PERLAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN SPESIFIK / DISLEKSIA
1.0 STRATEGI PENEMPATAN MURID
Pemilihan murid ke Program Masalah Pembelajaran Spesifik / Disleksia adalah pada murid tahun satu selepas saringan LINUS yang ketiga dan dicadangkan oleh guru kelas atau guru mata pelajaran Bahasa Malaysia .
Rujuk surat KPM.BPKHAS300.2/3/13.
A) Instrumen Saringan Disleksia (ISD) untuk penempatan ke kelas Masalah Pembelajaran Spesifik/ Disleksia.
B) Instrumen Pengesanan Murid Bermasalah Pembelajaran untuk penempatan ke kelas Pendidikan Masalah Pembelajaran.
Ø Selepas saringan . murid tersebut akan menduduki ujian diagnostik yang dijalankan oleh guru pendidikan khas sebagai mengesahkan keputusan dari ISD .
Ø Sekolah akan mengeluarkan surat persetujuan dan kebenaran menjalani pemeriksaan doktor di klinik yang ditetapkan.
Ø Pegawai perubatan akan membuat pengesahan dan menandatangani borang ISD dan Borang Penempatan murid Berkeperluan Khas.
Ø Ibubapa akan memaklumkan ke pihak sekolah dan penempatan akan dibuat oleh JPN.
2.0 PENGURUSAN KELAS DI SEKOLAH RENDAH
Ø Kelas akan bermula di tahun 2 di mana murid akan belajar secara separa inklusif. Pada asalnya hanya matapelajaran Bahasa Melayu dan Matematik sahaja yang diajar oleh guru Pendidikan Khas. Mata pelajaran lain boleh diambil sekiranya murid ada potensi untuk belajar dan ada kepakaran guru mengajar dalam bidang tersebut seperti Sains dan Bahasa Inggeris. Modifikasi tersebut bergantung kepada keperluan murid dan keupayaan murid belajar dengan murid aliran perdana supaya murid dapat dibimbing dalam semua mata pelajaran utama.
Ø Murid perlu diinklusifkan walaupun hanya dalam subjek elektif. Mata pelajaran Pendidikan Islam boleh dijalankan bersama atau berasingan bergantung kepada faktor guru Pendidikan Islam. Murid Pendidikan Khas Disleksia boleh belajar mata pelajaran Bahasa Arab sekiranya mereka mampu berbuat demikian .
Ø Jadual kelas Pendidikan Khas adalah sama dengan jadual kelas aliran perdana. Murid akan belajar di dalam kelas pendidikan Khas pada waktu mata pelajaran yang sama dengan aliran perdana. Sukatan pelajaran yang digunapakai sama dengan aliran perdana termasuklah perlaksanaan KSSR dan PBS serta LINUS.
Ø Guru Pendidikan Khas juga berfungsi sebagai guru pendamping bagi kelas inklusif penuh bagi memantau permasalahan murid dan menjalankan bimbingan dalam kelas aliran perdana. Guru pendamping akan bekerjasama dengan guru aliran perdana membimbing murid-murid di dalam kelas.
3.0 PENGURUSAN KELAS DI SEKOLAH MENENGAH.
Ø Sama seperti sekolah rendah yang berbeza modifikasi dalam mata pelajaran yang boleh diajar oleh guru Pendidikan Khas selain daripada mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik.
Ø Keutamaan kepada murid yang belum mencapai tahap penguasaan dalam mata pelajaran tertentu.
4.0 PEPERIKSAAN
Ø Peperiksaan yang dijalankan sama dengan kelas aliran perdana dengan menggunakan kertas soalan yang sama. Walaubagaimanapun Pendidikan Khas boleh mengubahsuai dari penambahan masa dan mengubahsuai aras soalan sekiranya murid tersebut tidak boleh mengikuti secara langsung.
Ø Sistem pemarkahan akan ditadbir oleh S/U peperiksaan sekolah dan analisis dijalankan secara bersama.
Ø Guru Pendidikan Khas boleh dilantik sebagai “Reader” dalam peperiksaan yang ditadbir sendiri oleh Pendidikan Khas.
Ø Dalam peperiksaan awam ( UPSR, PMR, SPM ) Pendidikan Khas perlu memohon melalui S/U peperiksaan kemudahan seperti “Reader” ( pembaca soalan), tambahan masa dan kertas soalan bersaiz A3.
Ø Guru Pendidikan Khas Disleksia juga terlibat dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah secara online bagi semua mata pelajaran .
5.0Kenapa dikatogerikan Bermasalah Pembelajaran:
Mempunyai ciri-ciri yang pelbagai seperti:
· Gangguan emosi
· Tumpuan singkat
· Masalah tingkah laku
· Tidak focus
· Slow learner
· Kesukaran menguasai 3M
Salam Cikgu Sue,
ReplyDeleteSaya mempunyai anak lelaki (bongsu) yang telah disahkan sebagai seorang budak dyslexia. Semasa dia berumur 7 tahun, saya telah mendaftarkan beliau untuk belajar di Persatuan Dyslexia WP di Titiwangsa selama setahun dan beliau hanya mula belajar di sekolah biasa (Sekolah Kebangsaan Taman Bukit Indah Ampang) bermula di Tahun Dua. Sekarang ini anak saya sedang belajar di Tahun Tiga dan di tempatkan di kelas yang terakhir disebabkan kekurangan diri beliau ini.
Saya ada terbaca di dalam akhbar UM baru ini mengenai pembelajaran untuk kanak-kanak dyslexia di Oxcell, sebuah badan Pusat Kecemerlangan Oxford tetapi menghadapi masalah untuk menghubungi pusat ini bagi mendapatkan maklumat lanjut. Sekiranya Cigku ada mempunyai maklumat mengenai pusat ini, mohon dikongsi bersama.
dr aisyah, pusat nyer berhadapan dengan Pusat perubatan Primer, Bandar Tasik Selatan HUKM. di sungai besi. pusat nya adalah Rumah 2 tingkat warna Kuning corner lot. terima kasih
Deletemaaf saya tidak mengetahui tetang pusat tersebut anda boleh rujuk mana-mana Persatuan Disleksia yang ada.
ReplyDeleteSalam cg nur...saya amat berminat untuk mengetahui kaedah yang digunakan untuk mengurangkan kekeliruan yang dialami Oleh kanak-kanak disleksia ini...
ReplyDeleteSaya pelajar yang mengambil kursus pendidikan khas , dan salah satu subjek yg dipelajari adalah disleksia . Oleh itu , sy diberi tugasan , tugasan saya ialah isu-isu pendidikan disleksia .. apa isu yang ditimbulkan sekarang mengenai pendidikan disleksia ni?
ReplyDeletesaya pelajar yang mengambil kursus pendidikan khas . saya ditugaskan membuat assigment berkenaan isi-isu pendidikan disleksia . Em , boleh cikgu kongsikan ?
ReplyDelete