Suatu masa dulu isu kekurangan guru dalam Pendiidkan Khas
begitu ketara sekali. Jabatan Pelajaran pernah membuka iklan secara terbuka
kepada sesiapa yang berminat untuk mengajar
ke kelas Pendidikan Khas. Malangnya sambutan yang diterima sangat
mengecewakan. Kalau ada pun yang dihantar ke kelas Pendidikan Khas ketika itu
adalah guru-guru yang bermasalah kesihatan, disiplin, dan guru yang dianggap
tidak berguna dalam aliran perdana. Kesannya sangat meningglkan beban dalam
kelas Pendidikan Khas kerana bertentangan dengan kehendak dan keperluan murid.
Bagaimana seorang guru dapat membentuk diri murid Pendidikan Khas sedangkan
mereka sendiri bermasalah dan tidak boleh memperbaiki diri sendiri. Maka
lagilah orang sekeliling memandang sinis kepada Pendidikan Khas dengan anggapan
murid dan guru adalah sama sahaja.
Ada juga sebilangan kumpulan guru menawarkan diri untuk
mengajar kelas Pendidikan Khas bukan kerana minat tetapi kerana hendak
melarikan diri daripada beban tugas di aliran perdana. Mereka menganggap di
kelas Pendidikan Khas tidak banyak tugas yang perlu dilakukan. Namum demikian setelah menjadi
warga Pendidikan Khas barulah mereka menyedari hakikat sebenarnya yang dialami
oleh guru-guru Pendidikan Khas selama ini. Maka tiak hairanlah ada yang mohon
kembali semula ke aliran perdana atau bertukar sekolah sebagai guru akademik.
Berikutan dengan kekurangan guru tersebut maka,
Kementerian Pelajaran telah membuka peluang kepada Guru Sandaran Tidak
Terlatih dalam Kursus Perguruan Lepasan
Ijazah (KPLI). Pendidikan Khas mula menerima guru-guru KPLI ini yang datang
dari pelbagai opsyen. Sedikit sebanyak guru-guru lama merasa agak lega kerana
persepsi mungkin akan berubah bila Pendidikan Khas mula diajar oleh guru
berijazah. Kita tidak menafikan ada
sebahagiannya sangat komited tetapi bilangan itu sangat sedikit jika
dibandingkan dengan pelbagai masalah lain yang timbul selepas itu. Tidak berminat , terpaksa mengajar juga kerana
tiada pekerjaan , tidak boleh memberikan komitmen sepenuhnya dan gagal mengajar
dengan baik adalah antara yang menjadi masalah utama dalam Pendidikan Khas. Tempoh masa yang diperuntukan
untuk melatih mereka ini sangat tidak relevan untuk menjadi seorang guru
lebih-lebih lagi guru Pendidikan Khas. Kurangnya pengetahuan dan pengalaman menyebabkan
proses pengajaran dan pembelajaran tidak berkesan dan ada sebahagiannya merasa tidak selesa bersama
dengan murid Pendidikan Khas. Inilah kesannya daripada temuduga yang dijalankan
secara tidak telus. Ramai pegawai atasan menggunakan kuasa mereka memilih
saudara- mara atau ahli keluarga menceburi bidang ini kerana opsyen yang mereka
miliki menyebabkan mereka sukar mendapat pekerjaan lain.
Campurtangan yang sedemikian juga melahirkan ramai
guru Pendidikan Khas yang hanya makan
gaji dengan pendidikan tetapi mempunyai komitmen lain seperti perniagaan dan
sebagainya. Seolah – olah mereka tidak mamapu berbuat apa dan setiap hari hanya
menunggu masa untuk balik sahaja sama seperti murid Pendidikan Khas. Jika dulu
guru-guru lama membuat semua perkara dengan sendiri termasuk bahan bantu
mengajar dan pengurusan kelas. Kumpulan guru baru yang ada sekarang sangat
terhad pengalamannya kerana semua kerja-kerja yang sepatutnya tugas guru di
serah kepada pembantu pengurusan murid. Maka lahirlah guru-guru yang tidak
berkualiti dan tidak mampu mengurus dengan baik.
Mereka juga gagal mewujudkan hubungan baik dengan
guru-guru lama dan tidak mahu belajar atau bertanya mengenai proses pengajaran
yang berkesan. Ini kerana jelas mereka
sangat kekurangan kemahiran dan pengetahuan ilmu keguruan. Mereka kurang
berjaya mengaplikasikan strategi dan pendekatan yang sesuai dengan murid
Pendidikan Khas. Mereka juga cepat
berputus asa dengan murid dan bersikap kurang sabar serta cepat jemu. Maka oleh
sebab itu guru-guru yang sedemikian
lebih fokus pada tugas-tugas lain seperti kokurikulum dan sebagainya.
Guru pendidikan khas
merupakan guru yang dianggap guru yang paling mudah bekerja. Tidak perlu
menyemak soalan yang berlambak, tidak perlu memikirkan strategi untuk murid
lulus cemerlang, dan hanya terdapat beberapa orang murid sahaja di dalam kelas.
Mungkin tekaan itu betul jika guru tersebut mengambil mudah apa yang akan
diajar kepada murid pendidikan khas, namun tidak mudah sekiranya guru tersebut
benar - benar ingin mengajar muridnya berilmu dan menerima sesuatu apabila hadir
ke sekolah setiap hari. Maka semua tugas-tugas penting dipertanggungjawab
kepada guru Pendidikan Khas. Kesibukan dan beban tugas yang bukan hakiki
menyebabkan perhatian ke atas murid dan kelas Pendidikan Khas terabai dan
terbiar.
Guru Pendidikan yang
bertanggungjawab akan pandai membahagikan masa dengan baik dan tahu mana satu
tugas yag perlu diutamakan. Tetapi ada juga Pendidikan Khas yang mengambil
kesempatan dengan menumpukan sepenuhnya pada tugas-tugas luar selama
beminggu-minggu tanpa rasa bersalah terhadap
murid Pendidikan Khas. Ini memberi kesan kepada guru-guru Pendidikan Khas yang
lain merasa tertekan kerana terpaksa bersama murid sepanjang masa tanpa
mengukit giliran jadual.
Cadangan mengatasi:
Bagi meningkatkan
profesionalisma guru-guru Pendidikan Khas pihak sekolah, Pejabat Pelajaran
Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri perlu merangka program-program atau kursus
serta bengkel bagi menambah input –input yang sesuai dengan program pendidikan.
Ianya juga perlu dilihat dari aspek agama atas segala tanggungjawab yang telah
diamanahkan kepada semua golongan guru. Guru perlu memiliki pengetahuan profesional yang serdahana bagi melaksanakan tugas
sebagai guru dengan jayanya. Pengetahuan profesional ini perlu bagi memandu
pemikiran guru dan bertingkah laku di dalam bilik darjah dan keputusan tentang
pembelajaran dan pengajaran, kurikulum dan fenomena bilik darjah.
Sejajar dengan ini,
guru seharusnya sentiasa mengemaskini perkembangan pendidikan diri dengan bacaan dan inkuiri diri
yang meluas terutama bidang kepakaran masing-masing. Guru juga disarankan mengamalkan ciri-ciri
penyelidikan profesion yang sentiasa berkembang. Penyelidikan membawa kepada inovasi dalam pendidikan
diri seorang profesional. Guru perlu menganjak dan merubah paradigma melalui
amalan penyelidikan yang kukuh. Guru
bersikap terbuka dan tidak mempunyai tanggapan yang menyulitkan tentang
sebab-sebab dan hubungan sebab musabab melaksanakan tugas ini. (Prof. Madya Dr.
Salleh Abd. Rashid)
Guru perlu menguasai
atau mempunyai pengetahuan dasar minimum yang mencukupi sebagai guru. Antara
pengetahuan minimum itu ialah pengetahuan isi kandungan, pegetahuan pedagogi am,pengetahuan kurikulum, pengetahuan konten pedagogi, pengetahuan
tentang pelajar dan ciri-ciri diri ,pengetahuan falsafah, matlamat, tujuan,
nilai dan sejarah pendidikan.
Pemilihan dan
pengambilan guru pelatih perlu diperketatkan lagi dengan mengambilkira aspek
personalti,minat,latar belakang dan kegiatan luar. Ini memberi ruang kepada
institusi perguruan membentuk insan guru yang berkualiti dan boleh melaksanakan
dasar-dasar negara. Kementerian pelajaran juga perlu meningkatkan pemantauan
dan penguatkuasaan bagi memastikan guru dapat bertugas dengan dedikasi dan
telus. Pemantauan perlu dijalankan
secara sitematik dan berterusan supaya guru sentiasa berusaha dengan lebih
cemerlang dan berkualiti.
Bagi Guru Sandaran
Tidak Terlatih tempoh masa yang ditetapkan untuk mendapatkan ilmu pedagogi
tidak mencukupi. Mereka perlu diberi tempoh masa yang lebih lama supaya mereka
dapat mempelajari tenik-teknik dan pendekatan dalam pengajaran.
No comments:
Post a Comment