KERTAS KERJA KEPERLUAN READER DALAM PROGRAM PENDIDIKAN
KHAS INTEGRASI/ DISLEKSIA. SK FAKEH ABD SAMAD, 25150 KUANTAN.
1.0 TUJUAN :
Kertas cadangan ini bertujuan untuk mencadangkan
perlaksanaan “Reader” bagi murid-murid yang telah disahkan oleh pengamal
perubatan sebagai murid yang menghadapi masalah pembelajaran Spesifik Disleksia
dalam peperiksaan awam.
2.0 LATAR BELAKANG PROGRAM KHAS SPESIFIK DISLEKSIA
Program Rintis
Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia di telah bermula pada 20 Julai 2004.
Program rintis Kementerian Pelajaran ini telah dilaksanakan mengikut model
inklusif. Murid-murid Disleksia adalah terdiri daripada murid-murid yang
mempunyai kecerdasan yang tinggi tetapi pencapaian akademik setara dengan murid
sebaya terutama dalam Bahasa Melayu. Ini adalah kerana mereka mempunyai masalah
kesukaran dalam menguasai kemahiran
membaca, mengeja dan menulis.
Kementerian
Pendidikan Malaysia mendefinisikan murid disleksia sebagai, murid-murid yang
mempunyai kecerdasan mental yang searas atau melebihi murid-murid biasa tetapi
menghadapi kesukaran dalam menguasai kemahiran mengeja, membaca dan menulis.
(JPK,2003). Perkataan dyslexia adalah
gabungan dua perkataan Greek iaitu dys bermaksud
kesukaran dan lexia membawa maksud perkataan.
Dyslexia jika diterjemahkan secara terus bermaksud kesukaran dengan perkataan bertulis, dengan istilah lain yang
pernah digunakan bagi kesukaran ini adalah ‘word
blindeles’. Disleksia didefinisikan sebagai kesukaran atau ketidakbolehan
individu menguasai kemahiran membaca walaupun telah menerima pendidikan yang
mencukupi.( JPK, 2003). Terdapat tiga kategori murid Disleksia iaitu adalah
Disleksia Visual, Disleksia Audio, dan Disleksia Audio Visual. Ketiga-tiga
kategori ini mempunyai permasalahan yang berbeza.
Tempoh percubaan selama tiga bulan diberikan bagi
murid-murid ini untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran sepenuhnya
di kelas biasa. Guru khas PPKI Spesifik Disleksia sentiasa mendampingi dan
berada bersama-sama pelajar semasa sesi pembelajaran. Beliau berperanan sebagai
guru resos bagi memberikan bantuan, bimbingan, tunjuk ajar, bekerjasama bersama
guru mata pelajaran dan memantau perkembangan pembelajaran dan kemajuan
murid-murid tersebut sepanjang tempoh tersebut.
Mengikut unjuran calon UPSR bagi tahun 2008 hingga 2013,
terdapat peningkatan calon Disleksia UPSR. Oleh yang demikian, keperluan
“Reader” bagi murid Disleksia akan berterusan dan meningkat setiap tahun. Jumlah ini tidak termasuk calon Disleksia
yang tidak berada di dalam program Jabatan Pendidikan Khas.
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
|
Tahun 6
|
53
|
98
|
69
|
64
|
48
|
60
|
Tahun 5
|
98
|
69
|
64
|
48
|
60
|
57
|
Tahun 4
|
69
|
64
|
48
|
60
|
57
|
55
|
Tahun 3
|
64
|
48
|
60
|
57
|
55
|
57
|
Tahun 2
|
48
|
60
|
57
|
55
|
57
|
56
|
Tahun 1
|
60
|
57
|
55
|
57
|
56
|
56
|
JADUAL 1: UNJURAN CALON
DISLEKSIA 2008 – 2013
*Maklumat ini adalah
jumlah calon daripada 27 buah program Disleksia di bawah kendalian Jabatan
Pendidikan Khas, KPM.
Tahap keupayaan penyesuaian diri yang tinggi
amat perlu bagi seseorang pelajar untuk berjaya mengikuti proses pengajaran dan
pembelajaran bersama guru lain di kelas biasa.
Berdasarkan pemerhatian, maklumbalas guru kelas, keputusan ujian PKSR
dan hasil kerja murid, akan menentukan tahap keupayaan murid-murid tersebut.
Bagi murid yang berjaya melalui proses tersebut, mereka akan meneruskan
pembelajaran di kelas biasa dan murid yang gagal menunjukkan potensi dan masih
memerlukan perhatian khusus akan kembali belajar di kelas disleksia di bawah
Kebanyakan murid-murid disleksia menghadapi
kesukaran dalam penulisan semasa mereka berada di tahap 2. Keadaan ini berlaku
kerana mereka menghadapi kesukaran memahami arahan yang panjang dan mengolah
idea dalam bentuk penulisan yang panjang. Pembacaan secara melangkau baris,
menambah, menggugur dan meninggalkan
perkataan serta mengubahan makna perkataan. Murid-murid disleksia juga kerap menimbulkan masalah dan kekeliruan yang
berlarutan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran dan ketika menjawab
soalan peperiksaan. Fenomena ini mencetuskan satu anjakan paradigma di kalangan
guru-guru program PPKI disleksia untuk mencadangkan kepada pihak Lembaga
Peperiksaan Malaysia bagi menyediakan keperluan
‘Reader’ bagi murid-murid disleksia semasa menjawab soalan peperiksaan.
Perlaksanaan di dalam kelas pengajaran
dan pembelajaran telah menunjukkan
bahawa sebahagian daripada murid-murid disleksia memerlukan keperluan tersebut.
Ini memandangkan tidak semua di kalangan mereka berupaya mengatasi
kesukaran dalam literasi 3M. Berdasarkan pemerhatian dan peperiksaan peringkat
sekolah, keputusan ujian telah mendapati pencapaian murid adalah lebih baik
setelah dibacakan soalan berbanding murid menjawab tanpa bantuan “Reader”. Kebanyakan
murid-murid ini berpotensi untuk berjaya dalam akademik, namun begitu,
kesukaran yang dialami membataskan
keupayaan untuk menunjukkan potensi akademik mereka yang sebenar.
Justeru itu, adalah sangat wajar perlaksanaan “Reader”
diberi pertimbangan untuk kebaikan murid-murid ini. Walaubagaimanapun keperluan
ini perlu dirangka dengan teliti agar proses perlaksanaannya berlaku dengan
efektif dan tiada unsur manipulasi oleh pihak-pihak tertentu.
3.0
RASIONAL
3.1 Lemah daya
ingatan (Short Memory)
Penggunaan “Reader” di dalam peperiksaan diperlukan oleh
murid-murid disleksia kerana murid dapat memahami arahan dan kehendak soalan. Ulangan soalan dapat
meneguhkan daya ingatan murid terhadap
kehendak soalan .
3.2 Murid
disleksia tidak menguasai kemahiran membaca.
Terdapat segelintir murid disleksia yang masih belum
menguasai kemahiran membaca dan mengambil masa yang lama untuk mengeja serta
membaca ayat mahupun petikan kefahaman. Bagi menangani masalah ini, dicadangkan
pelaksanaan “Reader” kepada mereka. Dengan adanya “Reader” diharapkan dapat
menangani kesukaran dalam aspek membaca dan seterusnya meningkatkan keyakinan
diri murid disleksia semasa menduduki
peperiksaan.
3.3 Masalah
Disleksia Kekal
Sesetengah murid disleksia yang telah berjaya mengatasi
masalah kecelaruan dan mempunyai kemampuan menjawab soalan peperiksaan
setanding dengan murid yang sebaya dengannya. Namun, masih terdapat segelintir
murid disleksia yang memerlukan masa yang lebih lama untuk menyelesaikan
masalah yang di hadapi. Ada juga murid disleksia yang mengalami permasalahan
secara kekal sepanjang hayat.
3.4 Masalah
Tumpuan
Murid Disleksia mempunyai pelbagai masalah tumpuan dari
segi visual. Contohnya, “lazy eyes”.
Murid tidak dapat memberikan fokus atau tumpuan yang lama. Kesannya, apabila
murid membaca petikan, keadaan teks yang dilihat seakan bergerak-gerak ataupun
berpusing-pusing dan mata murid ini akan sentiasa berair. Justeru itu, dengan adanya “Reader”, masalah
ini dapat diselesaikan
3.5 Kemampuan
menjawab soalan adalah sama.
Kemampuan mental dan
menjawab soalan adalah sama tetapi jika dibiarkan calon membaca dengan
sendiri tanpa adanya “Reader”, kebolehan menjawab murid menjadi berbeza . Ini kerana calon mengalami gangguan seperti
tidak cukup masa untuk menjawab kesemua soalan.
4.0-
CADANGAN PELAKSANAAN
Kertas cadangan ini mensyorkankan beberapa cadangan
pelaksanaan berdasarkan kriteria-kriteria yang terkandung di dalam kenyataan
seperti berikut:
4.1.- Murid Disleksia
4.1.1-
Instrumen Senarai Semak Disleksia (ISD)
Calon disleksia yang memerlukan “Reader” perlu
mempunyai ISD dan laporan pengesahan pengamal perubatan kerajaan .
4.1.2 Tempoh belajar
Murid Disleksia yang memerlukan “Reader” perlu mengikuti
proses pengajaran dan pembelajaran Program Khas Disleksia sekurang-kurangnya
selama dua tahun. Murid tersebut layak menduduki peperiksaan awam di sekolah
rendah selewat-lewatnya pada atau sebelum berumur 14 tahun.
4.2 “Reader”/
Pembaca soalan
Pemilihan “Reader”
adalah berdasarkan penetapan oleh Jabatan Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran
Negeri, dan Lembaga Peperiksaan Malaysia .
4.2.1 “Reader”
boleh dilantik dari kalangan guru-guru pendidikan khas.
4.2.2 “Reader” bukanlah terdiri daripada pengawas
peperiksaan.
4.3 Kaedah
Pelaksanaan “Reader”.
4.3.1-Seorang ”Reader”: 3 orang pelajar.( bergantung
kepada tahap keupayaan dan kebolehan pelajar tersebut.)
Semasa peperiksaan dijalankan,
seorang “Reader” ditempatkan bersama tiga orang murid disleksia. Ini bertujuan
untuk memberi keselesaan kepada calon disleksia. “Reader” juga dapat
menyampaikan bacaan yang lebih berkesan dan jelas kepada murid-murid disamping
mengelakkan gangguan kepada calon-calon lain.
4.3.2- Membaca
Soalan Dengan Sebutan dan Intonasi yang Betul
“Reader” hendaklah
membaca soalan dan jawapan dengan sebutan dan intonasi yang betul. Ini
bertujuan untuk mengelakkan berlaku kekeliruan kepada pelajar semasa menjawab
soalan.
4.3.3 Soalan Dibaca Dua Kali.
“Reader” akan
membacakan soalan dan jawapan sebanyak dua kali sebelum murid menjawab soalan
tersebut. Langkah ini bertujuan untuk memastikan murid dapat memahami
sepenuhnya kehendak soalan dan membuat pilihan jawapan yang betul.
4.3.4 “Reader” perlu menyebut arahan dan nombor
soalan.
‘Reader” perlu membacakan arahan soalan
dan menyebut nombor soalan .
4.3.5 “Reader” membacakan soalan tanpa
mempengaruhi calon.
“Reader” hendaklah membacakan soalan
dan pilihan jawapan kepada calon tanpa
mempengaruhi pilihan jawapan.
5.0 IMPLIKASI
5.1. Latihan perlu diberi kepada “Reader” oleh
Lembaga Peperiksaan Malaysia
/JPK,KPM.
5.2. Taklimat perlu diberi kepada Ketua Pengawas
Peperiksaan dan Setiausaha
peperiksaan
sekolah.
5.3. “Reader” dan calon peperiksaan ditempatkan di
dalam satu bilik
khas dengan nisbah 1:3. Bilik khas berkenaan dianggap sebagai
bilik
peperiksaan.
5.4. “Reader”
perlu dibayar elaun khas
5.5 . Tambahan
masa yang sesuai diperlukan mengikut kelayakan pelajar Pendidikan
Khas.
6.0 SASARAN
Pelajar-pelajar Pendidikan Khas Integrasi yang layak
menduduki peperiksaan awam.
7.0 PENUTUP
”Reader” atau pembaca soalan dapat membantu meningkatkan
keyakinan diri dan tumpuan pelajar-pelajar berkenaan dalam menghadapi
peperiksaan awam. Mereka seharusnya di
beri peluang menikmati segala kemudahan yang sewajarnya supaya mereka dapat berdaya
saing dengan rakan sebaya dan menjalani kehidupan yang bermakna.
”KECEMERLANGAN
INSAN ISTIMEWA KEGEMILANGAN BERSAMA”
Disediakan oleh;
Disahkan oleh:
(SUPIAH BT MAT
YUSOF)
GPK Pendidikan
Khas
PPKI SK Fakeh Abd
Samad.
cikgu... sy copy wat rujukn
ReplyDeletesalam.
ReplyDeletemaklumat yang sangat berguna. mohon share ya. terima kasih.
bersama memperjuangkan dan memartabatkan pendidikan khas demi Orang Kuat Usaha(OKU)
ReplyDeleteselamat pagi serta salam pohon syer sbb saya ibu kepada anak oku(kelas ppki)mmohon bimbingan cikgu kerna anak saya akan mnduduki peperiksaan upsr tahun ini
ReplyDelete