TAJUK : TERAPI
SNOEZELEN
1.0 DEFINISI
Snoezelen
berasal bahasa belanda yakni :snuffelen (to sniff) : aktif, eksplorasi
doezelen
(to doze) : pasif, relaksasi dan nyaman.
Snoezelen
merupakan suatu aktiviti yang mempengaruhi sistem saraf pusat (SSP) melalui
pemberian rangsangan yang cukup terhadap sensor primer pada penglihatan,
pendengaran, sentuhan, rasa kecap dan pembauan, serta terhadap sensor internal
tubuh pada system keseimbangan (vestibular) dan sensasi sendi (proprioseptive)
dengan maksud untuk memperoleh relaksasi dan atau aktivasi pada individu dengan
tujuan untuk meningkatkan kualitas hidup (van dijk&wind,2001).
Bilik terapi Snoezelen
yang dibina khas untuk meransang deria, yang telah dibuktikan melalui kaedah
saintifik bahawa ianya membantu kanak-kanak istimewa ini bertindak balas dengan
lebih baik kepada latihan dan terapi.
2.0 SEJARAH
Konsep SNOEZELEN
ditakrifkan dalam tahun 1970-an oleh dua ahli terapi Belanda, Jan Hulsegge dan
Ad Verheul semasa mereka bekerja di Institut De Hartenberg di Belanda, pusat
bagi orang-orang kurang upaya intelektual. Pada pameran musim panas tahunan
Institut, Hulsegge dan Verheul menetapkan sehingga 1 khemah percubaan deria
yang dipenuhi dengan kesan-kesan yang mudah seperti kipas satu meniup shards
kertas, dakwat dicampur dengan air dan diunjurkan ke skrin, alat-alat muzik,
objek sentuhan, botol aroma, sabun, dan makanan rasa. Ia merupakan satu
kejayaan yang amat besar, terutamanya dengan berfungsi rendah pelanggan yang
menunjukkan maklum balas positif lisan dan bukan lisan. Ahli terapi yang
dipanggil multi-deria ini pengalaman "snoezelen," penguncupan kata
kerja Belanda "snuffelen" (untuk mencari atau menerokai) dan
"doezelen" (untuk berehat).
SNOEZELEN kini telah berkembang menjadi
gerakan di seluruh dunia di lebih 30 negara-negara yang mempunyai beribu-ribu
pemasangan. Dari pepasangan yang pertama di Amerika Syarikat dan Kanada pada
tahun 1992 di Lifespire ™ di New York City dan Rehab Bloorview Kanak-kanak di
Toronto, state-of-the-art bersendirian kemudahan seperti Lacey A. Collier
SNOEZELEN Kompleks dan Pusat SNOEZELEN di Orange Grove, momentum untuk
SNOEZELEN terus membina kerana kita lebih memahami jawapan orang kurang upaya
ini persekitaran merangsang pelbagai deria dan menarik.
Lacey A. Collier SNOEZELEN Kompleks berdedikasi on November 29, 2005. Terletak di kampus Escambia Sekolah Westgate di Pensacola, Florida, 14600-kaki persegi kemudahan luar biasa ini mempunyai atrium besar, lorong deria, empat 1100 kaki persegi bilik bertema (dalam hutan, Angkasa, Magic, dan Snow), dan utiliti ruangan .
Juga pada tahun 2005, Pusat SNOEZELEN di Orange Grove, masyarakat pembekal perkhidmatan yang komprehensif untuk kanak-kanak dan orang dewasa kurang upaya intelek dan fizikal dan kelewatan pembangunan yang berpangkalan di Chattanooga, Tennessee, dibuka. Orange Grove telah bekerjasama dengan Konsortium Penyelidikan di Universiti Tennessee untuk mengumpul data penting yang bergerak di luar penyelidikan anekdot ke arah tegar data yang memejal dan substantiates faedah terapi SNOEZELEN Persekitaran Multi-Deria.
Lacey A. Collier SNOEZELEN Kompleks berdedikasi on November 29, 2005. Terletak di kampus Escambia Sekolah Westgate di Pensacola, Florida, 14600-kaki persegi kemudahan luar biasa ini mempunyai atrium besar, lorong deria, empat 1100 kaki persegi bilik bertema (dalam hutan, Angkasa, Magic, dan Snow), dan utiliti ruangan .
Juga pada tahun 2005, Pusat SNOEZELEN di Orange Grove, masyarakat pembekal perkhidmatan yang komprehensif untuk kanak-kanak dan orang dewasa kurang upaya intelek dan fizikal dan kelewatan pembangunan yang berpangkalan di Chattanooga, Tennessee, dibuka. Orange Grove telah bekerjasama dengan Konsortium Penyelidikan di Universiti Tennessee untuk mengumpul data penting yang bergerak di luar penyelidikan anekdot ke arah tegar data yang memejal dan substantiates faedah terapi SNOEZELEN Persekitaran Multi-Deria.
3.0 KEPENTINGAN
3.1 Lebih tenang menggalakkan pernafasan
bertambah baik. Suasana yang santai, menenangkan Snoezelen menyediakan situasi
yang ideal untuk pembangunan hubungan terapeutik dan rangsangan deria.
Memandangkan mereka mengalami kelonggaran yang mendalam tentang Snoezelen, orang
yang mengalami ketegangan, kemurungan, atau kebimbangan boleh berehat dan membuka
untuk membincangkan perasaan mereka.
3.2 Memberikan kelegaan pada peskit yang akut
dan kronik.
3.3 Peralatan Snoezelen yang sama yang
perlahan-lahan merangsang individu pasif juga boleh melegakan mereka yang
terdedah kepada pergolakan. Pesakit yang telah mencapai kewaspadaan yang
optimum adalah lebih berupaya untuk berhubungan dengan orang lain dan
persekitaran mereka.
3.4 Pakej terapi lengkap, menangani kedua-dua
kecekapan motor kasar dan keperluan emosi, dengan matlamat menggerakkan setiap
orang ke arah peringkat tertinggi yang mungkin berfungsi.
3.5 Peluang untuk relaksasi, eksplorasi dan ekspresi diri.
3.6 Sebagai aktiviti bagi anak yang mengalami masalah tingkah laku
dan gangguna emosi.
3.7 Snoezellen dapat membangunkan dan membina kepercayaaan dan
keyakinan pada diri sendiri.
3.8 Mengurangkan rasa stress.
3.9
4 TEKNIK TERAPI SNOEZELEN
5.1 berbaring,
bermain dan memeluk bantal.
5.2 Menikmati
berayun di kerusi gantung
5.3 Mendengar
muzik lebut dan berkhayal
5.4 Bermain
dengan tangga dan cermin
5.5 Memerhatikan
pola-pola lampu warna warni dan berkelip
5.6 Memerhatikan
gelembung warna bergerak-gerak
5.7 Menyelam
dalam kolam bola
5.8 Melakukan
relaksasi dengan tidur tiduran menggunakan selimut.
6
MASALAH PERLAKSANAAN
6.1 Kos
kewangan yang tinggi
6.2 Kesukaran mendapatkan alatan
6.3 Kos peralatan yang mahal.
6.4 Tempat
yang besar dan luas
6.5 Penyelenggaraan
yang berjadual
6.6 Kepakaran
yang terhad.
6.7 Pematuhan
kepada jadual dan rutin aktiviti terapi.
6.8 Kerjasama
ibubapa , guru serta murid.
6.9 Tindakan
susulan yang terhad.
6.10
Tidak dapat diaplikasikan di rumah.
7.0 CADANGAN PENAMBAIKAN
7.1 Sokongan
dan kerjasama ibubapa dan pelbagai disiplin
7.2 Mematuhi
rutin dan jadual secara tetap
7.3 Mendapatkan
bantuan kewangan yang secukupnya.
7.4 Mempelajari
kepakaran daripada pakar-pakar yang berkaitan.
7.5 Susun
atur bilik yang kondusif
8.0 PENUTUP
Terapi
ini sangat memberi kesan yang positif kepada pelbagai kategori murid-murid
pendidikan khas. Keberkesanannya amat bergantung kepada sokongan dan kerjasama
ibubapa dan ahli pelbagai disiplin dalam masyakarat. Pihak sekolah boleh memainkan peranan dalam
penyediaan bilik terapi snoezelen ini sekiranya mendapat bantuan kewangan yang
mencukupi . Kesanggupan ibu bapa dan guru meluangkan banyak masa akan
memberikan manfaat kepada murid-murid bekeperluan khas.
RUJUKAN:
No comments:
Post a Comment