KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Friday 6 January 2012

TERAPI MAIN




TAJUK           :           TERAPI  MAIN

1.0 PENGENALAN
Bermain merupakan suatu aktivitI bagi anak yang menyenangkan dan merupakan suatu metode bagaimana mereka mengenal dunia. Bagi anak bermain tidak sekadar mengisi waktu, tetapi merupakan kebutuhan anak seperti halnya makanan, perawatan, cinta kasih dan lain-lain. Anak-anak memerlukan berbagai variasi permainan untuk kesehatan fisik, mentaldan perkembangan emosinya.
Dengan bermain anak dapat menstimulasi pertumbuhan otot-ototnya, kognitifnya dan juga emosinya karena mereka bermain dengan seluruh emosinya, perasaannya dan pikirannya. Elemen pokok dalam bermain adalah kesenangan dimana dengan kesenangan ini mereka mengenal segala sesuatu yang ada disekitarnya sehingga anak yang mendapat kesempatan cukup untuk bermain juga akan mendapatkan kesempatan yang cukup untuk mengenal sekitarnya sehingga ia akan menjadi orang dewasa yang lebih mudah berteman, kreatif dan cerdas, bila dibandingkan dengan mereka yang masa kecilnya   kurang mendapat kesempatan bermain.

2.0 DEFINISI :
Menurut Kraus 1990, bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Carr pula dalam teorinya mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masinf-masing.
Dari aspek psikologi pula, terapi main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dan mengawal keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar. Terapi main membantu murid mununjukkan komitmen dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan.

3.0 SEJARAH TERAPI MAIN.
Penggunaan permainan dalam terapi pertama kali dijelaskan oleh perintis psikoterapi Kanak-kanak. Anna Freud (1928, 1964, 1965), Margaret Lowenfeld (1935, 1970) dan Melanie Klein (1961, 1987) yang dikemukakan itu premis teori untuk menggunakan permainan, sebagai contoh, Klein (1961, 1987) yang ditetapkan kanak-kanak bermain secara spontanmerupakan pengganti kepada persatuan bebas yang digunakan dalam psikoanalisis dewasa.
Teori-teori dan amalan sekitar memainkan berbeza dalam setiap tradisi psikoterapi Kanak-kanak. Walau bagaimanapun, setiap tradisi yang berkaitan dengan cadangan pusat yang memainkan menghantar dan menyampaikan pengalaman yang tidak sedarkan diri, keinginan kanak-kanak, pemikiran dan emosi.

Dengan penghijrahan Psychotherapists Kanak-kanak awal ke Britain pada tahun 1930-an, psikoterapi kanak-kanak telah berkembang dan dibangunkan sebagai tradisi yang kukuh Eropah. Walaupun Play Therapy telah muncul dari unsur-unsur psikoterapi Kanak-kanak, asas-asas teori tertentu yang muncul daripada tradisi Psikologi kemanusiaan.

Pada tahun 1940-an, Carl Rogers (1951, 1955) telah menubuhkan satu model baru psikoterapi - terapi berpusatkan klien (orang yang kemudiannya dipanggil terapi berpusatkan).Tradisi baru dilahirkan sebagai protes terhadap perspektif, diagnostik preskriptif masa itu. Penekanan diletakkan di atas hubungan antara ahli terapi dan klien berdasarkan penerimaan, ketulenan, dan amanah. Oleh itu, pendekatan orang berpusatkan yang dikemukakan perspektif teori struktur personaliti, kesihatan psikologi, pemerolehan kesukaran psikologi dan proses perubahan dalam tempoh terapi yang baru dan asli.
Sebahagian besarnya dipengaruhi oleh pendekatan orang ini berpusatkan, Axline (1969, 1971) telah membangunkan satu pendekatan baru terapeutik untuk bekerja dengan kanak-kanak - Terapi Main arahan bukan. Penggunaan orang yang berpusat asas-asas teori, Axline mencipta Play Therapy teori dan kaedah yang jelas dan ringkas. Akaun beliau bagaimana dia bekerja dengan kanak-kanak lelaki muda yang dipanggil Dibs terkenal (Dibs: Mencari, 1964 Self). Axline diterangkan dengan terperinci bagaimana dia bekerja dengan Dibs dan bagaimana dia mampu untuk menyembuhkan dirinya sepanjang tempoh masa. Beliau berkata, "Tiada sesiapa yang tahu banyak tentang dunia dalaman manusia sebagai individu itu sendiri. Kebebasan Bertanggungjawab tumbuh dan berkembang dari dalam orang yang". Lapan prinsip beliau hubungan terapeutik memberitahu kerja-kerja banyak Jurupulih Main.

Clark Moustakas menerangkan kerja-kerja yang dilakukan sebagai berkenaan dengan jenis hubungan yang diperlukan untuk membuat terapi pengalaman pertumbuhan. Di Britain, Play Therapy mula muncul sebagai tradisi yang baru dan berbeza dalam tahun 1980-an. Pada mulanya Amanah jam Kanak-kanak profesional mengajar teknik-teknik asas Terapi Main Axline yang digunakan dalam pelbagai tetapan. Pada masa yang sama, dua Dramatherapists yang mula menggunakan kaedah Terapi Play untuk memaklumkan kepada amalan Dramatherapy mereka dengan kanak-kanak. Sue Jennings (1994) dan Cattanach Ann (1993, 1994, 1998) unsur-unsur bersepadu Terapi Main arahan bukan untuk merumuskan pergerakan Terapi Main British. Pada tahun 1990, Institut Dramatherapy mula menawarkan Sijil dan Diploma Terapi Play.

Pada tahun 1992, Persatuan British Play Jurupulih (BAPT) telah dimulakan oleh sekumpulan profesional yang belajar di Institut Dramatherapy. Lebih sembilan belas tahun yang lalu, BAPT telah dibangunkan Terapi Main pergerakan British dan kini mengiktiraf beberapa kursus latihan di UK termasuk program-program peringkat Sarjana yang sedang berjalan di Universiti Roehampton (London) dan University of Glamorgan (Wales)
4.O KONSEP TERAPI  MAIN.
·         melalui bermain kanak-kanak lebih mengenali dunia
·         ruang fizikal disediakan melalui aktiviti bermain
·         kanak-kanak berpeluang meneroka identiti masing-masing
·         Mainan mencirikan kehidupan sebenar
          - set permainan pekejaan seperti polis, doktor dan tukang masak
          - set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon

·         Mainan bercirikan luahan perasaan agresif – gari, penukul, peralatan militant, topeng.
  • Mainan bercirikan luahan perasaan kreativiti – crayon, playdoh, kad, boneka bekas air.

5.0 TUJUAN TERAPI MAIN
·                     mengurangkan masalah tingkah laku
·                     meningkatkan komunikasi
·                     mempu menilai diri sendiri
·                     meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang 

6.0 PROSES TERAPI  MAIN

Tahap satu : rasa diterima akibat hubungan erat yang terbina
Tahap dua : luahan perasaan secara yang terpendam secara catharsis
Tahap tiga : penerokaan peristiwa
Tahap empat : bertindak ke atas penyelesaian yang dipilih




7.0 PERLAKSANAAN TERAPI MAIN.

1) Bilik terapi -Kelengkapan bilik terapi bersesuaian bergantung kepada kesesuaian kanak-kanak .Disertakan dengan bahan-bahan resos, alatan asas seperti rak buku, cermin, almari dan lain-lain

2) Media mainan (kritirea) -
·         Mendorong ekspresi pemikiran dan perasaan kanak-kanak
·         Peluang untuk menguji realiti kanak-kanak
·         Membekalkan kanak-kanak dengan cara yang boleh diterima untuk meluahkan
perasaan yang tidak diingini
·         Mudah dimanipulasi oleh kanak-kanak

8.0 KEPENTINGAN TERAPI BERMAIN
·         Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri 
·         Membolehkan melahirkan masalah 
·         Menyediakan tempat yang selamat bagi meluahkan perasaan
·         Keyakinan  diri
·         Berkomunikasi dengan rakan
·         Kebolehan memberi pendapat
·         Berkongsi
·         Membentuk sahsiah
·         Ekspress kendiri
·         Meningkatkan kemahiran manipulative
·         Pengluahan emosi

 9.0 MASALAH PERLAKSANAAN
o   Kos kewangan yang tinggi
o   Kesukaran mendapatkan alatan
o    Kos peralatan yang mahal.
o   Tempat yang besar dan luas
o   Penyelenggaraan alatan yang berjadual
o   Kepakaran yang terhad.
o   Pematuhan kepada jadual dan rutin aktiviti terapi.
o   Kerjasama ibubapa , guru serta murid.
o   Tindakan susulan yang terhad.
o   Tidak dapat diaplikasikan di rumah.

10.0 RUJUKAN

No comments:

Post a Comment