Teknik multisensory untuk kanak-kanak disleksia diperkenalkan oleh Dr
Samuel Torrey Orton pada pertengahan tahun 1920-an. Beliau kemudian
bekerjasama dengan Anna Gillingham dan menghasilkan Kaedah
Orton-Gillingham. Kaedah ini kemudian dikenali sebagai kaedah
multisensory untuk rawatan disleksia.
Menurut McIntrye dan Pickering, terdapat 6 aspek dalam pembelajaran
menggunakan kaedah multisensory iaitu kesedaran fonologi, gabungan bunyi
dan simbol, pembinaan suku kata, morfologi, sintaksis dan semantik.
Kaedah multisensory semasa mengajar kanak-kanak disleksia bukan
sahaja menggunakan pelbagai deria malahan menjadikan pembelajaran
bertambah seronok dan bermain selain mengurangkan tekanan.
Philomena Ott (1997) mengatakan kaedah multisensory dalam mengajar bacaan ialah seperti berikut:
kaedah multisensori boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bacaan |
- · Murid melihat perkataan menggunakan mata.
- · Murid menyebut perkataan tersebut dengan kuat menggunakan mulut.
- · Murid menulis perkataan tersebut menggunakan tangan dan pada masa yang sama menyebut huruf dalam perkataan tersebut.
- · Kemudian murid membaca perkataan yang ditulis.
murid menulis perkataan yang dilihat |
murid membaca perkataan yang ditulis |
Aktiviti ini perlu diulang seningga menjadi tabiat.
Coterall (1970) meringkaskan kaedah multisensory Fernald seperti berikut:
- · Perkataan ditulis di atas kertas A4 oleh guru menggunakan tulisan berangkai.
- · Guru menyebut perkataan tersebut dengan jelas dan perlahan. Murid mengulang sebutan guru.
- · Murid meneliti perkataan yang ditulis oleh guru.
- · Murid menyalin semula perkataan tersebut di atas kertas menggunakan tangan sambil menyebut perkataan tersebut dengan kuat.
- · Murid melipat kertas tersebut.
- · Murid menulis perkataan tersebut semula daripada memori.
- · Murid membuka semula lipatan kertas semula dan menyemak semula perkataan yang ditulis.
- · Murid menggunakan perkataan tersebut dalam ayat.
Kajian National Institutes of Child Health and Human Development di
Amerika mengatakan kaedah pembelajaran multisensory ialah kaedah yang
paling efektif untuk mengajar kanak-kanak yang bermasalah dalam bacaan.
Kajian tersebut menunjukkan kaedah multisensory lebih berkesan daripada
kaedah fonetik.
Kaedah ini menjadi lebih efektif jika input sensori seperti
penggunaan cahaya yang terang atau huruf menggunakan kertas pasir
digunakan.
Margaret Combley (2001) menyatakan pembelajaran untuk membaca dan
mengeja bergantung kepada keupayaan kanak-kanak untuk mendengar,
melihat, menyebut dan menulis. Kegagalan kanak-kanak dalam keupayaan ini
menyebabkan kanak-kanak tidak dapat menguasai kemahiran ini.
8.0 CONTOH AKTIVITI TERAPI MULTISENSORI
•Mendengar muzik instrumental sambil membuat pergerakan
memerhatikan pola lampu |
•memerhatikan buih warna yang bergerak dalam tiub buih
memerhatikan buih dalam tiub buih |
bermain buaian |
•berbaring, bermain dan memeluk bantal
•membuat pelbagai suara dengan menggunakan alatan yang khusus
•bermain dengan bola
bermain dengan bola |
•memerhatikan imej yang terpancang pada dinding
corak abstrak pada dinding menggunakan projektor |
tq kak sue...
ReplyDeleteilmu yang ada perlu dimanfaatkan bersama.
Delete