TAJUK : TERAPI
MAIN
1.0
PENGENALAN
Bermain merupakan suatu aktivitI bagi anak yang menyenangkan dan
merupakan suatu metode bagaimana mereka mengenal dunia. Bagi anak bermain tidak
sekadar mengisi waktu, tetapi merupakan kebutuhan anak seperti halnya makanan,
perawatan, cinta kasih dan lain-lain. Anak-anak memerlukan berbagai variasi
permainan untuk kesehatan fisik, mentaldan perkembangan emosinya.
Dengan bermain anak dapat menstimulasi pertumbuhan otot-ototnya,
kognitifnya dan juga emosinya karena mereka bermain dengan seluruh emosinya,
perasaannya dan pikirannya. Elemen pokok dalam bermain adalah kesenangan dimana
dengan kesenangan ini mereka mengenal segala sesuatu yang ada disekitarnya
sehingga anak yang mendapat kesempatan cukup untuk bermain juga akan
mendapatkan kesempatan yang cukup untuk mengenal sekitarnya sehingga ia akan
menjadi orang dewasa yang lebih mudah berteman, kreatif dan cerdas, bila
dibandingkan dengan mereka yang masa kecilnya kurang mendapat
kesempatan bermain.
2.0
DEFINISI :
Menurut
Kraus 1990, bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti
yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan
apakah hasil aktiviti itu. Carr pula dalam teorinya mengatakan bahawa main
adalah penting kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masinf-masing.
Dari
aspek psikologi pula, terapi main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk
memperolehi perasaan dan mengawal keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk
berurusan dengan realiti sebenar. Terapi main membantu murid mununjukkan
komitmen dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan.
3.0 SEJARAH
TERAPI MAIN.
Penggunaan permainan dalam terapi pertama
kali dijelaskan oleh perintis psikoterapi Kanak-kanak. Anna Freud (1928, 1964, 1965),
Margaret Lowenfeld (1935, 1970) dan Melanie Klein (1961, 1987) yang dikemukakan
itu premis teori untuk menggunakan permainan, sebagai contoh, Klein (1961,
1987) yang ditetapkan kanak-kanak bermain secara spontanmerupakan pengganti
kepada persatuan bebas yang digunakan dalam psikoanalisis dewasa.
Teori-teori dan amalan sekitar memainkan
berbeza dalam setiap tradisi psikoterapi Kanak-kanak. Walau bagaimanapun, setiap tradisi
yang berkaitan dengan cadangan pusat yang memainkan menghantar dan menyampaikan
pengalaman yang tidak sedarkan diri, keinginan kanak-kanak, pemikiran dan
emosi.
Dengan penghijrahan Psychotherapists
Kanak-kanak awal ke Britain pada tahun 1930-an, psikoterapi kanak-kanak telah
berkembang dan dibangunkan sebagai tradisi yang kukuh Eropah. Walaupun Play Therapy telah muncul
dari unsur-unsur psikoterapi Kanak-kanak, asas-asas teori tertentu yang muncul
daripada tradisi Psikologi kemanusiaan.
Pada tahun 1940-an, Carl Rogers (1951, 1955) telah menubuhkan satu model baru psikoterapi - terapi berpusatkan klien (orang yang kemudiannya dipanggil terapi berpusatkan).Tradisi baru dilahirkan sebagai protes terhadap perspektif, diagnostik preskriptif masa itu. Penekanan diletakkan di atas hubungan antara ahli terapi dan klien berdasarkan penerimaan, ketulenan, dan amanah. Oleh itu, pendekatan orang berpusatkan yang dikemukakan perspektif teori struktur personaliti, kesihatan psikologi, pemerolehan kesukaran psikologi dan proses perubahan dalam tempoh terapi yang baru dan asli.
Pada tahun 1940-an, Carl Rogers (1951, 1955) telah menubuhkan satu model baru psikoterapi - terapi berpusatkan klien (orang yang kemudiannya dipanggil terapi berpusatkan).Tradisi baru dilahirkan sebagai protes terhadap perspektif, diagnostik preskriptif masa itu. Penekanan diletakkan di atas hubungan antara ahli terapi dan klien berdasarkan penerimaan, ketulenan, dan amanah. Oleh itu, pendekatan orang berpusatkan yang dikemukakan perspektif teori struktur personaliti, kesihatan psikologi, pemerolehan kesukaran psikologi dan proses perubahan dalam tempoh terapi yang baru dan asli.
Sebahagian besarnya dipengaruhi oleh
pendekatan orang ini berpusatkan, Axline (1969, 1971) telah membangunkan satu
pendekatan baru terapeutik untuk bekerja dengan kanak-kanak - Terapi Main
arahan bukan. Penggunaan orang
yang berpusat asas-asas teori, Axline mencipta Play Therapy teori dan kaedah
yang jelas dan ringkas. Akaun
beliau bagaimana dia bekerja dengan kanak-kanak lelaki muda yang dipanggil Dibs
terkenal (Dibs: Mencari, 1964 Self). Axline
diterangkan dengan terperinci bagaimana dia bekerja dengan Dibs dan bagaimana
dia mampu untuk menyembuhkan dirinya sepanjang tempoh masa. Beliau berkata, "Tiada sesiapa
yang tahu banyak tentang dunia dalaman manusia sebagai individu itu sendiri.
Kebebasan Bertanggungjawab tumbuh dan berkembang dari dalam orang yang". Lapan prinsip beliau hubungan
terapeutik memberitahu kerja-kerja banyak Jurupulih Main.
Clark Moustakas menerangkan kerja-kerja yang dilakukan sebagai berkenaan dengan jenis hubungan yang diperlukan untuk membuat terapi pengalaman pertumbuhan. Di Britain, Play Therapy mula muncul sebagai tradisi yang baru dan berbeza dalam tahun 1980-an. Pada mulanya Amanah jam Kanak-kanak profesional mengajar teknik-teknik asas Terapi Main Axline yang digunakan dalam pelbagai tetapan. Pada masa yang sama, dua Dramatherapists yang mula menggunakan kaedah Terapi Play untuk memaklumkan kepada amalan Dramatherapy mereka dengan kanak-kanak. Sue Jennings (1994) dan Cattanach Ann (1993, 1994, 1998) unsur-unsur bersepadu Terapi Main arahan bukan untuk merumuskan pergerakan Terapi Main British. Pada tahun 1990, Institut Dramatherapy mula menawarkan Sijil dan Diploma Terapi Play.
Pada tahun 1992, Persatuan British Play Jurupulih (BAPT) telah dimulakan oleh sekumpulan profesional yang belajar di Institut Dramatherapy. Lebih sembilan belas tahun yang lalu, BAPT telah dibangunkan Terapi Main pergerakan British dan kini mengiktiraf beberapa kursus latihan di UK termasuk program-program peringkat Sarjana yang sedang berjalan di Universiti Roehampton (London) dan University of Glamorgan (Wales)
Clark Moustakas menerangkan kerja-kerja yang dilakukan sebagai berkenaan dengan jenis hubungan yang diperlukan untuk membuat terapi pengalaman pertumbuhan. Di Britain, Play Therapy mula muncul sebagai tradisi yang baru dan berbeza dalam tahun 1980-an. Pada mulanya Amanah jam Kanak-kanak profesional mengajar teknik-teknik asas Terapi Main Axline yang digunakan dalam pelbagai tetapan. Pada masa yang sama, dua Dramatherapists yang mula menggunakan kaedah Terapi Play untuk memaklumkan kepada amalan Dramatherapy mereka dengan kanak-kanak. Sue Jennings (1994) dan Cattanach Ann (1993, 1994, 1998) unsur-unsur bersepadu Terapi Main arahan bukan untuk merumuskan pergerakan Terapi Main British. Pada tahun 1990, Institut Dramatherapy mula menawarkan Sijil dan Diploma Terapi Play.
Pada tahun 1992, Persatuan British Play Jurupulih (BAPT) telah dimulakan oleh sekumpulan profesional yang belajar di Institut Dramatherapy. Lebih sembilan belas tahun yang lalu, BAPT telah dibangunkan Terapi Main pergerakan British dan kini mengiktiraf beberapa kursus latihan di UK termasuk program-program peringkat Sarjana yang sedang berjalan di Universiti Roehampton (London) dan University of Glamorgan (Wales)
4.O
KONSEP TERAPI MAIN.
·
melalui
bermain kanak-kanak lebih mengenali dunia
·
ruang
fizikal disediakan melalui aktiviti bermain
·
kanak-kanak
berpeluang meneroka identiti masing-masing
·
Mainan
mencirikan kehidupan sebenar
- set
permainan pekejaan seperti polis, doktor dan tukang masak
- set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon
- set permainan item rumah seperti seterika, kerusi dan telefon
·
Mainan
bercirikan luahan perasaan agresif – gari, penukul, peralatan militant, topeng.
- Mainan bercirikan luahan
perasaan kreativiti – crayon, playdoh, kad, boneka bekas air.
5.0 TUJUAN TERAPI MAIN
·
mengurangkan
masalah tingkah laku
·
meningkatkan
komunikasi
·
mempu
menilai diri sendiri
·
meningkatkan
keupayaan mempercayai seseorang
6.0 PROSES TERAPI
MAIN
Tahap
satu : rasa diterima akibat hubungan erat yang terbina
Tahap
dua : luahan perasaan secara yang terpendam secara catharsis
Tahap
tiga : penerokaan peristiwa
Tahap
empat : bertindak ke atas penyelesaian yang dipilih
7.0
PERLAKSANAAN TERAPI MAIN.
1)
Bilik terapi -Kelengkapan bilik terapi bersesuaian bergantung kepada
kesesuaian kanak-kanak .Disertakan dengan bahan-bahan resos, alatan asas
seperti rak buku, cermin, almari dan lain-lain
2)
Media mainan (kritirea) -
·
Mendorong
ekspresi pemikiran dan perasaan kanak-kanak
·
Peluang
untuk menguji realiti kanak-kanak
·
Membekalkan
kanak-kanak dengan cara yang boleh diterima untuk meluahkan
perasaan yang tidak diingini
·
Mudah
dimanipulasi oleh kanak-kanak
8.0 KEPENTINGAN TERAPI BERMAIN
·
Memberi
peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
·
Membolehkan
melahirkan masalah
·
Menyediakan
tempat yang selamat bagi meluahkan perasaan
·
Keyakinan diri
·
Berkomunikasi
dengan rakan
·
Kebolehan
memberi pendapat
·
Berkongsi
·
Membentuk
sahsiah
·
Ekspress
kendiri
·
Meningkatkan
kemahiran manipulative
·
Pengluahan
emosi
9.0 MASALAH PERLAKSANAAN
o
Kos kewangan yang tinggi
o
Kesukaran mendapatkan alatan
o
Kos
peralatan yang mahal.
o
Tempat yang besar dan luas
o
Penyelenggaraan alatan yang berjadual
o
Kepakaran yang terhad.
o
Pematuhan kepada jadual dan rutin aktiviti
terapi.
o
Kerjasama ibubapa , guru serta murid.
o
Tindakan susulan yang terhad.
o
Tidak dapat diaplikasikan di rumah.
10.0 RUJUKAN
No comments:
Post a Comment