DIKONGSIKAN BERSAMA PN NORLIAH BT MOHD AMIN
NAZIR PENDIDIKAN KHAS MUAR
NAZIR PENDIDIKAN KHAS MUAR
GARIS PANDUAN PELAKSANAAN
Peranan Dan
Tanggungjawab
- Pengetua/Guru
Besar
i.
Pengerusi
Jawatankuasa program pendidikan inklusif sekolah
ii. Bertanggungjawab
terhadap pentadbiran, pengurusan dan ikhtisas program pendidikan inklusif
iii. Bertanggungjawab
terhadap Polisi dan Objektif
iv. Bertanggungjawab terhadap semua perancangan dan
pelaksanaan program
pendidikan inklusif di sekolah
v. Ketua Penilai dan Pemantau semua hasil kerja guru, dan murid program pendidikan inklusif
di sekolah
vi. Ketua
bimbingan bagi semua guru yang terlibat dengan program pendidikan inklusif di
sekolah
vii. Merancang dan melaksana Program Motivasi murid program pendidikan
inklusif
B. Guru
Penolong Kanan Pendidikan Khas (GPKPK)
i.
Naib
Pengerusi Jawatankuasa program pendidikan inklusif sekolah
ii.
Bertanggungjawab
terhadap pentadbiran, pengurusan dan ikhtisas program pendidikan inklusif
iii.
Bertanggungjawab
terhadap Polisi dan Objektif
iv.
Bertanggungjawab terhadap semua perancangan dan
pelaksanaan program pendidikan inklusif di
sekolah.
v.
Penolong Ketua Penilai dan Pemantau semua hasil kerja
guru, dan murid program pendidikan inklusif di
sekolah.
vi.
Penolong
Ketua bimbingan bagi semua guru yang terlibat dengan program pendidikan
inklusif di sekolah.
vii.
Merancang dan melaksana Program Motivasi murid program pendidikan inklusif
- Guru
Kelas
i.
Menjadi ahli jawatankuasa program pendidikan inklusif
ii.
Bersama guru pendidikan khas merancang dan menyediakan rancangan pengajaran semasa
iii.
Menerima kemasukan murid berkeperluan khas
iv.
Membuat penilaian
v. Membuat
laporan prestasi murid berkeperluan khas
C. Guru Mata pelajaran
i.
Menjadi ahli jawatankuasa program pendidikan inklusif
ii.
Bersama guru pendidikan khas merancang dan menyediakan rancangan pengajaran semasa
iii.
Menerima kemasukan murid berkeperluan khas
iv.
Membuat penilaian
v.
Membuat laporan prestasi
murid berkeperluan khas
- Guru
Pendidikan Khas (Guru Pembimbing)
i.
Menjadi ahli jawatankuasa program pendidikan inklusif
ii.
Merancang dan
menyediakan rancangan pengajaran semasa bersama guru mata pelajaran
iii.
Mengenalpasti kesediaan murid berkeperluan khas untuk
ditempatkan di pra inklusif
iv.
Merancang dan melaksanakan P&P di pra inklusif
v.
Menilai pelaporan prestasi dan mengambil tindakan susulan
yang sewajarnya
vi.
membimbing murid berkeperluan khas secara individu atau
berkumpulan di Kelas Pendidikan Khas semasa
dan selepas pengajaran dan pembelajaran di kelas aliran perdana
vii.
menjalankan pengukuhan dan pengayaan pada murid berkeperluan
khas selepas pengajaran dan pembelajaran di
aliran perdana
viii.
Mendapatkan kebenaran bertulis dari ibu bapa / penjaga
berhubung dengan penempatan ke progran pendidikan inklusif
- Murid
Berkeperluan Khas
i.
Menguasai kemahiran asas 3M (membaca, menulis dan mengira)
ii.
Tiada masalah tingkah laku berat
iii.
bersedia belajar di kelas aliran perdana
iv.
Boleh berinteraksi dengan semua pihak dengan baik
E.
Rakan pembimbing
i.
Menerima kehadiran murid berkeperluan khas dalam kelas
ii.
Rakan Pembimbing
iii.
menjadi ‘role model’
F. Ibu bapa
i.
Memberi sokongan moral terhadap murid berkeperluan khas
ii.
Memberi motivasi kepada murid berkeperluan khas
iii.
Membantu mengulangkaji pelajaran di rumah
iv.
Memberi kebenaran bertulis untuk mengikuti program
pendidikan inklusi
Pencalonan
Pencalonan dibuat berdasarkan
kemampuan dan prestasi murid berkeperluan khas yang berada di
program pendidikan khas integrasi yang dikenalpasti boleh :
- Mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dalam
aliran perdana
- Bersosialisasi
- Menduduki
peperiksaan awam
Pra
Inklusif di kelas pendidikan khas
Pra
Inklusif merupakan penempatan sementara murid berkeperluan khas sebelum
mengikuti program pendidikan inklusif dari aspek :
- Kurikulum
perdana
- Masa
pembelajaran
- Asas
kemahiran
Mesyuarat
jawatankuasa inklusif
- Ahli jawatankuasa inklusif terdiri daripada:
- Pengerusi: pengetua/guru besar
- Naib
pengurusi: guru penolong kanan
kurikulum/guru penolong kanan
pendidikan khas
- Setiausaha: guru pendidikan khas
- Ahli
jawatankuasa:
i. Guru kelas
ii. Guru mata pelajaran
iii. Guru pembimbing (guru pendidikan khas)
iv. Guru bimbingan dan kaunseling
2. Menetapkan kelas yang sesuai berdasarkan pencapaian
murid berkeperluan
khas
3. Merancang dan menyediakan rancangan
pengajaran semasa
4. Merancang dan membina instrumen penilaian
5. Menetapkan mata pelajaran yang
bersesuaian bagi murid berkeperluan
khas dalam program
pendidikan separa inklusif
Pelaksanaan
- Murid
berkeperluan khas
ditempatkan ke kelas
mengikut keputusan mesyuarat
- Guru pendidikan khas akan bersama murid berkeperluan
khas sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran
- Murid berkeperluan khas diberi tempoh percubaan 3
bulan untuk tujuan penyesuaian di program pendidikan inklusif
Penilaian
- Penilaian murid berkeperluan
khas dibuat dengan menggunakan senarai semak / ujian
formatif dan sumatif dari aspek:
- Tingkah
laku
- Sosial
- Akademik
- Murid-murid berkeperluan khas yang
berjaya melepasi penilaian akan terus berada di program pendidikan inklusif
- Murid berkeperluan khas yang
gagal melepasi penilaian dalam tempoh percubaan akan kembali semula ke program
pendidikan pra inklusif
No comments:
Post a Comment