RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA (PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN)
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / UNIT
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
1
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.1 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap pelbagai bunyi
|
1.1.1 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap suara manusia
1.1.2 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap bunyi haiwan
| |
2
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.1 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap pelbagai bunyi
|
1.1.3 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap bunyi kenderaan/ benda
1.1.4 Mendengar dan bergerakbalas
terhadap bunyi alam semulajadi
| |
3
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.2 Memberi perhatian kepada bunyi
yang didengar
|
1.2.1 Mendengar, mengecam dan
menyebut nama abjad dengan
betul dan tepat.
1.2.2 Mendengar dan menyebut bunyi
vokal dan suku kata terbuka
dengan betul dan tepat.
| |
4
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.2 Memberi perhatian kepada bunyi
yang didengar
|
1.2.3 Mengecam bunyi kenderaan
/benda
1.2.4 Mengecam bunyi alam semula
jadi
| |
5
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.3 Mengenal pasti bunyi yang
didengar
|
1.3.1 Memberi tindak balas arah bunyi
yang didengar
1.3.2 Membezakan bunyi yang
didengar
| |
6
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.4 Ucapan bertatasusila
|
1.4.1 Mendengar dan bertindak balas
terhadap pengucapan
bertatasusila
| |
7
|
LISAN
1. Kemahiran Mendengar
|
1.5 Mendiskriminasikan bunyi
|
1.5.1 Mengecam bunyi bukan bahasa
1.5.2 Mengenal bunyi bahasa
( huruf a hingga z )
| |
8
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.1 Prabertutur
|
2.1.1 Meniup wisel, bulu ayam dan tisu
2.1.2 Membuat mimik muka
| |
9
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.1 Prabertutur
|
2.1.2 Membuat mimik muka
2.1.3 Membuat latihan artikulasi
| |
10
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.2 Mengajuk bunyi
|
2.2.1 Mengajuk bunyi manusia
2.2.2 Mengajuk bunyi haiwan
2.2.3 Mengajuk bunyi alam semula jadi
| |
11
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.3 Ucapan bertatasusila
|
2.3.1 Mengajuk ucapan bertatasusila
2.3.2 Menyebut ucapan bertatasusila
| |
12
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.4 Menghasilkan bunyi bukan bahasa
|
2.4.1 Menjerit dengan nada kuat dan
perlahan
2.4.2 Ketawa dengan nada kuat dan
perlahan
2.4.3 Menghasilkan bunyi bebelan
| |
13
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.5 Menghasilkan bunyi bahasa
|
2.5.1 Murid mengajuk bunyi huruf dan
suku kata (KV)
| |
14
|
BERTUTUR
2. Kemahiran Bertutur
|
2.5 Menghasilkan bunyi bahasa
|
2.5.1 Murid mengajuk bunyi huruf dan
suku kata (KV)
| |
15
|
BACAAN
3. Prabacaan
|
3.1 Mengenal persamaan objek, huruf
dan suku kata
|
3.1.1 Mengecam persamaan dari segi
warna
3.1.2 Mengecam persamaan dari segi
bentuk
| |
16
|
BACAAN
3. Prabacaan
|
3.1 Mengenal persamaan objek, huruf
dan suku kata
|
3.1.3.Mengecam persamaan dari segi
saiz
3.1.4 Mengecam persamaan dari segi
pengamatan
| |
17
|
BACAAN
3. Prabacaan
|
3.2 Mengenal perbezaan objek, huruf
dan suku kata
|
3.2.1 Mengecam perbezaan dari segi
warna
3.2.2 Mengecam perbezaan dari dari
segi bentuk
| |
18
|
BACAAN
3. Prabacaan
|
3.2 Mengenal perbezaan objek, huruf
dan suku kata
|
3.2.3 Mengecam perbezaan dari segi
saiz
3.2.4 Mengecam perbezaan dari segi
pengamatan
| |
19
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
20
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| |||
21
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.1 Menyebut huruf
|
4.1.1 Menyebut huruf a hingga z
| |
22
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.1 Menyebut huruf
|
4.1.1 Menyebut huruf a hingga z
| |
23
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.1 Menyebut huruf
|
4.1.2 Menama dan membunyikan huruf
vokal
| |
24
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.1 Menyebut huruf
|
4.1.2 Menama dan membunyikan huruf
vokal
| |
25
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.2 Membunyikan suku kata
|
4.2.1 Membunyikan suku kata KV
| |
26
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.2 Membunyikan suku kata
|
4.2.1 Membunyikan suku kata KV
| |
27
|
4. Kemahiran Membaca
|
4.2 Membunyikan suku kata
|
4.2.1 Membunyikan suku kata KV
| |
28
|
TULISAN
5. Pratulisan
|
5.1 Menggerakkan jari tanpa alatan
|
5.1.1 Menggerakkan jari secara bebas
5.1.2 Mengerakkan jari secara terkawal
– contoh “mazing
”
| |
29
|
TULISAN
5. Pratulisan
|
5.2 Menggerakkan jari dengan alatan
|
5.2.1 Memegang pensel dengan cara
yang betul
5.2.2 Membuat pelbagai bentuk secara
terkawal dengan pensel
| |
30
|
TULISAN
5. Pratulisan
|
5.3 Koordinasi mata tangan
|
5.3.1 Membuat pergerakan tangan
secara terkawal
5.3.2 Membuat pergerakan tangan
dengan menggunakan pensel
secara terkawal
| |
31
|
TULISAN
5. Pratulisan
|
5.4 Menggunakan pensel
|
5.4.1 Menyurih bentuk yang disediakan
5.4.2 Menekap gambar
| |
32
|
TULISAN
5. Pratulisan
|
5.4 Menggunakan pensel
|
5.4.3 Menyambung titik-titik
5.4.4 Membuat “mazing”
| |
33
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.1 Menulis huruf
|
6.1.1 Menulis huruf besar A hingga Z
| |
34
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.1 Menulis huruf
|
6.1.1 Menulis huruf besar A hingga Z
| |
35
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.1 Menulis huruf
|
6.1.2 Menulis huruf kecil a hingga z
| |
36
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.1 Menulis huruf
|
6.1.2 Menulis huruf kecil a hingga z
| |
37
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.2 Menulis suku kata
|
6.2.1 Menyalin suku kata KV
| |
38
|
6. Kemahiran Menulis
|
6.2 Menulis suku kata
|
6.2.1 Menyalin suku kata KV
| |
39
|
KOMUNIKASI
7. Kemahiran Komunikasi
|
7.1 Bercerita tentang diri dan keluarga
|
7.1.1 Bercerita tentang diri sendiri
| |
40
|
KOMUNIKASI
7. Kemahiran Komunikasi
|
7.1 Bercerita tentang diri dan keluarga
|
7.1.2 Bercerita tentang keluarga
| |
41
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
| |||
42
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
assalamualaikum.Minta jasa baik cgu sue hantar rpt muzik tahun 2 pendidikan khas.tq.
ReplyDelete