CIRI
DAN KUALITI GURU DALAM MENGHADAPI CABARAN MASA KINI
Menjadi guru biasa kini tidaklah semudah yang
disangka. Cabaran tugas dan tanggungjawab yang diletakkan di bahu guru-guru
kini ternyata amat berat. Pendidikan yang menjadi teras pembentukan
mana-mana generasi turut terpanggil dan terheret untuk menangani cabaran era
globalisasi. Acuan pendidikan yang tepat dan bersesuaian amat penting bagi
menentukan hala tuju pembinaan tamadun manusia dan negara di Malaysia khususnya
umat Islam.
Menurut Kamus Dewan global bermaksud
dunia seluruhnya. Manakala , globalisasi membawa maksud menjadi atau menuju ke
arah kesejagatan. Ayat yang sering kita dengar kini adalah “dunia tanpa
sempadan”. Fenomena globalisasi ini berlaku di seluruh dunia dan memberi kesan
kepada semua negara dalam pelbagai aspek kehidupan manusia sama ada ekonomi,
politik, budaya dan pendidikan.
Proses globalisasi dianggap
sebagai sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan sesiapa yang tidak turut serta
akan ketinggalan. Proses globalisasi ini berlaku dalam tiga bentuk utama iaitu
teknologi, ekonomi dan ideologi. Ketiga-tiga bentuk ini saling berkaitan antara
satu sama lain dan mempunyai hubungan secara langsung dengan dunia
pendidikanCabaran globalisasi dan liberalisasi menuntut perubahan dinamik dalam
sistem pendidikan bagi melahirkan warganegara ‘glokal’ yang bertindak bijak
menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi mengikut acuan local atau
tempatan.
Falsafah Pendidikan Negara telah
menggariskan bahawa pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan
ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini
adalah usaha untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
masyarakat dan negara
Namun perlaksanaan terhadap konsep kesepaduan
dalam pendidikan ini masih kabur dalam usaha mencapai matlamat melahirkan
individu yang seimbang. Ini dapat dilihat pada arus pembangunan dan teknologi
yang berlaku tidak seiring dengan objektif Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
yang menuntut tindakan yang bersepadu dalam kehidupan masyarakat dan
pembangunan nasional. Cita-cita materialistik dan duniawi yang menghantui
pemikiran masyarakat menyebabkan perlaksanaan FPN dalam sistem pendidikan tidak
terlaksana dengan berkesan bahkan nilai-nilai murni dan didikan agama dan
moral sebenarnya tidak dianggap suatu yang utama. Penghayatan terhadap
nilai-nilai agama dan moral hanya suatu teori yang tertulis sahaja. Proses
pengajaran dan pembelajaran tertumpu kepada proses kognitif yang dikira penting
untuk menghadapi peperiksaan dan bernilai komersil untuk masa depan pelajar.
Untuk menanggani
cabaran-cabaran yang dihadapi tersebut, seseorang guru itu perlulah mempunyai
ciri dan kualiti yang profesional sesuai dengan peroses globalisasi ini.
Cabaran guru untuk merealisasikan Misi Kementerian Pendidikan, khasnya
meningkatkan kualiti sekolah ialah guru haruslah sentiasa berusaha meningkatkan
taraf professional melalui latihan dalam perkhidmatan, perlaksanaan
penyelidikan tindakan secara kolaborasi, membuat refleksi kendiri, memupuk
budaya ilmu, menambah ilmu dan kemahiran melalui e-pembelajaran dan
mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang terkini untuk merancang serta
melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
Dari segi pengajaran yang
efektif dalam sekolah berkualiti pula, bergantung kepada perlakuan mengajar
guru dalam proses perancangan, pelaksanaan dan penilaian. Keberkesanan
pengajaran boleh berlaku apabila guru telah merancang sesuatu program mengajar
mengikut prinsip mengajar.pengajaran efektif mempunyai objektif pelajaran
eksplisit yang ditentukan berdasarkan sukatan pelajaran serta kebolehan
murid-murid. Selain itu melaksankannya dengan cekap dan berjaya menggunakan
teknik mengajar yang sesuai. Strategi dan kaedah mengajar yang digunakan adalah
sesuai dan cerdas diberikan aktiviti pengayaan, manakala murid-murid yang
lambat dibimbing dengan aktiviti pemulihan. Keberkesanan pengajaran ini dapat
dilihat apabila guru menggunakan teknik penilaian terhadap aktiviti pengajaran
dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Seorang guru berkualiti juga perlu
mempertingkatkan Profesionalisme. Guru harus sedar tentang tugas dan amanah
yang dipikul untuk mendidik generasi yang akan mencapai wawasan negara.
Kemahiran dan pengetahuan dalam aspek pendidikan perlu dikemaskini. Berusaha
mengaplikasi kaedah- kaedah pengajaran dan pendidikan terkini. Guru perlu
menyambut baik dengan mengikuti kursus-kursus pendidikan yang dianjurkan oleh
pihak-pihak berwajib agar dapat mempertingkatkan keupayaan, ketahanan dan
prestasi bagi mendepani cabaran yang semakin kompleks ini. Dengan ini suatu
anjakan paradigma dapat dilakukan oleh para pendidik.
Perkara yang paling penting bagi guru zaman
globalsasi ini ialah meningkatkan kemahiran Dalam Penggunaan ICT. Bidang
perguruan sentiasa berkembang dan berubah sejajar dengan perubahan zaman.
Perkembangan global dengan teknologi telekomunikasi dan internet menuntut
banyak cabaran kepada pendidik untuk mencapai Misi Nasional. Para guru mesti
bersikap proaktif dan terangsang dengan perkembangan teknologi yang semakin
canggih ini. Ilmu ICT mesti terlebih dahulu dapat dikuasai oleh para pendidik
sebagai melengkapkan diri dengan kemahiran terkini bagi
menyempurnakan penubuhan sekolah bestari yang berteraskan penggunaan komputer
sebagai satu bentuk kurikulum wawasan negara Malaysia untuk menjadikan negara
maju menjelang 2020. Guru juga harus memperlengkapkan diri secara global kerana
dalam era teknologi maklumat masa kini masyarakat terpaksa berdepan dengan
pelbagai peralatan elektronik dalam kehidupan harian sebagai cara hidup moden.
Pembestarian sekolah seperti projek Sekolah Bestari dan SchoolNet, hendaklah dihargai oleh guru dengan
menggunakan segala kemudahan semaksima mungkin.
Selain itu juga seorang guru perlulah berpengetahuan,
berdaya Fikir dan berakhlak. Guru yang berpengetahuan perlu serba tahu dengan
menambah pembacaan untuk peningkatan ilmu serta dapat membawa isu-isu semasa
untuk dibincang dan mencari penyelesaian. Isu-isu semasa berkaitan dengan
kekeluargaan dan komuniti, ekonomi dan sebagainya. Guru yang berpengetahuan
dapat melahirkan generasi anak didik yang cemerlang di kemudian hari. Dalam
perubahan sistem pendidikan yang semakin mencabar ini, profesion perguruan
perlu menyediakan diri dengan amalan nilai murni dan akhlak yang terpuji. Dalam
kurikulum pendidikan ditegaskan nilai-nilai murni yang perlu diserapkan kepada
pelajar dalam pengajaran. Penerapan nilai murni ini penting untuk menyediakan
para pelajar menjadi warga yang berguna kepada bangsa dan negara.
Di samping itu, guru juga mestilah berupaya membuat
keputusan,menyelesai masalah serta berfikiran kritis dan kreatif. Para pendidik
juga mesti sedar bahawa profesion mereka bukan sahaja mengajar tetapi terlibat
sebagai pentadbir, pengurus, perancang, pelaksana, penilai, penyelia, pengawal
dan sebagainya.
Tanggungjawab merupakan suatu perkara yang amat penting
untuk membimbing pelajar bagi mencapai kemajuan dan wawasan,
para guru perlu melaksanakan tanggungjawab terhadap terhadap pelajar seperti
mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar, bersikap adil, memupuk nilai
murni. Tanggungjawab terhadap ibu bapa juga penting seperti seperti mewujudkan hubungan mesra,
menghormati mereka, tidak dipengaruhi oleh kedudukan sosial dan ekonomi mereka
dan memberi maklumat kepada mereka untuk kepentingan anak-anak mereka.
Seterusnya tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara seperti mengelak dari
menyebar perkara negatif, menghormati masyarakat setempat serta menggalakkan
kerjasama dan persefahaman. Dan akhirnya tanggungjawab terhadap rakan sejawat
dan profesion seperti mengelak dari membuat kenyataan negatif, tidak melibat
diri dalam kegiatan yang menjejaskan kepercayaan masyarakat serta membantu
rakan sejawat.
Kesimpulannya, peranan guru
sangat penting dalam membentuk modal insan cemerlang. Oleh itu, reformasi
pendidikan memainkan peranan yang penting untuk melahirkan Wawasan 2020 supaya
menjadikan Malaysia sebuah negara yang maju dan kecemerlangan pendidikan dalam
erti kata yang sebenar.
Thank you..
ReplyDelete