1.1 Definisi Pendidikan Khas
Pendidikan khas
merujuk pada pendidikan bagi kanak-kanak luar biasa, iaitu 'kanak-kanak yang
dari segi intelek, fizikal, sosial atau emosi, tidak mencapai pertumbuhan dan
penyuburan biasa, hinggakan mereka tidak mendapat faedah sepenuhnya daripada
rancangan sekolah biasa'
(Chua,1982)
Pendidikan Khas ialah subsistem
dalam sistem pendidikan, yang bertanggungjawab mengadakan peruntukkan kemudahan
dan keistimewaan bagi membantu kanak-kanak dan belia yang bersifat luarbiasa.(Gearhart dan Weishahn,1980)
Orang berminat
mengkaji tentang pendidikan khas mungkin kerana mereka mempunyai
anak atau ahli
keluarga yang memerlukan perkhidmatan khas atau mereka ingin menjadi
sukarelawan membantu badan-badan terlibat dengan mendidikan kanak-kanak
berkeperluan khas atau
mereka yang ingin menjadi guru pendidikan khas di sekolah
rendah atau menengah.
Apakah pendidikan khas? Untuk memahami apa itu pendidikan
khas adalah wajar
kita meninjau beberapa definisi yang dikemukankan oleh pakar-pakar dalam
bidang:
Hallahan dan Kauffman
(2006): Pendidikan
khas didefinisikan sebagai satu bentuk pendidikan yang disediakan untuk
memenuhi keperluan kanak-kanak
berkeperluan khas.
Gargiulo (2003): Pendidikan
khas merupakan program pengajaran khusus yang direka bentuk bagi memenuhi keperluan
pelajar luar biasa. Ia mungkin memerlukan penggunaan bahan-bahan, peralatan dan
kaedah pengajaran khusus.
Friend (2005): Pendidikan khas adalah
pengajaran yang direka bentuk khusus bagi
memenuhi keperluan
kanakkanak yang kurang upaya.Pengajaran ini mungkin dikelolakan dalam bilik
darjah, di rumah, di hospital atau institusi lain.
Mansor (2005): Program
pendidikan khas di Malaysia merupakan satu usaha yang
berterusan
untuk menggalakkan perkembangan optima seseorang sebagai seorang yang
berkemahiran
Definisi
Pendidikan Khas Dalam konteks Malaysia
Pendekatan Baru
Definisi Kanak-Kanak Dengan Keperluan-Keperluan Pendidikan Khas menekankan
kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan dan
pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran-kemahiran pengembangan (
development skill). Pendekatan baru menolak pendekatan tradisi yang menekankan
kecacatan dan ketidakbolehan (medical defict model).
Penguasaan dan
pencapaian dalam kemahiran-kemahiran tersebut berdasarkan kepada
peringkat-peringkat kebolehan seseorang murid dan pelajar dengan keperluan
pendidikan khas seperti berikut :-
- kebolehan kognitif
- perkembangan tingkahlaku sosial
/ perkembangan kemahiran sosial
- penguasaan bahasa lisan /
pertuturan
- penguasaan membaca
- kemahiran matematik
- kemahiran pertumbuhan asas
manusia
- kemahiran berdikari
- kemahiran keusahawanan
- kebolehan penglihatan
- kebolehan pendengaran
KANAK-KANAK
BERKEPERLUAN KHAS
Dalam Bahasa Ingerís
istilah ‘kanak-kanak bekeperluan khas’ dinamakan ‘children with exceptional
needs’ atau secara ringkas ‘exceptional children’. Pelbagai istilah
lain telah
digunakan untuk ‘kanak-kanak
bekeperluan khas’ dan antaranya ialah; kanak-kanak istimewa (special
children), kanak-kanak luar biasa, kanak-kanak kurang upaya (children
with disabilities), kanak-kanak cacat (handicapped children),
kanak-kanak abnormal (abnormal children), kanak-kanak bermasalah (children
with impairments) dan kanakkanak terbantut pertumbuhan atau perkembangan
Menurut Kail (2001),
hampir 4% daripada populasi dunia terdiri daripada individu luar biasa atau
kanak-kanak berkeperluan khas. Terdapat kanak-kanak yang dilahirkan tanpa boleh
mendengar apa-apa bunyi, manakala ada juga yang dilahirkan tanpa mempunyai
keupayaan untuk melihat objek atau cahaya termasuk muka ibu bapa sendiri.
Terdapat kanak-kanak yang mengalami kesukaran memberi tumpuan atau mengala mi kerencatan mental sejak dilahir. Secara
umumnya, kanak-kanak berkeperluan khas berbeza daripada kanak-kanak normal dari
segi ciri-ciri mental (pencapaian akademik), keupayaan deria (melihat dan
mendengar), keupayaan berkomunikasi (menulis dan bertutur), tingkah laku
(mengawal diri) dan emosi (bercampur gaul), dan ciri-ciri fizikal (bergerak dan
menjaga diri sendiri). Walaupun istilah kurang upaya dan kecacatan digunakan
sebagai sama, kedua-dua istilah ini mempunyai maksud yang berlainan.
(a) Kurang
upaya [atau Bermasalah] (disability or disorder) berlaku
apabila sesuatu kekurangan menghad
individu berkenaan melakukan tugas harian atau kerja tertentu seperti berjalan
kaki, melihat, mendengar atau pun menyelesai masalah matematik yang mudah
seperti 10 + 5. Individu kurang upaya tidak cacat, kecuali kekurangan itu
membawa kepada masalah pembelajaran, masalah peribadi, masalah bercampur gaul
masalah melakukan pekerjaan dan masalah-masalah lain (Heward, 2003). Contohnya, seorang kanak-kanak yang
lumpuh pada kedua-dua kakinya tetapi boleh pergi ke sekolah menggunakan kerusi
roda dan belajar bersama pelajar lain tidak cacat.
Istilah Definisi
Kurang upaya (disability) Kecacatan (handicap)
Sesuatu yang menghalang seseorang melakukan kerja tertentu yang dapat dilakukan
oleh individu normal. Sesuatu kelemahan yang terdapat pada seseorang akhibat
daripada sesuatu kekurangan yang menghadkan atau menghalang dia memenuhi
peranan sebagai seorang yang normal.
(b) Kecacatan
(handicap)
merujuk kepada sesuatu masalah atau penghalang yang dihadapi oleh seorang
kurang upaya apabila dia berinteraksi dengan alam sekeliling. Sesuatu jenis
kecacatan mungkin menjadi masalah dalam suatu persekitaran tetapi tidak menjadi
penghalang dalam persekitaran yang berlainan. Contohnya, seorang pelajar yang
pekak mungkin berasa tercacat kerana sukar bermain alat muzik dalam pancaragam
sekolah dengan kanak-kanak biasa. Sebaliknya, kanak-kanak yangsama tidak berasa
tercacat ketika dalam makmal sains.
KLASIFIKASI
KANAK-KANAK PENDIDIKAN KHAS.
Ramai pakar
pendidikan khas di merata dunia, menggunakan klasifikasi yang dicadangkan oleh
IDEA (1990) di Amerika Syarikat untuk mengklasifikasi kanak-kanak berkeperluan
khas. IDEA (PL 105-117) mencadangkan 13 kategori kurang upaya (disability).
Untuk tujuan kursus ini, kanak-kanak berkeperluan khas di kategorikan kepada 8
kategori sahaja. Untuk memudahkan perbincangan beberapa kategori telah
dicantumkan.
(a) Kanak-kanak
Kurang Upaya Pendengaran atau Bermasalah Pendengaran
Kanak-kanak kurang
upaya pendengaran terbahagi kepada beberapa kumpulan berdasarkan tahap
kehilangan deria pendengaran. Kehilangan deria pendengaran dibezakan sama ada
seseorang itu boleh mendengar bunyi pada desibel (dengan ringkas dB yang
merupakan ukuran kekuatan bunyi) yang berlainan. Individu yang hanya boleh
mendengar bunyi antara 27 hingga 65 dB dikatakan sebagai mengalami kesukaran
pendengaran (hard of hearing) manakala individu yang hanya boleh
mendengar bunyi pada 90 dB dan ke atas dikatakan sebagai pekak (deaf).
Kehilangan deria pendengaran boleh mempengaruhi pertuturan dan penguasaan
bahasa. Ini secara langsung akan memberi kesan ke atas kebolehan membaca,
perkembangan
tatabahasa dan kemahiran membaca. Penguasaan bahasa akan terjejas bagi
kanak-kanak yang menjadi pekak pada usia yang muda (sebelum 3 tahun).
(b) Kanak-kanak
Kurang Upaya Penglihatan atau Bermasalah Penglihatan
Kanak-kanak
bermasalah penglihatan selalunya dibahagikan kepada dua kumpulan sahaja iaitu:
(i)
Kanak-kanak buta (blind) adalah mereka
yang tidak dapat melihat apa-apa, termasuk objek atau sumber cahaya. Mereka
belajar melalui deria sentuhan, pendengaran, hidu, dan rasa. Mereka mengunakan
tulisan braille. Mereka juga perlu menggunakan tongkat putih apabila bergerak
dari satu tempat ke satu tempat.
(ii)
Kanak-kanak berpenglihatan terhad atau
rabun (low vision) mempunyai keupayaan melihat dan boleh membaca,
melihat muka orang lain, objek atau gambar setelah diberikan peralatan khas
seperti cermin mata, kanta pembesar dan lain-lain. Mereka perlu ditempatkan di
bahagian hadapan kelas dan dibantu dengan cahaya yang sesuai dan tulisan
bersaiz besar. Kurang upaya penglihatan atau bermasalah penglihatan tidak
mempengaruhi kapasiti intelek atau kebolehan untuk belajar. Bagaimana pun
kanak-kanak yang buta atau berpenglihatan terhad memerlukan perkhidmatan
pendidikan khas untuk berjaya dalam pendidikan. Antaranya ialah bahan dengan
saiz huruf besar, bukubuku yang dirakam pada pita audio atau cakera padat dan
buku-buku Braille
(c) Kurang Upaya
Mental atau Kerencatan Mental
Kurang upaya mental
atau kerencatan mental dikaitkan dengan individu yang tidak dapat belajar
secepat orang yang normal; tidak dapat menyimpan maklumat sebaik mereka yang
normal dan yang dan tidak dapat memahami dengan jelas dan sukar untuk
menggunakan maklumat yang diperlukan dalam sesuatu situasi kepada situasi lain.
Dengan perkataan lain kanak-kanak kerencatan mental kecelaruan fungsian
intelektual dan dua atau lebih daripada kemahiran adaptif berikut: komunikasi,
urus diri, kemahiran hidup, kemahiran sosial, arahan kendiri, kesihatan dan
keselamatan, akademik, beriaya dah dan kerja. Kerencatan mental lazim berpunca
sebelum umur 18 tahun
(d) Kurang Upaya
Fizikal
Kurang Upaya Fizikal
meliputi kanak-kanak yang diserang penyakit yang merosakkan otak, otot dan
tulang belakang seseorang. Terdapat beberapa jenis penyakit sedemikian.
Contohnya, kanak-kanak palsi serebral (cerebral palsy) mengalami
kesukaran mengerakkan kaki atau tangan atau leher atau lebih daripada satu
anggota badan. Keadaan ini wujud disebabkan kecederaan kepada otak yang
mengawal fungsi motor atau pergerakan. Keadaan ini bermula pada peringkat bayi
dan awal perkembangan seorang kanak-kanak. Lagi satu penyakit yang membawa
kepada kurang upaya fizikal ialah spina bifida (spina bifida) yang menyerang
dan merosakkan tulang belakang seseorang. Penyakit ini menyebabkan badan
menjadi bengkok dan akhirnya lumpuh. Distropi otot (muscular dystrophy)
ialah sejenis penyakit yang menyebabkan otot-otot skeletal menjadi lemah.
Kanak-kanak yang diserang penyakit ini lama-kelamaan dapati sukar bergerak dan
terpaksa menggunakan kerusi roda dan ramai di antara mereka meninggal dunia
apabila sampai remaja
(e) Kurang Upaya
Pertuturan atau Bahasa
Masalah
bahasa merujuk kepada ketidakupayaan seseorang kanak-kanak menguasai kemahiran
berbahasa yang terdiri daripada lima komponen bahasa iaitu fonologi,
morforlogi, sintaksis, semantik dan aspek pragmatik. Kanak-kanak bermasalah
bahasa mengalami kesukaran untuk mengeluar atau menyebut sesuatu perkataan.
Masalah berbahasa menyebabkan kanak-kanak mendiamkan diri daripada bertanya dan
tidak mahu bertindak balas atau menjawab soalan-soalan, memberi penerangan atau
arahan. Mereka akan terus mendiamkan diri kecuali kalau dipaksa untuk menjawab
soalan. Kanak-kanak ini akan mengambil masa yang lama untuk memahami dan
mengeluarkan pendapat apabila bercakap
(f) Kurang
Upaya Pembelajaran
Kanak-kanak
kurang upaya pembelajaran atau bermasalah pembelajaran adalah kanak-kanak yang
telah dikenal pasti sebagai mengalami kecacatan yang mengganggu pembelajaran.
Mereka terdiri daripada kanak-kanak yang mempunyai keupayaan mental yang rendah
dan pengubahsuaian tingkah laku yang rendah. Kecacatan yang dialami
mempengaruhi kebolehan kognitif, tingkah laku sosial, penguasaan bahasa lisan dan
pertuturan, penguasaan membaca, kemahiran dan kemahiran matematik. Masalah
pembelajaran dianggap berpunca daripada
ketidakfungsian
sistem saraf pusat.
(g) Gangguan
Emosi
Emosi
bermaksud perasaan pada jiwa yang kuat seperti sedih, marah, gembira dan sebagainya.
Emosi berpunca daripada mental seseorang dan wujud bergantung kepada
keadaan tertentu. Sesetengah kanak-kanak tidak menunjukkan emosi kanak-kanak
lain pula emosi dipamerkan melalui sesuatu tingkah laku. Gangguan emosi
mempengaruhi keupayaan untuk belajar, kesukaran membina dan mengekalkan
hubungan interpersonal yang baik dengan rakan sebaya dan guru dan mudah merasai
sedih. Kanak-kanak yang mengalami gangguan emosi mempamerkan tingkah laku
luaran seperti kerap berjalan dalam kelas, menjerit,
mengacau
pelajar lain dan sebagainya; dan tingkah laku dalaman seperti memencilkan diri,
berkhayalan dan sebagainya.
salam cikgu.. saya merupakan peminat blok cikgu dan selalu sangat baca blok ni. saya merupakan pelajar kos pendidikan kha. saya harap cikgu boleh pos tentang pekak-buta msi.... it will be nice of you
ReplyDelete