KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Monday 1 April 2013

RINGKASAN MASALAH PENDENGARAN





  SEJARAH RINGKAS PENDIDIKAN MURID-MURID BERMASALAH
            PENDENGARAN

            Pendidikan Murid-murid Bermasalah Pendengaran di Malaysia telah dimulakan dalam tahun 1954, dengan tertubuhnya sebuah sekolah berasrama di Pulau Pinang yang dikenali sebagai Sekolah Kanak–Kanak Pekak Persekutuan, Pulau Pinang. Sekolah ini telah dipelopori oleh Lady Templer, Dr.Reild, Cik Joyce Hickes dan beberapa orang lain yang berminat dalam kerja–kerja kebajikan. Beberapa orang guru daripada sekolah ini telah dihantarkan ke luar negara untuk mendapatkan latihan di bidang  khas Pendidikan Kanak-Kanak Pekak. Sekolah ini telah bermula dengan hanya bergantung kepada derma daripada orang ramai. Apabila sekolah ini telah berkembang dengan pesatnya maka usaha-usaha untuk membaikinya telah dilipat gandakan dan dengan ini telah diletakkan dibawah Pentadbiran Kementerian Pelajaran.

            Murid–murid sekolah ini datang dari seluruh pelusuk Malaysia untuk menerima pendidikan sekolah rendah dan menengah dan sekarang ini mempunyai 368 orang murid lelaki dan perempuan. Pelajaran mereka adalah seperti murid-murid biasa dengan adanya penekanan kepada pelajaran Vokasional untuk memberi kemahiran seperti menggunting rambut, pertukangan kayu, masak-memasak dan sebagainya . Oleh kerana murid-murid bermasalah pendengaran bertambah ramai maka sekolah di Pulau Pinang tidak dapat lagi menampung semua murid-murid yang terdapat di Malaysia. Maka suatu pelajaran yang digelar “Rancangan Percantuman” untuk murid-murid bermasalah pendengaran telah dimulakan.








5.2.2               RANCANGAN PENDIDIKAN PERCANTUMAN   


            Untuk menyediakan Murid-murid Bermasalah Pendengaran dalam suasana biasa dan supaya dapat di terima sebagai seorang ahli masyarakat, maka murid-murid bermasalah pendengaran ini perlulah bercampur gaul dengan murid-murid biasa. Dengan cara ini juga mereka yang lengkap sifat akan lebih bertanggungjawab terhadap murid-murid bermasalah pendengaran dan dapat mengurangkan perbezaan diantara mereka yang sempurna dengan yang bermasalah khas.

            Percantuman dalam konteks pendidikan khas mempunyai dua pengertian. Pertama untuk memberi peluang pendidikan di peringkat rendah. Murid-murid bermasalah pendengaran dapat belajar bersama-sama dengan mereka yang biasa dalam sesebuah bilik darjah. Kedua percantuman ini dilakukan dengan mengadakan Kelas Khas yang khusus untuk kanak-kanak bermasalah pendengaran di sekolah biasa.

            Pada tahun 1962, dua buah kelas percantuman telah ditubuhkan di sebuah sekolah biasa iaitu di Sekolah Rendah Inggeris, Jalan Kuantan, Kuala Lumpur yang mengandungi 41 orang murid-murid. Murid-muridnya telah mengikuti matapelajaran di sekolah rendah, kecuali matapelajran Agama Islam, kerana tiada guru yang terlatih dalam bidang ini. Murid-murid bermasalah pendengran di sekolah tersebut telah menduduki peperiksaan Darjah Tiga dan peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Sesudah tamat pelajaran di sekolah rendah,mereka yang berkeupayaan telah di berikan peluang melanjutkan pelajaran ke sekolah Kanak-kanak Pekak Persekutuan di Pulau Pinang. Dengan ini timbul masalah kekurangan tempat untuk mereka yang tidak dapat ditempatkan di Sekolah Kanak-Kanak Pekak Persekutuan untuk melanjutkan pelajaran mereka .



            Oleh itu langkah telah di ambil oleh pihak Kementerian Pelajaran untuk membuka Kelas-Kelas Percantuman di sekolah–sekolah menengah biasa dan dalam tahun 1976 Kelas Percantuman Menengah yang pertama telah dibuka di Kajang,Selangor. Dengan bermulanya Kelas Percantuman di Kajang ini, maka di setiap negeri yang lain di Malaysia telah digalakkan membuka Kelas-Kelas Percantuman. Kelas Percantuman bagi murid-murid bermasalah pendengaran telah dimulakan di Sekolah Menengah Aminudin Baki, Johor Bahru dan di Sekolah Menengah Dato, Sri Amar Di Raja, Muar  Johor.

            Mereka yang bersekolah di sekolah menengah telah menerima kursus-kursus seperti murid-murid biasa dengan penekanan kepada matapelajaran Vokasional. Dengan ini mereka mengambil peperiksaan SRP/LCE dan bagi mereka yang berjaya terus melanjutkan pelajaran mereka ke Tingkatan Empat dan Lima dan mengambil peperiksaan SPM / MCE. Di antara yang berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi adalah Cik Eleanor Culas penuntut dari Sekolah Kanak-Kanak Pekak di Pulau Pinang yang telah melanjutkan pelajaran di Universiti Gallaudet Washington D.C. dalam tahun 1976. Beliau berkelulusan dalam bidang Psikologi dan Sosial Sains. Dengan kejayaan ini adalah diharap agar dapat menjadi perangsang dan dorongan kepada murid-murid bermasalah pendengaran yang lain.
           

   KEMUDAHAN-KEMUDAHAN ALAT-ALAT

Pihak Kementerian Pelajaran telah melengkapkan kelas-kelas khas bermasalah pendengaran dengan alat-alat pendengaran perseorangan, audiometer, alat latihan pertuturan, (sptech trainer) dan alat rakaman. Tetapi sebagai sebuah sekolah yang maju dan moden alat-alat yang ‘sophiscated’ amat diperlukan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran murid-murid bermasalah pendengaran. Pada tahun 1976 sebuah sekolah di Johor iaitu Sekolah Temenggung Abdul Rahman merupakan sekolah pertama yang mempunyai alat pendengaran kumpulan ‘Amplain 2000’ yang berharga RM11000 atas dayausaha guru besar sekolah tersebut yang disumbangkan oleh Kementerian Kajikan masyarakat. Ini memberi peluang keemasan kepada murid-murid bermasalah pendengaran mengikuti pelajaran dengan lebih berkesan.

Selain daripada alat tersebut pihak Sekolah Temenggung Abdul Rahman juga telah membeli sebuah projector slaid dan projector over head. Dalam pelajaran masa depan sekolah ini bercadang untuk membeli alat Vision 3 yang lebih moden untuk melatih murid–murid dalam bidang pertuturan. Atas daya usaha Tuan Guru Besar sekolah tersebut yang sentiasa berhubung dengan pihak Kebajikan Masyarakat, sekolah ini telah menerima sumbangan alat bantuan pendengaran perseorangan sebanyak 20 unit dari Pejabat Kebajikan Masyarakat.


 PERHUBUNGAN DALAM BIDANG SOSIAL

Murid-murid bermasalah pendengaran sama seperti murid-murid berkeperluan khas yang lain mengambil bahagian dalam kegiatan luar bilik darjah seperti sukan tahunan, hari kebangsaan, hari kesihatan sedunia ,dan sukan untuk orang–orang cacat di negeri Johor .

Selain daripada kegiatan luar, murid-murid bermasalah pendengaran juga mengambil bahagian dalam bidang seni lukis dan hobi kreatif. Soo Meng Teng, Mauritus, Mohd Sofi, dan Ching Chong Sek pernah mendapat hadiah-hadiah di peringkat daerah dan negeri dalam ekspo pendidikan. Cheng Choon Kwee dan Yong Koh pernah mendapat tempat ketiga di peringkat kebangsaan dalam pertandingan melukis poster keselamatn jalan raya kebangsaan . Kejayaan yang terbesar dalam pertandingan seni lukis telah dicapai oleh Nor Azah dan Liong Wei Seng yang mendapat hadiah pertama dan ketiga dalam peraduan seni lukis antarabangsa di Jepun .




MURID-MURID BERMASALAH PENDENGARAN

1954        * Pembukaan kelas khas di Jalan Northam Di Pulau Pinang di bawah kendalian pertubuhan sukarela.
* Pembukaan sekolah kanak-kanak bermasalah pendengaran persekutuan rendah dan menengah Tanjung Bungah.

1963        * Pembukaan kelas-kelas pendidikan khas rancangan percantuman bermasalah pendengaran oleh kementerian pendidikan di sekolah rendah dan menengah.
* Latihan perguruan pendidikan khas bermasalah pendengaran di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras Kuala Lumpur.

1978        * Pengenalan komunikasi seluruh (total communication) oleh Kementerian  Pendidikan / Amerika Peace Corps
* Pengubalan sistem bahasa melayu kod tangan BMKT.
* Penubuhan jawatan kuasa kebangsaan komunikasi seluruh oleh kementerian pendidikan.

1979        * Kursus dalam bidang perkhidmatan bagi guru-guru cacat pendengaran dalam bidang komunikasi seluruh.

1984        * Penubuhan jawatan kuasa kerja penyelarasan komunikasi seluruh untuk perkembangan sistem kod pendidikan Islam.
*  Penubuhan jawatan kuasa kerja kecil kod dasar agama Islam
* Penubuhan jawatan kuasa kerja kecil kod dasar KBSR tahap Bahasa Malaysia kod tangan.
* Penubuhan jawatan kuasa kerja kecil penggubalan kod tangan pendidikan vokosional dan teknikal.

  

1987        *  Sekolah–sekolah pendidikan khas diwujudkan dengan pentadbiran berasingan di bawah tanggungjawab pusat.
* Penubuhan sekolah menengah pendidikan khas vokasional Shah Alam, Selangor.



No comments:

Post a Comment