RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN MORAL (PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN)
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / UNIT
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
1. Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhannya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
|
1.1 Mengetahui kejadian alam
|
1.1.1 Menyebut benda-benda yang
terdapat di sekeliling murid di
dalam bilik darjah
1.1.2 Menunjukkan benda-benda yang
terdapat di sekeliling murid di
dalam bilik darjah
| |
2
|
1. Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhannya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
|
1.1 Mengetahui kejadian alam
|
1.1.3 Menamakan benda-benda yang
terdapat di sekeliling murid di
dalam bilik darjah
| |
3
|
1. Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhannya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara
|
1.1 Mengetahui kejadian alam
|
1.1.4 Mengkelaskan benda-benda yang
terdapat di sekeliling murid
mengikut kategori di dalam bilik
darjah
| |
4
|
2. Baik Hati
Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas
|
2.1 Membantu rakan
|
2.1.1 Membuat salah satu aktiviti
membantu rakan
2.1.3 Menghasilkan buku-buku skrap
tentang cara-cara membantu
rakan
| |
5
|
2. Baik Hati
Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas
|
2.1 Membantu rakan
|
2.1.2 Menunjukkan sikap baik hati yang
ada pada diri
2.1.4 Mengamalkan sikap baik hati
dengan membantu rakan
| |
6
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
|
3.1 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
3.1.1 Meniru aksi guru membuat rutin
harian selepas bangun tidur
| |
7
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
|
3.1 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
3.1.2 Menunjukkan sikap
bertanggungjawab diri berkaitan
kebersihan semasa di dalam bilik
darjah
3.1.3 Menyebut tanggungjawab
berkaitan kebersihan pada diri
semasa di dalam bilik darjah
| |
8
|
3. Bertanggungjawab
Kesanggupan untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna
|
3.1 Melaksanakan tanggungjawab diri
|
3.1.4 Melaksanakan tanggungjawab
berkaitan kebersihan pada diri
semasa di sekolah
| |
9
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian
|
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
4.1.1 Menzahirkan rasa berterima kasih
dalam pelbagai cara
4.1.2 Mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa yang difahami
4.1.3 Menunjukkan sikap berterima
kasih
| |
10
|
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian
|
4.1 Mengamalkan sikap berterima
kasih
|
4.1.1 Menzahirkan rasa berterima kasih
dalam pelbagai cara
4.1.2 Mengucapkan terima kasih dalam
pelbagai bahasa yang difahami
4.1.3 Menunjukkan sikap berterima
kasih
| |
11
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
|
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur kata
dan tingkah laku
|
5.1.1 Mengajuk dan menuturkan tutur
kata yang sopan
5.1.3 Melafazkan tutur kata yang sopan
| |
12
|
5. Hemah tinggi
Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian
|
5.1 Menunjukkan adab dalam tutur kata
dan tingkah laku
|
5.1.2 Menunjukkan tingkah laku yang
sopan
5.1.4 Mengamalkan adab dan tingkah
laku yang sopan
| |
13
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.1 Menghormati rakan
|
6.1.1 Menyebut semula ucapan hormat
kepada rakan dan guru
| |
14
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.2 Menghormati guru
|
6.2.1 Menyebut semula ucapan hormat
kepada guru
| |
15
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang
bersopan
|
6.3 Menghormati peraturan
dalam bilik darjah
|
6.3.1 Mengamalkan peraturan dalam
bilik darjah
| |
16
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.4 Menghormati peraturan di luar bilik
darjah
|
6.4.1 Mengamalkan peraturan di luar
bilik darjah
| |
17
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.5 Menghormati bendera
|
6.5.1 Mengenal bendera sekolah
6.5.2 Mengenal bendera negeri
6.5.3 Mengenal bendera Malaysia
| |
18
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.6 Menghormati lagu sekolah
|
6.6.1 Mengenal lagu sekolah
| |
19
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
20
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
21
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.7 Menghormati lagu negeri
|
6.7.1 Mengenal lagu negeri sendiri,
| |
22
|
6. Hormat menghormati
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati
peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan
|
6.8 Menghormati lagu Negaraku
|
6.8.1 Mengenal lagu Negaraku
| |
23
|
7. Kasih sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir dari hati yang ikhlas
|
7.1 Menyayangi diri
|
7.1.1 Menyebut cara menjaga
kebersihan diri
7.1.3 Menunjukkan cara menghargai
diri dengan menjaga kebersihan
diri
| |
24
|
7. Kasih sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir dari hati yang ikhlas
|
7.1 Menyayangi diri
|
7.1.2 Menyebut cara menjaga
keselamatan diri
7.1.4 Menunjukkan cara menghargai
diri dengan menjaga keselamatan
diri
| |
25
|
7. Kasih sayang
Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir dari hati yang ikhlas
|
7.1 Menyayangi diri
|
7.1.5 Mengamalkan cara menjaga
kebersihan diri
7.1.6 Mengamalkan cara menjaga
keselamatan diri
| |
26
|
8. Keadilan
Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah
|
8.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian
|
8.1.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian dalam
pembahagian makanan
8.1.2 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian dalam
pembahagian mainan
| |
27
|
8. Keadilan
Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah
|
8.1 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian
|
8.1.3 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian dalam
pergaulan
8.1.4 Mengamalkan sikap adil dalam
perlakuan seharian dalam
keluarga
| |
28
|
9. Keberanian
Kesanggupan untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah
|
9.1 Berani berkomunikasi dengan guru
|
9.1.1 Menunjukkan sikap berani tampil
ke hadapan bila mendengar
arahan
9.1.2 Menunjukkan sikap berani tampil
kehadapan dengan rela hati
| |
29
|
9. Keberanian
Kesanggupan untuk menghadapi cabaran dengan yakin dan tabah
|
9.1 Berani berkomunikasi dengan guru
|
9.1.3 Menunjukkan sikap berani
berkomunikasi dengan guru
semasa mengambil bahagian
dalam aktiviti dalam bilik darjah
9.1.4 Mengamalkan sikap berani
berkomunikasi dengan guru
dalam aktiviti di luar bilik darjah
| |
30
|
10. Kejujuran
Bersikap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
|
10.1 Mengamalkan sikap jujur dalam
diri
|
10.1.1 Menyebut perlakuan jujur
berpandukan aktiviti
10.1.2 Menunjukkan perlakuan jujur
berpandukan aktiviti
| |
31
|
10. Kejujuran
Bersikap benar, bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan
|
10.1 Mengamalkan sikap jujur dalam
diri
|
10.1.3 Menunjukkan perlakuan jujur
dalam perlakuan seharian
10.1.4 Mengamalkan sikap bercakap
benar dalam perlakuan seharian
| |
32
|
11. Kerajinan
Usaha yang berterusan, bersungguh-sungguh dan bersemangat dalam melakukan sesuatu perkara
|
11.1 Mengamalkan sikap rajin dalam
perlakuan seharian
|
11.1.1 Menunjukkan sikap rajin apabila
diminta
11.1.2 Menunjukkan sikap rajin dengan
rela hati
11.1.3 Mengamalkan sikap rajin dalam
aktiviti seharian
| |
33
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama
|
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada rakan sekelas
|
12.1.1 Menyebut aktiviti yang boleh
dilakukan bersama rakan dalam
bilik darjah
12.1.2 Melakukan aktiviti kerjasama
dengan rakan di dalam bilik
darjah
12.1.3 Mengamalkan aktiviti bersama-
sama rakan di dalam bilik darjah
| |
34
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama
|
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada rakan sekelas
|
12.1.1 Menyebut aktiviti yang boleh
dilakukan bersama rakan dalam
bilik darjah
12.1.2 Melakukan aktiviti kerjasama
dengan rakan di dalam bilik
darjah
12.1.3 Mengamalkan aktiviti bersama-
sama rakan di dalam bilik darjah
| |
35
|
12. Kerjasama
Kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama
|
12.1 Bersedia memberi kerjasama
kepada rakan sekelas
|
12.1.4 Mengamalkan aktiviti bersama-
sama rakan di luar bilik darjah
| |
36
|
13.Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain
|
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
pada diri sendiri
|
13.1.1 Melakukan sikap sederhana
semasa penggunaan
kemudahan awam
| |
37
|
13.Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain
|
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
pada diri sendiri
|
13.1.2 Mengamalkan sikap sederhana
di kantin
| |
38
|
13.Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain
|
13.1 Mengamalkan sikap sederhana
pada diri sendiri
|
13.1.3 Mengamalkan sikap sederhana
dalam perlakuan seharian
| |
39
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
|
14.1 Mengamalkan sikap toleransi
dalam diri
|
14.1.1 Menyatakan sikap sabar
| |
40
|
14. Toleransi
Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri demi kesejahteraan hidup
|
14.1 Mengamalkan sikap toleransi
dalam diri
|
14.1.2 Melakukan aktiviti menunjukkan
sikap toleransi
14.1.3 Melakukan aktiviti sikap toleransi
dalam kegiatan seharian
14.1.4 Mengamalkan sikap toleransi
dalam kegiatan seharian
| |
41
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
| |||
42
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
No comments:
Post a Comment