1.0
TERENCAT AKAL
3.1 DEFINISI TERENCAT AKAL
Definasi
kecerdasan akal mengikut AAMR 1973, kecacatan akal berada di bawah tahap
kecerdasan purata murid biasa.
Manakala bagi Grossman , 1983
mendefinasikan kecerdasan akal ialah
mempunyi fungsi intelektual yang
rendah dan mereka mempunyai kesukaran dalam
kehidupan bagi menguruskan kehidupan
seharian.
3.2 PENGENALAN TERENCAT AKAL
Murid-murid terencat akal merupakan
kefungsian inteleknya di bawah tahap normal.
Keadaan
ini wujud bersama-sama dengan kelemahan tingkah laku adaptif murid iaitu
kemahiran
komunikasi, pengurusan diri, sosial dan psikomotor, yang dapat dilihat
dalam
proses perkembangan murid.
Usia
mental mereka tidak sama dengan usia sebenar. Tahap pencapaian pemikiran
seseorang
lebih rendah daripada usia sebenar seperti pada umur sebelas tahun usia mental
mereka
masih lagi pada berumur sembilan tahun.
Fungsi
intelek biasanya diuji melalui ujian kecerdasan (IQ Test). Di Amerika Syarikat,
murid-murid
terencat akal adalah murid-murid yang pencapaian ujian kecerdasannya di bawah
70.
Jadual Berikut Menunjukkan
Darjah Kecerdasan
Kategori Murid |
Darjah Kecerdasan (IQ)
|
Pintar
Cerdas
|
140
ke atas
|
Sangat
Bijal
|
130-139
|
Bijak
|
120-129
|
Lebih
Daripada Sederhana
|
110-119
|
Normal
Atau Sederhana
|
90-109
|
Bawah
Daripada Sederhana
|
80-89
|
Lembam atau Pinggiran
|
70 – 79
|
Lemah Akal dan Dunggu
|
50-69
|
Tolol/Tongong
|
49 dan ke bawah
|
Teori
pengiraan ujian IQ
Usia Mental
X 100
Usia
Sebenar
Tahap
kerencatan akal terbahagi kepada :
1. Terencat Akal Ringan (Mild) 69-55
(IQ)
2. Sederhana (Moderate) 54-40 (IQ)
3. Teruk (severe) 39-25 (IQ)
4. Amat Teruk (Profound) IQ di bawah 25
Jean
Marc Gaspard, 1798 mengatakan keupayaan mental boleh ditingkatkan melalui
teknik
pengajaran dan pembelajaran yang sama.
Samual
Gridley Howe, 1848 memberi pendapat agar
membina institusi keluarga
mahupun
di sekolah dapat meningkatkan tahap akal murid ini.
3.3 KATEGORI TERENCAT AKAL
Cacat akal Ringan terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu:
a) Adiot
Mereka yang mengalami kerencatan akal Adiot tidak dapat
melindungi diri daripada bahaya fizikal dan mungkin boleh mencederakan diri
sendiri.
b) Imbersil
Mereka ini tidak boleh menguruskan diri sendiri tetapi masih
boleh dilatih.
Jean Marc Gaspard, 1798 mengatakan
keupayaan mental boleh ditingkatkan melalui teknik pengajaran dan pembelajaran
yang sama.
Samual Gridley Howe, 1848 memberi pendapat agar membina institusi
keluarga mahupun di sekolah dapat meningkatkan tahap akal murid ini.
c) Moron
Mereka memerlukan jagaan, kawalan dan
tunjuk ajar khas. Ini kerana perkembangan mentalnya hanya 23% daripada kadar
biasa murid normal atau di bawah tahap 90%. Selain itu mereka bergerak dengan
lambat dan lambat bercakap.
d) Lembab
Lambat menerima pengajaran dan
Pelajaran dan sukar sesuaikan diri dengan situasi sekolah biasa. Pendidikan
Khas perlu diberikan kepada mereka.
3.4 CIRI-CIRI TERENCAT AKAL BERAT
Golongan murid ini hanya mempunyai
darjah kecerdasan 50% kebawah. Mereka tergolong dalam kumpulan yang dungu,
lemah akal, tolol atau tongong. Terdapat beberapa ciri khusus yang boleh
diperhatikan pada murid-murid ini iaitu:
1. Kesihatan, mereka menghadapi
kesukaran semasa makan dan selalu muntah dan
sukar bernafas.
2. Tingkah laku yang dihadapi ialah:
a. Mereka akan menggigit sesuatu dalam
mulut tetapi tidak mahu mengeluarkan.
b. Air liuh meleleh tanpa kawalan
c. Sukar tidur dan terjaga pada waktu
malam tetapi mereka juga akan tidur berlebihan
d. Mereka juga selalu menangis dan
kadang-kadang mereka menangis tanpa sebab.
e. Merangkak dan berjalan lebih lambat
daripada kanak-kanak lain
f. Tidak menoleh apabila dipanggil dan
tidak bertindak balas terhadap bunyi.
g. Mereka bingung kepada cahaya lampu,
bunyian dan sentuhan
h. Murid-murid ini lebih pendiam dan
menyendiri
i.
Suara
terlalu lembut dan sengau
3.5 PUNCA-PUNCA TERENCAT AKAL
Terdapat beberapa masalah yang boleh menyebabkan kerencatan
akal sama ada sebelum kelahiran, semasa kelahiran dan selepas kelahiran.
a) Sebelum Kelahiran
Faktor Baka – Terdapat kerencatan di
sebabkan ada keganjilan pada kromosom normal seperti terdapat 47 kromosom,
normal hanya 46 kromosom dengan terdapat 23 pasang. Perbezaan ini menyebabkan
bayi tersebut Syndrom Down , Sindrom Turner, Sindrom Klinefelter.
Faktor pemakanan Ibu Mengadung –
Janin diserang toksin kerana ibu mengandung mengambil dadah, alkohol, dan gaya pemakanan yang tidak
sihat seperti tiada vitamin, garam galian kurang protein. Makanan ini
diperlukan oleh bayi dalam kandungan untuk pembesaran yang sihat. Hal ini
kerana makanan diterima oleh bayi melalui tali pusat.
b) Semasa Kelahiran
Berlaku terencat akal apabila
berlakunya kemalangan semasa melahirkan
bayi tersebut. Teknik bersalin yang digunakan seperti Forsep dan kelahiran bayi
songsang juga menyebabkan kecacatan atau terencat akal. Bayi akan kekurangan
oksigen dalam kandungan atau semasa dilahirkan akibat daripada kesukaran
melahirkan bayi menyebabkan kematian atau kerencatan akal.
Sindrom down merupakan penyakit utama
kumpulan terencat akal. 95% adalah disebabkan oleh kumpulan Trisomi. Kejadian
Trisomi berlaku satu dalam 600 kelahiran.
3.6 IMPLIKASI DALAM PENDIDIKAN
Ø Belajar untuk bercakap secara perlahan
Ø Sukar untuk mengingati sesuatu
Ø Tidak dapat berfikir secara logik
Ø Sukar untuk menyelesaikan sesuatu masalah
Ø Lambat menerima pengajaran
3.7 LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Beberapa
langkah pencegahan perlu diambil untuk mengelakkan kelahiran anak yang
terencat
akal. Ibu yang mengandung perlu menjaga diet makanannya dengan betul. Selain
itu,
dia juga perlu mengelak daripada mengambil minum beralkohol, merokok dan
makanan
yang
boleh memudaratkan kesihatan bayi dan ibu sendiri. Para
ibu perlu menjalani pemeriksaan
kesihatan
untuk memastikan bayi berada dalam keadaan yang baik. Jika sesuatu masalah
pada
janin dapat dikesan awal, boleh
menjalani rawatan perubatan untuk mengatasi sebelum
bayi
lahir. Ibu-ibu yang kerja harus juga perlu memberi perhatian yang lebih kepada
kandungan
mereka. Mereka perlu merehatkan diri sebanyak
yang perlu untuk memastikan keselamatan
bayi
dalam kandungan. Tekanan mental dan fizikal yang dialami oleh ibu boleh memberi
kesan
negatif
kepada bayi dalam kandungan. Pakar
perubatan perlu berhati-hati semasa meyambut
kelahiran
,mereka harus mengelak penggunaan peralatan yang boleh mencederakan bayi.
Contohnya
penggunaan forseps.Oleh itu, langkah pencegahan awal harus diambil untuk
memastikan
kelahiran bayi sihat.
thanks di atas info yg brguna....
ReplyDeletethanks di atas info yg brguna....
ReplyDeleteinfo baru bagi saya. terima kasih
ReplyDelete