KEKUATAN TIDAK DATANG DARI KEMAMPUAN FIZIKAL TETAPI IANYA DATANG DARI SEMANGAT YANG TIDAK PERNAH MENGALAH. BERUSAHA MENCARI DAN MENAMBAH ILMU BUKANNYA MENGHARAPKAN APA YANG ADA.

Friday 6 January 2012

TERAPI SNOEZELEN



TAJUK           :           TERAPI  SNOEZELEN

1.0  DEFINISI
Snoezelen berasal bahasa belanda yakni :snuffelen (to sniff)  : aktif, eksplorasi
doezelen (to doze) : pasif, relaksasi dan nyaman.
Snoezelen merupakan suatu aktiviti yang mempengaruhi sistem saraf pusat (SSP) melalui pemberian rangsangan yang cukup terhadap sensor primer pada penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa kecap dan pembauan, serta terhadap sensor internal tubuh pada system keseimbangan (vestibular) dan sensasi sendi (proprioseptive) dengan maksud untuk memperoleh relaksasi dan atau aktivasi pada individu dengan tujuan untuk meningkatkan kualitas hidup (van dijk&wind,2001).

Bilik terapi Snoezelen yang dibina khas untuk meransang deria, yang telah dibuktikan melalui kaedah saintifik bahawa ianya membantu kanak-kanak istimewa ini bertindak balas dengan lebih baik kepada latihan dan terapi.

2.0  SEJARAH
Konsep SNOEZELEN ditakrifkan dalam tahun 1970-an oleh dua ahli terapi Belanda, Jan Hulsegge dan Ad Verheul semasa mereka bekerja di Institut De Hartenberg di Belanda, pusat bagi orang-orang kurang upaya intelektual. Pada pameran musim panas tahunan Institut, Hulsegge dan Verheul menetapkan sehingga 1 khemah percubaan deria yang dipenuhi dengan kesan-kesan yang mudah seperti kipas satu meniup shards kertas, dakwat dicampur dengan air dan diunjurkan ke skrin, alat-alat muzik, objek sentuhan, botol aroma, sabun, dan makanan rasa. Ia merupakan satu kejayaan yang amat besar, terutamanya dengan berfungsi rendah pelanggan yang menunjukkan maklum balas positif lisan dan bukan lisan. Ahli terapi yang dipanggil multi-deria ini pengalaman "snoezelen," penguncupan kata kerja Belanda "snuffelen" (untuk mencari atau menerokai) dan "doezelen" (untuk berehat).
SNOEZELEN kini telah berkembang menjadi gerakan di seluruh dunia di lebih 30 negara-negara yang mempunyai beribu-ribu pemasangan. Dari pepasangan yang pertama di Amerika Syarikat dan Kanada pada tahun 1992 di Lifespire ™ di New York City dan Rehab Bloorview Kanak-kanak di Toronto, state-of-the-art bersendirian kemudahan seperti Lacey A. Collier SNOEZELEN Kompleks dan Pusat SNOEZELEN di Orange Grove, momentum untuk SNOEZELEN terus membina kerana kita lebih memahami jawapan orang kurang upaya ini persekitaran merangsang pelbagai deria dan menarik.

Lacey A. Collier SNOEZELEN Kompleks berdedikasi on November 29, 2005. Terletak di kampus Escambia Sekolah Westgate di Pensacola, Florida, 14600-kaki persegi kemudahan luar biasa ini mempunyai atrium besar, lorong deria, empat 1100 kaki persegi bilik bertema (dalam hutan, Angkasa, Magic, dan Snow), dan utiliti ruangan .

Juga pada tahun 2005, Pusat SNOEZELEN di Orange Grove, masyarakat pembekal perkhidmatan yang komprehensif untuk kanak-kanak dan orang dewasa kurang upaya intelek dan fizikal dan kelewatan pembangunan yang berpangkalan di Chattanooga, Tennessee, dibuka. Orange Grove telah bekerjasama dengan Konsortium Penyelidikan di Universiti Tennessee untuk mengumpul data penting yang bergerak di luar penyelidikan anekdot ke arah tegar data yang memejal dan substantiates faedah terapi SNOEZELEN Persekitaran Multi-Deria.




3.0  KEPENTINGAN
3.1 Lebih tenang menggalakkan pernafasan bertambah baik. Suasana yang santai, menenangkan Snoezelen menyediakan situasi yang ideal untuk pembangunan hubungan terapeutik dan rangsangan deria. Memandangkan mereka mengalami kelonggaran yang mendalam tentang Snoezelen, orang yang mengalami ketegangan, kemurungan, atau kebimbangan boleh berehat dan membuka untuk membincangkan perasaan mereka.

3.2 Memberikan kelegaan pada peskit yang akut dan kronik.


3.3 Peralatan Snoezelen yang sama yang perlahan-lahan merangsang individu pasif juga boleh melegakan mereka yang terdedah kepada pergolakan. Pesakit yang telah mencapai kewaspadaan yang optimum adalah lebih berupaya untuk berhubungan dengan orang lain dan persekitaran mereka.

3.4 Pakej terapi lengkap, menangani kedua-dua kecekapan motor kasar dan keperluan emosi, dengan matlamat menggerakkan setiap orang ke arah peringkat tertinggi yang mungkin berfungsi.


3.5 Peluang untuk relaksasi, eksplorasi dan ekspresi diri.

3.6 Sebagai aktiviti bagi anak yang mengalami masalah tingkah laku dan gangguna emosi. 

3.7 Snoezellen dapat membangunkan dan membina kepercayaaan dan keyakinan pada diri sendiri.
3.8 Mengurangkan rasa stress.
3.9


4        TEKNIK TERAPI SNOEZELEN
5.1 berbaring, bermain dan memeluk bantal.
5.2 Menikmati berayun di kerusi gantung
5.3 Mendengar muzik lebut dan berkhayal
5.4 Bermain dengan tangga dan cermin
5.5 Memerhatikan pola-pola lampu warna warni dan berkelip
5.6 Memerhatikan gelembung warna bergerak-gerak
5.7 Menyelam dalam kolam bola
5.8 Melakukan relaksasi dengan tidur tiduran menggunakan selimut.

6     MASALAH PERLAKSANAAN
6.1 Kos kewangan yang tinggi
6.2  Kesukaran mendapatkan alatan
6.3  Kos peralatan yang mahal.
6.4 Tempat yang besar dan luas
6.5 Penyelenggaraan yang berjadual
6.6 Kepakaran yang terhad.
6.7 Pematuhan kepada jadual dan rutin aktiviti terapi.
6.8 Kerjasama ibubapa , guru serta murid.
6.9 Tindakan susulan yang terhad.
6.10        Tidak dapat diaplikasikan di rumah.

7.0 CADANGAN PENAMBAIKAN
7.1 Sokongan dan kerjasama ibubapa dan pelbagai disiplin
7.2 Mematuhi rutin dan jadual secara tetap
7.3 Mendapatkan bantuan kewangan yang secukupnya.
7.4 Mempelajari kepakaran daripada pakar-pakar yang berkaitan.
7.5 Susun atur bilik yang kondusif


8.0 PENUTUP
Terapi ini sangat memberi kesan yang positif kepada pelbagai kategori murid-murid pendidikan khas. Keberkesanannya amat bergantung kepada sokongan dan kerjasama ibubapa dan ahli pelbagai disiplin dalam masyakarat.  Pihak sekolah boleh memainkan peranan dalam penyediaan bilik terapi snoezelen ini sekiranya mendapat bantuan kewangan yang mencukupi . Kesanggupan ibu bapa dan guru meluangkan banyak masa akan memberikan manfaat kepada murid-murid bekeperluan khas.

RUJUKAN:

No comments:

Post a Comment