Terapi
Jadual Terapi
Berikut
adalah jadual terapi yang akan dilakukan beserta dengan tarikh, hari dan masa
dimana terapi tersebut akan dijalankan. Ini bertujuan bagi memudahkan saya
merujuk serta melakukan persediaan sebelum terapi dilaksanakan.
Bil
|
Cadangan
Aktiviti Terapi
|
Tarikh
|
Hari
|
Masa
|
Purata
Masa
|
1
|
Sambungkan Titik
|
5/10/09
|
Isnin
|
11.00am – 11.30am
|
Setengah jam
|
2
|
Membaling Bola Getah
|
6/10/09
|
Selasa
|
8.10am – 8.40am
|
Setengah jam
|
3
|
Membuat Pinggan Kertas
|
7/10/09
|
Rabu
|
10.30am – 12.00pm
|
1 jam setengah
|
4
|
Loceng Bewarna
|
9/10/09
|
Jumaat
|
7.40am – 8.10am
|
Setengah jam
|
5
|
Membuat Pinggan Kertas
(kali ke-2)
|
14/10/09
|
Rabu
|
11.00am – 12.00pm
|
1 jam
|
6
|
Membaling Gelung Kecil
|
15/10/09
|
Khamis
|
8.10am – 8.40am
|
Setengah jam
|
7
|
Terapi Berkuda
|
16/10/09
|
Jumaat
|
9.00am – 12.00pm
|
3 jam
|
8
|
Loceng Bewarna (kali
ke-2)
|
19/10/09
|
Isnin
|
10.30am – 11.00pm
|
Setengah jam
|
9
|
Membaling Bola Getah
(kali ke-2)
|
20/10/09
|
Selasa
|
8.10am – 8.40am
|
Setengah jam
|
10
|
Membaling Gelung Kecil
(kali ke-2)
|
22/10/09
|
Khamis
|
8.10am – 8.40am
|
Setengah jam
|
11
|
Bowling Skittle
|
23/10/09
|
Jumaat
|
8.10am – 8.40 am
|
Setengah jam
|
Jadual
Terapi
Perancangan Terapi
Seni
Subjek :
Tingkah laku
Aktiviti :
Terapi Seni ( Menyambungkan Titik )
Tarikh : 5 Oktober 2009
Hari : Isnin
Masa : 11.00 am – 11.30 am
Bil. Murid :
6 orang
Sasaran
: Seorang murid
(Muhammad Nur Ramadhan Fahmi)
Sasaran
Tingkah Laku : 1) Penumpuan
2) Kesabaran
Bahan
Bantuan Terapi : 1) Kertas Bergambar Ikan (Menyambungkan Titik)
2) Pensil
3) Pensil warna
Cara
Kerja
|
|
Langkah
|
Aktiviti
|
1
|
Murid diberikan sebatang
pensil dan sehelai kertas untuk menyambungkan titik-titik bagi membentuk dua
ekor ikan siakap
|
2
|
Murid menyambungkan
titik-titik
|
3
|
Murid mewarnakan gambar
ikan yang telah disambungkan
|
Jadual Cara
Kerja Untuk Terapi Seni ( Menyambungkan Titik )
Analisis
Kerja
|
||
Langkah
|
Aktiviti
|
Catatan
|
1
|
Menyambungkan
titik-titik
|
-
Terapi
motorhalus, pergerakan tangan dan jari, penumpuan yang tinggi diperlukan.
-
Titik
yang disambungkan agak tidak teratur
-
Tumpuan
agak hilang, Fahmi mula berjalan dalam kelas sendiri, guru melakukan tindakan
tanpa lisan iaitu mengikut kemana Fahmi pergi.
|
2
|
Mewarnakan gambar ikan
|
-
Terapi
motorhalus, pergerakan tangan dan jari, penumpuan yang tinggi diperlukan.
-
Penghasilan
kerja yang tidak kemas dan bercelaru (ikan bewarna biru)
-
Tumpuan
hilang, Fahmi telah pergi ke kelas lain, guru menkuarantinkan Fahmi dibilik
guru sehingga sesi terapi selesai.(time out)
|
Jadual 9.4 : Jadual Analisis Kerja
Untuk Terapi Seni (Menyambungkan Titik)
Keberkesanan Terapi
Terapi
seni (menyambungkan titik) merupakan terapi pertama yang dilakukan kepada Fahmi
bagi sesi terapi selama tiga minggu yang akan dijalankan kepadanya untuk
mengubah atau mengurangkan tingkah laku Fahmi iaitu tumpuan yang terlalu
singkat.
Terapi
ini telah dijalankan pada 5/10/09 selama
30 minit. Terapi ini dijalankan bersama rakan kelasnya yang lain. Pada
permulaan terapi, kelihatan Fahmi memberikan tumpuan yang penuh. Namun setelah
5 minit sesi terapi dijalankan, Fahmi mula menunjukkan kehilangan sedikit
tumpuan. Sambungan titik-titik yang dilakukannya tidak kemas.
Setelah
10 minit berlalu, Fahmi mula bangun daripada tempat duduk dan mengganggu
rakannya yang lain. Saya telah melakukan modifikasi tingkah laku iaitu tindakan
tanpa lisan. Saya mengikut kemana sahaja Fahmi pergi sehingga dia duduk semula
di tempat duduknya.
Apabila
tiba masa mewarnakan gambar, Fahmi mula hilang tumpuan. Fahmi mewarnakan gambar
dengan pantas supaya boleh keluar dengan cepat dan pergi ke kelas lain. Kecelaruan
juga berlaku disini dimana Fahmi telah mewarnakan ikan dengan warna biru. Saya
telah melakukan peneguhan time out iaitu mengkuarantinkan Fahmi di bilik guru
sehingga masa 30 minit yang diperuntukkan untuk terapi ini tamat.
Kesimpulan
yang boleh dibuat disini adalah terapi ini kurang berjaya kerana Fahmi masih
melakukan tingkah laku yang ingin diubah iaitu tumpuan yang singkat dan berjalan
semasa aktiviti berlansung serta berkemungkinan aktiviti ini kurang digemari
oleh Fahmi.
REFLEKSI
GURU
Guru yang
cemerlang ialah guru yang tidak pernah jemu membentuk dan mendidik anak
muridnya tanpa rasa jemu dan bosan. Sesungguhnya kesabaran itu akan dibalas
dengan seribu kenikmatan yang tidak dapat dilihat pada satu jangka masa yang
tidak dijangkakan.
No comments:
Post a Comment