AKTA,PERATURAN DAN
PEKELILING.
Dalam Deklarasi
Hak-hak Kemanusiaan Sejagat (1948) menegaskan hak bagi
setiap individu
mendapat pendidikan. Perkara ini ditegaskan semula dalam
Persidangan Dunia
bertemakan ‘Pendidikan Untuk Semua’ di Jomtien, Thailand
yang menekankan: Keperluan-keperluan
pembelajaran untuk orang kurang upaya
menuntut perhatian
khusus. Langkah-langkah perlu diambil untuk menyediakan
persamaan akses
kepada pendidikan untuk semua kategori orang kurang upaya
sebagai bahagian yang
sepadu dalam sistem pendidikan. [Terjemahan]2. Pada tahun
1959,
Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) telah mengisytiharkan Hak
Kanak-Kanak Sedunia dan antara yang ditegaskan ialah hak kanak-kanak
istimewa iaitu mereka berhak mendapat penjagaan yang khusus dan bimbingan
mengikut kecacatan yang dialami serta peluang menjadi seberapa normal yang
mungkin . Dasar mengenai pendidikan khas di Malaysia dinyatakan dalam Akta
Pelajaran1961. Dalam Bahagian I (Tafsiran) Akta ini dinyatakan bahawa;
“sekolah khas bermakna sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang khas
untuk muridmurid yang kurang upaya”.
Laporan Jawatankuasa
Kabinet (1978) yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran
melalui Perakuan 169 merupakan satu titik tolak yang membawa kepada satu
penekanan dan tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan Pendidikan Khas di
Malaysia. Perakuan ini menyebut;
Dengan adanya
kesedaran bahawa kerajaan seharusnya bertanggungjawab terhadap
pendidikan
kanak-kanak cacat adalah diperakukan kerajaan hendaklah mengambil alih
sepenuhnya
tanggungjawab pendidikan itu dari pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya
pada masa ini. Di samping itu penyertaan oleh badan-badan sukarela dalam
memajukan pendidikan kanak-kanak cacat hendaklah terus digalakkan.
Mesyuarat Jawatankuasa
Perancangan Pendidikan telah bersidang pada 30 Jun 1981 dan
memutuskan penubuhan sebuah Jawatankuasa Antara Kementerian untuk mengkaji dan
menentukan bidang tugas masing-masing mengenai kanak-kanak kurang upaya.
Kementerian-kementerian yang terlibat selain daripada Kementerian Pendidikan
ialah Kementerian Kesihatan, Kementerian Kebajikan Masyarakat (kini Kementerian
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) dan Kementerian Buruh.
Pada amnya,
Jawatankuasa ini menetapkan:
·
Tanggungjawab Kementerian Pendidikan terhadap
pendidikan kanak-kanak
bermasalah penglihatan, bermasalah pendengaran dan kanak-kanak
bermasalah pembelajaran (terencat akal) yang boleh dididik.
·
Tanggungjawab Kementerian Kebajikan
Masyarakat terhadap pendidikan kanak-kanak yang kurang upaya fizikal,
terencat akal sederhana serta kanak-kanak spastik.
. Tanggungjawab Kementerian Kesihatan untuk
mengenal pasti di peringkat awal dan menyaring kanak-kanak yang dilahirkan
dalam keadaan berisiko. Akta Pelajaran 1961 disemak semula dan digantikan
dengan Akta Pendidikan 1996. Satu bab khusus mengenai Pendidikan Khas
telah dimasukkan dalam akta tersebut yang menyarankan bahawa: Seksyen 40 and
seksyen 41 dalam Akta 1995 dilihat oleh pelbagai pihak sebagai ‘era baru’ dalam
dunia pendidikan khas kerana Menteri Pendidikan dikehendaki membuka kelas jika
ada permintaan daripada masyarakat. Akta ini juga memperuntukan kuasa kepada
Menteri untuk menentukan tempoh persekolahan dan kandungan kurikulum untuk
keperluan pendidikan khas. Amalan pada masa ini, kanak-kanak berkeperluan khas
dibenarkan bersekolah sehingga mereka berumur 19 tahun.
41. 1. Tertakluk
kepada subseksyen (2) dan (3), menteri boleh melalui peraturan-peraturan
menetapkan:
(a) Tempoh pendidikan
rendah dan menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima pendidikan
khas;
(b) Kurikulum yang
hendaklah digunakan berhubungan dengan pendidikan khas;
(c) Kategori murid
yang memerlukan pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan murid
dalam setiap kategori sekolah khas; dan
(d) Apa-apa perkara
lain yang difikirkan oleh Menteri suaimanfaat atau perlu bagi maksud topik
ini. Menteri hendaklah mengadakan
pendidikan khas di sekolah
khas yang ditubuhkan
di bawah perenggan 34(1)(b) atau di mana-mana sekolah rendah atau menengah yang
difikirkan oleh menteri suaimanfaat.
AKTA ORANG CACAT
2002
BAHAGIAN
2. PENDIDIKAN
1.
Setiap kanak-kanak yang mempunyai apa jua jenis atau tahap kecacatan harus
menerima pendidikan percuma dalam suasana yang bersesuaian sehingga umur
lapan belas tahun.
2.
Pendidikan bagi orang kurang upaya harus termasuk ke dalam perancangan
pendidikan kebangsaan, perkembangan kurikulum serta organisasi sekolah.
3.
Pihak berkenaan harus berusaha mengalakkan mengintegrasikan pelajar kurang
upaya ke dalam sekolah biasa.
Untuk memasukkan kemudahan pendidikan bagi pelajar kurang upaya ke dalam sekolah biasa, pihak berkenaan harus -
(a)
mengadakan polisi yang jelas, dihayati dan diterima di peringkat sekolah dan
masyarakat umum;
(b) membenarkan kelonggaran kurikulum, serta tambahan dan adaptasi;
(c)
menyediakan bahan pengajaran yang berkualiti dan mudah didapati, latihan
perguruan yang berterusan dan guru penyokong.
4.
Pendidikan khas boleh dipertimbangkan di mana sekolah biasa belum mempunyai
kemudahan yang diperlukan atau bila mana pendidikan khas dianggap paling
sesuai bagi pelajar kurang upaya berkenaan. Ia harus bertujuan menyediakan
pelajar untuk dididik sekolah biasa. Kualiti pendidikan harus menggambarkan
piawaian serta aspirasi sama seperti pendidikan biasa dan harus berkaitan
dengannya. Secara minimum, pelajar kurang upaya harus diberi pengagihan
sumber pendidikan sama seperti yang diberi kepada mereka yang bukan cacat.
5.
Untuk memastikan pendidikan berkualiti dapaat dinikmati semua, tumpuan khas
harus diberikan kepada bidang seperti kurikulum, program pendidikan, kaedah
pengajaran dan perkhidmatan sokongan:
5.1 Bagi mereka yang cacat
penglihatan, di peringkat tadika dan sekolah rendah, kurikulum yang
diubahsuai yang merangkumi, tetapi tidak terbatas kepada, latihan sensori,
kemahiran hidup seharian, cara khas membaca dan menulis brel, orientasi dan
pergerakan, pengetahuan asas dalam bidang komputer yang mempunyai perisian
pembaca skrin, matematik, muzik dan sukan.
Persediaan
untuk 'mainstreaming' harus diuruskan pada tahap awal persekolahan di
peringkat sekolah rendah untuk memastikan kanak-kanak cacat penglihatan
seperti kanak-kanak kurang upaya yang lain, kecuali mungkin mereka yang
terencat akal, diberi pendidikan bersama rakan sebaya yang tidak cacat ke
tahap yang setinggi-tingginya. Di sekolah menengah dan institusi pengajian
tinggi, mereka akan diintegrasikan bersaama pelajar lain dan mengikuti
kurikulum yang sama. Pelajar yang cacat penglihatan di peringkat ini akan
diberi perkhidmatan sokongan seperti bahan bacaan dalm bentuk brel atau
audio, kelengkapan brel, alat pembaca, komputer yang dilengkapkan dengan
kemudahan khas, alat kelengkapan bagi mereka yang kurang penglihatan,
orientasi dan pergerakan, kaunseling, dan guru sumber (di sekolah menengah)
5.2 .Bagi mereka
yang cacat pendengaran, kurikulum yang diubahsuai akan menitiberatkan kepada
perkembangan komunikasi dan bahasa yang sesuai dengan keperluan pelajar.
Kurikulum akan merangkumi cara khas untuk mengajar pertuturan, memahami
pertuturan, latihan pendengaran dan rentak menggunakan komunikasi
keseluruhan, pelbagai sensori serta pendekatan yang lain. Mereka akan
diirujukan kepada staf sokongan seperti jurubahasa isyarat, otologist,
audiologist, pakar pemulihan pertuturan, jurulatih auditori dan yang lain
seperti diperlukan.
Berdasarkan keperluan khas bagi mereka yang pekak atau pekak-buta, pendidikan bersesuaian boleh dikendalikan di sekolah khas atau pun di kelas atau unit khas di sekolah biasa.
5.3.Bagi mereka yang
mengalami kecacatan otopedik, pendidikan berkualiti akan diberi sama seperti
untuk mereka di sekolah biasa, dan mereka akan dibenarkan menghadiri kelas di
tingkat bawah bangunan sekolah di mana boleh. Penjadualan kelas serta
pertimbangan lain akan dibuat bersesuaian dengan keperluan pendidikan mereka.
Usaha akan dibuat supaya bangunan sekolah dan maktab tidak mempunyai sebarang
halangan bersifat pembinaan.
5.4 Bagi mereka
yang terencat akal, kurikulum yang diubahsuai akan menitikberatkan latihan
megurus diri, sosialisasi, kemahiran hidup seharian yang berdasarkan
pergerkan, pra-vokesyenal dan vokesyenal. Bagi mereka yang terencat akal yang
teruk, tumpuan akan diberi kepada peningkatan kemahiran penjagaan diri.
5.5 Bagi mereka
yang mempunyai masalah perlakuan seperti autisma, mereka yang bermasalah
pembelajaran dan mereka yang mempunyai kecacatan pelbagai, kurikulum yang
diubahsuai akan merangkumi aktiviti serta teknik penyampaian bagi
menormalisasikan perlakuan dan juga kemahiran berdasarkan fungsi serta
akademik untuk mengintegrasikan mereka ke dalam masyarakat.
5.6 Pihak berkuasa
berkenaan akan memulakan atau menyebabkan bermulanya penyelidikan yang
bertujuan mereka bentuk dan menyediakan alat bantuan, alat bantuan
pengajaran, kelengkapan khas pengajaran atau apa sahaja peralatan yang
diperlukan untuk memberi peluang pendidikan yang sama rata kepada kanak-kanak
kurang upaya.
5.7 Pihak berkuasa
berkenaan akan menubuhkan insitusi latihan perguruan yang secukupnya di
samping memberi sokongan kepada badan bukan kerajaan untuk mengadakan
rancangan pendidikan perguruan dengan pengkhususan dalam bidang mengajar pelajar
kurang upaya supaya tenaga pengajar yang terlatih dapat disalurkan ke sekolah
khas dan sekolah berintergrasi bagi kanak-kanak kurang upaya.
5.8 Dengan tidak
prejudis kepada peruntukan di atas, pihak berkuasa berkenaan akan menyediakan
skim pendidikan yang komprehensif yang merangkumi pelaksanaan rancangan
pendidikan individu bagi setiap kanak-kanak kurang upaya di sekolah;
-kemudahan
pengangkutan bagi kanak-kank kurang upaya atau bantuan kewangan kepada ibu
bapa atau penjaga utnuk membolehkan anak kurang upaya mereka menghadiri
sekolah;
-memberikan
secara percuma buku serta alat kelengkapan khas yang diperlukan bagi pendidikan
kanak-kanak kurang upaya;
-biasiswa
bagi pelajar kurang upaya;
-mengadakan
saluran untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh ibu bapa dalam
menempatkan kanak-kanak mereka dalam sekolah.
|
No comments:
Post a Comment