KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Tuesday, 16 April 2013

MENGENALI HYPERAKTIF


HAIPERAKTIF ( ATTENTION DEFICIT DISORDER)

Haiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme system saraf pusat (central nerves system ) . Punca permasalahan  ini adalah disebabkan oleh faktor : -

·      Genetic
·      Infeksi
·      Kerosakan pada otak
·      Masalah persekitaran rumah
·      Keracunan
·      Kekurangan zat makanan
·      Alahan kepada makanan
·      Alahan pada bahan kimia.


CIRI-CIRI MURID HAIPERAKTIF

·      Suka menjerit
·      Resah
·      Kurang tidur/sukar untuk tidur
·      Tidak suka dibelai
·      Menghentak-hentak kepala atau marah tidak menentu
·      Gopoh
·      Tidak suka duduk diam
·      Tingkah laku merosak
·      Agresif
·      Suka mengasingkan diri
·      Sensitif terhadap bau-bauan ,cahaya , bunyi ,panas dan sejuk.



Jadual berikut menunjukkan darjah kecerdasan
                                         

KATEGORI MURID
DARJAH KECERDASAN ( IQ)
Pintar Cerdas
140 ke atas
Sangat bijak
130-139
Bijak
120-129
Lebih daripada sederhana
110-119
Normal atau sederhana
90-109
Bawah daripada sederhana
80-89
Lembam
70-79
Lemah akal
50-69
Tolol / Tonggong
49 dan ke bawah

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Characteristics:
• inattention
•hyperactivity
•impulsivity
•impairment in academic functioning

ADHD child, adolescent, or adult must demonstrate eight of the following symptoms and they must occurred before the age of seven:
•often fidgets (gelisah) with hands or feet or squirms (sangat gelisah) in seat.
•has difficulty remaining seated when required to do so.
•is easily distracted by extraneous stimuli
often blurts out (tiba-tiba) answers to questions before they have been completed
•has difficulty following through on instructions from others.


•has difficulty sustaining attention in tasks or play activities.
•often shifts from one uncompleted activity to another.
•has difficulty playing quietly.
• often talks excessively (cakap berlebihan).
•often interrupts or intrudes (mengganggu) on others.






•often does not seem listen to what is being said about him or her.
•often loses things necessary for activities at school or at home.
often engages in physically dangerous activities without considering possible consequences

Principle of Remediation” for improving inattention, excessive activity and impulsivity.

 Inattention



•decrease length of required assignments and tasks.
break assignments into smaller parts to be completed at different times.
•give a preferred task to be completed after a less preferred task.
•give fewer spelling words, math problems.
use fewer words in explaining assignments
•make assignments and school tasks interesting.

Excessive Activity
•channel anxiety into acceptable and productive behavior.
encourage directed movement in classrooms that is not disruptive.
allow standing, especially during end of assignments

• use activity as reward.
- provide activity rewards (clean board, arrange chairs, organize teacher’s desk) for improvement.

Excessive Activity
•use active responses in instruction.
use teaching activities that encourage active responding (talking, moving, organizing, working at the board).


encourage daily writing, painting, etc.
teach child to ask questions that are on-topic.


Impulsivity (ikut gerak hati)
• give the child substitute verbal or motor responses to make while waiting and where possible encourage day-dreaming.
instruct the child on how to continue on easier parts of task while waiting for teacher’s help.




encourage play with clay, while waiting or listening to instruction.
encourage note taking (even just cue words).


3.7 HIPERAKTIF (Attention Deficit Disorder)

Hiperaktif dipercayai berpunca daripada gangguan mekanisme sistem saraf pusat (central nerves system). Punca permasalahan ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor-faktornya ialah genetik, infeksi, kerosakan pada otak dan masalah persekitaran rumah. Selain itu, ia juga berpunca daripada keracunan (toksin), kekurangan zat makanan, alahan kepada makanan dan alahan kepada bahan kimia.
Kanak-kanak hiperaktif mempunyai ciri-ciri tingkah laku seperti tumpuan perhatian yang singkat, sentiasa resah dan tidak boleh duduk diam. Mereka tidak mengendahkan arahan ibu bapa atau gurunya dan menunjukkan kedegilannya

serta susah dikawal dan didisplinkan. Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif sering mengalami masalah pembelajaran di sekolah kerana tabiatnya yang suka merayau-rayau, tidak boleh duduk diam di tempatnya dan tidak mendengar arahan guru.
            Adakalanya, kanak-kanak hiperaktif juga mempamerkan ciri-ciri perkembangan bahasa yang lambat. Kesemuanya ini akan menyebabkan dia tidak digemari oleh kanak-kanak lain dan mereka sering terasa terasing. Kanak-kanak yang sebegini sering menyulitkan gurunya yang kebiasaannya terpaksa menjaga empat puluh orang murid dalam satu kelas. Mereka tidak boleh menerima perhatian yang khusus pada murid ini sahaja.
Selain itu, kanak-kanak hiperaktif ini juga mempunyai keupayaan intelek yang baik tetapi oleh kerana sikap resah dan perangai impulsifnya, mereka sukar dikawal di dalam suasana sekolah biasa. Kank-kanak seperti ini memerlukan latihan khas berbentuk modifikasi tingkah laku untuk meningkatkan tumpuan perhatiannya serta latihan yang menggunakan  pendekatan satu dengan satu. Guru-guru perlu sering meberikan peringatan kepada murid-murid  ini sama ada isyarat atau mengetuk meja untuk mendapatkan perhatiannya dari semasa ke semasa. Adakalanya, pakar kanak-kanak perlu memberi ubat-ubat yang khusus yang bertujuan untuk mengurangkan keresahan agar boleh menjalani latihan dan program pendidikan dengan lebih berkesan lagi.
Walau bagaimanapun, hiperaktif ini mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri. Ciri-ciri khususnya ialah aktiviti fizikal yang agresif dan berlebihan serta tindakan yang berlebihan terhadap rangsangan cahaya, bunyi, dan warna. Selain itu, mereka ini tidur tidak tetap dan terlalu kerap menangis atau ketawa. Disamping itu, mereka sukar memberi tumpuan terhadap permainan atau kerja yang dilakukan dan mengubah aktiviti atau tindakan secara mengejut. Malah, mereka sering mengamuk bila kehendaknya dihalang dan sukar menyesuaikan diri  serta berinteraksi dengan rakan sebaya.      
































No comments:

Post a Comment

Post a Comment