemantapan pengurusan ilmu:

1. Master dalam bidang
2. Sentiaa dahagakan ilmu.
3.Mempertingkatkan kualiti diri
4. Suka belajar perkara baru
5.Aktif dalam penubuhan profesional
6. Menjadi ahli  komuniti
7.Bina dan mengekalkan hubungan profesional


  • bersikap profesional
  • kaya dan tinggi ilmu
  • bertindak atasa landaan etika kerja
  • bermoral teguh
  • berusaha menungkatkan kualiti pengajaran
  • berkebolehan menilai kekuatan dan kelemahan pnp
  • melengkapkan diri dengan kemahiran 
  • menampilkan watak terpuji, imej, berperibadi mulis, berwawasan
  • bersikap guru mengajar murid belajar
  • melahirkan pelajar berwatak
  • berpatriotik
  • mengangkat martabat profesioan dan negara








SEORANG GURU PENDIDIKAN KHAS YANG MAHIR.

1. Terbaik dalam bidang yang diceburi.

2. Menjadi teladan dalam profesionalisme.

3. Terlibat sepenuhnya dalam kokurikulum.

4. Memiliki kemampuan yang maksima dalam melakukan tugas dan berfungsi  sebagai guru dengan kemampuan maksima.

5. Guru yang terdidik dan terlatih dengan baik.

6. Sentiasa mempunyai sifat ingin tahu, mendorong diri sendiri mempelajari dan menyesuaikan diri dalam dunia pendidikan.

7. Mahir berkomunikasi dengan anak murid dan menghasilkan pnp yang dinamik.

8. Dapat  memberikan motivasi yang berkesan.

9. Murid dapat menerima motivasi secara berhemah dan hikmah.

10. Mempunyai kemahiran ICT dan megaplikasi dalam pnp.

Kemahiran yang perlu ada:


  •            kemahiran dalam penyampaian
  •            kemahiran menilai
  •            kemahiran meransang /meningkatkan minat murid
  •            kemahiran pengurusan bilik darjah.

AKUANTABILITI GURU PENDIDIKAN KHAS

TANGGUNGJAWAB TERHADAP DIRI SENDIRI

1. Berusaha menjadi contoh dan teladan yang baik.

2. Membentuk keperibadian yang unggul.

3. Mengamalkan disiplin yang cemerlang.

4. Sentiasa bekerja keras, menepati waktu, berakhlak mulia dan emosi yang mantap.

5. Penampilan imej yang baik dan cara berpakaian yang sesuai, menjaga tutur kata dan tingkah laku.

6. Sentiasa sedar setiap perlakuan adalah berpandukan aspek keagamaan.

7. Berusaha melengkapkan diri dengan ilmu dan peka dengan persekitaran.

8. Perlu memiliki harga diri dan berteraskan iman yang kuat.

9. Rasional, bersedia menerima teguran dan positif.

10. Elak sentiasa mencari salah orang lain dan sentiasa musahabah diri. 

AKUANTABILITI GURU PENDIDIKAN KHAS

TANGGUNGJAWAB TERHADAP SEKOLAH.

1. Menjalankan tugas seperti yang diamanahkan oleh pihak pentdbir.

2. Berusaha ke arah mencapai misi dan visi sekolah.

3. Memahami hala tuju sekolah.

4. Bersedia membangunkan minda murid-murid ke peringkat yang tertinggi.

5. Memberikan kerjasama dalam semua program sekolah.

6. Tidak meletakkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan tugas di sekolah.

7. Memberikan kerjasama yang erat dalam menangi disiplin murid.

8. Menghormati heiraki tugas dan kuasa peringkat sekolah.