KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Thursday 16 August 2012

Bagaimana Membantu Murid Autistik


1) Guru pedamping

- pelajar Autisma mempunyai masalah dalam menguasai kemahiran bersosial, manakala di Sekolah guru lebih tertumpu cara pengajaran dalam kumpulan.
- guru akan memberikan penerangan secara berulang dan membantu mengangkat tangan pelajar untuk memanggil cikgu.


2) Pendedahan kepada guru aliran perdana


- cara pengajaran bagi pelajar autisma berbeza tidak mengikut pengalaman dan logik. guru perlu tahu cara kaedah memberi gambaran dan secara visual kepada berkeperluan khas, Autisma.


3) Gambaran yang mudah difahami


contohnya gambar untuk berinteraksi atau susunan jadual. Ajar pelajar cara sesuai untuk meminta sesuatu dan beri pinjam barang yang dikehendaki jika mereka gunakan cara hubungan atau komunikasi yang baik. Jika tidak, dia akan kembali ke cara negatif dengan mengamuk apabila permintaannya tidak dipenuhi.

Gunakan konsep pembayang awal. Kalau mahu menghentikan sesuatu aktiviti, beri amaran bahawa ia akan ditamatkan dalam masa beberapa minit supaya kanak-kanak itu bersedia. Jangan berhenti mendadak kerana walaupun mereka tahu bercakap,pelajar autisme ada masalah kenali konsep masa. contoh gunakan kad bergambar.



- Contohnya ‘lagi lima minit kita akan tutup televisyen’ atau ‘dalam kiraan lima kita akan berhenti bermain’. Guru perlu mengira penurunan masa dengan terang supaya pelajar autisma mendengarnya.

4)  Kaedah Multi sensori........melibatkan semua deria utama murid dalam pnp.


No comments:

Post a Comment