KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Thursday 22 November 2012

TERAPI YANG SESUAI DENGAN MURID PKHAS


Terapi–terapi yang sesuai dengan kanak-kanak Pendidikan Khas.

1.Terapi fisio
Fisio terapi adalah terapi yang dilakukan untuk membantu kanak-kanak mengembangkan kemampuan motor kasar. Kemampuan motor kasar meliputi otot-otot besar pada seluruh tubuh yang memungkinkan tubuh melakukan pelbagai fungsi seperti berjalan, melompat, berlari, menendang, mengangkat, dan melempar bola.
Terapi fisio membantu seseorang kembali ke tahap fungsi fizikal tertinggi yang mampu dicapainya. Terapi fisio boleh didefinisikan sebagai rawatan ke atas ketidakupayaan pada seseorang individu dgn menggunakan agen-agen fizikal dan kaedah berikut :

·                     mengurut
·                     manipulasi
·                     latihan teraputik
·                     penyejukan dan pemanasan
·                     terapi hidro
·                     rangsangan menggunakan elektrik
·                     rangsangan menggunakan cahaya

Kesemua kaedah di atas adalah sebagai satu cara memulihkan pesakit dan mengekalkan fungsi normal selepas mengalami sesuatu kecederaan atau penyakit.

    Aktiviti fisio terapi
  Terapi fisio kerap dilakukan oleh pakar perubatan yang terlatih. Aktiviti terapi fisio yang dilaksanakan adalah bergantung kepada permasalahan psikomotor yang berbeza pada seseorang individu.
    Terdapat beberapa kaedah aktiviti yang dapat dilaksanakan seperti :
      Latihan berpusatkan motor halus.
    - memotong.
    - menggunting.
    - mencabut
    - menguli
    - merenyuk 
    - mencubit.
    - memicit.
    Latihan yang berpusatkan psikomotor kasar
    - membaling
    - menolak
    - memukuk
    - melambung
    - menyembut

     Latihan Koordinasi
     - memasukkan jarum ke dalam lubang manic
     - melambung dan menyembut bola berbagai saiz.


2. Terapi cara kerja.
                                                          
                               
Terapi cara kerja atau lebih dikenali sebagai Occupational (OT) adalah satu profesion kesihatan yang memberi focus kepada pemulihan kecederaan, penyakit kecacatan fizikal dan mental serta faktor keuzuran seseorang individu bagi membolehkan mereka berdikari dalam menghadapi aktivit kehidupan harian, produktiviti dan pelbagai aktiviti riadah. Ahli terapi carakerja akan bekerjasama dengan pelbagai profesion kesihatan dan perubatan lain bagi merawat pesakit yang mempunyai masalah dalam fizikal, neurologi, orthopedikm medical, pediatric, geriatric dan psikiatrik. Ahli terapi carakerja perlu kreatif dan inovatif dalam mengadaptasikan dalam setiap sesuatu yang ada di sekeliling pesakit agar boleh digunakan dan memberi manfaat bagi membolehkan pesakit mencapai tahap kefungsian yang optima dalam kehidupan.
Objektif terapi kerja dijalankan:
- membolehkan individu menguruskan kehidupan seharian dengan baik.
- memulihkan anggota yang lemah supaya dapat berfungsi dengan baik.
- membolehkan individu berdikari dalam melakukan kerja seharian.
Kepentingan terapi kerja.
-Dilakukan untuk membantu seseorang menguasai kemahiran motor halus dengan lebih baik.
-Meningkatkan kemampuan seseorang melakukan sesuatu dengan otot-otot kecil.
3. Terapi muzik dan nyanyian.
Terapi muzik adalah 1 profesion kesihatan bersekutu dan salah satu terapi ekspresif yang terdiri daripada proses interpersonal di mana ahli terapi muzik terlatih menggunakan muzik bagi memulihkan dari aspek fizikal, emosi, mental, social, estetik, dan rohani untuk membantu memperbaiki atau mengekalkan kesihatan. Dengan terapi muzik juga dapat meningkatkan kesihatan dari segi kognitif, kemahiran motor, pembangunan emosi dan afektif, tingkah laku dan kemahiran sosial dan kualiti hidup.
3.2 Jenis Peralatan Muzik
Muzik tradisional melayu:
- Dipalu (rebana, beduk, gendang dsb.)
- Digesek/Petik (rebak, gambus dll.)
Peralatan Muzik Barat.
- Perkusi tidak berpic. (loceng, tamborin, kerincing dsb.)
- Tiup dan Bras. (rekorder, melodian, dsb.)
3.3 Pemilihan muzik sebagai satu cara rawatan.
i. Muzik melibatkan tingkah laku manusia yang universal. Muzik merupakan sebahagian daripada kehidupan manusia semenjak dari mula dilahirkan lagi.
ii. Muzik adalah sesuatu yang berdasarkan kepada bentuk fizikal. Ia terdiri daripada struktur fizikal yang nyata dan boleh diterima oleh deria manusia.
iii. Muzik adalah suatu fenomena yang boleh memberi kesan kepada semua manusia. Ia memberi kesan gerakbalas pada fizikal, kognitif dan emosi serta perhubungannya dengan pemikiran dan tubuh badan.
iv. Muzik memberi kesan interaksi antara dan sesama individu. Ia boleh mendorong, menstruktur dan menginteraksi sesuatu aktiviti, pencetusan idea dan mempengaruhi mood dan tahap aktiviti yang dilakukan.  
4. Terapi Seni Visual.
4.1 Definisi Seni dan Seni Visual
Seni membawa maksud yang terlalu global kerana setiap individu menjalani kehidupan dengan pengalaman seni yang tersendiri dan berbeza. Seni boleh merangkumi seni tari, seni muzik, seni visual, kraftangan, fesyen dan lain-lain.
4.2 Kepentingan Seni dalam kehidupan dan pendidikan.
- Seni merupakan pengalaman pandangan melalui imaginasi dan perasaan.
- Seni adalah pengalaman yang berlaku sepanjang hari.
-Seni adalah pengalaman universal.
4.3 Fungsi Seni dalam Pendidikan.
- Sebagai satu alat membantu pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
- Menggalakkan perkembangan fizikal, mental dan estetika.
- Menyumbang kepada kepuasan diri.
- Meningkatkan imaginasi kreatif.
- Menyumbang kepada penyelesaian masalah.
- Menekankan kepada pemikiran yang asli, pelaksanaan dan penilaian.
- Menyumbang kepada perkembangan personaliti.
4.4 Kepentinga PSV kepada kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran.
- meningkatkan keupayaan interaksi dengan alam sekitar.
- meluahkan perasaan.
- menikmati keseronokan menjalani aktiviti.
- menguatkan daya imaginasi.
5.Terapi Pertuturan.
5.1 Definisi.
- Terapi pertuturan ialah suatu rawatan bagi memperbaiki kecacatan pertuturan. Ia mungkin berpunca dari otak, telinga, sepanjang peti suara yang menjejaskan peti suara, alat artikulasi, perkembangan dan kesukaran bercakap selepas penguasaan bahasa.
- Terapi pertuturan dilakukan untuk membantu seseorang untuk menguasai pertuturan dan komunikasi dengan lebih baik.
5.2 Kepentingan terapi pertuturan.
- melatih murid menguasai kemahiran tertentu.
-membantu murid membunyikan bunyi-bunyi bahasa.
-meningkatkan kefungsian kognitif, emosi dan sosial individu.
5.3 Kepada siapa rawatan diberi:
- kanak-kanak lewat pertuturan.
-bibir atau lelangit sumbing.
-kanak-kanak dengan pertuturan khusus.
-gagap atau sengau.
-pesakit stroke.
5.4 Punca masalah
- lewat perkembangan
-masalah pendengaran
-otot lisan lemah
-kecacatan masa lahir
6. Terapi pasir.
6.1 Definisi Terapi Pasir
Terapi pasir dalam pendidikan khas merupakan pengetahuan dan kemahiran kaedah terapi yang di sampaikan secara teori dan amali supaya murid boleh dilatih menggunakan daya kreativiti mereka ke peringkat yang maksimum.
6.2 Tujuan Terapi Pasir.
- melatih daya kreativiti kanak-kanak.
-menghilangkan rasa marah.
-percaya kepada diri sendiri untuk mencipta sesuatu.
-meningkatkan keyakinan diri.
-mengembangkan imaginasi dan penggunaan visual kanak-kanak.
6.3 Kepentingan terapi pasir.
- membantu meningkatkan keupayaan mental , emosi dan kesihatan.
-membantu meningkatkan pertuturan dan komunikasi.
-merangsang pemikiran murid.
-mengurangkan tekanan emosi.
-membantu meningkatkan kemahiran social.

7. Terapi main.
7.1 Definisi Terapi main.
Terapi main membantu murid menunjukkan komitmen dan focus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan.
7.8 Konsep terapi bermain
-melalui bermain kanak-kanak boleh mengenali dunia.
-ruang fizikal disediakan melalui aktiviti bermain.
-kanak-kanak berpeluang meneroka identiti masing-masing.
7.2 Tujuan terapi bermain.
- mengurangkan masalah tingkah  laku
- meningkatkan komunikasi.
- mampu menilai diri sendiri
- meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang.

8. Terapi Alternatif:
1. Terapi Snoezelan
Pengenalan:
Istilah ‘snoezelan’ diambil dari perkataan Belanda iaitu ‘snuffelen’ yang bermaksud mencari atau meneroka dan ‘doezelen’ yang bermaksud releks. Snoezelan ialah suatu terapi stimulasi yang mempunyai kecacatan pada mental, autism, hiperaktif, lembam dan lewat perkembangan.
Terapi ini dilakukan kepada kanak-kanak untuk memberi stimulasi atau rangsangan pada semua pancaindera mereka dengan menggunakan pelbagai:
-kesan lampu
-warna
-suara
-muzik
-bau
-lain-lain

Objektif terapi snoezelan
- memberi peluang untuk relaks, eksplorasi dan ekspresi diri.
-sesuai bagi murid yang kurang kesedaran dalam kelompok rakan.
- memberi perhatian secara individu.
- dapat membinaa kepercayaan antara ahli terapi dan murid.

Rangsangan dapaat dihasilkaan dengan beberapa cara, antaranya:
- penglihatan
-pendengaran
-sentuhan
-bau


Kepentingan terapi snoozelan.

- dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran.
- memberi relaksasi kepada fizikal dan mental.
- memberi kesedaran dan perhatian.
- menunjukkaan inisiatif untuk kreativiti.
- membina keeyakinan diri.
- memperkembangkan kemampuan murid.

2. Terapi Berkuda
Definisi Terapi Berkuda.
Lisa McCallum seorang terapis berkuda dari Sleepy Hollow Therapeutic Riding Centre dan South African Riding for the Disabled Association (Sarda) mengata bahawa ‘menunggang kuda adalah satu kegiatan yang menyenangkan orang, tetapi bagi anak-anak yang memiliki keterbatasan, menunggang kuda tersebut boleh dijadikan sebagai salah satu cara penyembuhan.
Kelebihan Terapi Berkuda.
- olahraga
-pendidikan
-pengubatan
Ketiga-tiga perkara ini sangat diperlukan untuk pertumbuhan anak-anak.
Terapi berkuda juga dapat :
-mampu memotivasikan kanak-kanak yang memiliki masalah mental dan emosi.
-mampu memupuk sifat sabar dan berdidiplin.
Keperluan Terapi Berkuda  sesuai kepada kanak-kanak istimewa yang mempunyai: 
- masalah pernafasan
- masalah pertuturan
- masalah postur
- kelemahan anggota badan deria kinestetik
- pergerakan terbatas akibat kecacatan anggota

  



No comments:

Post a Comment