KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Sunday 28 April 2013

4.1.1 MODUL PJK PK TAHUN 1 DAN SENARAI SEMAK



Mata Pelajaran            :           Pendidikan Jasmani
Komponen                  :           Pendidikan Jasmani
Tarikh                          :          
Masa                           :           30 minit
Tajuk                           :           4.         Kesukanan
Standard Pembelajaran          : 4.1.1  Menyatakan dan membuat persediaan diri sebelum, semasa dan
selepas melakukan aktiviti                                                                                Rujukan : B4 D2 E1     
Objektif Pembelajaran            : i.        Murid boleh melakukan persediaan diri sebelum melakukan aktiviti                                                 
EMK                                        :           Kreativiti / Inovasi
Nilai                                         :           Bekerjasama, bertanggungjawab dan yakin diri



Langkah


Aktiviti


BBB


Catatan

Set Induksi
(3 minit)

1.    Murid beratur di luar bilik darjah.
2.    Murid bergerak ke Stor Sukan di dalam barisan.




Langkah 1
(10 minit)

1.    Murid mendengar penerangan guru tentang pengurusan sebelum melakukan aktiviti :
a)kepentingan memakai pakaian yang sesuai  semasa aktiviti PJ dijalankan.
b)kepentingan melakukan aktiviti memanaskan badan mengikut keupayaan murid
c)mematuhi peraturan keselamatan di padang / kawasan permainan
d) mengambil dan meletakkan alatan yang dalam  keadaan elok dan selamat
e) sentiasa mendengar arahan guru

2.    Murid melihat contoh pakaian sukan bagi murid lelaki:
a)    Baju kokurikulum sekolah (berkolar)
b)    Seluar trek berwarna hitam
c)    Kasut sukan berwarna hitam
d)    Stoking
*Baju hendaklah dimasukkan ke dalam seluar
3.  Murid melihat contoh pakaian sukan bagi murid  
     perempuan:
      a) Baju kokurikulum sekolah
      b) Seluar trek berwarna hitam
      c) Tudung berwarna hitam
      d) Kasut sukan berwarna hitam
      e) Stoking
      * Tudung hendaklah dimasukkan ke dalam 
         baju













-baju kokurikulum sekolah
-seluar trek hitam
-kasut sukan (hitam)
-stoking
-gambar


-baju kokurikulum sekolah
-seluar trek hitam
-tudung hitam
-kasut sukan (hitam)
-stoking
-gambar































Langkah 2
(7 minit)


1.    Murid dibahagikan secara berpasangan dan berbaris di dalam dua barisan lurus.
2.    Murid membandingkan baju rakan dan sebaliknya.
3.    Murid melakukan aktiviti dengan bimbingan guru.



-Pemerhatian








Langkah 3
(7 minit)
1.    Murid melihat susun atur alatan sukan di dalam Stor Sukan.

2.    Murid diberi penerangan tentang kepentingan mengambil alatan yang diarahkan oleh guru berada dalam keadaan elok dan selamat.
3.    Murid mesti meletakkkan alatan di padang / kawasan permainan mengikut arahan guru.





Penutup
(3 minit)

1.   Murid beratur semula di dalam satu barisan.
2.   Murid bergerak dalam barisan ke bilik 
      darjah.







SENARAI SEMAK


NAMA                                                            :                                                                                                           KELAS                       :
MATA PELAJARAN       :           PENDIDIKAN JASMANI                      KOMPONEN :           PENDIDIKAN JASMANI
TAJUK                 :           4. KESUKANAN                                                                  TARIKH                        :
STANDARD PEMBELAJARAN    :           4.1.1(i) sebelum                                                                   RUJUKAN     :           B4 D2 E1

Arahan : Tandakan (√) pada ruangan “Menguasai” atau “Belum Menguasai”  berdasarkan pemerhatian tingkah laku  murid.

BIL
AKTIVITI
M
TM
CATATAN
1.
Murid beratur di luar bilik darjah.



2.
Murid bergerak dalam barisan ke Stor Sukan/Padang.



3.
Murid memakai baju sukan yang sesuai.



4.
Murid mengambil alatan yang betul.







PETUNJUK :
Pencapaian
Skala
Menguasai  ( M )

Tidak Menguasai  ( TM )

MARKAH KESELURUHAN :



ULASAN / CATATAN :
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Dinilai oleh :                                                                         Disemak oleh :                                                        Dipersetujui oleh :
( Guru Penilai )                                                                    ( Guru Berjawatan )                                                ( Ibubapa / Penjaga )
………………………………………                                    …………………………………….                           …………………………………..
Nama :                                                                                   Nama :                                                                       Nama :
Tarikh:                                                                                   Tarikh:                                                                       Tarikh:

No comments:

Post a Comment