Isu Penglibatan Ibu bapa:
Penglibatan ibu bapa dalam pendidikan kanak-kanak dapat
meneguhkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak dan membantu mengekalkan
kejayaannya (Rohani Abdullah, 2007). Ianya mampu memberikan kesan yang positif
terhadap perkembangan anak-anak dengan seimbang dari aspek tingkah laku dan
afektif. Ada segelintir ibu bapa malu mempunyai anak yang ada kad OKU dan tidak
dapat menerima hakikat bahawa mereka terpaksa memikul beban seumur hayat mereka
dengan jenama OKU tersebut.
Sebahagian Ibu bapa beranggapan tidak perlu bersusah
payah mengajar bersungguh-sungguh kerana mereka sedar anak mereka memang
begitu. Memadai hanya pergi ke sekolah , bergaul dengan rakan dan ibu bapa
boleh membuat tugas lain sementara anak ke sekolah. Itulah tanggapan yang
paling pahit untuk dterima oleh seorang guru Pendidikan Khas. Perasaan kasih
sayang itu bertukar kepada kasihan maka sebab itu anak mereka tidak dapat
menunjukkan perkembangan dan kebolehan yang sebenar mengikut keupayaan mereka.
Kesibukan ibu bapa sehingga mengurangkan tumpuan dan
perhatian kepada anak-anak mereka. Bosan
menghantar anak mereka ke sesi terapi
yang pada mereka tidak membawa makna apa-apa. Pada hal mereka tidak
menyedari perkembangan yang berlaku pada anak-anak mereka. Malahan ibu bapa
tidak menjalankan sesi tersebut di rumah secara berterusan .
Ada juga sebahagian daripada mereka tidak memberikan
sokongan dan idea kepada program yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Program
permuafakatan sebagai medan berbincang dan bertukar pendapat cuma
dianggap satu pembaziran masa yang dianggap tidak bermakna oleh mereka. Maka oleh yang demikian ada
sebahagian ibu bapa tidak mendapat maklumat yang secukupnya dari pihak
sekolah. Guru menghadapi kesukaran untuk
mendedahkan keupayaan anak mereka dalam pelbagai aspek. Ini kerana mereka hanya
melihat ketidakupayaan anak mereka dari satu sudut sahaja.
Kurang kesedaran dalam ibu bapa kerana kebanyakan
anak-anak Pendidikan Khas ini terlalu dimanjakan sehingga tidak pandai mengurus
diri dengan baik. Masih ada ibu bapa
tidak percaya dengan keupayaan guru-guru menguruskan anak-anak mereka sehingga
sanggup tunggu bersama di sekolah hanya semata untuk memberikan makanan dan menghantarkan
ke tandas. Pihak sekolah sebenarnya
boleh menolak penempatan anak mereka sekiranya mereka tidak boleh mengurus diri
dengan baik.
Ibu bapa terlalu bergantung kepada pihak sekolah dalam
aspek pengurusan diri. Ini sedikit sebanyak telah menganggu proses pengajaran
dan pembelajaran di sekolah. Semasa ketiadaan
khidmat pembantu pengurusan murid dulu, semua tugas tersebut terpaksa dilakukan
oleh guru-guru Pendidikan Khas. Maka
timbul pula isu di mana guru-guru Pendidikan Khas hanya mengasuh murid sahaja
bukannya mengajar seperti guru lain.
Selain daripada itu, ada dalam kalangan mereka telah
menyalahgunakan wang bantuan yang diberikan oleh kerajaan. Kelengkapan sekolah
anak tidak disediakan dengan secukupnya dan anak kerap tidak hadir ke sekolah.
Sikap yang sedemikian akan membantutkan usaha guru memberikan pendidikan kepada
anak-anak mereka.
Kebanyakkan juga ibu bapa tidak menitikberatkan
pengetahuan asas agama kepada mereka. Anggapan bahawa mereka ini tidak
mengetahui apa-apa tentang mempelajari agama adalah silap . Ini kerana adalah satu kewajiban bagi ibu bapa
memberikan pendidikan agama supaya mereka dapat membezakan dosa dan pahala
serta perkara baik dan buruk.
Cadangan mengatasi:
Pihak sekolah dan PIBG perlu berusaha mengatur program
yang mampu memberikan kesedaran dan
keinsafan kepada ibu bapa dan penjaga tentang amanah yang telah Allah kurniakan
kepada mereka. Permuafakatan antara guru
dan ibu bapa sangat penting dalam merancang proses pembelajaran yang berterusan
. Selain itu juga, ibu bapa perlu
diberi kursus khas oleh pihak badan bukan kerajaan atau pun pihak kerajaan bagi
memantapkan lagi kaedah pengajaran dan pembelajaran yang boleh dilakukan di
rumah. Hal ini kerana, pengetahuan yang diberi ini akan memudahkan ibu bapa
mengajar anak-anak mereka dengan metodologi yang bersesuaian dengan kemampuan
dan kebolehan anak-anak mereka.
Ibubapa
tidak perlu merasa rendah diri dan malu untuk berhadapan dengan
masyarakat. Adalah digalakkan ibu bapa
melibatkan diri dengan mana-mana badan
bukan kerajaan (NGO) yang berkaitan dengan masalah anak,contohnya Persatuan
Syndrome Down, NASOM dan lain-lain lagi. Tindakan ini akan mendedahkan ibu bapa
kepada perbincangan dengan ibu bapa lain yang mempunyai masalah yang hampir
sama dengan apa yang ditanggung oleh ibu bapa iaitu berkisar dari masalah kesihatan,
perkembangan anak dan pendidikan anak-anak. Hal ini akan memberi rasa kelegaan
dan idea baru dalam mendidik anak-anak khas anda.
Ibu
bapa perlu banyak berbincang dengan professional perubatan seperti dokor di
hospital atau para-profesional yang lain seperti ahli psaikology, jurupulih
cara kerja atau audiology. Ibu bapa digalakkan membuat dairi atau catatan
perkembangan sesuatu peringkat perkembangan anaknya. Seterusnya berbincang
dengan pihak perubatan atau kesihatan dan maklumkan perkembangan yang telah
anak anda capai. Maklumat yang terperinci boleh membantu pihak doktor membuat
analisa tentang masalah perkembangan anak. Gunakan kesempatan masa berjumpa
doktor yang terhad dengan memberi maklumat yang boleh membantu ibu bapa ke arah
didikan atau terapi yang merangsang pertumbuhan fizikal atau minda yang selari
dengan kanak-kanak normal yang lain.
Selain
itu ibu bapa perlu meluangkan lebih banyak masa bersama dengan anak-anak
bekeperluan khas ini. Mereka memerlukan lebih perhatian dan bimbingan yang
berterusan supaya menjalani kehidupan yang kebih bermakna. Ilmu agama itu
sangat penting kepada mereka kerana adalah tugas ibu bapa mendidik anak-anak
mereka menjadi anak yang soleh dan memahami peratutan-peraturan dalam hidup.
Pendedahan mengenai cara menguruskan kanak-kanak berperluan
khas juga perlu diajar dan diberi dengan padat dan mapan kepada ibu bapa. Hal
ini mampu memberi ilmu dan pengetahuan yang berguna kepada ibu bapa berkenaan.
Apabila ibu bapa sudah tahu mengurus dan memahami anak mereka yang istimewa
ini, maka perasaan terbeban dengan karenah anak mereka ini akan menjadi kurang
dan sebaliknya mereka akan merasakan sebagai salah satu tugas dan tanggungjawab
yang harus dijalankan dengan hati yang mulia dan murni.
No comments:
Post a Comment