Isu Pendidikan Inklusif.
Pendidikan Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah
pendidikan yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas
yang belajar bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama
dan diajar oleh guru biasa.(Haji Sabri Salleh. Timbalan Ketua Pengarah
Pendidikan. 1996)
Pendidikan Inklusif menumpukan perhatiannya ke arah
pengsealiran pelajar-pelajar berkeperluan khas di sekolah-sekolah normal.
Matlamatnya ialah memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut menerima
pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua aktiviti-aktiviti yang terdapat di
sekolah bersama-sama pelajar normal. Matlamat selanjutnya supaya
pelajar-pelajar berkepeluan khas dapat menyesuaikan diri dari awal-awal lagi
dalam semua aspek kemasyarakatan yang terdapat di sekolah dan di dalam komuniti
setempat dengan tujuan menjadikan mereka lebih berupaya mampu berdikari dan
menjadi anggota masyarakat yang menyumbang.(Mohd Siraj Awang. 1996).
Ramai yang tidak faham mengapa murid Pendidikan Khas perlu
belajar bersama dengan murid aliran perdana. Guru Pendidikan Khas dibayar elaun
untuk mengajar mereka . Anggapan itulah yang selalu didengari atas alasan tidak
mahu menerima hakikat bahawa murid pendidikan Khas belajar bersama dengan murid
aliran perdana. Kebanyakan guru yang tidak faham merasa terbeban kerana
kehadiran murid tersebut didalam kelas mereka. Selalu timbul persoalan kenapa guru Pendidikan
Khas sendiri tidak mengajar anak murid mereka, kenapa perlu dihantar ke kelas
aliran perdana dan pelbagai persoalan lagi.
Kadangkala tekanan yang hebat juga diterima dari pentadbir
yang langsung tidak membenarkan program inklusif dijalankan. Dasar yang telah
ditentukan dalam Akta Pendidikan ini tidak memberi banyak makna kepada guru
Pendidikan Khas kerana tekanan yang mereka diterima lebih menyakitkan. Persepsi
negatif dalam kalangan pentadbir menjadi
duri kepada guru-guru Pendidikan Khas meneruskan agenda pendidikan kepada
murid-murid Pendidikan Khas. Maka tidak hairanlah ramai antara rakan kami tidak
inklusifkan murid mereka kerana tidak sanggup menghadapi tekanan yang
sedemikian.
Masalah lebih berat lagi jika ada guru aliran perdana yang
tidak mahu menerima murid inklusif tersebut kerana mereka sudah ada target dan
tov untuk murid mereka. Bagi kebanyakan guru
aliran perdana sukar menerima mereka kerana terpaksa menyediakan
pelaporan dan dokumentasi.
Bagi guru Pendidikan Khas cabarannya ialah terpaksa mengajar
dengan menggunakan dua sukatan yang berbeza. Sukatan aliran perdana untuk murid
inklusif dan sukatan alternatif bagi murid Pendidikan Khas. Modifikasi dalam
sukatan tersebut tidak menjadi masalah sebenarnya , guru Pendidikan Khas
sanggup menyahut cabaran tersebut asalkan murid berjaya. Namun demikian isunya
tidak tamat begitu sahaja. Timbul pula masalah pemberian markah dan kewibawaan
guru Pendidikan Khas dipertikai dalam menyemak kertas soalan dan kelayakan
memberi markah mengikut skema mereka.
JIka markah tinggi guru Pendidikan Khas dikatakan memberi
jawapan dan membantu murid dalam peperiksaan. Begitulah tanggapannya seolah
murid Pendidikan Khas tidak layak belajar apa-apa pun dan guru Pendidikan Khas
tidak ada kelayakan sebagai seorang guru. Malahan paling menyedihkan hak murid
untuk mendapatkan masa tambahan dalam peperiksaan dinafikan kerana tenaga guru
Pendidikan Khas juga digunakan dalam peperiksaan aliran perdana.
Kajian Haniz Ibrahim (1998) mendapati bahawa guru aliran
perdana sekolah rendah dan menengah bersikap negatif terhadap pendidikan
inklusif. Penerimaan guru aliran perdana terhadap murid yang belum didiagnosis
lebih positif berbanding murid yang sudah dilabel dengan sesuatu masalah.
Cadangan mengatasinya:
Pendidikan Inklusif menumpukan perhatiannya ke arah
pengsealiran pelajar-pelajar berkeperluan khas di sekolah-sekolah normal.
Matlamatnya ialah memberi peluang kepada pelajar-pelajar tersebut menerima
pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua aktiviti-aktiviti yang terdapat di
sekolah bersama-sama pelajar normal. Matlamat selanjutnya supaya
pelajar-pelajar berkepeluan khas dapat menyesuaikan diri dari awal-awal lagi
dalam semua aspek kemasyarakatan yang terdapat di sekolah dan di dalam komuniti
setempat dengan tujuan menjadikan mereka lebih berupaya mampu berdikari dan
menjadi anggota masyarakat yang menyumbang.(Mohd Siraj Awang. 1996)
Penambaikannya bergantung terhadap sokongan dan komtmen
pihak sekolah sendiri. Pihak pentadbiran perlu menunjukkan kesungguhan terhadap
program inklusif dan kemudian barulah guru-guru aliran perdana yang terlibat akan rasa bertanggunjawab
dengan murid Pendidikan Khas. Pihak sekolah juga perlu merasakan bahawa murid
inklusif ini juga akan membantu menaikkan prestasi sekolah. Dengan demikian
mereka juga akan turut fokus kepada murid inklusif . Keperluan pendidikan pelajar-pelajar
berkeperluan khas berorientasikan kepada komuniti sebenar.
Mereka sememangnya
berhak untuk belajar seiring rakan-rakan normal yang sebaya
dengan mereka di sekolah- sekolah biasa.
Guru Pendidikan Khas memainkan peranan yang amat penting sebagai
ejen pemangkin bukan sahaja kepada kejayaan pelajar itu sendiri bahkan juga kepada
keberkesanan dan kejayaan sesebuah program Pendidikan Khas.
Kementerian Pendidikan, (1997) menyebut satu program bagi
pendidikan murid-murid
dengan keperluan khas yang boleh menghadiri di dalam kelas
biasa bersama dengan
murid-murid biasa yang dinamakan program inklusif. Pendekatan
integrasi dilaksanakan iaitu kanak-kanak ketidakupayaan belajar bersama-sama
dengan rakan sebaya mereka dengan segala kemudahan pembelajaran yang dapat
memenuhi keperluan mereka (LynGow 1990)
Guru pendamping memainkan peranan utama dalam mewujudkan
suasana bekerjasama dan saling membantu dalam membantu meningkatkan prestasi
murid. Guru pendamping harus bersikap positif dan professional, tidak mudah
marah dan serta mempunyai kesabaran yang tinggi. Komitmen yang ditunjukkan akan
memberi ruang dan masa untuk guru-guru aliran perdana menghormati sikap dan
pendirian guru pendidikan khas. Dalam pelbagai aspek kita sebagai guru
pendamping tidak perlu terlalu berkira dalam menjalankan tanggungjawab.
Sekiranya guru aliran perdana boleh menerima baik anak murid kita maka
janganlah kerana kebaikan itu kita mengambil kesempatan yang tidak
professional.
Guru-guru Pendidikan Khas perlu menjaga hubungan baik dengan
guru-guru aliran perdana supaya maklumat-maklumat mengenai pendidikan inklusif
dapat disampaikan dengan jelas . Mereka perlu diberi pengetahuan bagaimana
perjalanan program inklusif tersebut dan kenapa program tersebut perlu
dijalankan. Apabila diberi ruang dan
peluang seperti yang dikehendaki maka perbuatlah dengan bersungguh-sungguh agar mereka tidak memandang mudah kepada
tugas dan tanggungjawab guru Pendidikan Khas.
Assalam, sy mohon share & copy...terima kasih bnyk2...
ReplyDeleteTerima kasih byk atas info. Saya mohon copy sedikit sebanyak.
ReplyDeleteTerima kasih dgn maklumat berkaitan....
ReplyDeleteTerima kasih di atas perkongsian berkaitan pend inklusif...
ReplyDeleteSalam, mohon dihalalkan, saya share and copy...banyak info yang berguna. THANKS
ReplyDeleteTerima kasih atas info ini
ReplyDeletebanyak info berguna saya temui di lama blog ini...halalkan saya copy yer...terima kasih cikgu Sue...Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin
ReplyDeleteilmu yang ada perlu dimanfaatkan bersama..........
ReplyDeleteterbaik....
ReplyDeleteterbaik..
ReplyDeleteTERBAIKK..
ReplyDeleteterima kasih.. blog anda sangat membantu saya.. Alhamdulillah
ReplyDelete